Help, mijn paard spiegelt mij!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:56

Na lang wikken en wegen heb ik besloten toch maar dit topic te openen.

Ik heb een rij-technisch probleem met mijn merrie van 2008 (nu 6 jaar dus).
Ze is nu ruim 2 jaar onder het zadel, waarvan ik 1,5 jaar elke week les krijg. We rijden sowieso elke week in de les, en verder wanneer we tijd hebben en de bak beschikbaar is. Maximaal 2 a 3 keer per week, maar vaak ook slechts 1 keer per week. Verder staat mijn paard in een vaste kudde overdag in de wei, 's nachts op stal.

Nu is het zo dat wij met rijden, al vanaf het begin, communicatie problemen hebben. Ik krijg mn merrie amper over de hoefslag. In stap gaat het nu netjes maar als ik een versnelling hoger maak is de hoefslag weer ver te zoeken, en dat frustreert me. De laatste tijd lukt het me in de draf ook redelijk netjes, maar als ik dan weer ga versnellen of galloperen dan is de hoefslag weer helemaal kwijt.
De galop is standaard een volte B-E-B en afgelopen week was het slechts een volte 10 meter onder de X welke ze aan het verkleinen was waarna ik er maar mee gestopt ben. Nu moet ik zeggen dat ik in de galop de hoefslag ook maar laat voor wat het is, ik accepteer nu de volte B-E-B zolang de stelling en sprong goed zijn wat ook erg hard werken is. Heel zelden gaat ze uit zichzelf over de hoefslag en als ze dat doet laat ik de teugels ook ontspannen vieren en gebruik ik ze enkel om het tempo te controleren.

Het is echter niet alleen het stuur dat niet correct functioneert. Ook de rem en de versnellingen zijn verre van onder controle. Nu is het sowieso een voorwaartse merrie, haar tempo ligt veel hoger dan die van de andere paarden in de groep, maar ik krijg het tempo bijna nooit makkelijk bij me. Als ik het tempo wel onder controle heb en vervolgens tempowisselingen ga maken dan is het terug rijden erg hard werken.
Met halthouden het zelfde, ze kan het wel, maar begint eigenlijk eerst met draaien of zijwaarts gaan voordat ze echt stil staat. Als ze echt stil staat ontspan ik alles gelijk en beloon ik haar waarna ik haar na enkele seconden goed stil staan weer weg laat stappen.

Nu zegt mijn instructrice dat de problemen die wij hebben door mij in stand worden gehouden. Als mijn merrie niet naar de hoefslag gaat raak ik gefrustreerd en kan ik de hoefslag niet meer los laten. Daardoor ga ik het gevecht met haar aan en wordt zij ook gefrustreerd. Ik raak zo gefrustreerd dat ik soms wel zou kunnen huilen omdat het me na 1,5 jaar nog niet lukt om mn paard gewoon over de hoefslag te krijgen..
Ik ga tegen hangen (gewicht naar de hoefslag) en houd haar eigenlijk dus in evenwicht.
Zelfde geldt voor het halthouden, zodra ik ontspan ontspant mijn merrie ook. Echter als zij zo gaat draaien en lopen en drammen dan ga ik daar tegen in tot ze stil staat. Als ik echter ontspannen aangereden kom met als doel om rustig te wachten dan rijd ik op een hele andere manier, en staat mn merrie goed stil.

Ze spiegelt mij erg goed, maar door mijn frustraties (na 1,5 jaar nog steeds tegen het zelfde simpele probleem aanlopen bevordert het niet echt) blijft ons probleem in stand. Het ''rare'' is echter dat ze deze problemen niet alleen bij mij heeft, ze gebruikt ze bij iedereen. Het maakt niet uit welke ruiter er op haar zit, de hoefslag blijft een groot probleem, helemaal in een hoger tempo.

Ik heb al van alles geprobeerd, pionnen in de hoeken om de aandacht daarop te richten, paard naar buiten zwaaien met een zweepje langs haar hoofd, paarden die mij de hoeken in drijven om omheen te rijden (ze rent er gewoon tegen aan), andere ruiters, bij de A en C halthouden om er toch maar te komen, en steeds daar versnellen (werkt redelijk, al wordt ze daar ook erg heet van en is dat in de les onmogelijk), andere (meer) ervaren ruiters haar laten rijden, bewust de hoefslag ontwijken dus standaard op de binnenhoefslag rijden (ook dan snijd ze de hoeken erg scheef af) en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik dacht al misschien zou bitloos een oplossing zijn? Misschien gaat ze tegen het bit in? Dat heb ik nog niet geprobeerd..

Ik snap gewoon niet waarom ze het zo verschrikkelijk moeilijk vind om over de hoefslag te gaan.
We komen gewoon geen stap vooruit, we kunnen niet eens een net proefje op B niveau rijden omdat we niet eens bij de letters in de buurt komen.
Heeft er iemand tips voor mij wat ik nog zou kunnen proberen? Ik zou na 1,5 jaar zo graag eens vooruit willen met mn paard, ik wil gewoon niet meer zo gefrustreerd worden als ik op haar rijd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:59

Je zal toch met jezelf aan de slag moeten gaan niet over de hoefslag gaan ligt aan jou. Jij blokkeert daar, dus je moet in dit geval jezelf aankijken in de spiegel en bij jezelf te rade gaan waar die blokkade vandaan komt? Het is wel duidelijk dat jullie elkaar niet begrijpen.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 11-12-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:59

Het zit tussen je oren denk ik zo, je moet niet proberen over de hoefslag te willen rijden, je gaat gewoon over de hoefslag rijden. En beter 1 keer goed streng zijn, dan idd gefrustreerd de h ele tijd proberen. Ik zou sowieso een keer les nemen van iemand anders, en misschien vanaf de grond beginnen.
Doet je paard het wel met iemand anders op de rug?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Help, mijn paard spiegelt mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:03

Als ze het bij elke willekeurige ruiter doet, is er wat anders aan de hand dan enkel spiegelen. Want dan zou ze het niet bij iedereen moeten doen. Het klinkt voor mij dus eerder als een paard die geleerd heeft dat dit goed gedrag is. Tijd om inderdaad eens van een totaal ander iemand les te nemen en eens kijken wat er dan gebeurt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:04

heb je al lessen geprobeerd op een wel hoefslag ganger?
en vergeet eens even het hele hoefslag gebeuren....wat gaat wel goed bij jullie?
probeer eens een ander dicipline buitenrijden western etc misschien zit jullie kracht wel elders....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:05

Paard is bij elke ruiter het zelfde, ik ben momenteel een filmpje van begin november aan het uploaden zodat jullie er een beeld bij hebben.
Verschillende instructrices geprobeerd, die ook allemaal andere ideeën over de oplossing hadden, maar dat maakt allemaal geen verschil. Mn huidige instructrice ben ik erg tevreden over, heeft mn paard ook al eens aan de lange lijnen gedaan en mij dat aangeleerd, als ik er echt niet uit kom klimt zij er na de les op om mijn problemen te voelen zodat ze me gericht aanwijzingen kan geven wat ik ook erg prettig vind.

Ook diverse ruiters er op gezet (mn nieuwste bij-rijder rijd op de manege ook elk jaar de jonge paarden in en door) maar ze doet het bij iedereen.

Wat betreft andere disciplines, ik doe van alles met haar. Springen vind ze erg leuk maar ben ik zelf geen held in, toch doen we het wel. Buitenrijden wilt ze nooit voorop, verder is dat ook erg leuk. Western kan ik zelf niet, al krijgen we sinds kort bij de lessen ook western-invloeden mee wat ik zelf erg leuk vind en mn paard ook. Echter is ook dan weer het punt, ik kan haar niet ''los laten'' want dan zijn we een onbestuurbaar projectiel..

Mijn andere paard doet alles braaf dus ook de hoefslag, daar kan ik dan ook enorm van genieten omdat ik dan echt aan de aandachtspunten kan gaan werken. Niet alleen die van het paard, maar ook mijn eigen aandachtspunten ;)

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:14

Op welke manier "stuur" jij je paard richting de hoefslag of over de hoefslag?
Stuur je het hoofd, of de voorbenen en het lijf? Wat ik tijdens de lessen die ik geef echt enorm vaak zie, is dat mensen het hoofd van het paard richting de hoefslag gaan sturen, en het paard dus gewoon over de schouder weg gaat lopen. Als je lichte binnenstelling aanhoudt, of gewoon rechtstelt, en dan je paard met je binnenbeen naar de hoefslag stuurt, is het probleem meestal gewoon opgelost.
En wat bij de hele hardnekkige paarden ook helpt, dus de echte slimmerds die hiermee onder het werk uit willen komen: Ze gewoon elke keer pardoes omdraaien, richting de hoefslag. Dus als je op de linkerhand rijdt en je paard valt naar links, draai je hem gewoon helemaal opeens naar rechts en rij je door. Ook in draf en galop.
Maar om te weten welke methode je kan gebruiken, moet je eerst de oorzaak van het probleem kennen.
Ik zou in ieder geval wel een andere instructrice proberen, want als je dit probleem al zo lang hebt vind ik dat niet normaal.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:34

Even een andere insteek, paarden leren door dingen met elkaar te associëren. Twee gebeurtenissen gebeuren tegelijkerheid of vlak na elkaar, dat herhaalt zich een aantal keer en vervolgens trekt het paard de gevolgtrekking dat deze samenhangen en gaat daar wat mee doen (=leren). Dat kan heel fijn zijn, bijv aan de longe zweepsignaal + woord ‘draf’= sneller gaan. Na een tijdje is het woord genoeg omdat het paard weet dat daarna het zweepsignaal volgt en wil dat voor zijn, taak ‘in draf op stemcommando gaan’ = geleerd. Maar dit kan zich ook heel erg tegen je keren.
Als jij al anderhalf jaar het lopen op de hoefslag als frustrerend en negatief ervaart kun je er donder op zeggen dat het paard geleerd heeft dat die echt niet op de hoefslag moet gaan want daar wordt altijd het baasje boos. En een boos baasje is vervelend. Dus als je maar denkt richting die hoefslag denkt het paard automatisch ‘nee’! Dat is een nare plek van de bak.
De volgende stap is natuurlijk hoe dit op te lossen, hoe maak je van de hoefslag weer een fijne comfortabele plek. Een plek waar het paard juist wel graag wil zijn. Wel dat doe je door daar juist rust en comfort aan te bieden. Doe vanaf nu eens al je oefeningen niet op de hoefslag. De hoefslag negeer je volledig (dus ook met de volte niet de hoefslag raken). Het enige wat je op de hoefslag wel mag doen is stilstaan met losse teugel en lekker aaien of rustig aan de lange teugel stappen. Al loopt hij daar te kloten als een manierloze jaarling, jij corrigeert niet en blijft rustig. Vervolgens ga je van de hoefslag af en weer lekker stevig werken een kwartier ofzo en ga je weer naar de hoefslag (hoeft niet per se erop als dat lastig is hoor als je maar dicht in de buurt komt) en neemt daar weer een pauze van een paar minuten. Aaien en kriebelen. Laat hem maar nadenken. Hij moet leren dat de hoefslag vanaf nu een fijn rustpunt is. Als je dit consequent doet, dus ook in de les echt de hoefslag vermijden, dan krijg je het gedrag er zeker uit. Maar ga er niet vanuit dat het heel snel gaat. Het dier moet het opnieuw leren en moet daar de tijd voor krijgen. Neem je tijd! De hoefslag moet eerst de relaxzone worden en niet de werkzone. Gaat hij van de hoefslag af dan weer aan het werk. Van de hoefslag af is daardoor ook juist minder leuk, dat kost hem energie. Als je dit gedrag er echt goed uit hebt, als de hoefsmid zijn negatieve lading kwijt raakt kun je langzamerhand weer ‘normaal’ gaan rijden en de hoefslag ook weer als werkgebied gaan zien.
Verder, met alle respect, jij moet flink aan het werk met je houding. Blijkbaar wordt jij zo boos/gefrustreerd op je paard dat je hem min of meer ‘hoefslag angst’ hebt bezorgd. Probeer dit als waarschuwingssignaal te zien en proberen dit om te bouwen. Desnoods stap je af om af te koelen als je merkt dat je gefrustreerd wordt, je helpt je paard hier bepaald niet mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:46

Ik denk dat jouw verwachtingspatroon niet matched met de hoeveelheid training, welke waarschijnlijk niet past bij jouw paard. Niet ieder paard is geschikt om eens per week (of 2/3) van het land geplukt te worden voor serieus werk. Probeer eens 4 tot 6 dagen wat met het paard te doen, structureel, zodat het duidelijk wordt wat jij verwacht van haar.

Als ik dit met mijn paard zou doen wordt ze dood ongelukkig, een week vakantie (27/7 weidegang in groepsverband) is voor haar een kwelling. 6 dagen in de week varierend werk is voor haar het codewoord, dan is ze werkwillig en rustig in haar vrije tijd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:52

Lijkt me dat je paard niet goed afgericht is als ik het zo lees.
Je moet ze gewoon kunnen loslaten zonder dat ze er vandoor gaat. Dat begint met ophouding, loslaten, ophouding, loslaten. Train dan geen uur, maar 20-30 minuten en dan meer als 1x per week, maar probeer nooit constante druk te hebben. Versnelt ze dan maak je een ophouding en laat je terug los. Versnelt ze weer dan opnieuw en ja sommige paarden hebben hierin wat meer tijd nodig.
Ik begrijp best dat je gefrustreerd bent als je na anderhalf jaar nog steeds niet over de hoefslag geraakt.
Ik zou vooraleer je verder gaat echt hier aan gaan werken. Kegeltjes en desnoods lint en of iemand die haar even vasthoudt en de hoefslag rondstapt.
Zoek een lesgever die dit probleem met jou oplost. Het kan toch niet zijn dat jij les krijgt en dat je paard dus niet op de hoefslag kan lopen. Dat moet eerst opgelost worden alvorens je verder gaat.

Wat doet je paard als je achter een ander paard rijdt die op de hoefslag loopt ? Misschien een idee om eerst een paar keer achter een ander paard te rijden en dan beetje bij beetje daar circels tussen te gooien zodat je paard ook zelfstandig op de hoefslag leert te lopen.

Ben wel benieuwd naar een filmpje, want kan mij echt moeilijk voorstellen dat je hier al zo lang mee zit :(:) Er zal in jouw buurt toch wel ergens een instructeur lopen die jou met dit probleem kan helpen.

Hoe verlopen je huidige lessen dan eigenlijk ? Veronderstel dat je hierin ook voltes, diagonalen en andere figuren moet rijden. Rijd je die dan allemaal op een binnenhoefslag ?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:08

Je paard kan haar eigen gang gaan... dat lost een andere ruiter ook niet zo 1 2 3 op, als dat al 2 jaar duurt.

Het 'erg voorwaartse' doet me aan een pony van vroeger denken, die bleek artrose te hebben (ook al heel jong), waardoor ze hard ging lopen....

Ik ben benieuwd naar het filmpje en heb het vermoeden dat een andere instructeur idd kan helpen. Beginnen bij ademhalingsoefeningen. Je frustratie onder controle krijgen, want anders blijf je in de deze circel.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:09

Heb je haar al eens medisch laten controleren? Als het paard dit met iedereen doet dan lijkt me dat er iets niet in orde is.
Ik zou eens een Da en fysio ernaar laten kijken.

Mijn ervaring: Ik heb een paard gehad dat zeer veel moeite had met linksom lopen. Ook tal van lessen en frustraties later eens foto's van de rug laten maken, bleek ze enorme last te hebben van kissing spine; vooral bij de schoft op een dusdanige manier dat ze niet meer linksom kon inbuigen.
Stalgenoot had vergelijkbaar verhaal bij haar paard dat jij hebt; bleek zenuwbeknelling in de nek te hebben door atrose van een aantal nekwervels.

Ik geloof niet in spiegelen als het paard dit bij iedereen doet. Bovendien doet je andere paard dit niet, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:12

Het paard is een erg relaxed paard en ik heb niet het idee dat ze het erg vind om meerdere dagen per week niet te hoeven rijden. Ik heb inderdaad een paard gehad welke echt gereden moest en wilde worden, die heb ik om die reden ook verkocht naar een sport-gericht baasje die haar dagelijks rijd.
Meer rijden gaat helaas niet lukken omdat ik daar helaas geen tijd voor heb en de bak ook niet altijd beschikbaar is als ik wel tijd heb.

Sturen heb ik op elke manier al geprobeerd. Ik begin meestal met stelling naar binnen en als ze goed aan de stelling en buiging is druk ik haar naar de hoefslag. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan, en als ik echt gefrustreerd raak dan doe ik het verkeerd (en dat weet ik ook) door haar hoofd naar de hoefslag te sturen en dan voorwaarts naar de hoefslag toe. Op de hoefslag laat ik het sturen allemaal los (enkel stelling en buiging en tempo), tot ze er weer van af wijkt..

Hoefslag ontwijken heb ik ook al geprobeerd, echter doet ze dan op de binnenhoefslag het zelfde.

Met er vandoor gaan bedoel ik dat ze het tempo flink opvoert, niet dat ze op hol slaat o.i.d.. Om deze reden kan ik ook niet achter een ander paard plakken, ze is gewoon een stuk vlotter. Ook achter een ander paard of naast een ander paard wijkt ze van de hoefslag af. Desnoods duwt ze het paard naast zich weg om aan de andere kant te komen, en ook aan de binnenkant zit er minimaal 5 tot 10 meter tussen haar en het andere paard. Ook als het andere paard mijn eigen is (dus zelfde kudde, staan naast elkaar in de stal en trailer).

Mijn huidige lessen zijn groepslessen bestaande uit 4 tot 6 ruiters. 1 van de andere paarden is mijn andere paard waar mijn vriend dan op rijd. De lessen zijn de ene week dressuur, de andere week spring lessen. Sinds kort is de instructrice ook gediplomeerd om westernlessen te kunnen geven dus dit krijgen we ook spelenderwijs mee in de lessen. Inderdaad alle figuren en tempowisselingen komen aan bod. Bij mij ligt de nadruk op juiste stelling en buiging en het tempo onder controle houden. Mn instructrice vind de hoefslag helemaal niet belangrijk, ik zelf echter wel.
Wat wel grappig is om te vermelden, ik heb zowel het snelste als het langzaamste paard. Ook is ze erg behendig en handig in haar lijf. We doen wel eens een aantal opdrachten met stopwatch zoals het meest langzaam draven over de lange zijde, en dat kan Bijke erg goed! Als het echter aan komt op het minst aantal (draf/ galop) passen over de lange zijde wint ze ook vaak zonder moeite haha!

Mijn andere paard doet dit niet inderdaad, thuis doet mijn merrie het ook een stuk minder, maar ook daar loop ik tegen deze problemen aan. Helaas is de bak thuis in de winter periode niet bruikbaar waardoor we naar de manege moeten om te rijden.

Filmpje wilt niet goed uploaden vanaf mijn telefoon, iemand een tip anders dan Youtube?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:37

Maar kun je het moment dat je paard waarschijnlijk van de hoefslag af gaat niet voor zijn?

Mijn verzorgpaard wil precies hetzelfde in galop, op het punt waar hij van de hoefslag afgaat, doe ik precies hetzelfde wat je doet als je vanuit de volte de hoefslag weer opwilt. dus buitenhand opzij binnenbeen erbij houden. Dat werkt super. Ik hoef ook bijna geen druk te zetten. Het is meer dat hij op dat moment gewoon weet dat hij geen andere kant opkan als rechtdoor.

misschien is het handig om een paar prive lessen te nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:41

Heeft ze wellicht nog niet in de gaten hoe breed ze is? Misschien is ze bang de wanden aan te raken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:11

Blind paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:16

Bij deze uitleggende tekst rond de video.

Ons andere paard staat achter de bak te wachten (fries die de bak uit gaat) waardoor ze dit maal wel bij de C in de buurt wilt komen, echter is de A een groter probleem. Zoals te horen aan het eind van het filmpje moet ik bij de A een grote volte in galop doen, ik heb na 5 rondjes B-E-B rijden maar geroepen naar de voorlezer dat ik niet meer bij de A in de buurt kwam. Dit staat echter helaas niet op de video.

Het is geen perfect filmpje die het probleem goed laat zien, maar het is in elk geval iets.

Bij deze:

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:20

Heel simpel zonder na te denken, is dit paard wel sterk genoeg om zichzelf netjes in balans op de hoefslag te houden? Dit ziet er gewoon uit als een onstabiel paard met te veel energie. Mijn advies blijft aan het werk met dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:22

Ik denk dat t echt niet zo gek is om de ogen na te laten kijken...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:29

Tja....Ik denk niet dat het niet op de hoefslag lopen nou je grootste probleem is. Je paard trekt zich gewoon bijzonder weinig aan van jou en jij reageert daar niet of veel te laat op, je loopt echt continu achter de feiten aan. Ik denk dat op dit moment de enige manier om dit op te lossen is het paard een paar weken laten doorrijden door een goede ruiter en zelf een aantal keer lessen volgen, liefst bij diezelfde ruiter op een wel goed opgeleid paard. Jullie beiden even 'resetten' zal ik maar zeggen. Samen komen jullie hier imo niet meer uit omdat het een enorm ingesleten en verankerd probleem is geworden.

Verder denk ik dat het handig is om er even rekening mee te houden dat je met eens per week rijden niets opbouwt qua conditie of spierkracht. Je mag dus, als je eerlijk bent naar je paard, eigenlijk niet verwachten dat er op een bepaald punt nog vooruitgang inzit. Natuurlijk kan ze veel meer dan ze nu laat zien hoor, maar dat is ook wel iets om even in je achterhoofd te houden.

Pluspuntje, je hebt wel een vreselijk braaf paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:34

Joolien, waarom denk jij dat ik het bij haar ogen zou moeten zoeken? Ik persoonlijk heb niet het idee dat ze slecht ziet.
Ze is inderdaad erg braaf en lief, enkel die verdomde hoefslag.. }:0

Ik heb haar al eens 1,5 maand bij een trainings-stal gehad, dit heeft niks geholpen het probleem enkel erger gemaakt omdat ze niet meer stil wilde staan bij het opstijgen. Opstijgen was echt onmogelijk, en onder het zadel was ze niet veel beter dan bij mij.
Ik moet zeggen dat als mijn instructrice er op zit het een heel ander paard is, dan denk ik echt van is dat mijn paard?! Maar om eerlijk te zijn heb ik mijn instructrice nog nooit met haar over de hoefslag zien draven haha..

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:35

ik zou haar in ieder geval laten nakijken om een medisch iets uit te sluiten.
Als ze fysiek 100% in orde is, kun je daaruit conclusies trekken en zo niet, dan kun je daar ook weer mee verder

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:35

Joolien schreef:
Ik denk dat t echt niet zo gek is om de ogen na te laten kijken...

Mijn paard deed dit ook, overal bakkabouters zien, kon op een dag alleen een volte 10 meter om de X rijden. ene dag was het erger dan de andere. mankeerde niks aan zn ogen. Bleek problemen met zn pezen te hebben. Of het daarmee te maken had wisten we niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:36

De hoefslag is ook bij lange na niet het belangrijkste. Als je wedstrijden wilt rijden misschien wel handig als je paard erop kan lopen, maar balans zonder steun van de wand is veel belangrijker voor het paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:39

Shanna schreef:
Joolien, waarom denk jij dat ik het bij haar ogen zou moeten zoeken? Ik persoonlijk heb niet het idee dat ze slecht ziet.
Ze is inderdaad erg braaf en lief, enkel die verdomde hoefslag.. }:0

Ik heb haar al eens 1,5 maand bij een trainings-stal gehad, dit heeft niks geholpen het probleem enkel erger gemaakt omdat ze niet meer stil wilde staan bij het opstijgen. Opstijgen was echt onmogelijk, en onder het zadel was ze niet veel beter dan bij mij.
Ik moet zeggen dat als mijn instructrice er op zit het een heel ander paard is, dan denk ik echt van is dat mijn paard?! Maar om eerlijk te zijn heb ik mijn instructrice nog nooit met haar over de hoefslag zien draven haha..

Nee, dat probeerde ik te zeggen, het is niet enkel die hoefslag! Ze is braaf in de zin dat van de vier paarden die hier momenteel op stal staan, je er eentje wel zo zou kunnen rijden (die dan overigens niets meer uit zou voeren) maar de rest zou je alle hoeken van de bak laten zien...Je geeft ruimte waar je geen ruimte moet geven, je hulpen zijn niet gecoördineerd en dus niet duidelijk voor je paard en eigenlijk reageer je vaak nadat er al iets gebeurt is wat je (aan je reactie te zien tenminste) eigenlijk niet wilde. Braaf dus, maar luisteren doet ze niet! Te weinig naar je been, niet naar je hand en nog minder naar je zit.

Overigens kan ik inkomen in het nakijken van de ogen hoor, omdat ze wel de buitenrand steeds in de gaten lijkt te willen houden. Maar buiten dat, begin eens gewoon bij stap 1, tempocontrole? Al de rest even loslaten, correct erop gaan zitten en alleen maar het tempo controleren. Als dat niet lukt, is het eigenlijk een logisch gevolg dat andere dingen ook niet lukken...