L1 proef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

L1 proef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 22:59

Hooi,

dit weekend heb ik voor de 2e keer l1 gestart. Het inrijden was een regelrechte ramp, meneer was superdruk en heb eerst een tijd aan de hand moeten lopen voor ik er uberhaubt op kon, daarna even 10 min aan de longeerlijn bij mijn vader losgereden.

Maar dan kom ik de bak in voor mijn proefje en dan zakt hij heel wat in. Ik had uiteindelijk 182 en 197, baalde erg want 2 weken geleden reden we in het l1 186 en 193.. Ik zet altijd doelen voor mijzelf, dus ons doel was l1 voor het einde van 2014 en dat is dus gelukt! Het volgende doel is l2 startgerechtigd zijn voor ponylief 7 word! (in mei)

Het tweede deel van mijn tweede proefje is gefilmd en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Hou het alsjeblieft wel positief, dus opbouwend!!

Punten voor mij zelf:

- Meer durven rijden, en dus actiever
- Handen stiller
- Minder been, reactie eisen
- Op mijn kont gaan zitten
- Figuren netter op de letter
- Aan het wijken en de midden galop werken!

https://www.youtube.com/watch?v=lTi3AOd ... e=youtu.be

Science90

Re: L1 proef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:03

Netjes!

Je zou het oppakken van de teugels nog iets zachter en rustiger kunnen doen, zodat je paard daarin nageeflijk blijft. Verder loopt hij iets scheef op de hoefslag in draf, je zou daarvoor iets binnenstelling kunnen vragen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 23:06

Dankjewel! Daar heb je helemaal gelijk in, fijne tip :) Het is nog een beetje een bakrandplakker }:0 we proberen thuis veel te oefenen met de binnenhoefslag maar zodra we dan op wedstrijd zijn vergeten we allebei alles :( We gaan er aan verder werken!

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:45

Het inzakken is heel herkenbaar. Op zich wel logisch dat het tempo eruit gaat. Als je thuis traint dan rijd je nooit zoveel oefeningen in een keer achter elkaar en pak je altijd momenten om even wat te schakelen met je paard (verruimen en activeren). In de proef ben je echter beperkt mbt het schakelen omdat er maar korte stukken zitten tussen je oefeningen die niet gepunt worden. Deze ruimtes zal je moeten proberen te benutten om te schakelen zodat je hem actief en dus aan je been houd.

Een ander veel voorkomend iets (zeg niet dat dit voor jou geld maar zie het veel op wedstrijden gebeuren) is dat ruiters zo gefocused worden op de figuren Dt er gestopt word met rijden. De vorm van de volte gaat dan voor ipv dat er tijdens die volte gewerkt word aan het activeren van het paard (soms is het goed ervoor te kiezen de volte wel te rijden maar dan toch je paard te activeren zodat volgende onderdelen van je proef beter uit de verf komen).

Hij loopt idd een tik scheef op de hoefslag (begin film). Achterhand volgt tweede hoefslag. Meer aan je binnenteugel zitten lost dit niet op. Achterhand is motor en voorhand kan je sturing aan geven. Je kan alleen de voorhand voor de achterhand plaatsen in deze door je handen overdreven gezegd wat naar links te plaatsen. Je aanleuning op de rechter teugel (als je links om rijd) is waarschijnlijk niet optimaal ofje zit toch teveel aan je linker teugel te plukken. Goed je binnenbeen en buitenteugel in de gaten houden links om want dit kan door ongelijke druk komen icm natuurlijke scheefheid van je pony.

Aanspringen galop mag iets meer verzameld, hij springt braaf aan maar het lijkt op de film dat je je teugels wat weg geeft (los geven voor). Juist bij het aanspringen heeft een paard, net als bij een middendraf, wel wat ondersteuning van je hand nodig. De middengalop daar wil de jury wat meer verruiming zien denk ik dan nu getoond. Volte inzetten en na een kwart volte verruimen (halve volte) en dan een kwart voor t einde van de volte weer verzamelen. Hij hoeft niet harder te gaan maar je wil juist dat hij de sprong groter maakt. Duidelijk schakelen hierin zal een jury zien.

Algemene tip is ontspan, relax en rijd vooral voor jezelf. probeer verder een streven te hebben mbt je wedstrijden, soms moet je op sommige dingen toegeven om ergens anders punten te pakken. Je traint thuis uren om uiteindelijk in 7 minuten te laten zien wat je getraind hebt en dat is beperkt qua tijd, dus stel een haalbare lat voor jezelf en je paard zodat je bijna altijd tevreden en voldaan huiswaarts gaat.

Vond je er overigens netjes opzitten hoor en hebeven wat tips neergezet omdat het heel herkenbaar is wat je schrijft.

Heel veel succes samen!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 23:49

Wat een superfijn commentaar! Je hebt inderdaad helemaal gelijk erin dat ik stop met rijden zodra ik die proef in kom, dit ga ik echt proberen te onthouden en ik ga er mee aan de slag! Super bedankt! _/-\o_

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:01

Graag gedaan en.....je bent niet de enige hoor die stopt met rijden ;-). Komt echt goed, gewoon lekker blijven oefenen!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:50

Vind het echt heel netjes voor de 2de keer!
Zou alleen echt een beetje gaan oefenen op je benen wat stiller houden, ofja niet bij iedere pas zeg maar aandrijven want je bent hem de heletijd aan het prikken. Natuurlijk is dat moeilijker als ie een beetje inzakt! Gewoon een tipje!:D denk dat het er dan een stuk rustiger en gecontroleerder uitziet!!

Ga zo door meid!!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 17:29

Dankjewel! pfoe ja mijn benen stil houden, was die een beetje vergeten, ik ga er op letten!

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:04

Ziet er echt al heel goed uit voor de tweede keer!
Ik ga mee met bovenstaande reacties, vooral het 'blijven rijden' had ik zelf heel erg veel moeite mee. Vooral toen ik ging doorzitten werd dit erger.
Probeer tijdens de training en het het inrijden voor de wedstrijd al lekker veel figuren te rijden, veel tempo wisselingen, en probeer die 'wedstrijd druk' los te laten (makkelijker gezegd dan gedaan :Y) ). Je mag best je been eraan houden, maar inderdaad wel met een reactie.
Maar zoals ik al eerder zei, voor de tweede keer echt al super!
Heel veel succes nog, ik weet zeker dat het gaat lukken!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 23:52

Super leuke reacties! Inderdaad heel lastig die stress en eraan blijven rijden, maar het gaat goed komen volgensmij!

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:49

Ziet er netjes uit hoor! En inderdaad mij vallen je benen ook op, heb hier nog wel een aantal tipjes voor. Kijk maar welke bij jou handig zijn.

-Let er goed op dat je je hakken uitdrukt, het leek een beetje alsof je dat niet deed kan ook zijn dat dit aan mijn ogen ligt haha. In elk geval let er goed op. (je leek ook wat verder in de beugels te zitten met je voet? zie ik dat goed? als het niet zo is gewoon zeggen hoor).
-Maak je lang, trek je hakken niet op zie ik dat bij 0:06 goed? Als het weer niet zo is gewoon zeggen!
-Sommige mensen zeggen ook wel dat je je tenen omhoog moet denken (kleine teen) gebruik zelf vaak meer het hakken uitdrukken. Maar deze tip gaf mijn lesgeefster.
-Het kan ook komen dat je niet goed in balans bent op je paard. Als je benen bewegen betekend het vaak, niet altijd dat je niet goed in balans zit. Misschien een keer een zit les proberen?
-Het rijden zonder beugels helpt vaak ook alleen vind ik dit zelf niet heel fijn :') . Ook kan je het rijden zonder zadel proberen. Let er wel heel goed op dat je niet gaat knijpen als je zonder beugels rijd.
-Misschien helpt het ook om jezelf lang te maken.

Het vele aansporen hoeft echt niet, denk actief is ook een actief paard. Dat is dezelfde werking als jij zenuwachtig bent dat je paard ook wat onrustiger word. Let er maar eens op, is echt vreselijk moeilijk. Ben er zelf ook mee bezig!

Verder kan je wat tips vragen aan je lesgeefster over je benen stil? Ze weet er vast wel raad mee.
Ik wil je heel veel succes wensen! Gewoon lekker blijven oefenen, het komt met de tijd wel. De tips die nodig zijn worden al genoemd zie ik!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:03

Dankjewel!

Ik trek inderdaad mijn hakken vaak op, probeer er thuis op te letten maar vergeet het helemaal als ik op wedstrijd ben.. Zelfde geld voor het benen stil houden. Vind het zo zonde van mezelf dat ik zo anders ga rijden zodra we op wedstrijd komen.

Zaterdag weer wedstrijd en dan ga ik tijdens het rijden even goed deze tips herinneren!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:56

Alles wat mij opvalt heb je zelf al genoemd haha :)
Verder heel netjes! Inderdaad zorgen voor snellere reactie zodat je je benen stiller kunt houden :D

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:31

Dankjewel! deze wedstrijd ging stuk beter, 187 en 192!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:47

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.