Voor het eerst een echt parcourtje met Roos!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Voor het eerst een echt parcourtje met Roos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:08

Hallo bokkers *D

Afgelopen zondag is er bij ons op stal een parcourtje neergezet en kon je die springen als je wilde, en aangezien mij dat een uitdaging leek, hebben we maar twee rondjes meegedaan!

Roos valt bij losse hindernissen steeds beter te rijden, en ook steeds rustiger. In het parcours werd ze toch wel weer heel heet, en dan vind ik het lastig om goed de controle te houden. Momenteel hebben we geen les, maar vanaf volgend jaar ga ik wel weer lessen volgen!
Ik sta heel erg open voor tips en commentaar, maar zou het fijn vinden als het een beetje lief blijft haha, we zijn nog hard aan het leren!

Groetjes Sophie

Anoniem

Re: Voor het eerst een echt parcourtje met Roos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:21

Wat een onwijs mooi dier zeg! :oo

Durf in het parcours een ophouding te maken, nu weet je dat ze druk wordt maar laat je haar gewoon lopen. Zet haar maar eens een paar keer stil voor een sprong, zodat ze leert te wachten op jouw hulp. Nadat je een paar keer halt hebt gehouden gaat paard meedenken en komt deze automatisch terug voor de sprong, dan kun je heel rustig weer gaan aanvullen en haar op die manier rustig over de sprong laten gaan. Dat werkt echt, alleen zou ik dat wel met goede begeleiding doen. Ik zou niet teveel zo door springen, want straks verstapt ze zich en liggen jullie beiden, dat zou vervelend zijn.

Verder zou ik de volgende keer je beugels nog 2 gaten korter doen en met chaps of laarzen rijden, met deze sokjes is het spekglad en heb je weinig steun. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:23

Bedankt, hier heb ik echt iets aan! Ga er flink aan werken en zoeken naar een goede instructrice :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:32

Eens met Joolien, maar ik zeg beugels minstens 3 gaten korter. ;) Ik zie jou de hindernis aan rijden in draf, vervolgens galopperen jullie er naar toe. Is dat jouw hulp of laat je haar gewoon heel erg aantrekken?

Als jij in draf aanrijdt moet ze in draf blijven. Als je vanuit galop wilt gaan springen, spring je ruim van tevoren aan en je galoppeert eerst rustig een rondje totdat jullie een vast ritme hebben en van daaruit rijdt je de sprong aan. Sleutelen aan het ritme doe je tussen de hindernissen niet meer! Blijf in je hoofd tellen en corrigeer als zij onder je uit loopt.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:40

Probeer je handen wat stiller te houden in draf en voor de rest ben ik het eens met bovenstaande, laat ze niet zo op de sprong afstormen ineens, Kahawa's tip deed ik ook met een paardje waar ik af en toe eens mee reed want ze deed hetzelfde als de jouwe en na wat oefenen werd het tempo veel gecontroleerder. Wel een onwijs mooi paard heb je daar :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:54

Ik ben het gedeeltelijk eens met voorgaanden. Een keer een ophouding durven maken is zeker niet verkeerd maar stil zetten voor de sprong zou ik persoonlijk niet doen. De tip van kahawa is wel erg handig. Je paard heeft vertrouwen en drive op het moment en op deze leeftijd is dat het belangrijkst. Probeer zoveel mogelijk terug te rijden met je zit ipv de hand en de rust erin te houden. Mijn ervaring is dat als je ze stilzet in dit stadium van het leerproces, ze onzeker worden. Probeer mooi van binnen naar buiten te rijden zodat de afstanden kloppen en houd rust in je lichaam.

Je bent al goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:58

Het ligt er net aan hoe je het doet, ik weet uit vele ervaring dat de methode altijd werkt. Ook voor jonge, superhete dieren. Het gaat er puur om hoe jij die overgang rijdt, als jij ook onzeker bent, dan werkt het minder, maar als jij gewoon heel duidelijk bent, is er niks aan de hand.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:06

Joolien schreef:
Wat een onwijs mooi dier zeg! :oo

Durf in het parcours een ophouding te maken, nu weet je dat ze druk wordt maar laat je haar gewoon lopen. Zet haar maar eens een paar keer stil voor een sprong, zodat ze leert te wachten op jouw hulp. Nadat je een paar keer halt hebt gehouden gaat paard meedenken en komt deze automatisch terug voor de sprong, dan kun je heel rustig weer gaan aanvullen en haar op die manier rustig over de sprong laten gaan. Dat werkt echt, alleen zou ik dat wel met goede begeleiding doen. Ik zou niet teveel zo door springen, want straks verstapt ze zich en liggen jullie beiden, dat zou vervelend zijn.

Verder zou ik de volgende keer je beugels nog 2 gaten korter doen en met chaps of laarzen rijden, met deze sokjes is het spekglad en heb je weinig steun. :)

Godsamme waarom ben je me toch altijd voor! :+

Heel gaaf dier! Vind het meevallen hoe heet ze wordt. Je hebt haar prima onder controle, enkel voor de hindernis niet. Maar daar doe je, zo op het filmpje te zien, ook niets aan. Op het moment dat je voelt dat ze naar voren wil gaan, meteen een flinke ophouding maken, is wat ik zou doen (en doe, rijd zo'n zelfde paard nu). En het moment waarop je dit doet is even belangrijk als de ophouding zelf, omdat het anders geen leermoment is voor haar voor langere termijn dan alleen die sprong zelf.

Ik ben het alleen niet eens met het 'niet sleutelen aan het ritme tussen de hindernissen' van Kahawa. Tussen de hindernissen moet je imo juist de tijd nemen om wat te schakelen oid, met een paard als deze. Zo blijft ze goed aan de hulpen en rekening houden met jou als ruiter, en dat komt te pas op de momenten dat je een ophouding wilt geven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:09

Joolien schreef:
Het ligt er net aan hoe je het doet, ik weet uit vele ervaring dat de methode altijd werkt. Ook voor jonge, superhete dieren. Het gaat er puur om hoe jij die overgang rijdt, als jij ook onzeker bent, dan werkt het minder, maar als jij gewoon heel duidelijk bent, is er niks aan de hand.

Mee eens. Ze leren daarvan, het meeste andere is een tijdelijke oplossing voor elke sprong. Het halthouden kan je uiteindelijk ook uitbreiden tot vanuit een heel laag tempo springen en dat lage tempo aanhouden tot na de sprong. Ze moeten leren wachten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:10

Met tussen de hindernissen bedoel ik niet aan het ritme sleutelen met het de hindernis in het vizier. Ineens gas geven of onverwacht uit de galop naar draf vlak voor de hindernis en dan ook nog de hindernis willen springen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:11

Ik heb het verkeerd begrepen, maar extra uitleg was in dit geval wel handig. Dat is namelijk iets anders dan stilzetten voor de sprong. Dit is een overgang terugrijden voor de hindernis. Ik neem aan dat je dat dan ook niet vlak voor de hindernis pas doet maar dat je het netjes voorbereid etc.

Persoonlijk vind ik alleen het aantrekken van dit paard niet storend, vooral niet op deze leeftijd. Net wat meer controle voor de hindernis komt wel met ervaring. Nu kan je imo het beste de laatste paar meters het paard niet uit balans halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:14

Sunneva schreef:
Ik heb het verkeerd begrepen, maar extra uitleg was in dit geval wel handig. Dat is namelijk iets anders dan stilzetten voor de sprong. Dit is een overgang terugrijden voor de hindernis. Ik neem aan dat je dat dan ook niet vlak voor de hindernis pas doet maar dat je het netjes voorbereid etc.

Persoonlijk vind ik alleen het aantrekken van dit paard niet storend, vooral niet op deze leeftijd. Net wat meer controle voor de hindernis komt wel met ervaring. Nu kan je imo het beste de laatste paar meters het paard niet uit balans halen.

Sorry dan was ik idd wat kort door de bocht. Maar idd ik bedoel een overgang terug voor de hindernis en uiteraard doe je dat de eerste keer niet 1 meter voor de sprong maar bereid je rustig voor ;)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:08

Mooi paard, springt ook hartstikke goed!

Heb je mogelijkheid vaker te rijden als er hindernissen staan? Door ontspannen dressuur te rijden om en langs de hindernissen raakt je paard er misschien ook wel meer aan gewend. Verder zou ik voor je de controle terug hebt weer terug naar de basis, lage hindernissen waar je dressuurmatig overheen kan.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 21:20

Bedankt voor alle tips!
Ik heb een pb gekregen van Joolien met het aanbod dat zij mij les wil geven, dus daar denk ik nog even over na maar denk wel dat ik dat ga doen :)

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:25

misschien dat het zou helpen om op het moment dat je paard uit zichzelf een overgang maakt naar galop, haar op een volte te zetten totdat je de controle weer hebt, zodat ze merkt dat naar de hindernis toegaan niet meteen betekent dat alle remmen los mogen :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 11:52

Bedankt voor de tips! We rijden wel vaker in de bak als er hindernissen staan, en dat gaat over het algemeen wel heel erg goed. Maar ook met gewoon dressuren vind ik het moeilijk om het tempo goed te houden in galop, ik denk dat er balans mist bij ons beiden, en het gaat al wel stukken beter als eerst. Daarom zijn we nu ook op zoek naar een instructrice :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:16

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 03:02

eerst en vooral, ik heb de vorige reacties niet gelezen, sorry als het dus wal gezegt geweest is, maar hetgeen wat mij opvalt buiten dat hij er met je vandoor gaat is dat geen een afstand goed is. Nu is het nog laag en springt die het wel, maar zo gebruikt hij zijn spieren erg slecht en gaat het hem pijn doen na een aantal parcourstjes; wat leid tot weigeren,.. Door die slechte afstanden heb je natuurlijk oook een sechte houding, gebruid daarvoor voor je eigen veiligheid schoenen met een grotere hak ( paardrijlaarzen) en je beugls mogen ook een stuk korter!

je tempo is heel ongelijk; voor je al een parcours gaat springen ofja meerdere hindernissen achter elkaar; moet je ervoor zorgen dat je ze in de hand hebt op een enkele hindernis. Zorg dat je een mooie ronde galop hebt en ga er dan ook rustig naar toe, adem goed uit, zit diep in het zadel en de rest gebeurt vanzelf, je paardje lijkt erg graag te springen.

Een goede instructeur zal je ook hierbij helpen & dat heb je ook nog nodig. Bijvoorbeeld in de eerste video, naar de groene hindernis zag je dat hij al echt onder je doorpiep in de draaf maar toch liet je hem rennen en beloonde je hem (stem) je had beter een circel, of een paar gereden, mooi contact, rustig drafje ( uiteraard veel oefenen) en dan even rustig op de hindernis af, niet zozeer in de mond ambeteren.
Goede oefeningen:
na de sprong stilstaan & belonen.
in- uitjes ( sprongen na elkaar met soms geen pas, 1 pas, 2 passen ed tussen). Zo kan je zelf nog wat op je houding werken, op jullie afstanden en zo moet hij wel op zijn tempo letten.
balken voor & na de sprong.
Dit is geen kritiek hé, opbouwende commentaar :p

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 03:03

maar halthouden voor de sprong is niet echt het beste wat ke kunt doen. Mij is geleerd op altijd over de sprong te gaan. Anders krijgt je paard vervelende kuren en gaatie weigeren/ zich verzetten.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 09:53

Nanoukkie, alles wat jij hebt gezegd is ook al gezegd eigenlijk. Wel bedankt in ieder geval!
Ik heb gewoon jodphurs aan dus dat lijkt me niet het grootste probleem. Chaps komen er volgende week :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:00

Voor de sprong stilzetten nooit doen. Of je moet in de toekomst graag een onzekere stopper willen.
Tussen de hindernissen controle eisen op een nette manier is natuurlijk wat anders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:01

Sorry zie al dat het vaker is gezegd. Maar het is ook wel een tot tip dus beter een keer te veel gewaarschuwd :-)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:09

Klopt, bedankt iig voor de tip!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:19

bij mijn paard heeft af en toe stilzetten voor en na de sprong zeker wel geholpen, ze denderde ook als een malle op de hindernissen af, maar na een paar keer oefenen, Wel onder toeziend oog van mijn instructrice natuurlijk. Gaat het veel beter en kan ik nu in een rustig constant tempo een parcourtje rondspringen

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:24

Bedankt! Ik wil in ieder geval eerst een paar dressuurlessen volgen :)