Niet kunnen rijden onder druk! Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

michelle3112

Niet kunnen rijden onder druk! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:06

Hallo.
Ik zit met een probleem wat alleen maar erger word en heb er al heel lang last van.
Ik zeg dit niet graag over mijzelf maar ik kan gewoon geweldig rijden, thuis loopt alles altijd lekker en als we op concours zijn ergens ver weg waar ik niemand ken loopt het meestal ook wel goed.
MAAR zodra we in onze Eigen kring rijden, waar ik veel mensen ken, of het een selectie is, maak ik altijd zulke stomme fouten!
Zowel dressuur als springen, een paar voorbeelden zijn de figuren gewoon verkeerd rijden, tempo ineens helemaal aanpassen, pony helemaal uit elkaar laten vallen, met springen gaan schuiven in het zadel, echt gaan jagen in plaats van netjes rijden, noem maar op! het begint vaak al met losrijden.

Onbewust ben ik gewoon heel zenuwachtig zodra er druk is, heb het de laatste tijd zelfs zo erg dat ik laatst kok halsend het pacours uit kwam terwijl het gewoon lekker rond sprong!
Ik weet echt niet meer wat ik hier mee moet! ik kan het allemaal zo goed en weet ook wel hoe het moet maar maak gewoon keer op keer de zelfde fouten en kan niet meer goed denken op zo'n moment.
Wedstrijd ervaring licht het niet aan, doe ik al vanaf mn 8e. Met oefenpacoursen gaat alles goed en van die pilletjes voor stress die mensen gebruiken met examens werkt ook niet :(

Heeft iemand tips voor mij? want zo blijft het niet lang meer leuk en dit gaat al minstens 4 jaar zo...

|( |(

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:09

ooit aan mentale training gedacht?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:09

Waarom heb je die druk als je bekenden tegenkomt op wedstrijd?
Je rijdt toch voor jezelf en niet voor anderen. Zou gewoon sche*t aan die bekenden hebben.

Heb dat ook een tijdje gehad, dat ik gespannen werd. Omdat er bekenden naar mijn proefjes aan het kijken waren. Heb op een gegeven moment mezelf een schop onder mijn kont gegeven (ja, ja dat is moeilijk hahaha). En let nu niet op anderen en hun commentaar bij mijn proeven. Neem alleen commentaar over mijn proeven aan van mijn instructeurs en familie.

michelle3112

Re: Niet kunnen rijden onder druk! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:13

FriesWytske
Ja daar heb je 100% gelijk in en waarom ik zo denk geen idee. Ik denk dat het ook alleen maar erger is geworden omdat ik denk ik mezelf wil bewijzen omdat ik weet dat ik het kan maar op wedstrijd nooit kan laten zien..

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:14

nienkes96 schreef:
ooit aan mentale training gedacht?

Wat houd zoiets precies in ? ben meestal niet zo van heel zweverig gedoe maar wil er alles aan doen zodat ik weer fijn kan rijden op wedstrijd

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:14

Heel herkenbaar, ik was op een gegeven moment zelfs opgelucht als mijn paard geblesseerd was en ik daarom een wedstrijd af kon zeggen. Echt te gek voor woorden, maar ja. Daarna werd ik zwanger en ben ik gestopt met wedstrijden. Kan dus moeilijk zeggen wat helpt, want eigenlijk ben ik er nooit overheen gekomen. Ik wens je veel sterkte en ik denk inderdaad dat mentale training van een sportcoach een hele goede is voor je! Er staat een heel stuk over in de paard & sport. Het gaat voornamelijk om het beheersen/controleren van je ademhaling, zodat je zelf controle en inzicht krijgt over spanning/ontspanning.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:16

Wat het bij mij was, was dat ik niet af wilde gaan voor die mensen.

Heeft bij mij toen ook nog wel een tijdje geduurd voordat ik echt de knop helemaal om kon zetten.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:16

emil01 schreef:
Heel herkenbaar, ik was op een gegeven moment zelfs opgelucht als mijn paard geblesseerd was en ik daarom een wedstrijd af kon zeggen. Echt te gek voor woorden, maar ja. Daarna werd ik zwanger en ben ik gestopt met wedstrijden. Kan dus moeilijk zeggen wat helpt, want eigenlijk ben ik er nooit overheen gekomen. Ik wens je veel sterkte en ik denk inderdaad dat mentale training van een sportcoach een hele goede is voor je!

Zoiets had ik laatst ook, na de dressuur liep mijn 4 jarige niet helemaal lekker dus de verstandige keuze genomen om niet te gaan springen waar ik juist blij om was... pff

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:22

mentale training is eigenlijk precies het omgekeerde van zweverig gedoe. Het zorgt ervoor dat jij
met beide benen op de grond blijft staan. Het helpt je bijvoorbeeld haalbare doelen stellen, gefocust te blijven etc. Het is misschien een grote stap om naar zo iemand toe te stappen, maar ik denk dat je er veel mee kan winnen.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:22

Herkenbaar, een simpele privé les rijden in mn manegetijd kon ik al niet als de manege eigenaar in de buurt was en keek. Een hele simpele oplossing, zodra je SpanING voelt, voor of tijdens t rijden, wiebel met je tenen! Door je aandacht te verplaatsen naar dus bijv je tenen dan verplaats je je ademhaling als het waren ook naar je tenen, dichter bij de grond dus. Zo gaat je onbewuste gedachte uit je hoofd, word je rustiger en kun je verder! Net zo iets als bij een flexion laterale met je paard. Is je paard gestrest breng dan z'n neusje zo dicht mogelijk bij de grond. Gewoon aan de hand. Vanzelf word je paard dan rustiger! Probeer maar eens! En.... Te paard tenen wiebelen eerst ff oefenen met trainen, is best lastig namelijk! Àl heel goed dat je je bewust bent van je spanning, dan kun je er nu aal werken! Succes!

Btw, m'n uitleg klinkt mischien zweverig, maar dat is t niet! Ervaar t maar! Goodluck!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:23

Helaas kan ik je hiermee niet verder helpen.

Mijn stress was vroeger zo groot dat ik besloten heb om nooit meer wedstrijden te rijden nadat mijn paard overleed. Ik heb toen een pony gekocht voor in het bos.
Inmiddels heb ik al weer jaren paarden en hebben verschillende mensen geprobeerd om mij over te halen weer te starten. Paarden waren beslist meer getalenteerd dan mijn eerste paard, maar ik start echt noooooit meer.

Vorige week begon mijn honden instructeur over een examen en zelfs daar klapte ik al helemaal dicht tijdens de les. Tot huilen in de auto aan toe en dat op mijn 45e.

Ik wil gewoon plezier hebben met mijn dieren en op een ontspannen manier met ze werken, zonder druk van een wedstrijd of examen.

Kein doel voor volgend jaar, als mijn nu 3,5 jarige paard ver genoeg opgeleid is wil ik graag aan de Groninger Carrousel deelnemen....

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:27

Debby614 schreef:
Herkenbaar, een simpele privé les rijden in mn manegetijd kon ik al niet als de manege eigenaar in de buurt was en keek. Een hele simpele oplossing, zodra je SpanING voelt, voor of tijdens t rijden, wiebel met je tenen! Door je aandacht te verplaatsen naar dus bijv je tenen dan verplaats je je ademhaling als het waren ook naar je tenen, dichter bij de grond dus. Zo gaat je onbewuste gedachte uit je hoofd, word je rustiger en kun je verder! Net zo iets als bij een flexion laterale met je paard. Is je paard gestrest breng dan z'n neusje zo dicht mogelijk bij de grond. Gewoon aan de hand. Vanzelf word je paard dan rustiger! Probeer maar eens! En.... Te paard tenen wiebelen eerst ff oefenen met trainen, is best lastig namelijk! Àl heel goed dat je je bewust bent van je spanning, dan kun je er nu aal werken! Succes!

Btw, m'n uitleg klinkt mischien zweverig, maar dat is t niet! Ervaar t maar! Goodluck!

Nog nooit van gehoord maar ga het zeker proberen! dankje

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:32

Ik probeer altijd de buitenwereld compleet af te sluiten...
Nou heb ik bij springen nog nooit officieel gehad dus ik hou het even op de dressuur
Maar vanaf het moment dat ik zeg maar welkom gegroet heb is het alleen nog mijn paard, ik, en mijn proef (stem vd voorlezer dus) Ik zie de jury niet zitten, zie de 80 paarden naast de ring niet, zie de fans aan de kant niet, ik blok het gewoon buiten.
Pas als ik afgroet verdwijnt die focus weer, zie ik de jury in 1x zitten en begin ik te lachen haha :)
Misschien kun je bij het trainen ook al zoeens iets oefenen? ga eens in een bak op ander terrein rijden?
Zet muziek aan, en focus je op jouw en je paard, niks anders :)

Succes

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:33

Wat je ook kunt doen op het moment dat je spanning voelt. Is heel erg op je ademhaling gaan letten. Dus heel bewust in en uit gaan ademen.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:57

Frieswietske, dat is idd ook wat er gebeurd als je met je tenen wiebeld! Voor mij is tenen wiebelen minder moeilijk dan " op m'n ademhaling letten" maar het is inderdaad een kwestie van er een gewoonte van maken! Ik weet btw niet waar jullie vandaan komen maar ik heb in zuidholland een tijdje animalreflect gedaan, gewoon een stukje herrinnerd worden aan het bewust zijn van je gedrag. Ben hier gekomen voor m'n faalangst en psycholoog had ik moeite mee om te praten. Door dieren en oefeningen zoals tenen wiebelen heb ik nu geleerd kleine druk momenten op te lossen! Voor de nieuwsgierigen: www.animalreflect.nl

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:23

Je er bewust van zijn dat het aan je eigen zenuwen ligt is eigenlijk al de eerste en grootste stap.
De volgende stap is denk ik bepalen of je nog wel wedstrijden wilt rijden als de lol er voor jou af is.

Zo niet kan je misschien gewoon stoppen met wedstrijden en op een andere manier genieten samen met je paard.
Als het antwoord voor jou daarop "ja" is dan heb je dus de motivatie om er iets aan te veranderen.

Met ademhaling kun je een hele hoop doen om je spanning te verminderen en er zijn ook andere ontspanningsoefeningen.
Verder kun je er voor jezelf proberen achter te komen (evt met hulp) waarom je het nodig vindt jezelf te bewijzen, een stukje persoonlijke ontwikkeling.
Ook kun je (evt samen met een mental-coach) bekijken of "die ander" net zo met jouw wedstrijd resultaten bezig is als jij zelf bent.
Dat valt vaak best tegen, of mee, het is maar net hoe je het zelf bekijkt :)

Er zijn allerei mentale tips/"trucjes" om je mindset te veranderen voor een wedstrijd.

Niets zweverigs aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:27

Ik zou maar gaan zoeken naar goede mentale sportbegeiding.
Daar is absoluut niets vaags aan, reken maar dat topsporters dat ook regelmatig krijgen.
Het helpt je tevens in het dagelijks leven.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 22:29

jetm schreef:
Je er bewust van zijn dat het aan je eigen zenuwen ligt is eigenlijk al de eerste en grootste stap.
De volgende stap is denk ik bepalen of je nog wel wedstrijden wilt rijden als de lol er voor jou af is.

Zo niet kan je misschien gewoon stoppen met wedstrijden en op een andere manier genieten samen met je paard.
Als het antwoord voor jou daarop "ja" is dan heb je dus de motivatie om er iets aan te veranderen.

Met ademhaling kun je een hele hoop doen om je spanning te verminderen en er zijn ook andere ontspanningsoefeningen.
Verder kun je er voor jezelf proberen achter te komen (evt met hulp) waarom je het nodig vindt jezelf te bewijzen, een stukje persoonlijke ontwikkeling.
Ook kun je (evt samen met een mental-coach) bekijken of "die ander" net zo met jouw wedstrijd resultaten bezig is als jij zelf bent.
Dat valt vaak best tegen, of mee, het is maar net hoe je het zelf bekijkt :)

Er zijn allerei mentale tips/"trucjes" om je mindset te veranderen voor een wedstrijd.

Niets zweverigs aan.

Stoppen met het wedstijd rijden is voor mij geen optie. Het trainen naar elke wedstrijd toe vind ik geweldig, ik ben geen recreatie ruiter en zal dat ook niet worden.
Bedankt voor de tips. Zal het er thuis is over hebben maar ga dit weekend eerst de tips van ademhaling/ tenen gebruiken.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:45

Ik ben al heel lang uit het paardrijden en net weer begonnen maar will toch graag mijn ervaringen delen uit mijn kindertijd, ik was vrij fanatiek in wedstrijden. Ik had namelijk precies hetzelfde en ik had (waarschijnlijk heb, maar rijd nu geen wedstrijden) niet de mentale kracht om mezelf daar uit te krijgen. Mijn toenmalige instructrice heeft mij het volgende advies gegeven - het is een beetje onorthodox maar voor mij werkte het als een tierelier:

Voordat je begint, zelfs maar met inrijden stel je zelf het ergste rondje mogelijk voor op die wedstrijd. Dus stel je voor dat je 3 keer weigert op de eerste hinderis, er van afvliegt bij een simpel drafje in je proef ect. DAN - bedenk je wat de omstanders er van vinden.

Klinkt mischien heel raar maar op deze manier haalde ik voor mezelf de angst van het falen weg - en hield ik mezelf voor de gek dat mijn "worst-case scenario" al gebeurd was. Dus kon ik lekker gaan paardrijden en uiteindelijk presteerde ik daarna heel redelijk.

Ik realiseerde me dit als kind niet - maar mischien is het een paarden variant van de spreekbeurten truc "stel je het publiek naakt voor"?

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:09

Nee zeker niks zweverigs aan. Wij hebben zelf een training speciaal voor mentale begeleiding opgezet incl hand en logboek. Je bewust maken van verschillende aspecten, spanninsniveau en oefeningen. Want om te presteren heb je een mate van spanning nodig.

Zelf draai ik een film af waarin elk onderdeel goed gaat van mijn proef ipv fout. Hierdoor kan ik mezelf visualiseren wat ik moet doen. Het is zelfs wetenschappelijk bezig dat visualiseren je prestatie verbeterd!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 18:14

Via paardenlifestyle is er zondag een online workshop over dit onderwerp.
Kun je van huis uit meedoen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:52

TS: herkenbaar, maar niet onoplosbaar.

Ik ben geen wedstrijdruiter, zou ik niet kunnen ook, maar ik kreeg dus al een Spaanse beroerte van mijn eigen instructeur. Na jaren alleen gerommel ging het niet goed met paard, en nam ik weer eens prive-les. Wat een hels gevecht om je dan te kunnen ontspannen en je niet meteen "beoordeeld" te voelen. Terwijl je daar nu juist die instructie voor in de arm neemt. Gelukkig had ik een hele geduldige en niet-oordelende vent als lesgever, maar heeft heeft me zo ongeveer 10 lessen gekost voordat ik enigzins uit dat "help ik word bekeken en beoordeeld" syndroom kon komen. Ik ging zelfs met een glas whiskey op eens een keer om 11 uur in de ochtend een les in, zo'n stresskanon werd ik ervan. Lag niet aan instructie, maar echt aan mijzelf. heb een berg moeten overwinnen om het uiteindelijk aan instructie te vertellen. Dat pakte enorm goed uit.

Het lijkt me ontzettend moeilijk als je ook nog wedstrijden rijdt, maar zoals sommige posters eerder aangaven, er zijn tactieken (ademhaling, niet vanuit omgeving denken maar vanuit jezelf en je eigen gevoel, liedje in je kop prenten en in gedachten neurieen, etc. etc.) waardoor je dit wel kunt overwinnen.

Het is ook moeilijker als je wat ouder bent, maar het begint natuurlijk bij je eigen rijden en instructie THUIS. het is zeker een vorm van onzekerheid, je schrijft in de Op al dat je vindt dat je erg goed kunt rijden, nu moet je dat bewijzen ook tijdens een wedstrijd, en ben je bang dat je er naast blijkt te zitten.
Zie zo'n wedstrijd als training, niet als een dood-of-leven prestatie moeten leveren, dan kun je er ook nog plezier in hebben.