Pony stuift weg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

renee_esmee

Pony stuift weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:29

Hallo allemaal!! :)

Mijn verzorgpaardje rij ik nu een jaartje bij. Bij het instappen doet ze alles heel rustig en rij ik wat figuurtjes om een beetje op te warmen. Zodra ik in stap de teugels opmaat maak wilt ze eigenlijk direct al aanspringen in draf en dan ook heel erg hard. Wat ik meestal doe is haar gewoon terugnemen, stil laten staan, wat ze ook helemaal niet kan dan gaat ze heel onrustig staan wiebelen en heen en weer te stappen en als ze uiteindelijk stilstaat voor zon 10 seconden en dan ga ik weer stappen.

Zodra ik aandraaf begint het eigenlijk gelijk en begint ze te rennen, als ik het negeer springt ze ook vanzelf aan in galop. EDe eigenares heeft gezegd dat ik haar dan op een volte moet zetten tot ze weer rustig is maar ik heb het gevoel dat dat niet echt gaat werken aangezien het na de volte voor 1 rondje werkt en ze daarna weer begint weg te stuiven.

Ook zegt de eigenares dat ik haar aan de teugel moet houden omdat ze anders haar achterhand achter zich brengt en dan juist harder gaat en als ik haar aan de teugel rijdt ze dat niet kan maar hoe makkelijk ze ook 'in de krul gaat' (ik hoef letterlijk 1 minikneepje te geven en ze drukt dr neus tegen dr borst aan) ze blijft gewoon keihard gaan

Wat ik dus jammer genoeg automatisch doe is haar terugtrekken tot ze weer langzamer gaat en ik weet dat dit heel slecht is en het erger maakt en ik probeer het niet te doen maar dat is als ze zoiets doet gewoon mn eerste 'instinct' om te doen.

Ook als in aan galoppeer ontploft ze als t ware en rent ze ook gelijk weg en haar houden is voor mij dan erg moeilijk omdat ze echt te sterk is. Ze heeft namelijk zo'n lekkere gespierde 'hengstenhals'.

Nu zou ik graag willen dat ze gewoon relaxed en met ontspannen rug kan draven en ook rustig kan galopperen.

Ze is een kerngezonde pony tussen de 7 en 9 jaar en heeft geen/nooit last van haar rug, benen, tanden, hoeven etc. gehad en dit wel altijd al gedaan dus ik denk persoonlijk niet dat het aan haar gezondheid ligt.

Het kan misschien een kwestie zijn van nog wat doorrijden omdat dat nooit echt veel is gebeurd en ze een paar jaar stil heeft gestaan op haar weitje. Ze staat met haar 4 jaar oude dochter alleen in een weitje met een schuilstal en staat dus 24 uur per dag lekker buiten.

Les wil ik graag nemen maar is ook heel duur omdat ik echt iemand moet laten komen en alleen weg gaat nog niet zo heel goed(, samen met andere paarden het bos in wel maar ook dan gaat ze stuiven).

De buitenbak bij mij heeft heel mul zand wat wel zwaar voor haar kan zijn maar kan dat een oorzaak zijn? Kan ze daardoor gaan rennen?

Het zadel gaat over een paar dagen naar de zadelmaker om opgevult te worden omdat het heel erg ging glijden en ik er daarom al een keer ben afgegleden.

In de tussentijd probeer ik haar lekker te longeren en dit doet ze perfect. Aan het halster en geen zweep nodig. ~~}> Ze luistert perfect naar mijn stem en loopt heerlijk relaxed en ik ben haar wat trucjes aan het leren zoals voetje en lachen om haar een beetje bezig te houden.

Heeft iemand tips voor mij waar ik mee aan de slag kan?
Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde jullie graag goed alles uitleggen.

nontie

Re: Pony stuift weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:07

Ik zou toch echt die voltes rijden zoals de eigenaresse zegt.
Kan een kwestie zijn van dat ze nog niet sterk is in de achterhand en hierdoor raakt ze uit balans op rechte lijn en dan gaat ze rennen.
Gewoon volte rijden en dan weer rechtuit, gaat ze weer rennen? Weer volte rijden. Dan een grote volte en dan een kleine volte.
Vraag de eigenaresse anders of ze je aan de longe wil helpen. Zij houdt de pony op de volte, dan loopt ze in hetzelfde spoor de hele tijd en dan kan ze makkelijker haar balans vinden. Jouw taak hierin is de pony op hetzelfde tempo te laten lopen.
Loopt ze aan de longe uiteindelijk rustig en ook rechtuit (zonder longe uiteraard) probeer dan wat tempowisseling.

Ik weet niet of je veel buitenom rijdt op de hoefslag maar zet haar maar aan het werk, hier een volte, daar een gebroken lijn. Slangenvolte, etc.

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:06

Mijn pony heeft dit ook!
Wat ik altijd doe is ff instappen en als ik wil aandraven en ze schiet weg dan laat ik haar ook ff gaan en dan doet ze de rest rustig

xx

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:18

Maak de teugels eens niet op maat? :+
Je zegt dat het begint als jij de teugels op maat pakt en dus eigenlijk tegen haar zegt 'we gaan beginnen'. Ik zou dus eens proberen los te draven zonder de teugels op maat te doen, of de teugels wel opnemen maar nog 10 min. blijven lostappen en dus niet meteen beginnen.
Mss is het een soort van patroon dat zo doorbroken moet worden.
Rij je veel verschillende figuren? Probeer haar goed aan het werk te zetten, ipv gewoon een volte kan je je volte verkleinen en vergroten, van hand wisselen in de volte, slangenvolte, ....
Als ze maar bezig is en veel moet draaien en buigen. Probeer zo min mogelijk rechtdoor te gaan.

Ik had dit probleem ook vroeger (wel minder), mijn paard ging steeds heel hard bij de eerste keer draven en als ik in stap mij klaarmaakte voor de galop dan was hij ook meteen weg :)
Ik heb dus het bovenstaande gedaan en dat heeft heel goed geholpen, bezighouden en patroon doorbreken.

Mss heeft je paard ook wat veel energie? Rij eens wat tempowisselingen en laat haar eens goed doordraven tijdens een figuur (niet altijd en wel terugnemen).
Ook kan je oefenen om fijner op de hulpen te reageren, dan hoef je niet zo te trekken.
Succes :)

renee_esmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:04

Dankjewel voor de reactie's! Ik ga zodra het zadel weer goed is flink aan de slag met haar en hopelijk gaat het snel beter! :)
HorseRider13 ik ga die van mij niet laten gaan dan lig ik er naast :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:12

Toch les nemen van een goede instructrice. Dat hoeft niet elke week. Kan ook 1x per 2 of 3 weken. Dan heb je tussendoor " huiswerk" waar je aan werkt tot aan de volgende les.

just_me14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:39

Veel overgangen rijden, dus paar passen draven en dan weer stappen. En indd op een volte aan het werk gaan zodat ze haar balans vindt. Niet teveel rechte lijne rijden maar vooral wendingen, gebrokenlijn, slange volte noem maar op.

Bij mij heeft het ook heel erg geholpen, om gewoon op een volte 4 passen te draven en dan weer stappen; uiteindelijk gaat de pony inzien dat het helemaal geen zin heeft om weg te rennen omdat hij toch weer direct opgevangen wordt.

En natuurlijk vooral veel oefenen! En les is ook wel erg handig

heel veel succes!!

Manon_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:59

Hallo
Ik ben nieuw op bokt en ik weet niet hoe ik iets moet plaatsen dus zet ik het hier maar bij.
Ik heb een 10 jarig ruin, verzorgpony. Stap en draf lukken zeer goed maar vanaf ik in gallop ga begint hij weg te crossen. Hebben jullie soms tips?

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:59

Manon_horses schreef:
Hallo
Ik ben nieuw op bokt en ik weet niet hoe ik iets moet plaatsen dus zet ik het hier maar bij.
Ik heb een 10 jarig ruin, verzorgpony. Stap en draf lukken zeer goed maar vanaf ik in gallop ga begint hij weg te crossen. Hebben jullie soms tips?

Op een volte zetten. Niet trekken in zijn mond, dan gaat ie er alleen maar tegenin en gaat ie vervelend doen. In een hoek of volte aanspringen en voordat je in galop gaat stelling vragen en hem laten kijken waar je naartoe gaat. Volgendr keer is het handiger om zelf een topic aan te maken
xx

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:26

Waarschijnlijk neem je te veel druk op de teugel, dat vind geen enkel paard fijn en sommige gaan er van weg lopen, omdat het echt niet prettig is die druk in de mond, er mag nooit druk in de mond zijn, du smi een paar lesjes nemen ??

Manon_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:36

Dankuwel voor jullie reacties en ik probeer zeker niet in zijn mond te trekken want dat vind ik echt zielig.
Ik zal zeker kijken voor een goede lesgever en dan dressuurlessen nemen. Ik wil mij vooral inzetten op het springen maar ik heb ingezien dat een basis drssuur niet genoeg is. En doordat het mijn eigen pony niet is moet ik ook alles bespreken met de eigenaar. Nog eens dankuwel voor jullie tips.

Nog 1 vraagje, klinkt misschien een beetje dwaas maar toch: hoe kan je zelf een nieuwe topic aan maken?

Groetjes Manon

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:08

Manon_horses schreef:
Dankuwel voor jullie reacties en ik probeer zeker niet in zijn mond te trekken want dat vind ik echt zielig.
Ik zal zeker kijken voor een goede lesgever en dan dressuurlessen nemen. Ik wil mij vooral inzetten op het springen maar ik heb ingezien dat een basis drssuur niet genoeg is. En doordat het mijn eigen pony niet is moet ik ook alles bespreken met de eigenaar. Nog eens dankuwel voor jullie tips.

Nog 1 vraagje, klinkt misschien een beetje dwaas maar toch: hoe kan je zelf een nieuwe topic aan maken?

Groetjes Manon

je gaat naar de forums, kiest een onderwerp uit waar jr vraag het best in past en dan staat er bovenaan plaats nieuw onderwerp ;)

Manon_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:29

Ok dankuwel ik heb het gevonden x