Mijn verzorgpaardje rij ik nu een jaartje bij. Bij het instappen doet ze alles heel rustig en rij ik wat figuurtjes om een beetje op te warmen. Zodra ik in stap de teugels opmaat maak wilt ze eigenlijk direct al aanspringen in draf en dan ook heel erg hard. Wat ik meestal doe is haar gewoon terugnemen, stil laten staan, wat ze ook helemaal niet kan dan gaat ze heel onrustig staan wiebelen en heen en weer te stappen en als ze uiteindelijk stilstaat voor zon 10 seconden en dan ga ik weer stappen.
Zodra ik aandraaf begint het eigenlijk gelijk en begint ze te rennen, als ik het negeer springt ze ook vanzelf aan in galop. EDe eigenares heeft gezegd dat ik haar dan op een volte moet zetten tot ze weer rustig is maar ik heb het gevoel dat dat niet echt gaat werken aangezien het na de volte voor 1 rondje werkt en ze daarna weer begint weg te stuiven.
Ook zegt de eigenares dat ik haar aan de teugel moet houden omdat ze anders haar achterhand achter zich brengt en dan juist harder gaat en als ik haar aan de teugel rijdt ze dat niet kan maar hoe makkelijk ze ook 'in de krul gaat' (ik hoef letterlijk 1 minikneepje te geven en ze drukt dr neus tegen dr borst aan) ze blijft gewoon keihard gaan
Wat ik dus jammer genoeg automatisch doe is haar terugtrekken tot ze weer langzamer gaat en ik weet dat dit heel slecht is en het erger maakt en ik probeer het niet te doen maar dat is als ze zoiets doet gewoon mn eerste 'instinct' om te doen.
Ook als in aan galoppeer ontploft ze als t ware en rent ze ook gelijk weg en haar houden is voor mij dan erg moeilijk omdat ze echt te sterk is. Ze heeft namelijk zo'n lekkere gespierde 'hengstenhals'.
Nu zou ik graag willen dat ze gewoon relaxed en met ontspannen rug kan draven en ook rustig kan galopperen.
Ze is een kerngezonde pony tussen de 7 en 9 jaar en heeft geen/nooit last van haar rug, benen, tanden, hoeven etc. gehad en dit wel altijd al gedaan dus ik denk persoonlijk niet dat het aan haar gezondheid ligt.
Het kan misschien een kwestie zijn van nog wat doorrijden omdat dat nooit echt veel is gebeurd en ze een paar jaar stil heeft gestaan op haar weitje. Ze staat met haar 4 jaar oude dochter alleen in een weitje met een schuilstal en staat dus 24 uur per dag lekker buiten.
Les wil ik graag nemen maar is ook heel duur omdat ik echt iemand moet laten komen en alleen weg gaat nog niet zo heel goed(, samen met andere paarden het bos in wel maar ook dan gaat ze stuiven).
De buitenbak bij mij heeft heel mul zand wat wel zwaar voor haar kan zijn maar kan dat een oorzaak zijn? Kan ze daardoor gaan rennen?
Het zadel gaat over een paar dagen naar de zadelmaker om opgevult te worden omdat het heel erg ging glijden en ik er daarom al een keer ben afgegleden.
In de tussentijd probeer ik haar lekker te longeren en dit doet ze perfect. Aan het halster en geen zweep nodig.

Heeft iemand tips voor mij waar ik mee aan de slag kan?
Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde jullie graag goed alles uitleggen.