spieropbouw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 17:12

Hallo!
dit is mijn eerste post, over mijn eerste paardje!:D
hopelijk post ik het in het juiste forum etc.
Ik rijd sinds ongeveer 5 maanden een paard, voornamelijk van mijn leerkracht nu sinds 2 maanden van mij. Het is een 5 (bijna 6?) jarige merrie. Ze is voordat ik haar begon te rijden eerder recreatief gereden, door een recreatieve ruiter die ook eerder beginner was.
Ze is ook niet echt correct gereden denk ik, daardoor.
Ik vind haar bouw niet zo mooi, een echt damespaardje. Vroeger zag je makkelijk haar ribben, maar nu is dat al (GELUKKIG) weg, daar ik een 'streng' trainingsschema heb, haar voedingspatroon verandert is & ze weidegang krijgt. Ik wil haar graag nog wat steviger & gespierder krijgen..
Telkens opnieuw oefeningen doen etc want ze verliest, als ik een paar dagen mijn 'schema' niet gevolgt heb, aanzienelijk spiermassa. Ze is ook nog jong, dus daarom wil ik vanaf nu de juiste oefeningen etc doen.
Dit is mijn trainingscchema:
maandag: Totale rustdag op stal
dinsdag: max 3 kwartier. rijden en voornamelijk de basis, geen intenste oefeningen
woensdag: dressuur: intensieve les (+springen)
donderdag: dressuur: intensieve les (+springen)
vrijdag: dressuur: intensieve les (+springen)
zaterdag: dressuur: intensieve les (+ springen)
zondag: max 3 kwartier. Alleen basis
ik wil iedere zondag een bosrit maken, voor wat variatie te hebben, maar daar zijn we nog niet aan toe (tis een bangscheetje die nog niets gezien heeft buiten haar omgeving) wordt aan gewerkt :)

natuurlijk spring ik ook geen 4keer in een week, meestal 2 keer waaran 1 intensief (parcours: 90-100cm) en eentje meer als oefening (in- uitjes, in de correcte galop landen,..) en na een intensieve springles ook niet nog eens springen, dus geen 2 dagen achter elkaar zegmaar.

Dus om het kort te maken.
- Hoe kan ik spierenmassa opbouwen bij mijn paard ? (ook in de nek!)
- welke oefeningen zijn hier goed voor?

PaardjesFan1

Re: spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:14

ik zal tussen woensdag en zaterdag ergens op donderdag of vrijdag ook even rust of wandelen ofzo
of een wat rustigere les, voor de rest weet ik niet hoe je het ook beter kan maken... succes ermee!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:22

Als je spieren wil opbouwen dien je de spieren ook de tijd te geven te herstellen:) Anders breken ze net zo hard af. En goede ondersteuning geven in voeding dat ze ook daadwerkelijk de middelen heeft om spieren te laten werken en herstellen:) En 5 maanden is niet zo lang om spieren op te bouwen.

Mooie spieropbouwende oefeningen zijn: Een correct overgang maken van stap naar galop. En weer terug dus echt op de achterhand!! En schouder voor/schouder binnen, travers enz. Dit kan aan de hand en onder zadel. Die kan je in alle gangen doen uiteindelijk als ze genoeg kracht ontwikkeld heeft. En zeker in het begin zeer intensief voor een paard. Die moet je dan ook genoeg rust geven om te herstel. Maar...stalrust dus weinig beweging die dag is juist weer niet goed. Dan verzuren ze harder en worden ze juist weer stijver. Paddock waar ze gewoon een dag vrij buiten kan bewegen en zoveel kan bewegen als zij nodig vind beter;) Dosseren het dan zelf wel goed. Zorg voor afwisseling dus niet alleen maar dit wat je nu doet. Anders is ze straks op 8 jaar afgestompt en kapot!

Spieren opbouwen duurt gewoon lang! Spieren afbreken gaat sneller;)

Kijk eens op http://www.voervergelijk.nl staan mooie tips op en google op Marijke de Jong en op bbb training:) Daar staan genoeg tips om te helpen en goed opbouw schema te ontwikkelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:28

Die totale rustdag op stal, komt ze dan echt helemaal haar stal niet uit? Ook niet om te wandelen ofzo? Dat is nl niet goed voor haar spieren.

Haar bouw, een damespaardje, dat zal ze altijd zijn. Je kunt wel meer spieren krijgen, maar haar bouw is nu eenmaal haar bouw.

Een intensieve les? Hoe intensief is dat?

Ik zou zelf het iets anders indelen, de vrijdag bijvoorbeeld een rustig ritje doen of helemaal niet rijden. Het lijkt er bijna op dat je op dit moment te veel doet waardoor de spieren geen kans hebben om te herstellen. Ik zou zelf uitgaan van 2 rustdagen per week waarbij ze op een rustdag zeker haar stal uit komt om te wandelen of in de wei te staan oid.

Hoe wil je de spiermassa opbouwen? Een eventer ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan een dressuurpaard en een dressuurpaard ziet er weer anders uit dan een springpaard of een renpaard.
Spiermassa opbouwen gaat daarnaast ook langzaam, dat is niet met een week of 6 gefixt.

(edit: wat Kostolany zegt :j )

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 17:29

bedankt voor jullie antwoorden!
en maandag is de privéstalling helaas gesloten dus kan ze niet anders als op stal staan..
Mss even om te weten, ik woon in Uruguay, zuid amerika en het is hier nu zomer. Soms echt niet te harden, dus als het maandag snikheet is laat ik haar gewoon op't stalletje en soms ga ik om eens met haar te stappen/ borstelen zodat ze toch effe de benen gestrekt heeft. Maar de weides zijn hier allemaal relatief klein en zonder bomen. Er is er een grote, echt wel groot met ene beetje schaduw en dat is ook de enigste wei waar ik mijn paardje op wil, alleen maandag is er geen toezicht & dat wist ik snel genoeg nadat ze mij belden om te zeggen dat er mensen aan de wei stonden te kijken.. (veel armoede hier & dichtbij de manege )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:31

Dat is inderdaad wel goed om te weten dat je in Uruguay woont, dan heb je wat andere mogelijkheden dan hier :\

Die maandag zou ik dan toch proberen om haar in elk geval een half uurtje aan de hand te stappen, dan is ze in elk geval even uit haar boks :-)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:39

Dat maakt het verhaal nog anders;) Dan is trainen midden op de dag al geen optie meer..want warmte is voor paarden ook lastig. HOewel het per ras kan verschillen:)

Dan is het rijden op de vroege ochtend of late avond beter als de mogelijkheid er is of zelfs eigenlijk de nacht;) En nee, dan zet je ze niet buiten. Kan ze dan de nacht niet naar buiten? Of is dat weer te gevaarlijk? Met het andere samen wat je noemt? Maar hebben ze daar geen overdekte paddock of zo? Waar iets meer ruimte is dan de stal? Of een aantal uren los in de binnen piste? Vaak zie je dat nog weleens? Of een stal met uitloop dat ze zelf kan kiezen waar ze staat? Of stel dat eens voor..wie weet:)

Dan wordt je trainingstijd korter ook bij warmte zijn ze nog sneller leeg:) Moet je nog eerlijker blijven. Zeker als je het paard lang heel wil houden:) Dan is het kort trainen maar wel juiste manier! Dan bouw je ook. Of 2 korte sessies per dag niet 1 vol uur meteen. Maar dat kan alleen als je mogelijkheden hebt om dat te doen.

De maandag mag je er wel komen? Ga dan wandelen, longeer eens of gewoon lekker poetsen inderdaad. Of zet in de piste een schrikparcours uit met jassen, vlaggen, zeiltje, klapperende zweep met zakje er aan en daar aan laten wennen. Dan geef je ze heerlijk afwisseling in denkwerk:) en heb je nog wat aan in de praktijk:) Hand oefeningen zijn ook erg leuk zoals je ziet bij Marijke de JOng en nuttig en is ook trainen zonder rijden;) Wees lekker creatief maar blijf ook creatief met warmte. Staan ook mooie schema's en tips op de verschillende sites voor trainen eerlijk trainen met warmte. Zie ook http://www.rosmagazine.nl en bitmagazine enz..

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 17:41

ik zie je reactie nu pas, Apple!
en goh ik probeer wel naar haar toe te gaan om haar wat te vertroetelen en soms haar te laten rennen in de ovaal-vomigepiste (?) ja, i heb geen idee hoe dat ding heet :D
Ik heb haar pas een week 'officieel' dus nu wil ik stilletjesaan betere dingen voor haar krijgen, meer ervarig opdoen, longeren op een 'speciale' manier,.. Het is dat ik hier allemaal nog niet veel ervaring mee heb, natuurlijk wel normaal longeren etc. ( Ik heb ook een lesgeefster 5 dagen op de 7 die mijn paardje héél soms ook rijd, als het bij mij niet lukt, of als ze ziet dat ze niet goed loopt etc )
Het is een hele goede lesgeefster, die heel veel geeft om paard & ruiter! Als iets mij niet lukt, met mijn paard, kan zij het vanaf de eerste keer wel al..
Maar dus om even op je vragen te antwoorden:
een intensieve les, dat is wanneer we allebei in het zweet staan erna, haha!
Ik rijd nooit meer als een uur,maar met intensief bedoel ik dus ook werken op wat 'moeilijkere' oefeningen zoals: wijken, circkels vergroten, verkleinen, en haar natuurlijk dan ook de juiste stelling etc te geven. Schouder binnenwaarts, wijken, galopwissels(doet ze met mijn leeerkracht, ze is het aan het leren maar neemthet al heel goed op ). Van halt->galop, contra- posities? Sorry als mijn termen niet zo goed zijn maar ik krijg al 3 jaar geen les meer in het nederlands. welja ik heb 2,5 jaar niet meer gereden en nu krijg ik les in het spaans & engels. Dit lijken ook misschien niet zo moeilijke oefeningen, maar ik kan ze nog altijd niet perfect, we werken héél veel!

En hoe ik de spiermassa wil opbouwen?
Goh dat weet ik eigenlijk niet meteen.. op een juiste manier, voor een all-around paardje..
Ik ben eigl altijd een dressuurruiter geweest, maar mijn paardje zal nu eenmaal nooit een écht dressuurpaard worden, ik zal al blij zijn kan ze al de hierboven- opgesomden oefeningen perfect kunnen!
Ik ben altijd een angsthaas geweest in springen, nu nog een klein beetje, maar ik merk dat ik er altidj meer en meer plezier in beleef, en mij paardje doets niets liever, ze toont ook veel potentieel hiervoor te hebben. Misschien een domme opmerking maar ze heeft nog nooit geweigerd in 5 maanden, hoe slecht ik ook op de sprong afreed..

Ik heb ook alle tijd om de spiermassa op te bouwen, ik wil niets overhaasten, maar weet gewoon nie hoe het aan te pakken. Jullie helpen me er bij, dankjullie alvast!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 17:49

@ kostolany: inderdaad, als het echt zo een drukkende warmte is, zonder wind, is het niet echt een plezier om te rijden.. Had overlaatst een niet zo intensieve springles, maar was toch bijna flauwgevallen toen ik afstapte.. Effe helemaal zwart voor mij ogen & het gevoel dat ik teveel gedronken had, als je het je kunt voorstellen.. Niet tof!

goh s'nachts naar buiten.. Daar heb ik nog nooit over gedacht, maar kan ik misschien wel voorstellen aan mijn lerares, dan zet ik haar niet op de hele grote weide maar een kleinere, dichter bij de stallen, aangezien er wel 1 bewaker is die ieder nacht het terrein wat afwandelt. Maar als mijn paarje al heel haar leven s'nachts in een box geslapen heeft, wordt ze dan niet wat ontregelt/ uit haar doen? het is een stresskippie

er is ook wel een overdekte paddock, maar niet afgemaakt, dus ze kunnen er héél makkelijk ontsnappen :p
Maar nu dat ik 3 maanden zomervakantie heb ga ik wel probere iedere maandag te gaan en wat vrijheidsdressur/ grondwerk oefenen(daar wil ik me wel nog eerst wat in verdiepen), of idd schriktraining, kan ze wel gebruiken!

Soms heb ik echt het gedacht dat ik wel erg vaak rijd, ik wil haar nog zolang mogelijk bij me houden, maar soms wil ik niets liever dan de hele dag op haar rijden (doe ik niet hoor!)
Maar 2 keer per dag, s'avonds en smorgens de basis ongeveer 20 minuutjes, dus in totaal 40 minuutjes, kan wel? En is dat ook beter voor haar?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:54

Je bent al goed begonnen met gewoon vragen;) Dat is al een stap in de goede richting. En je lesgeefster zal ook wel weten wat ze kan doen om te helpen:)

Je doet al veel goed. Wat meer afwisseling en rust momenten zou ik wel doen voor spieren:) En wat is perfect? Je probeert het zo goed mogelijk te doen. Dat is je intentie. En het feit dat je het hier al vraagt is dat je er voor open wil staan. Moeilijkste wordt dat er ook mensen zijn die het weer anders zien en je dus goed moet leren wat voor jou goed voelt met je paard samen:) En je leert wel bij wat werkt. Zo lang het niet ten kosten gaat van je paard;) Die je hoopt zo oud mogelijk te laten worden;) Komt het vast goed.

En de ene dag gaat het makkelijker dan de andere dag. Als je voelt aan je paard dat vandaag niet gaat...bedenk dan wat anders. Of als je zelf niet lekker in je vel zit ook gewoon niet doen. paard is blij met de aandacht en tijd die je haar geeft. Elke dag springen zou ik ook niet doen;) HOe leuk ze het ook vind nu nog. Zorg echt voor meer afwisseling in de week en doe minder intensief naar intersief en geef ook denk werk aan je paard. Rustdag dat je wandelt/poetst of rustig longeert naar eigen iniatief paard.

Neem aan dat ze niet alleen buiten staat dan??? Geef haar wel haar vertrouwde vrienden mee naar buiten:) Als dat kan teminste! Want alleen krijgt een paard wel stress bij verandering naar buiten in nacht. Maar als ze met maatje kan staan die ze kent zal het niet anders zijn dan overdag buiten.

Voor als ze wel op stal moet staan geef dan genoeg hooi om verveling tegen te gaan en dit helpt ook nog eens om aan te komen? Weet niet of dat te regelen is. Desnoods in een hooizak dat ze er langer mee kan doen. HOoi is ook een goede basis voor dikker worden.

Geef haar een leuk speelgoed bal of maak van een petfles zelf een speelgoedje met strotouwtje daar staan wel mooie voorbeelden op google van;) Liksteen lijkt me ook niet overbodige luxe bij haar in de stal. Lekkere schuurplek met borstel ofzo in stal aan de muur. Als ze dan toch op stal moet staan ze wat te doen heeft. Maar voornamelijk eten hooi kan pakken:) Dat helpt. En werk je niet..niet het krachtvoer op dezelfde hoogte laten staan want dan krijg je een keer problemen en verzuren ze nog sneller. Dus werk je minder schroef het voer terug naar helft ook op de rustdagen:) HOoi uiteraard wel voldoende verstrekken.

Met die warmte 2x per dag verdelen ja hoor;) Denk het wel. Zeker als je let op de ergste hitte.. EN paarden met stress hebben vaak baad bij een goede kudde genoot waar het mee klikt om vertrouwen te krijgen:) Ook de schriktraining helpt daarbij enz. Let ook op je voer..en in paddock is dat niet makkelijk af te maken? En dan gewoon ook een hooi bak/zak te hangen dat ze zich vooral niet vervelen maar wel kunnen bewegen.

Verandering geeft kort stress maar als het een goede verandering is zal de stress ook minder worden;) Als ze zoveel op stal staat krijgen ze ook stress. Weet niet of ze andere paarden kan zien ruiken op stal? Is dat niet zorgt ook voor stress. En bij niet genoeg ruwvoer krijgen ze maagzweer geeft ook stress gedrag. Enz..ik ken jou paard niet;) Dus dat kan ik niet zien wat je kan doen. Maar het feit dat je er wel mee bezig gaat komt het vast goed en krijgt je paard een mooier leven:) Dan zal de stress ook zakken:)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:21

@kostolany
inderdaad, de ene dag gaat ht beter als anders, maar ik leer wel evengoed weer iedere les bij, zoals ik ook an het leren ben datik meer geduld moet hebben. Dat is echt wel een probleem waar ik mee kam.. Ik wordt eerder boos als iets niet lukt wat alleen maar in tegengestelde richting werkt, maar daar werk ik aan met mijn lerares :D

En ze staat overdag soms alleen buiten, maar ook vaak met wat andere paarden, soms staan ze in een groeje, soms uit elkaar. Ik xeet neit of dat wel echt haa 'vriendjes' zijn, want ze is tijdens het rijden echt wel een truttie naar anderen paarden toe; oren naar achteren, chagerijnig, die kwade blik in haar ogen haha, een heel ander paard :D Maar dan verhef ik mijn stem wel eens.. Maar sowieso, zet niem zijn paarden 's nachts buiten, dus met een ander paard is geen optie..

Haar voedingpatroon bestaat uit
smorgens: 2 kg korrels & 1 plak hooi
smiddags: 1 plak hooi
s'avonds: 2 kg korrels (met een scheutje maïsolieerover) & 2 plakken hooi
ik durf haar wel al eens enkele plakken meer te geven en ze krijgt ook 5/week 2 kg worteltjes per dag, als klein extraatje of zeg maar 'toetje'. ook krijgt ze 1/week een kopje (af)gekookte lijnzaad

Hier is alles echt hartstikke duur, ook paardenspullen, waarvan al niet veel keus is. Een vriendin die binnen 2 weekjes naar hier komt heeft al een heel lijstje met spullen, waaronder een hooizak ( voor als ze zich verveelt tijdens het toiletteren, borstelen,..) en een hooinet voor in de stal dan, als bezigheid.

Is een jollybal niet gevaarlijk in een stal? maar idd die borstel hangen is een leuk idee!
Op stal kan ze wel paarden zien en ruiken! tegenover haar ( pak 10 meter ) maar ook naast haar. Ik heb wel de pech dat ze in de donkerste stal van de stalling staat :'( want er is zo een kleine kamer erboven dus is de stal redelijk donker (ben a h proberen v stal te veranderen zosnel er een vrij komt). Maar hiervoor stont ze in een andere, nog kleinere stalling waar ze veel meer stress had, daar draaide ze altijd rondjes, de héle tijd, nu ik daaraan denk, dat heb ik haar al lang niet meer zien doen, das wel goed dus.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:53

Als ze zo chago is..weet je zeker dat ze lichamelijk helemaal in orde is? En je materiaal allemaal goed past? Dat moet zeker in orde zijn voor een blij paard;) En bij merrie..als ze hengstig is kan het in de weg zitten en kan je iets doen om te regelen. Maar weet niet of het in jou land te krijgen is enz. Daar moet je een dierenarts vragen dan:)

Ik vind het voer zeker de korrel 4 kilo op een dag heel erg veel! En wat voor korrel hoeveel energie zit daarin. En hooi daar tegenover weinig? Ik zou ook zeker het hooi omhoog doen en de korrel naar beneden als je die mogelijkheid hebt? Wortels is ook energie;) Zit veel suiker in:) Dus dat zou ik ook niet teveel doen en meer een paar als beloning doen. Ik denk als je meer hooi gaat geven inplaats van de korrel ze ook rustiger wordt minder stress heeft. Ze krijgt veel energie binnen die ze niet alleen in het rijden kwijt kan:) Ondanks jou trainingen..is het veel energie en houdt je ook een heet paard en krijg je door de stress van je paard nog geen spieropbouw;) Lijnzaad is ook rustige energie en olie net zo. En als je kan probeer haar zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te geven met andere paarden. Sociaal contact ondanks dat ze niet altijd samen staan;) HOeft ook niet maar geeft ook rust. Paarden zijn kudde dieren!

Ik snap dat het heel duur is daar;) En minder keuze dan hier. Wees creatief sommige dingen kan je zelf maken of verzinnen:) Zelfs soms maken van afval wat je zelf thuis hebt;) Wat ik zeg een lege grote petfles aan een touw als speeltje:) Enz...

Denk dat de stress van jou paardje als ik het zo lees zit in niet veel vrij bewegen en weinig contact met andere paarden (rijden is anders met andere paarden kan zijn dat ze zich dan klem gezet voelt). Goed zie bovenstaande..kan je helpen een rustiger paard te maken:)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:42

Ik denk dat je teveel doet.
Spieren hebben tijd nodig om te herstellen na een fikse training. Je traint nu 4dagen achter elkaar intensief. Hierdoor krijgen de spieren niet de tijd die ze nodig hebben.
Verder vind ik de hoeveelheid werk voor een 5 jarige vrij veel.

Verder mis ik ook longeerwerk! vind ik ook een fijne manier om de paarden te trainen.

Probeer je intensieve lessen af te wisselen met dagen dat je longeert, of bijv. alleen loswerkt!
Volgens mij loop je paard na 1 of twee van die intensieve trainingen gegarandeerd de dag erna met spierpijn!

Verder hebben spieren eiwitten nodig om te groeien. Je zou kunnen kijken of ze hiervan genoeg van binnekrijgt of dat je dit evt. aan kunt vullen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:51

Spieren die intensief hebben gewerkt hebben 48 uur nodig om te herstellen.
Dus intensief werken is prima, maar wel gevolgd door een dagje rustig aan.. ;)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:01

@Kostolany: ja hoor alles past prima. Het is echt alleen wanneer een paard in de tegenrichting komt aangelopen in een sneller gang als haar. Haar zadel is wel evengoed aan vervanging toe, ik kan er nog wel even mee verder tot dat ik mijn 2 de, slechtpassende zadel verkocht hebt. Ik heb nu alleen een springzadel, een beetje versleten maar het past haar als gegoten en het is evengoed een goed zadel (JC) jorge canaves? Als hengstig is verandert haar gedrag ook niet, of nauwelijks. Blijft een aangenaam paardje!

inderdaad ik wilde het hooi al wat verhogen. Ze is van nature een ietswat gestresst paardje, maar het vat heel goed mee hoor! Ik merk dat ald ik haar correct rijd, dat ze de dag erna geen stress heeft. Laats kon ik 4 dagen niet komen en had een ander meisje er wat mee gereden (de basis) en dan merkte ik dat dat niet genoeg intensief was, want ze stond nogal fris. Dus krachtvoer ga ik niet omlaag doen, heeft ze nog wel nodig mits haar jonge leeftijd maar ik ga dan wel enkele aanpassingen doen:
smorgens 1k korrels & twee plakken hooi
smiddags: 1kg korrels & een plak
s'avonds: 2 kg korrels en 3 plakke hooi (+extras)
1 plak hooi = 2 kg

en goh er staan zoveel paarden op de manege, ze staat als ze op de wei staat ook meestal wel met andere paarden!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:19

@ casarell & @manon

ja idd, mss moet ik het soms wat rustiger aan doen & meer stappen tussen de wat zwaardere oefeningen. Maar het is ook niet dat ze zooo intensief zijn. Wanneer ik heb gedaan met werken laat ik haar nog een paar minuutjes draven met lange teugen ( beetje contact, gewoon mooi laag) en daarna stap ik ook nog wel een tien minuutjes!

wat bedoelen ze eigl met longeren aan pessoa? Klinkt mss heel dom, maar mijn longerern is eigl gewoon vrij, zonder koord rondom mij in de circel

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:21

Wilde nog zeggen; maar dat lijkt me ook niet echt wat
en trouwens ik ga niet iedere zondag rijden, meestal wel maar soms zijn we beiden te moe haha. Er is ook een stapmolen. Heeft ze nog nooit in gestaan maar vinden jullie dit mss een idee?