Paard trekt aan teugels en gebruikt achterhand te weinig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ambersantos

Paard trekt aan teugels en gebruikt achterhand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:19

Haaiii, ik heb een nrps E-pony en ik zit even helemaal vast met rijden.
Hij hangt laatste tijd heel erg op de voorhand en zet zijn achterhand er niet genoeg onder. Ook trekt hij continu aan de teugels, is hij lang in zijn lichaam en is hij totaal niet aan mijn been.
Hij doet dit normaal nooit, ik ben nu M1 met hem maar hij heeft dit nog nooit zo erg gedaan. Hij heeft wel vaker een dipje, maar dan kan ik nog wel op een normale manier met hem rijden.
Hij heeft een aantal jaar geleden rugklachten gehad, maar hij is helemaal rechtgeslagen en het zadel is opgevuld. Misschien komt dit gedrag door de kou, ik weet het niet.
Ik heb al allerlei oefeningen gedaan om zijn achterhand er goed onder te krijgen, maar tot nu toe heeft dit nog niet heel erg geholpen.
Iemand misschien nog oefeningen voor mij? Of een andere manier hoe ik dit mogelijk op kan lossen? Alvast bedankt! :)

Anoniem

Re: Paard trekt aan teugels en gebruikt achterhand te weinig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:23

Wanneer is hij voor het laatst lichamelijk gecheckt? En het zadel? Als het plots verandert is dit toch vaak een teken dat er ergens iets niet in orde is. Bovendien schrijf je dat hij al eerder rugklachten heeft gehad, wat voor klachten waren dat?

ambersantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:39

3 jaar geleden stond zijn rug nogal scheef, dus de veearts heeft hem rechtgeslagen. Zijn heupen staan ook ietsje verder naar links gekanteld dan bij een ander paard, maar hier zou hij geen last van moeten hebben volgens de veearts. Vorig jaar is hij voor het laatst lichamelijk gecheckt, toen was er niets aan de hand. Misschien ligt het aan het zadel inderdaad, dit was ook 2/3 jaar geleden voor het laatst gecheckt. Maar in de tussentijd heeft hij wel veel meer bespiering gekregen, dus misschien ligt het daaraan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:44

Als het zadel zo lang geleden voor het laatst nagekeken is zou ik dat zeker zo snel mogelijk weerlaten doen door een goede zadelmaker. Vooral als de bespiering toegenomen is! Als het zadel toen paste, maar het paard is nu breder geworden... Dikke kans dat ie te smal is. Wellicht verstandig om er dan alsnog een osteopaat/fysio naar te laten kijken. Kan zijn dat het paard zijn lijf verkeerd is gaan gebruiken uit ongemak waardoor enkel het zadel fixen niet voldoende is.

ambersantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:04

Ja klopt, daar zit wat in. Dankjewel, ik ga er sowieso weer naar laten kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:05

Zeker doen. Beste is zelfs om even niet te rijden tot dat allemaal uitgesloten is. Mocht het werkelijk hieraan liggen wordt het enkel erger als je door blijft hobbelen ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:20

Gewoon alles laten checken zoals al gezegd is. En tot dan goed vooruit houden en geen houvast bieden. Dus zodra hij gaat hangen hand openen en been eraan. Desnoods met hulp van een zweepje om je kuit te ondersteunen. Rijd je ook een beetje met hem buiten? Ik merk dat die van mij snel een dip krijgt, vooral in de winter als ik noodgedwongen vaker in de bak train en minder naar buiten. Buiten lekker op lange stukken laten sjezen, maar ook laten strekken etc. Lichamelijk kan er een hoop mis zijn, maar soms hebben ze het ook nodig om eventjes lekker te ontspannen bijvoorbeeld.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:56

als hij lichamelijk gecheckt is en er niks aan de hand blijkt te zijn is het misschien een idee om te gaan springen? hierbij train je vaak de achterhand wat meer en kan hij wat sterker worden weer. ook een idee om misschien 2x per week even voor het rijden of gewoon als training te longeren met een pessoa zodat hij goed over zen rug loopt. zelf gebruik ik de pessoa bij jonge paarden vooral maar voor dit soort gedrag is het ook niet verkeerd. je merkt onder het zadel dat ze wat beter loslaten en niet zo lopen te trekken maar dat is mijn ervaring. altijd de moeite waard om te proberen iig.

ambersantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:48

Heel erg bedankt voor de tips! Klopt, het zou me niks verbazen als hij het allemaal een beetje saai is gaan vinden, dus buiten rijden en springen ga ik zeker weer meer doen. Springen vindt hij ook heel leuk en de afwisseling is denk ik ook goed voor hem. Longeren moesten we inderdaad ook veel doen nadat hij gekraakt was, dus dat ga ik ook weer meer oppakken. Enorm bedankt voor de suggesties :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:30

Ga aub geen dingen doen als springen etc voordat alles uitgesloten is. Dat is echt niet eerlijk tegenover je paard!

ambersantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 19:49

Nee, natuurlijk niet. Het zadel ga ik sowieso laten checken, maar daarna ga ik zeker aan de slag met springen en longeren etc. Ik denk dat die afwisseling hem goed zal doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:58

Uiteraard is een dierenarts en fysio de persoon waar je de medische kant van het plaatje aan moet laten nakijken.
Zelf op eigen houtje een training opstarten is vaak een groot risico, als je dit wil doen doe het dan onder begeleiding van een ervaren instructie. Echt nooit zelf wat gaan aanmodderen.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:24

Rij je hem anders dan normaal?
Probeer hem rond te rijden en iets hoger. Activiteit van achter behouden dmv overgangen en tempo wisselingen. Misschien loopt hij momenteel te veel op de voorhand.
Daarbij is het natuurlijk als 1e belangrijk om het medische gedeelte/zadel uit te sluiten.