iemand een leuke oefening om te doen met mijn paard vandaag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

iemand een leuke oefening om te doen met mijn paard vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:08

Hallo ik ben een beetje inspiratieloos vandaag...

Dus mijn vraag is of je een leuke oefening weet om te doen met je paard?

bv. oefening voor balans of spieren trainen/loswerken van je paard, voor de lol met je knol, voor perfectie enz.

nina_HORSE

Re: iemand een leuke oefening om te doen met mijn paard vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:38

Lekker op z'n blote rug wat stappen. Figuren, rek- en strekoefeningen voor zowel jou als voor het paard.

Vrijheidsdressuur kan ook, doe simpele oefeningetjes of kunstjes.

Aan de hand balkjes lopen of zelfs springen is ook altijd favoriet bij mij :D

Offf.... je maakt er een poetsdagje van ;). Lekker tutten. Voor jou én voor je paard leuk! Maak hem zo mooi alsof je op wedstrijd gaat, en ga dan een rondje in de bak zonder zadel pronken, haha.

Succes en een leuke dag verder :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:02

Het is een beetje een rare vraag natuurlijk, want een oefening moet altijd ook bij jouw kunnen en bij de opleiding van het paard passen, zomaar een oefening geven is dus bijna altijd onmogelijk.
Maar als je denkt dat je al een beetje kan rijden en dat je paard al best wel wat geleerd heeft, tjaaaa dan is dit een leuke test oefening , je ziet dan dadelijk of er nog werk aan de winkel is of aan welk onderdeel er nog gewerkt moet worden.
Rij een figuur 8 gewoon in de vooruit en in stap, doe dit met de juiste stelling en buiging met een ontspannen en nageeflijk paard.
Als dit je perfect lukt, ok dan ben je al behoorlijk ver en wil dit zeggen dat je training toch al een deel ok is, nu gaan we proberen net dezelfde oefening weer met de juiste stelling en buiging en nageeflijk en rustig en meewerkend paard.
Maar je doet dit nu in zijn achteruit, niet een paar pasjes maar echt de ganse figuur 8.
Als dit je lukt kan je pas spreken van een paard die klaar is om het echte werk te gaan tonen.
succes ermee.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:08

aeolusnr1 schreef:
Het is een beetje een rare vraag natuurlijk, want een oefening moet altijd ook bij jouw kunnen en bij de opleiding van het paard passen, zomaar een oefening geven is dus bijna altijd onmogelijk.
Maar als je denkt dat je al een beetje kan rijden en dat je paard al best wel wat geleerd heeft, tjaaaa dan is dit een leuke test oefening , je ziet dan dadelijk of er nog werk aan de winkel is of aan welk onderdeel er nog gewerkt moet worden.
Rij een figuur 8 gewoon in de vooruit en in stap, doe dit met de juiste stelling en buiging met een ontspannen en nageeflijk paard.
Als dit je perfect lukt, ok dan ben je al behoorlijk ver en wil dit zeggen dat je training toch al een deel ok is, nu gaan we proberen net dezelfde oefening weer met de juiste stelling en buiging en nageeflijk en rustig en meewerkend paard.
Maar je doet dit nu in zijn achteruit, niet een paar pasjes maar echt de ganse figuur 8.
Als dit je lukt kan je pas spreken van een paard die klaar is om het echte werk te gaan tonen.
succes ermee.

Je kunt toch wel een keertje zonder zadel gaan of lekker vrijheidsdressuur doen ? ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 11:26

Bedankt voor jullie leuke ideeën! Ja ik heb hem sinds hij 2 is en hij is inmiddels alweer 11... tijd gaat hard. We houden van afwisseling en vandaar mijn vraag:p Die 8jes is een geweldig leuke oefening, ik rij western en daarbij is dat wel een basisoefening ja... maar in zn achteruit was ik nog niet opgekomen! leuk idee! en dat poetsen en tutten vind ik ook erg leuk bedankt voor alle ideeën!

Mij lijkt het leuk om in dit topic wat leuke oefeningen uit te wisselen voor inspiratie iedereen doet alles altijd weer anders en daarom vind ik het wel leuk om wat ideeën te krijgen dat ik wat afwisseling heb in het rijden en/of grondwerk:)
Dus meer ideeën zijn altijd welkom!

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:47

Misschien schriktraing ofzo of iets met obstakels? Geen idee of dat iets is maar dat vind ik altijd wel een leuke afwisseling

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 22:19

mailun89 schreef:
Misschien schriktraing ofzo of iets met obstakels? Geen idee of dat iets is maar dat vind ik altijd wel een leuke afwisseling

Ja heel leuk idee maar doe je dat aan de hand of erop? Ik kan wel al wat leuke dingen bedenken plastikzakjes vind hij heel eng haha

ewoudlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:49

Voetballen valt hier altijd goed in de smaak.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:05

lissie_zigor schreef:
mailun89 schreef:

Ja heel leuk idee maar doe je dat aan de hand of erop? Ik kan wel al wat leuke dingen bedenken plastikzakjes vind hij heel eng haha

haha dat kan beiden lijkt mij toch.. toen mijn paard nog niet zadelmak was deed ik het natuurlijk aan de hand. ik doe nu regelmatig schriktraining als ik er op zit! Mijn bijrijder doet dan de schrikeffecten! Wapperen met dingen, geluid maken etc. *\o/*

@ewoudlover; voetballen willen we hier ook wel een keer proberen

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:22

Als je western rijd, sidepass links en rechts, turn om voorhand, turn om achterhand, stop, back up, als je balkjes hebt: L achteruit, sidepass met balken, op een volte een klaverblad rijden met balken, waaier van balken.
Zat leuke dingen te doen!

edit: toevoeging, je kan ook 8jes rijden met tegengestelde stelling. Dus cirkel linksok, en dan met die stellen doorgaan naar de cirkel rechtsom, e ander om. Word de mijne eerst heel heet van, en zodra hij weet begrijpt wat ik ookalweer wilde is hij zoveel losser als eerst!