bokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dieselenco

bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:06

mijn pony bokt bij het aan springen. omdat ik hem dan tegen moet houden :(
weten jullie hoe ik mijn pony tegen kan houden zonder te veel druk op de teugel?
alvast bedankt! ;)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:45

Wat bedoel je hier precies mee? Ik vind het een beetje onduidelijk. Ik neem hieruit aan dat je bedoelt het aanspringen in galop. Zelf zit ik een beetje met de gedachte als je hem aan laat springen dan wil je dat je hem door rijd in de galop. Maar je doet hier juist het tegenovergestelde je wilt hem door maar houd hem terug. Ik snap wel dat je paard of pony dit onduidelijk vind, je vraagt voorruit maar ook terug. Dus wat is de reden van terug willen nemen?

dieselenco

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:42

als ik hem niet te veel tegen hou vliegt hij er van door dus als ik hem aan spring hou ik een klein beetje druk op te teugel of draai ik een volte helaas gaat hie hier door aan springen

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:44

aan springen op het laast is bokken

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:46

Dan moet je daar( rustiger galoperen) misschien eerst aan werken ;)

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:19

Niet aanspringen met druk op de teugels lijkt mij. Paard normaal laten aanspringen en daarna corrigeren (dus in dit geval rustiger laten galopperen)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:49

Precies, laat hem de fout maken en corrigeer daarna. Dat werkt zo doorgaans veel beter :-)

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:02

op dit moment denk dat ik hem eerst aan de longeerlijn laat aan springen zo dat ir het beter leer zou dit kunnen helpen?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 02:03

tja het is moeilijk zonder filmpje te beoordelen maar als het is wat ik denk dat je bedoelt dan zie ik dit regelmatig wel gebeuren. sommige pony's/paarden hebben hier een handje van en pony's vaak net iets vaker dan paarden. het heeft alleen wel alles met je eigen houding, zit, been en teugeldruk te maken. jij bent bang dat hij er vandoor schiet en nog voor hij er ook werkelijk vandoor kan gaan geef jij hem al aan terug te gaan maar ook vooruit te gaan. terug nemen moet je doen pas als hij er vandoor is gegaan. en nu komt het moeilijke... het inschatten of hij er daadwerkelijk vandoor gaat. jij moet met je zit aangeven wat je wilt. hij mag er niet vandoor dus maak jij jezelf zwaar en gaat zo diep mogelijk zitten gelijk met dat je je been heel iets aan legt ga jij met je zit iets mee naar voren (je drukt hem als t ware) zodra hij zijn eerste 2 galoppasjes zet moet jij weten wat je voelt, gaat hij er vandoor, of voelt hij precies door jou zit aan wat je wil? en dat is het moeilijk. met je teugels moet je tot zo ver ook niks doen, gewoon het simpele contact houden maar geen druk. als hij er vandoor gaat haal je hem gelijk terug in draf of rij een volte weg maar ook weer terug in draf want het is niet wat je wil. maar dit alles moet je wel doen met je zware zit en hoe jij hem eerst naar voren drukt met je zit, ga je bij het terug halen naar achter met je zit. op gevoel draait het eigenlijk allemaal en het lijkt zo heel zwart wit en makkelijk uitgelegd maar dat is het niet en dat weet ik. maar hoop dat je er toch wat mee kan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:55

Toch wel heel mooi uitgelegd hoor "Wwijk".

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:01

Heel interessant wwijk! Ik ben western ruiter en zou dat anders doen. Namelijk paard fout laten maken, hem corrigeren door hem een tijdje op de volte laten galopperen ( =moeilijk). Dan terug naar draf en hetzelfde proberen. Gaat het goed dan stukje rechtuit galopperen (=makkelijk) en rap daarna afsluiten als beloning. Leuk om de andere aanpak te lezen!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:19

Wat ik mij af vraag, is het paard al lang onder het zadel en doet hij aan de longe hetzelfde met aanspringen? Het klinkt voor mij namelijk alsof hij bij het aanspringen kracht mist, en daarom versneld. Jij houdt dit tegen dus zoekt hij een andere oplossing. Daarnaast sluit ik me bij bovenstaande aan dat je dus ook kritisch naar jezelf moet gaan kijken.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:30

Heel mooi uitgelegd wwijk! Ik spring niet, maar ik heb een paard dat het leuk vindt om af en toe het tempo over te nemen, vooral in galop. Hij is al in de 20, en hij kan perfect verzameld galopperen, maar als hij fris staat, dan lukt dat ineens niet meer. Bij hem is het dan zaak om hulpen om aan te springen in galop heel klein te geven, beetje zoals jij zegt, heel diep blijven zitten, niets doen met mijn teugels, en miniem met mijn heupen te bewegen aangeven dat hij mag aanspringen. Als ik dat niet doe, dan gaat hij er gegarandeerd vandoor met enkele moeilijk uit te zitten bokken erbij.

Als hij er dan toch vandoor gaat, dan los ik het ofwel op door hem direct terug te nemen, eerder naar stap dan naar draf eigenlijk om een zo groot mogelijk tempoverschil aan te geven. Maar als hij te fris staat, dan helpt dit niet, en moet hij een beetje kunnen uitlopen, dan zet ik hem op de volte, hou minimaal contact op mijn teugels, en laat hem lopen zo lang hij wil, en dan nog een beetje langer. De eerste keer was ik dan letterlijk een half uur bezig, maar nu kent hij dit spelletje wel en wordt veel sneller rustig, waarna ik dan op een rustig tempo en zonder bokkesprongen verder kan rijden.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:12

troi schreef:
Heel interessant wwijk! Ik ben western ruiter en zou dat anders doen. Namelijk paard fout laten maken, hem corrigeren door hem een tijdje op de volte laten galopperen ( =moeilijk). Dan terug naar draf en hetzelfde proberen. Gaat het goed dan stukje rechtuit galopperen (=makkelijk) en rap daarna afsluiten als beloning. Leuk om de andere aanpak te lezen!

dat jij het anders zou doen is alleen maar weer leerzaam voor mij ;). er zullen ongetwijfeld vele mogelijkheden zijn. ik zal eerlijk zeggen dat ik geen brood gegeten heb van western rijden. maar ook die tak van sport heeft mooie en bruikbare technieken.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:26

Precies wat Wwijk zei! Niet al werken aan "wat er waarschijnlijk gaat gebeuren", want dan straf je hem al voordat hij iets doet!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:44

dieselenco schreef:
mijn pony bokt bij het aan springen. omdat ik hem dan tegen moet houden :(
weten jullie hoe ik mijn pony tegen kan houden zonder te veel druk op de teugel?
alvast bedankt! ;)

Ten eerste denk ik aan de kracht in het achterbeen. Als dat min of meer ontbreekt, gaan paarden graag eerst loeihard draven. Dit kan je oplossen door in stap en draf veel kleine 'schakeltjes' te rijden: of zit en benen even iets richting verzameling of richting uitstekken. Of wat de duitsers 'halbe tritte' noemen - in principe is dat een bijna overgang draf - stap: jij bedenkt je als het ware op het laatste moment. Paard stapt nog net niet en dan vraag je weer draf. Kan ook met stap - halt.

Het kan ook over de mond gaan: ik rijd graag met wat Linda Tellington de balansteugel noemt: ophoudingen die je met een touw op de boeg maakt roepen minder verzet op - en zijn ook makkelijker uit te voeren. Je doet iets vlak bij het zwaartepunt van het dier.

Succes!