Hoe een paard 'stelling' leren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_WB

Hoe een paard 'stelling' leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 09:32

Hoi hoi bokkers,

Gister heb ik voor het eerst sinds langere tijd weer in de bak gereden.
Normaal crossen we lekker door het bos of maken een sprongetje, maar het is toch al weer een lange tijd geleden dat wij ' actief ' bezig zijn geweest in de bak.
(^ met actief bedoel ik veel figuren rijden en goed letten op het tempo etc. :') )
Nee, wij gaan niet starten en deze vraag is alleen maar bedoeld omdat ik me het gister opeens afvroeg tijdens het rijden; hoe kan ik mijn paard nou stelling leren?
Als we door een hoek rijden merk ik dat ze moeite heeft met het "buigen". Ligt het gewoon aan het feit dat wij niet zo vaak in de bak rijden of kan het aan de bespriering liggen ect?

Even ter informatie: paard is 14 jaar en er is nog nooit echt dressuur mee gereden.

Groetjes & alvast bedankt,

Lisa.

SuperZodiaX

Re: Hoe een paard 'stelling' leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:40

Ik zou beginnen met veel voltes rijden en die gaan verkleinen en weer vergroten. Daarbij kan je uiteindelijk ook nog extra stelling vragen. Maar zo te horen zit je probleem niet bij het feit dat ze geen stelling heeft, maar algehele buiging door het lichaam. Lekker met de voltes aan de slag. Hoe kleiner je volte, hoe meer buiging ze in haar lijf moet pakken om te lijn van de volte te volgen. Let wel op dat ze niet over de buitenschouder wegvalt of naar binnen door je been heen valt.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:52

JE moet natuurlijk wel de hulpen goed geven en dat is nog niet zo makkelijk. Ik kan het dus wel hier gaan uitleggen maar je kunt beter eens een dressuurlesje nemen, want je moet leren wanneer je wat moet doen en dat is via internet niet uit te leggen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:45

Stelling is het wanneer je paard zijn hoofd vanuit de nek 2-4 cm naar één kant kantelt, je ziet dan het binnenoog, de hals blijft bijna recht.
Je paard neemt daarmee vermeerdert aanleuning op de buitenteugel en dat is de bedoeling.

Stelling krijg je door op een ontspannen paard warmee je aan twee contactteugels een zachte verbinding hebt, de binnenteugel zonder spanning zacht vr agend iets omhoog te tillen en zo nodig iets naar binnen te brengen.
Voor de eerste keer geef je heel grote overdreven hulpen, op den duur worden ze vrijwel onzichtbaar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:48

Joolien schreef:
JE moet natuurlijk wel de hulpen goed geven en dat is nog niet zo makkelijk. Ik kan het dus wel hier gaan uitleggen maar je kunt beter eens een dressuurlesje nemen, want je moet leren wanneer je wat moet doen en dat is via internet niet uit te leggen.

helemaal mee eens.
Ook voor boscrossers is een dressuurles goed.
Niet om de sport in te gaan maar om je paard soepel te houden

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:50

Voltes verkleinen en vergroten. Overdreven hulpen geven in het begin maar vooral uitgebreid belonen met de kleinste beetjes stelling, het hoeft maar een klein stukje te zijn wat je later kunt vergroten.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:13

Idd veel voltes verkleinen en vergroten, overgangen rijden, dan stelling vragen en binnenbeen eraan en beetje experimenteren :)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:13

Een lesje nemen om aan de stelling te werken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:19

Eh - wat zou het nut van een grote volte (of zelfs een kleiner exemplaar) zijn als het paard geen stelling of buiging aanneemt en TS niet weet hoe dit te bereiken?

(Voor mijn geestesoog zie ik tafrelen zoals in de meeste beginnerslessen, met gymnastiek voor het paard heeft het weinig van doen.)

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 01:06

Wat mij helpt is om te denken dat je op een fiets zit en de bocht omgaat; binnenhand naar je toe, buitenhand meegeven.

Een keer een les nemen is zeker een aanrader. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:31

adoremayke schreef:
Wat mij helpt is om te denken dat je op een fiets zit en de bocht omgaat; binnenhand naar je toe, buitenhand meegeven.

Dat is dus juist de manier zoals het niet moet ;) Binnenhand opzij, buitenhand laten staan om te begrenzen :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:36

Precies, druk gelijk houden, maar buitenteugel erbij houden. Juist niet alsof je op de fiets zit...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:39

adoremayke schreef:

Huh? naar je toe?

En al helemaal je buitenteugel niet loslaten!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:01

Tink89 schreef:
Precies, druk gelijk houden, maar buitenteugel erbij houden. Juist niet alsof je op de fiets zit...

Stelling vragen is je paard laten nageven op één teugel.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:15

Gelukkig heeft Simpelman al uitgelegt dat stelling en buiging niet hetzelfde zijn.
Maar zonder stelling lukt het je ook niet om een buiging eruit te krijgen.

Om je paard te leren na te geven op je drukje, kun je gewoon beginnen met een "losse" teugel, eventueel in stilstand. Je vraagt 1 van de teugels opzij, dit begint met een heel klein drukje die je opvoert tot je paard meegeeft met het hoofd, op dat moment los laten!!!! etc.. kan ook ander kant, stap, drag etc. etc.
Hierbij ga je steeds meer contact opnemen op de teugels, Maar nog altijd meegeven door het paard is bij jou de druk eraf.
Als je contact aan kan nemen dat ie meegeeft kun je buiging erbij zetten, Dan kun je eventueel met je buitenteugel ook je paard weer op 4 benen zetten (wanneer hij als een auto op 2 wielen door de bocht heen wil).

Maar het gaat dus om het leerproces naar het paard toe om duidelijk te zijn in je hulp, je mag de hulp heel groot maken tot hij het snapt en dan steeds kleiner. Altijd hand van de hals af brengen!!

Om bij stelling het paard te helpen om op de juiste plaats te knikken (nek- kaakgewricht) kun je je hand naar buiten en wat naar boven brengen.

Maar dit is wel iets, ik heb het nu zo woordelijk uitgelegd, waar je het beste een instructrice bij kunt hebben waar mee je het kan zien....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:18

Joolien schreef:
adoremayke schreef:

Dat is dus juist de manier zoals het niet moet ;) Binnenhand opzij, buitenhand laten staan om te begrenzen :)

Hoe kan je paard een kant inbuigen terwijl je aan de andere kant begrenst?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:24

Als je toestaat met je buitenhand dan zal het paard juist de buitenschouder eruit gooien, dus zeker niet toestaan op de volte! Ik rij mijn lijnen altijd dmv schouderplaatsing. Stelling is zoals simpelman zegt en daarnaast begrens ik met mijn binnenbeen indien nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:24

Joolien schreef:
adoremayke schreef:

Je begrenst pas als het nodig is, ik zou zeker in het begin niet te veel begrenzen, te veel ruiters werken terug met hun hand of zetten die vast, ik zou eerst leren voelen wat er gebeurd en dan heel minimaal vragen om iets minder en daar in gaan zoeken , het paard moet tenslotte alle hulpen ook nog leren en als ruiter en paard dat nog niet snappen dan juist stap voor stap gaan werken
Belangrijk is ook je zit, als je in de verkeerde buiging zit met jou zit zal het paard ook niet fijn stelling aan nemen.
Belangrijk is dat de TS eerst leert wat stelling is , wat gebeurt er in het paarden lichaam, waar moet je op letten en voelen als je paard juist stelling heeft of niet.

Idd bij een goeie instructrice lessen die jou ook de theorie kan vertellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:58

Citaat:
Citaat:
Binnenhand opzij, buitenhand laten staan om te begrenzen :)

Hoe kan je paard een kant inbuigen terwijl je aan de andere kant begrenst?

Goede vraag!
....nu het antwoord nog...!

Ik rijd Spaans: zo min mogelijk druk op de teugel, wendingen rijd je door te denken, 'kijken waar je heen wilt' en je schouders draaien/ torsie in je bovenlichaam. Er wordt wel gezegd: 'een paard richt zijn schouders naar jouw schouders'.
En met een elegante, strekkende arm gaat je binnenhand naar voor en opzij. (Ik leerde: bij verzet zet je je hand hoog.)
Mijn binnenteugel hangt ook in de wending in een klein boogje - met maximaal een grammetje gewicht.
Het gewicht op de contactteugel dwz de buitenteugel mag ietsje meer zijn: twee of drie gram.

En aangezien je dus niet rijdt met je teugels, maar met zit, gewicht, aandacht - en uiteraard je drijvende hulpen - kan je makkelijk "linksaf" met dat kleine beetje extra gewicht op de rechter teugel (en andersom).

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:00

Dankjewel voor al deze behulpzame tips! Vanochtend nog een keertje geprobeerd, en ze loopt nu al wat 'makkelijker' de hoeken door. Ben momenteel nog opzoek naar een instructrice, maar die gaat er zeker komen, bedankt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:05

Je paard aan de juiste hulpen zetten en de stelling gaat bijna vanzelf als je het vraagt. Een paard dat bijvoorbeeld echt is geleerd gestuurd te worden op de teugels, kan je geen stelling vragen, want dan wendt hij af.