Sem en ik voor de eerste keer HAW

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Sem en ik voor de eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 09:33

Beste bokkers,

Ik heb mijn paardje Sem al 3,5 jaar, maar door allerlei omstandigheden (ernstige val waardoor ik even out was, geen bruikbare bak, druk laatste jaar van mijn studie,...) zijn we er nooit toe gekomen om het rijden echt op te pakken.

We hebben een tijdje western aangerommeld, omdat Sem eigenlijk western liep toen ik hem kocht, maar het bleek moeilijk om goeie instructie te vinden. Sinds augustus zijn we dus aan het omscholen naar Engels rijden. Eerst hebben we wat uitgeprobeerd, en toen dat beviel zijn we gaan zoeken naar een nieuw zadel.

Naast dressuur proberen we ook af en toe een sprongetje mee te nemen, een aantal weken terug reden we zelfs foutloos op een onderlinge springwedstrijd! En ondertussen werd hij de afgelopen 3 weken ook in training gezet om voor de wagen te gaan, de resultaten daarvan zie je hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1817893

Maar goed, gisteren hadden we dus onze tweede dressuurles, en de resultaten daarvan wil ik graag met jullie delen. Ik merk zelf op van de foto's dat ik soms heel erg voorover val, maar daar probeer ik hard aan te werken (in de western zit je heel anders op je paard) En mijn buitenhand komt altijd verder naar voren, maar dat is om te vermijden dat mijn paard buitenstelling aanneemt.

Maar goed, hier komen dus de foto's:

1. Net begonnen, hier zit ik wel min of meer rechtop maar Sem heeft wat tijd nodig om los te komen
Afbeelding

2. Volte in draf, hier zit ik echt belabberd
Afbeelding

3. Hier ben ik vooral blij met het achterbeengebruik, maar ik moet stoppen met geld zoeken :)
Afbeelding

4. Zelfde opmerking wat betreft geld zoeken
Afbeelding

5. De laatste, nogmaals dezelfde opmerking
Afbeelding

We hebben ook de andere kant op gereden, maar daar zijn helaas geen foto's van.

Tips zijn zeker welkom! Houd er wel rekening mee dat we pas 3 maand engels rijden en dat dit onze 2e les was.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:12

Probeer je beide handen rechtop te houden en durf ook je binnenhand los te laten.... nu lijkt het alsof je je paard met je binnenhand aan het terug werken bent.... stelling vraag je om het binnenbeen en niet door je binnenhand strak te nemen..... je buitenhand gaat inderdaad te veel naar voren terwijl die juist op contact moet zijn om te voorkomen dat je paardje over de buitenschouder wegloopt...

Verder ziet het er wel rustig en ontpannen uit.... succes met de omschakeling :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:30

Enorm knap paardje die helaas erg op de voorhand valt en ik vind hem erg inactief ogen. Probeer hem wat meer vooruit te rijden, in combinatie met zachtjes opvangen van voor zal hij z'n achterhand ook veel beter gaan gebruiken! Verder ga ik mee met degene boven mij :) Nog veel succes!
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 30-11-14 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderd bericht uit de quote gehaald

ammyamber

Re: Sem en ik voor de eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:06

Ziet er behoorlijk goed uit, je bent je zelf bewust van de foute die je maakt en dat is al een hele grote stap. Probeer hier sowieso tijdens het rijden op te letten en dan gaat het vast al een stuk beter:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 13:28

Je paardje oogt nog erg stijf en inactief. De foto waar je trots bent op zijn achterbeen vind ik juist bij uitstek een foto waaruit blijkt dat hij nog wat actiever mag zijn :o
Als tips zou ik je willen meegeven om lekker veel te schakelen, schijnovergangen te maken, en zo te werken aan de activiteit. Om hem losser te maken is een leuke oefening ook om door een S van hand te veranderen, met een paar pasjes middendraf op de AC lijn, of juist overgang naar stap/halt en weer terug naar draf op de AC lijn. Zo ben je lekker aan het schakelen, omstellen en houd je je paardje mooi wakker.

Je eigen houding kan ook wat beter, maar ik kan me goed voorstellen dat je nog moet wennen aan een Engels zadel :j

Goed dat je les neemt, als je weer wat vaker kan rijden en gewend bent aan dit zadel gaan jullie vast veel verbeteren :j Succes +:)+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:30

Bedankt voor de tips!

Qua houding is het engels rijden heel erg wennen, in mijn westernzadel lag het evenwichtspunt veel verder naar achter en zat ik eigenlijk altijd in een stoelzit. Nu moet ik ineens veel meer rechtop zitten, en ook het lichtrijden moet ik echt nog leren.

Sem is inderdaad nog heel stijf en moeilijk te activeren. Dat was ook zo in het western rijden, doordat we geen goeie instructie vonden hebben we daar natuurlijk ook nooit aan gewerkt. Het feit dat ik hier blij ben met het beeld, is omdat ik zelf al echt verschil zie.

Ik kreeg van mijn instructrice ook de tip om veel figuren te rijden, en ik merk ook wel dat dat helpt.
Schakelen vind ik nog lastig, omdat ik dan altijd het gevoel heb dat hij helemaal uit elkaar valt.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:40

op de eerste foto zeg je dat je paard meer tijd heeft om los te komen.. STap dan véél meer in en rijd hem ook voorwaarts-neerwaarts ( ik krijg al 5 jaren geen les meerin nederlands dus ik hoop dat ik het juis zeg ) ik bedoel dus langere teugels, weinig contact maar toch mooi het hoofdje naar beneden! zo een beetje basisoefeningen doen & dan pas je teugels opnemen!
voor de rest zit je ook op alle foto's met je sporen (als ik het goed zie) in zijn buik te porren.
Sporen zijn om je bene te 'verlengen' en je hulpen te versterken, te behelpen. Probeer je hielen omlaag te drukken & niet in zijn flanken!
je handen & houding weet je zelf!
maar voor je 2de dressuurles ziet het er helemaal niet slecht uit hoor!
knap paardje &mooie combinatie:)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:07

Waarom heb je in hemelsnaam sporen om? Dat is echt het laatste wat je nodig hebt met een onervaren paard. Haal die sporen eraf en rijd actief op je kuit.

Stijfheid is heel normaal als je paard niks gewend is. Dus lekker teugels lang en voorwaarts neerwaarts met lichte verbinding. Figuren rijden, stelling en buiging vragen en dan komt die soepelheid ook vanzelf.

Verder heeft je paard op iedere foto de staart omhoog. Dat kan spanning zijn of irritatie op je spoorgebruik. Let daar op!

Edit. Dus grotendeels wat mijn voorganger ook heeft gezegd :Y)

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:03

Mijn lesgeefster zegt altijd eerst voorwaarts in een goed vlot tempo, het zakken komt wel. Het gaat hier nu niet om dat je pony naar beneden komt, zorg er eerst voor dat die vlot door loopt.

Ik zie dat je heel erg naar voren valt, heb ik ook gehad. Ik heb de tip gekregen, is behoorlijk lastig te vertalen in een typ gebeuren maar ik ga het proberen. Je moet gaan zitten alsof je je broek rits dicht maakt. Probeer het eens uit op het paard. Houd je benen wel onder de massa geen stoel zit. Maar doe eens net alsof je de rits van je broek dicht maakt. Probeer het maar eens, bij mij ging het na een keer al meters voorruit. Zit nu weer goed! Leg je benen wel aan de singel als je weet wat ik bedoel. Zoek er eens wat over op het internet, heel veel te vinden.
https://www.google.nl/search?q=paardrij ... B200%3B500

Je handen, ik zie vanuit deze foto dat je piano handjes hebt. Houd ze recht op.

Verder zet je pony goed door, denk actief = je pony voorwaarts. Dat is het zelfde effect als wanneer jij zenuwachtig bent, dan word je pony vaak ook onrustig. Wanneer jij voorwaarts denkt moet je reactie krijgen.

Ik rijd vaak eerst 5/10 minuten los met lange teugel (ook een uitrijd dekentje op), alleen stap. De minuten daarna laat ik hem nog even lekker los komen door met lange teugel te draven. Na dit haal ik de uitrijdeken er af en ga ik aan de slag. Na het rijden met het uitstappen deken(tjes) er weer op.

En wat mij zoals meerdere mensen zeggen ook opvalt is dat die op elke foto de staart omhoog heeft, heeft die dat altijd? Ook met andere dingen zoals bijvoorbeeld het mennen? Vind het toch een beetje raar. Zoals hierboven door Demo word gezegd is dat die ook irritatie op je spoor gebruik kan hebben. Reed je met western met spoortjes?

En het naar beneden kijken, daar moet je echt op letten! Laat het hem of haar lekker uitzoeken daar beneden, kijk vooruit! :)

Dit was het wel denk ik!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:20

Het is een arabier, veel van hen dragen altijd hun staart hoog. Dit doet hij in het rijden, het mennen, het longeren en zelfs als hij draaft op de wei.

De sporen zijn niet optimaal en daar ben ik me zeker bewust van, maar het is voorlopig even niet anders.
In de western werd hij altijd gereden op shanks en met lange wieltjessporen, en hij weet verdomd goed wanneer ik geen sporen draag.
Ik probeer hem steeds lichter te rijden, maar Rome is niet op één dag gebouwd. Op het trensje loopt hij goed en komt hij ook steeds beter terug, dus het volgende wat eraf gaat zijn de sporen!

Losstappen doen we echt wel, maar hij was hier wel stijver dan normaal. Hij loopt altijd 24/7 buiten, maar hier had hij net 3 weken op stal gestaan bij de beleerder. Ik zal er de volgende keren in elk geval op letten dat ik goed losstap en veel figuren rijd.

Ik heb volgende week opnieuw les, ik ben benieuwd :) Het mennen gaat overigens heel goed, daar toont hij minder spanning en vind hij het makkelijker om over de rug te lopen.

Bedankt voor de tips!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:25

Blijheid schreef:
Je paardje oogt nog erg stijf en inactief. De foto waar je trots bent op zijn achterbeen vind ik juist bij uitstek een foto waaruit blijkt dat hij nog wat actiever mag zijn :o
Als tips zou ik je willen meegeven om lekker veel te schakelen, schijnovergangen te maken, en zo te werken aan de activiteit. Om hem losser te maken is een leuke oefening ook om door een S van hand te veranderen, met een paar pasjes middendraf op de AC lijn, of juist overgang naar stap/halt en weer terug naar draf op de AC lijn. Zo ben je lekker aan het schakelen, omstellen en houd je je paardje mooi wakker.

Je eigen houding kan ook wat beter, maar ik kan me goed voorstellen dat je nog moet wennen aan een Engels zadel :j

Goed dat je les neemt, als je weer wat vaker kan rijden en gewend bent aan dit zadel gaan jullie vast veel verbeteren :j Succes +:)+

Ik wilde precies hetzelfde zeggen! Een keertje losmaken door de osteo of fysio zou erg goed doen. Verder vooral lekker doorgaan.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:56

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:44

Bedankt Hanne! Gisteren ging het al een stuk beter trouwens :)

Nog eens bedankt ook voor de tip van de instructrice :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:47

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:50

Spoortjes af en zweepje erbij!
Veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen rijden.

Been is reactie. Geen reactie? Tik met zweep achter je kuit.

succes!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 07:06

Bedankt,

Ik ben hard aan mijn houding aan het werken, maar misschien hebben jullie nog tips?

Afbeelding

Hier ben ik toch weer munten aan het zoeken, ik lijk helaas toch snel terug te vallen in mijn slechte gewoontes. Maar wat vinden jullie verder van dit beeld?

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:03

Handen hoger en rechtop. Je duim moet het hoogste punt zijn.
verder vind ik hem hangerig op de foto's. Vooral de eerste, hij hangt in je teugels.
teugels korter, en rijden! Hij moet actiever lopen.

Ik zeg heg nog een keer, spoortje af en zweep erbij. Zo wordt hij dood voor je been.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:00

Zoals Ramona al zei hangt die heel erg in je teugels.
Mijn instructeur zegt altijd: Frontje hoog! Dus dat betekend dat ze wel mooi nageefelijk loopt maar niet diep. Teugels korter en rijden. Ik had in het begin ook dat ze erg hing... na een aantal goede lessen heb ik nu echt een top paard! front hoog, nageefelijk en geen gehang! ik voel der niet eens in me hand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:10

Ik heb liever dat een paard actief loopt met zijn hoofd omhoog dan dat hij als een duikboot traag de grond in loopt. Wat dus het geval is op je eennalaatste foto ;) Het idee is goed. Maar ga eerst focussen op de activiteit. En dan heb ik het niet over het tempo, actief en tempo zijn 2 hele verschillende dingen. Voorbeeld; in de piaffe sta je bijna stil maar is het paard extreme actief :)
Probeer je handen, benen en zit samen te laten werken maar ook onafhankelijk te gebruiken. Je kunt bijv activiteit rijden met je benen(wanneer je been geeft wil je reactie dus dat moet in dit stadium al voor elkaar zijn) maar het tempo opvangen met je zit. Hierbiij mag je je hand wel ietsje gebruiken als hij bijv niet op je zit reageert, maar je moet ervoor zorgen dat je alleen je zit hiermee gaat gebruiken. Je kunt langzamer lichtrijden, dus het ritme minimal aanpassen zodat je paard naar jouw tempo gaat bewegen, dan hebb je je benen dus om activiteit te vragen. Zo kun je dus ook een overgang naar stap maken maar deze wel actief houden door met je been aan te blijven vullen.

Pas als de activiteit goed is, ga je met dat hoofd aan de gang, maar de grap is, meestal komt dat vanzelf als je paard het lijf goed gaat gebruiken :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 18:56

Waauw, bedankt voor alle tips! :)

Maar hoe zien jullie dat hij op mijn hand hangt? Ik heb namelijk heel weinig druk op de teugels als ik rijd. Ik ben ook niet de hele tijd bewust met het hoofd bezig, dit is gewoon hoe hij uit zichzelf gaat lopen.

Verder begrijp ik wel heel goed dat ik hem actiever moet zien te krijgen, maar als ik een zweep gebruik gooit hij gewoon zijn hoofd in de lucht en gaat hij onder zichzelf uit rennen. Hoe kan ik dat het beste oplossen?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:54

Zoals Joolien al eerder zei zie ik liever een voorwaarts paard met hoofd flink voor de loodlijn dan de duikboot op de geplaatste foto.
Zweep erbij zal in het begin wennen zijn en dat zal even stress opleveren met een paard wat over eigen tempo gaat rennen. Maar door rustig te begrenzen, langzamer te gaan lichrijden heb je grote kans dat het steeds wat beter gaat.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 04:05

Snap dat het omscholen moeilijk voor je is in de western is het toch veel terug in een jog Maar probeer 180 graden om te schakelen en de komende tijd Met een lange teugel In een voor jou uitgestrekte draf te rijden En laat paard op zijn eigen benen lopen Zodra dit fijn gaat (desnoods laten filmen kun je kijken of gevoel en beeld kloppen ) Kun je aan de slag met overgangen tempowisselingen Maar voor nu naar voren Om het hoofd zou ik me nu ook niet druk maken dat komt wel Er moet meer activiteit en ruimte in komen

Je ziet op de foto s dan ook dat ze schuin naar beneden aflopen Maar je wilt bij de dressuur juist dat ze in de oprichting schuin omhoog lopen (uiteraard wissel je dit af met een lagere hals)

Hoe is de galop? Daar zijn geen foto s van

Zou toch ook gaan lessen op je zit een aantal zitlessen Zouden een hele goede basis zijn voor je

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 08:18

Zitlessen is zeker een interessante suggestie, want ik vind nog steeds moeilijk mijn draai in het zadel. Ik heb ook regelmatig rugklachten sinds ik een ernstig ongeval heb gehad, en heb lang moeten zoeken naar een zadel waarin ik pijnvrij kon rijden.
Weet alleen niet zo goed waar ik zo'n zitles kan nemen, ik woon namelijk in België helemaal tegen de Franse grens.

De galop heb ik inderdaad weinig foto's van, omdat we nog maar korte stukjes galopperen. Er is tijdens de vorige les wel één galopfoto genomen, en dat ging ongeveer zo:

Afbeelding

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:41

Aan instructie in de regio kan ik je niet helpen Maar daar kun je misschien een ander topic aan wijden

kleine stukken galopperen is goed Foto is niet helemaal op het juiste moment Maar hij duikt minder op de voorhand Blijf doorgaan met kleine stukken galopperen En wissel dat af met ECHT naar voren galopperen Het is een Arabier dus dat zal die wel leuk vinden En weer opvangen naar actieve normale galop Hier veel in blijven wisselen Zodat je wat meer sprong krijgt in de galop Denk aan een berg op galopperen Ipv van de grond in