Onverwachte kuren: Schudden met hoofd en willen stijgeren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MinaV

Onverwachte kuren: Schudden met hoofd en willen stijgeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 23:03

Hey iedereen,
Ben zondag een wandeling gaan maken met mijn verzorgpaard en een vriendin met haar paard. Nu was het een tijdje geleden dat hij gereden was door omstandigheden en stond hij iets heviger dan anders, waarschijnlijk ook doordat het kouder begint te worden.

Omdat ik en mijn vriendin hadden besloten om een toch iets langere wandeling te maken, had ik besloten om hem niet te longeren omdat hij anders het einde van de wandeling niet zou halen bij wijze van spreken ;)

Ik was dan opgestapt en voelde meteen dat hij nogal hevig was en als ik hem iets wou tegenhouden (hij trippelde de hele tijd) begon hij wild met z'n hoofd te schudden en voelde ik dat hij toch bijna wou stijgeren. Ik was dit helemaal niet gewoon van hem en besloot om af te stappen en misschien zijn neusriem wat losser te zetten (misschien was dat het probleem) en van paard te wisselen met het meisje dat mee was, zij heeft immers meer durf dan ik. Hij bleef dit doen, maar in mindere mate (misschien had dat ook te maken met de ruiter)

Nu was mijn vraag, wat zou de reden hiervoor kunnen zijn en wat kan ik de volgende keer doen moest dit nog eens gebeuren?

Alvast bedankt! :D

P.S: Er is niets mis met het paardje (tanden, rug, zadel, etc. zijn in orde)

Punt

Re: Onverwachte kuren: Schudden met hoofd en willen stijgeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:07

Mijn paard deed hetzelfde maar dat lag aan her zadel.

Ik denk dat het enthousiasme is en spanning. Wanneer mijn paard gestressed is helpt het om de basis oefeningen ,omdat hij die kent, te doen en dat te belonen met snoepjes.

Bijvoorbeeld stil staan, goedzo! En een snoepje.

Stap rustig weg, langzaam en snel en weer terug naar stil staan, goedzo. En weer een snoepje.

Het helpt bij mijn stresskip :)

Is er iets veranderd in zijn voer? Staat hij minder buiten? En als hij buiten staat, kan hij daar rennen of is het te klein of te blubberig?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:14

Het is duidelijk dat hij protesteerde omdat hij niet echt lekker in zijn vel zat.
Zoals punt ookal zegt kan het zijn door een verandering.
Snoepjes geven zou ik persoonlijk nietdoen maar op zoek gaan naarde oorzaak.
Was het één keer of blijft hij dit gedag houden.
Hopelijk vind je het snel uit want naar mijn mening is dit meer een protest dan bv kou.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:17

Paard dat enthousiast is doordat het lang niet onder het zadel is geweest, moet je niet laten stappen, maar juist laten doorlopen/draven. Niet laten doorlopen maakt dat de kans groot is dat je gaat trekken aan de teugels om het paard langzamer te laten gaan, en daar zal het paard op reageren door te protesteren. Want ipv het paard rustiger te maken, maak je het paard alleen maar boos, en dat geeft nog meer spanning. Kan het even laten lopen niet met ruiter erop, dan aan de longe.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:20

Misschien was het niet zo verstandig om een paard wat al een tijdje niet gereden is mee naar buiten te nemen, de eerste keer dat je er weer op zat

Mogelijk was je verzorgpaard alleen maar heel erg fris, gewoon looplust, en wilde hij in die frisheid niet tegengehouden worden door zijn ruiter.

Misschien eerst je paard in de bak maar weer eens netjes aan de hulpen zetten,voordat je weer buitenritten gaat maken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:20

Niet te strak houden aan de voorkant en eerst even in de bak rijden of longeren zodst je paard de frissigheid wat kwijt is voor de rit. Het schudden met het hoofd komt omdat hij van de vervelende druk in zijn mond afwil en ongeduldig is, hij heeft teveel energie en dst is niet gek als je een paar dagen niet rijdt. Dat hij door longeren vooraf het eind van de rit niet zou halen, is natuurlijk een beetje onzin. Een gezond paard trekt dat echt wel en zoniet dan maak je het rondje toch wat kleiner? Je veiligheidsmaatregelen staat voorop neem ik aan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:16

Als je een paard al een tijdje niet onder het zadel hebt gehad moet je het werk en de band onder het zadel weer langzaam opbouwen.
het is geen fiets die je na een tijdje weer uit de schuur haalt om een rondje mee te gaan toeren.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:32

Je zegt het zelf al: Hij was een tijdje niet onder het zadel geweest. Hij had er zin in en wilde gaan! Gewoon laten gaan. Natuurlijk niet in rengalop van stal vertrekken, maar in een iets hoger staptempo of in een drafje kan geen kwaad. Hou wel zelf het tempo in de hand, maar ga hem niet lopen "pesten" door hem steeds in te houden. Dan komt hij idd in opstand. Durf je dat niet aan, ga dan idd niet naar buiten als hij een poosje stil heeft gestaan, maar rij eerst weer even een paar daagjes in de bak. :)

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:00

Badankt iedereen voor de reacties, ik zal er zeker rekening mee houden :)
Ik had hem op voorhand niet gelongeerd of gereden omdat ik dit een maandje geleden ook had gedaan nadat hij ongeveer evenlang had stilgestaan als nu (ongeveer 1 week en een half) daarom dat ik het zo vreemd vond dat hij zo reageerde :)

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:17

waarschijnlijk wou hij gewoon weer even de beentjes strekken :o
Volgende keer van te voren wel even longeren of rijden in de bak, dan kan hij zn ei alvast kwijt en zal hij rustiger zijn

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:16

Ik wil je eigenlijk adviseren hem juist niet te laten lopen, mijn paard is ook zo'n bommetje en die moet ik vanaf het beginnen corrigeren en continu terug zetten, pas nu kunnen we rustig door de bak. Zodra ik mijn paard door laat draven en galoperen krijg ik hem echt never nooit meer terug.

Dus ook longeren van te voren is bij dit soort paarden niet aan te raden. Het helpt misschien als je de dag ervoor longeert zodat hij zijn ei kwijt kan :)

Ik zou dit bij je lesgeefster aankaarten, die kent jou en je paard misschien beter dan wij hier op bokt :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:18

Nogal wat paarden reageren ook wat heftiger als het weer frisser/kouder is.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:20

Klinkt gewoon alsof ie veel te fit is, hoeveel beweging krijgt ie overdag?

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:33

'T paardje staat 24/24 7/7 op een grote wei, het is dus niet het geval dat hij in zijn stal zijn energie staat op te kroppen en het er pas uit kan laten tijdens het rijden :)