Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
EsmeeArrow schreef:Ik sprong en reed alleen maar zonder zadel en dit ging prima hoor
Balthazar3 schreef:nog even een tip: als je een barebackpad gebruikt lijkt het net of je zonder zadel rijdt, je paard krijgt alleen geen zere rug en het zit voor jezelf waarschijnlijk ook makkelijker.
Balthazar3 schreef:nog even een tip: als je een barebackpad gebruikt lijkt het net of je zonder zadel rijdt, je paard krijgt alleen geen zere rug en het zit voor jezelf waarschijnlijk ook makkelijker.
amkeVH schreef:Balthazar3 schreef:nog even een tip: als je een barebackpad gebruikt lijkt het net of je zonder zadel rijdt, je paard krijgt alleen geen zere rug en het zit voor jezelf waarschijnlijk ook makkelijker.
dat is niet helemaal waar, het zal misschien iets verzachten. maar het heeft nogsteeds negatieve uitwerking op het paard zijn rug. het hele nut van een zadel is dat het de druk verdeeld. dit doet een bbp niet dus het is alleen een soort van kussentje wat dus wel iets verzacht, maar het is geen vervanging voor een zadel
Sammylover schreef:Sorry dat ik hier even op inhaak en het topic van TS bevuil met mijn vraag, maar is uitstappen zonder zadel ook schadelijk voor een paardenrug? Je zit namelijk nog steeds op die stelsels, maar in stap is de beweging een stuk minder heftig en beweeg je als ruiter ook minder, dus is het dan alsnog schadelijk?
Sammylover schreef:Sorry dat ik hier even op inhaak en het topic van TS bevuil met mijn vraag, maar is uitstappen zonder zadel ook schadelijk voor een paardenrug? Je zit namelijk nog steeds op die stelsels, maar in stap is de beweging een stuk minder heftig en beweeg je als ruiter ook minder, dus is het dan alsnog schadelijk?
Bizzybijtje schreef:EsmeeArrow schreef:Ik sprong en reed alleen maar zonder zadel en dit ging prima hoor
Goed is het absoluut niet.
Ook met barebackpad is de drukverdeling nog steeds waardeloos. Jij zit misschien prettig, maar je zitbeenknobbels duwen behoorlijk in de rug van het paard en dat is niet prettig te noemen. Daarnaast belast je de ruggenwervels zelf ook (waar normaal dus niets zit met zadel).