Zwanen hals,ontspannen rug..(Filmpje)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Zwanen hals,ontspannen rug..(Filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:14

Mijn paard blijkt een zwanen hals te hebben, rijtechnisch probleempje. Ik heb hem eigenlijk een hele tijd door andere laten rijden aangezien ik met een kind alleen zat, en in het buitenland heb gezeten..

Nu sinds kort samen gaan wonen, mijn paard op gaan pakken. (Valt niet mee naar paar jaar weer terug in het zadel) Maar nu enkele tips gekregen om zo meer de bovenspieren te gaan trainen, zodat de zwanenhals met de loop der tijd weggaat, en dat hij eens ontspannen over zijn rug loopt.

Ik ben geen super ruiter (Zit nog teveel naar voren met mijn benen,daar ben ik mezelf bewust van) Ben nu ook meer bezig om te zorgen dat hij meer over zijn rug loopt, dan mijn eigen zit..

Nu heb ik vanmiddag een filmpje gemaakt (zo kan ik ook eens terug kijken hoe hij loop, en hoe ik zit zodat ik weet waar ik op moet gaan letten)

En ben benieuwd wat jullie er van vinden, qua lopen.. En of het ontspannen, lang en laag genoeg is?

Af en toe dan wil die niet eens omhoog komen, heb deze ook genomen op zijn "moeilijke" kant...
Hoop via deze weg nog wat extra tips te krijgen.

http://youtu.be/IA5ysNPMJAE

tanjaatjuhh

Re: Zwanen hals,ontspannen rug..(Filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:23

Dat zadel lijkt niet veel te doen voor jou. Je zit in stoelzit en je gaat zo hoog staan en komt ook hard weer neer. Beugels een gaatje langer zal wel iets helpen.

Je hebt je teugels ook wel aan de lange kant.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:31

Het is lastig om goed te beoordelen omdat je iedere keer maar even in beeld komt op een stuk recht vooruit. Ik vind het wel zeker ontspannen er uit zien! Je hebt idd een beetje een stoelzit, en je beugels mogen een gaatje langer.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:32

Ik vind hem juist vrij kort van voren, althans, hij krult zich op achter je hand. Hij zal zijn nek meer voorwaarts moeten strekken, maar daarvoor moet hij eerst zijn achterhand er beter onder kunnen brengen. Ik zag hem op je andere topic, hij mist gewoon nog de bespiering om jou goed te dragen. Daar komt bij dat jouw zit hem moet helpen, dus je zult aan allebei tegelijk moeten werken. Jij kunt alleen goed zitten als hij goed loopt, maar andersom geldt dat net zo goed. Probeer hem ook lekker te longeren, dat zal makkelijker voor hem zijn om dan in de 'goede vorm' te lopen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:32

Jaa, klopt...Ik vind het zelf verschrikkelijk dat ik zo in het zadel zit. Nu heb ik een 18,5 inch zadel.Zadel past er voor de rest wel goed op.. op zijn rug. Maar mijn kont is niet zo groot. Kan het daar ook mee te maken hebben? Want heb ook continu het gevoel dat ik aan het glijden ben?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:40

Als jij niet zo groot bent en niet zon grote kont hebt wat doe je dan in een 18,5 inch zadel :p is net een glijbaan dan.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:41

Nee ben maar 1,62 en 51 kg :-) Ga morgen even naar mijn moeder toe, die heb nog een Paul Jones 16,5 inch liggen en een kieffer zadel dus ff passen :p M'n ma zegt ook zo zit jij echt niet op die van mij :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:43

Het zadel lijkt absoluut niet fijn te zitten voor jou, je komt door lengte van je beugels vrij hard neer op de rug van je paard. Misschien toch een kijken naar een zadel dat ook voor jou lekker zit? :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:43

Ja even proberen of het goed past en jij ook beterder zit. Zal al een hoop schelen denk ik

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:45

ik heb je andere topic ook gelezen.

wat pak jij alle (soms best wle 'harde') tips super op. Ik had eigenlijk iets heel anders verwacht. ik moet zeggen dat ik niet het hele filmpje gekeken heb, maar de stukjes die ik zag..... ze zien er fijn uit. Hij mag meer naar je hand zoeken, maar dat komt wel, ook hij moet leren strekken, dat lukt neit in een week. ga lekker zo bezig en maak veel overgangen en tempowisselingen, hierdoor activeer je de achterhand en zal hij steeds meer de bovenlijn aanspannen.

maar chapeau, je bent op de goede weg!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:49

Zadel is echt een ramp voor mij, daarom heb ik hem ook te koop staan en ben ik ook aan het sparen voor een nieuw zadel, want wil Isabell werth of een wintec Contour. Ligt mijn beenhouding ook stukke beter door de hoge kniewrongen.Zoiezo moet ik ook mezelf is wat gaan oprekken, en stretch oefeningen.

Vergeleken met 2 weken geleden loopt hij al een heel stuk beter en het is allemaal niet perfect maar we doen het stapje bij beetje :-)

Dit is het filmpje van voordat ik echt met hem bezig was...

https://www.youtube.com/watch?v=CEi3XkuIX0E

Ik vind het al een aardig verschil :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:55

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:55

Op zich loopt hij ontspannen genoeg, iets actiever mag wel vind ik. Dan gaat het neusje er ook iets meer uit, nu komt hij vaak op de voorhand. Hou licht contact, hij zoekt naar je hand. Dit is natuurlijk een heel korte momentopname, maar probeer ook meer variatie te brengen in je rijden, niet alleen rondjes hoefslag. Tempo wisselingen, (schijn)overgangen, allerlei figuren in alle gangen en ook veel op de binnenhoefslag rijden. Je mag idd je beugels paar gaatjes langer en rechtop zitten. Dit is een goede site met uitleg wat de voorwaarden zijn voor een goede aanleuning. http://www.atletischerijkunst.nl/fysiek ... lemen.html . Leuke pony trouwens!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:02

We rijden ook niet echt rondjes, maar even gedaan voor filmpje. Ben nu voornamelijk bezig met veel met overgangen, stap, draf, van stilstaan naar draf. Middendraf. Galop doe ik nog niet veel want merk dat hij dat te pittig vind,en is daar gewoon niet sterk genoeg voor. veel voltes sluiten en openen enzo :-)
En thanks :D
zal die website ook is even doorspitten :D Heb even snel gekeken en toch wel dat de plaatsjes van de ruggegraat veel op zijn ruggetje lijken..

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:18

Klinkt alsof dat helemaal goed gaat komen met jullie! :j Iets meer spiertjes voor hem en een beter zadel voor jou zal vast al een hoop gaan schelen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:29

Dat eerdere filmpje doet pijn aan mijn ogen, paard loopt daar als een robot, Ik vind dat je nu al goed bezig bent, en zo door moet gaan.
Die loopt nu veel soepeler en is aan het communiceren met jou
Met lichtrijden kan je bedenken dat de rug van een paard best kwetsbaar is dus dat je echt zo min mogelijk hard op je zadel moet neerkomen, maar best met lange beugels er een beetje boven kan zweven. Dit geld voor het 2de filmpje wat ik zag, kan al weer nu anders zijn.
En de achterhand moet gaan dragen en aan het werk gaan, maar dat kost gewoon tijd en goede oefeningen zoals de anderen zeggen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:33

Tijd zal het zeker kosten, maar ben al blij met het resultaat in een paar weken. Want dat liep echt voor geen meter. Nu loopt ie nog niet optimaal maar ben al blij dat het een stuk ontspannender is. Hopelijk past een van de zadeltjes van mijn moeder en kan ik ook eens wat meer aan mijn zit gaan werken. Vind het ook fijner om zo nu en dan een filmpje te maken want dan kan ik het eens zelf terug zien, en kijken waar ik aan moet werken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:46

Het gaat sowieso al helpen als je goed schoeisel aan gaat doen, waaronder chaps of laarzen want dan heb je meer grip aan het zadel.
Verder, je pakt het goed op maar probeer wel te streven naar een contact. Schuif de teugels langzaam uit maar met behoud van contact, de teugels mogen niet los hangen. Om dat te doen drijf je met je been naar je hand toe, zo nodig je het paard uit om actiever te gaan lopen en zo zal hij eerder je hand opzoeken. Draaf je normaal alleen maar lange zijdes? Want voltes kunnen juist heel handig zijn om het contact op te pakken. Als hij namelijk achter de teugel duikt, kun je wat stelling vragen om hem zo weer het contact op te laten zoeken. Maar altijd van achter nar voren blijven rijden.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:48

Vandaag gereden met een ander zadeltje, wat meer op mijn zit gaan letten, gaatje langer met de beugels.. Moet nog langer gaan zitten maar die spieren van mij hebben nog wat extra training nodig :p

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:01

Je bent goed onderweg en je hebt een hoop zelfbesef!
Ik zie op het filmpje een paard dat van voren krabbelt en niet over de rug loopt.
Ik denk dat, zoals eerder gezegd, als je hem meer naar voren rijdt het plaatje er al meteen anders uit ziet!
Veel tempowisselingen, slangevoltes met zowel stelling naar binnen als naar buiten en gebrokenlijnen rijden zal jullie denk ik helpen. En uiteraard een zadel dat ook voor jou past natuurlijk ook ;) Goed dat je daarmee bezig bent!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:37

https://www.youtube.com/watch?v=lN7M52N3d9w dit was vandaag, nog steeds een beetje ellendig :o :x
Wel met ander zadel, maar die benen van mij hebben een eigen leven :/ Heb ze nu wel langer uitgerekt en viel het behoorlijk in mn spieren nu :/ maar is denk ook gewoon een kwestie van blijven doen, let er nu echt wel beter op :/ Moet denk nog maar gaatje langer gaan zitten :o zit er ook aan te denken om gewoon eens een poosje zonder beugels te rijden, zodat ik zelf ook wat betere balans kan krijgen, en wat langer zal gaan rijden (Heb ik hele poos gedaan in Amerika, met zitlessen e.d en dat hielp echt, want je spieren worden ook meer ontwikkelt, ga dan wel gewoon rustig aan rijden :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:59

Ziet er niet verkeerd uit hoor. Je pony is nu wat zoekende in zijn balans, geef dat de tijd. Dan komt het vanzelf wel goed. Ik zou wel lekker voltes gaan rijden om stelling en buiging te gebruikken om hem los in zn lijf te krijgen :)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:19

Ik heb even nieuwe foto's gemaakt ook :-)

Afbeelding
Paar weken terug

Afbeelding

zo issie vandaag..

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:48

Hij loopt nu wel actiever, probeer je handen nog wat onafhankelijker te dragen en niet te zwaar te landen met lichtrijden, blijf verder voorin in je zadel, laat je lichtjes omhoog wippen door je paard zijn beweging en als je weer gaat zitten, vang jezelf op met de kussentjes aan de binnenkant van je dijen, je knie is het scharnierpunt hierin, probeer je knie zoveel mogelijk laag te houden en je hiel op een lijn met je schouders en heupen als je zit. Wissel het rijden ook af met longeren , het mooiste is met dubbele longe maar dat moet je wel liggen, of met longeerhulp of Pessoa. Ook dan veel (schijn)overgangen en tempowisselingen maken, zodat hij zijn buikspieren aan moet spannen en sterker wordt. Het neemt ongeveer een jaar van (goede) training in beslag voordat de bovenlijn zo ontwikkeld is dat hij echt goed kan dragen achter en daardoor een goede aanleuning kan nemen in een iets hoger frame. In het nieuwe filmpje zie je dat hij nog wat duikt en zoekt en achter de loodlijn komt. Dus beter het neusje eruit, vallende hals ,zoals je eerst liet zien, (maar dan actief) en naar de hand toe rijden.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 12:41

Dubbele longe geen ervaring mee, en de Pessoa vind ik een beetje too much voor hem, dus longeren doe ik alleen met een longeerhulp want die vind ik wat meer "ongedwongen" zeg maar en word ie ook wat langer van. Later als die meer opgebouwd is wil ik wel met pesseo gaan longeren maar moet hij wel wat sterker worden.