Nieuwe uitdaging! Limskaia ( Rotspon x Kannan )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Esther

Nieuwe uitdaging! Limskaia ( Rotspon x Kannan )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 19:12

:wave:

Nadat ik in september mijn eigen paard heb verkocht kreeg ik een aantal weken later de kans om te rijden met het paardje van een vriendin.
We zijn nu 4 weken verder en hebben net onze eerste les samen achter de rug!
Ze wordt 1x per week een halfuurtje gereden.

Het is een merrie van 3 jaar: Limskaia ( Rotspon x Kannan).
De foto's zijn genomen tijdens een les van Jo Vermeulen en gemaakt door Freddy Rigole.

1. Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

We trainen nu met als doel te starten op wedstrijd bij de 4-jarigen ( dressuur ) .

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden! En alvast bedankt :D

Groetjes

Kirania

Re: Nieuwe uitdaging! Limskaia ( Rotspon x Kannan )

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:50

Is ze dan rustig bij het rijden van een halfuurtje per week? Op zo'n jonge leeftijd vindt ik het al heel mooi, enkel iets te veel teugelcontact imo, en let op de pianohandjes! Voor de rest vindt ik het een heel mooi plaatje al :D

Ik vindt het echt grappig, mijn tienjarige dame is al bijna niet meer te houden nu ik maar drie keer in de week kan komen. En ze staat 24/7 op de weide. Laten we zeggen dat ze een beetje moet oefenen op het zelf van haar energie afraken... :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:57

Ik mis een beetje de vrijheid om balans te zoeken en te vinden. Ruiter zit scheef en hier en daar verkrampt & dat zie je terug in de houding van het paard.
Waarom loopt 't dier maar een half uur per week? Als je besluit het paard in training te nemen dan heeft 'ie meer aan regelmatige training (bijvoorbeeld 3 keer per week een half uur) dan aan dit schema.

Wel een heel leuk dier om te zien!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:47

Ik ben het eens met de bovengenoemde punten. Met een regelmatigere training bereik je veel sneller je doel en is voor het paard ook fijner denk ik.

Wel een supermooi beestje!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:53

Je kunt beter vier keer per week 20 min. rijden, dus om de dag. Verder goed op je hpuding letten, kan ook aan het zadel liggen want dat lijkt me niet helemaal passend, zowel voor jou als voor het paard. Heel mooi dier trouwens, veel succes er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:59

Het is ook nooit goed. Als ze zou schrijven dat ze vier keer per week rijdt, krijgt ze half bokt over zich heen omdat het paard pas 3 jaar oud is en eerst nog lekker uit moet groeien. Mooi paard, vind inderdaad wel dat ze iets meer ruimte mag krijgen. Succes.

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:11

Oppassen dat je zelf niet scheef gaat hangen, in foto 1 2 en 3 lijk je wat naar binnen (links) te zakken. Op diezelfde 3 foto's heb je ook je hakken redelijk opgetrokken? Is misschien een moment opname want in de laatste foto heb je die wel netjes, maar kan een aandachtspuntje zijn :)
Mooi paardje verder! Op de eerste en laatste foto oogt ze ontspannen maar de middelsten iets gespannen, ook wat andere al aangeven misschien door wat te streng contact?

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:44

Handen rechtop, je hebt nu pianohandjes, schouders wat meer naar achteren, zodat je echt rechtop je paard zit. Hakken uitdrukken, dan ziet het plaatje er alvast wat beter uit! En probeer je handen echt te dragen!! Leuke en fijne foto's al vind ik wel dat ze soms wat te diep loopt.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 13:11

Het 1x in de week rijden is eigenlijk een zeer bewuste keuze. Tijdens de week wordt ze af en toe gelongeerd en zit ze regelmatig in de stapmolen.
Het is ook niet de bedoeling dat ze asap klaarstaat en nu al intenstief in training is, eerder rustig aan beginnen en een basis leggen zodat ze tegen april op niveau is voor haar eerste wedstrijden.
Ze zit tijdens de week ook altijd in de paddock en soms nog op de wei, dus wat betreft het energiebommetje valt dat goed mee.

Bedankt voor jullie tips! Ik neem eruit mee dat ik mijn handen meer moet dragen en haar iets meer ruimte mag geven en natuurlijk mijn hakken uitdrukken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:16

Niet zozeer je handen dragen, maar ze vooral niet kantelen & iets naar voren... Maar hoe zie je dat in haar leerproces dan? Als je haar 1x per week eventjes pakt, dan is het voor haar toch veel lastiger om patronen te gaan herkennen dan wanneer ze deze met meer regelmaat terugkomen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:31

Als dit paard nu drie is dan is ze per 1 januari vier, omdat ik denk dat een jong paard vooral kilometers rechtuit moet maken vind ik om de dag twintig minuten rijden veel beter dan longeren op de cirkel. Daarbij komt er veel meer druk op gewrichten te staan dan met een goede ruiter lekker recht uit rijden. Wij longeerden de jonge dieren minimaal, als ze drie zijn zadelmak maken , daarna lekker weer drie maanden rust en dan wat serieuzer oppakken in het najaar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:42

Ik denk dat je paard meer baat heeft bij het 4x per week een kleine 20 minuutjes rijden.
Waarom?
Omdat je met regelmaat de spieren 'traint' die nodig zijn voor dr ontwikkeling.. met name dr balans spieren.
Balans krijgt een paard niet door te longeren, maar door een ruiter op dr rug die zelf keurig in balans zit zodat zij haar balans kan zoeken.
Ik heb het niet over zwaar werken, maar veel rechtuit en af en toe een volte of van hand veranderen.
Zo kan zij dr eigen balans vinden, maar ook jij op jezelf letten.. en die dag ertussen kunnen jullie spieren mooi herstellen..

1x per week erop zie ik het nut niet van in.. :o

Nikki_Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:07

Langzaam opbouwen, en langzaam spieren kweken is altijd goed.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:11

Paarden leren door herhaling.... ik zou zelf ook wat vaker per week rijden...
Las wel dat het niet je eigen paardje is dus weet uberhaubt niet of je die mogelijkheid wel hebt.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:51

Ik ga het hier met de eigenaars over hebben dit weekend, want het is inderdaad niet helemaal mijn beslissing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:14

Ik ben het eens met Orchidee14. Als TS vier keer per week zou rijden, zou bokt inderdaad gaan zeggen dat dat te vaak is voor een zo jonge pony. Ik vind het beeld er best vriendelijk uit zien, en de dingen die mij opvallen zijn hierboven ook genoemd. Frequentie van het trainen kun je altijd nog opbouwen, hoor. Ze krijgt in elk geval genoeg beweging.
Vraag me trouwens wel af wat voor ras het is, mooi beestje!

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:20

leuke combi, dat eerst.

zien er fijn uit, heb alleen mijn twijfels over het zadel en over jouw cap..

op de laatste foto lijkt het alsof hij helemaal naar achter staat..dus dan zou hij te groot zijn..de cap dan hè

verder niks op aan te merken! leuk dier.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:32

Ik denk dat het commentaar op 3x pw 20 a 30 min wel mee zou vallen. Dit is gewoon de herhaling en km's.

Ze ziet er fijn uit met hier en daar een klrine verbetering en dit los je top op door onder begeleiding te rijden.

leuk paard en leuke combi! Succes.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:24

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)