Handpony, hoe moet dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Handpony, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:31

Ik heb een shetlandpony en een D-pony en nu had ik in gedachte om tijdens de buitenritten de shetlander mee te nemen als handpony. Nu heb ik dit geprobeerd en het ging prima alleen heb ik even twee dingetjes.
1. De shetlander loopt niet echt lekker mee, hij loopt meer achter de pony dan ernaast en ik moet hem vaak een soort van mee trekken.
2. Hoe houden jullie je handpony vast tijdens het rijden? Binnen jullie hem aan je zadel of hou je het halstertouw vast met je teugels? of misschien wel op een hele andere manier.

Alle tips zijn welkom!

ik weet niet of het hier goed staat, zo niet dan mag het verplaatst worden

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:32

Niet aan je zadel vast maken, als de shet de verkeerde kan op gaat of je D aan de kletter gaat heb je een probleem.
Halstertouw in je hand houden

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:33

Gillbo schreef:
Niet aan je zadel vast maken, als de shet de verkeerde kan op gaat of je D aan de kletter gaat heb je een probleem.
Halstertouw in je hand houden

Okay, ja ik had dat zelf ook niet gedaan maar heb het wel eens iemand zien doen dus vandaar dat ik die optie erbij noemde..

MissBmx

Re: Handpony, hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:35

Dat kan alleen als je paarden heel goed getraind zijn en gewend om naast elkaar te lopen maar dat zijn ze nog niet. Dus wacht daar nog maar even mee

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:38

De vraag is juist hoe ik dat kan trainen.... aan dit soort reacties heb ik niet zo heel veel...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:40

Kent je Shetje de stemcommando's (zowel los als met longeren) wel?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:40

davinci2412 schreef:
De vraag is juist hoe ik dat kan trainen.... aan dit soort reacties heb ik niet zo heel veel...

mijn tip koop een boek of neem les.

waar slaat die reactie op, ik geef eerst een tip en reageer daarna op jou en dan deze sneer.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:43

Mijn shet is heel goed op de stemcommando's, hij loopt ook voor de wagen en kent longeren ook gewoon.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:44

Gillbo schreef:
davinci2412 schreef:

mijn tip koop een boek of neem les.

waar slaat die reactie op, ik geef eerst een tip en reageer daarna op jou en dan deze sneer.

Waar deze reactie op slaat is op de reactie die jij mij geeft.. daar heb ik niks aan.. net zoals koop een boek of neem les.. ik vraag het niet voor niets hier..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:46

Oké, begrijp ik dan goed dat ze dan 'lui' draaft, of draaft ze wel op haar normale tempo maar kan ze simpelweg het tempo van de D-pony niet bijbenen? In het eerste geval zeg ik, neem een zweepje mee en tik haar bij wanneer ze lui gaat draven, houd dit consequent vol en dan zal ze uiteindelijk dat tempo vast aanhouden. Geef wel, voordat je bij tikt, een commando voor sneller. Dan zal ze later op dit commando gaan reageren en kun je de zweep weglaten.

In het laatste geval is dit gewoon geen handige combinatie.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:47

Misschien kun je een paar keer met ze aan de hand naar buiten gaan (of gewoon in een bak/wei), dat ze naast elkaar achter jou aanlopen. Dan wennen ze er vast wel aan naast elkaar te lopen. :)

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:48

Ik neem ons shetje vaak mee aan een loswerktouw,dan heb je wat speling. Hij moet wel vaak wat bijdraven om bij te blijven maar mijn ervaring is dat ze buiten best fanatiek worden en ik moet mijn shetty dan ook juist vaak inhouden om te zorgen dat ie ons niet inhaalt. Heb je vaker buiten gewandeld met jouw Shetlander en hoe is hij dan? Loopt hij misschien liever in de berm? Als ze het niet gewend zijn om samen te lopen kan je ze eerst allebei aan de hand mee nemen om te wennen, dan ben je ook iets flexibeler dan wanneer je op t paard zit..
Maar het is wel een grappig gezicht he Afbeelding

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:48

Ik neem mijn shet ook wel eens mee op buitenrit. Ik doe altijd een hengsteketting door het halster en hou die gewoon in mijn hand. Met de andere hand bestuur ik m'n andere pony :) Verder geef ik stemhulpen aan m'n shet, anders voelt ze het vanzelf wel.
Het is echt leuk om te doen, succes!

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:50

macha6 schreef:
Ik neem ons shetje vaak mee aan een loswerktouw,dan heb je wat speling. Hij moet wel vaak wat bijdraven om bij te blijven maar mijn ervaring is dat ze buiten best fanatiek worden en ik moet mijn shetty dan ook juist vaak inhouden om te zorgen dat ie ons niet inhaalt. Heb je vaker buiten gewandeld met jouw Shetlander en hoe is hij dan? Loopt hij misschien liever in de berm? Als ze het niet gewend zijn om samen te lopen kan je ze eerst allebei aan de hand mee nemen om te wennen, dan ben je ook iets flexibeler dan wanneer je op t paard zit..
Maar het is wel een grappig gezicht he [ Afbeelding ]

Edit: ik rij dan gewoon rustig buiten met één hand aan de teugels en met de andere hand hou ik het touw vast

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:09

Pacific schreef:
Oké, begrijp ik dan goed dat ze dan 'lui' draaft, of draaft ze wel op haar normale tempo maar kan ze simpelweg het tempo van de D-pony niet bijbenen? In het eerste geval zeg ik, neem een zweepje mee en tik haar bij wanneer ze lui gaat draven, houd dit consequent vol en dan zal ze uiteindelijk dat tempo vast aanhouden. Geef wel, voordat je bij tikt, een commando voor sneller. Dan zal ze later op dit commando gaan reageren en kun je de zweep weglaten.

In het laatste geval is dit gewoon geen handige combinatie.

Bedankt voor je reactie.. helaas is mijn d pony ontzettend bang voor de zweep. Hij draaft inderdaad lui. Maar met deze reactie kan ik wel wat.. misschien dat iemand op de fiets mee kan om hem bij te tikken terwijl ik het commando geef..

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:10

macha6 schreef:
macha6 schreef:
Maar het is wel een grappig gezicht he [ Afbeelding ]

Edit: ik rij dan gewoon rustig buiten met één hand aan de teugels en met de andere hand hou ik het touw vast

Zit er inderdaad leuk uit! Ik had hem nu de eerste keer aan de longeerlijn maar een loswerktouw is inderdaad een heel goed idee! Ik heb wel vaker met ze gewandeld ook alle twee mee maar dan loopt hij wel goed mee.. Maar zodra ik dus op mn pony zit vertikt hij het om een pas harder te lopen dan nodig is. Hij loopt wel het liefst in de berm daarom had ik hem ook aan de rechter kant lopen zodat hij aan de berm kant loopt..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:12

Misschien een stomme opmerking, maar: hoe zit de relatie tussen beide pony's in kwestie?
Als die shet onderdanig is aan je D is het logisch dat hij liever achterop, achter je D loopt...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:21

Heb je wel eens gefietst met je pony? Op de fiets heb je alle aandacht voor de shet. En kan je hem/haar dus ook redelijk simpel aan commando's laten wennen. (eventueel met zweep) Hier doen we 2 x waarschuwen, dan een tikje. als ondersteuning, niet om te straffen of te drijven. Conditie opbouwen is een vak apart. Ze mag dan wel voor de wagen staan, maar hoevaak en hoe lang? Het is nl best moeilijk om een grotere pony bij te houden, dat vergt inzicht en training.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:38

Ik heb afgelopen zomer regelmatig met de pony gefietst en dan doet hij het prima, misschien is hij inderdaad onderdanig aan de D pony.. Hij staat 3/4 keer in de week voor de wagen en 1 keer daarvan is een grote route van ongeveer 15 kilometer.. met de conditie zit het dus wel goed. Maar omdat ik minder tijd krijg om hem zo vaak voor de wagen te zetten leek me het een goed idee om hem als handpony mee te nemen zodat ik alle twee mijn pony beweging kan geven..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:10

Even observeren in de wei dan :j
Als het echt zo is, is daar weinig aan te veranderen, en lijkt een lange leadrope kopen zodat die met z'n neus tegen je D pony z'n kont loopt de beste oplossing :j