Paard heropleren bij prof. dressuurstal/ruiter, doen of niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Paard heropleren bij prof. dressuurstal/ruiter, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:02

1,5 geleden paard gekocht. Door mijn onkunde/slechte begeleiding/slechte accommodatie zijn we zeer snel enorm achteruit gegaan. Hij verloor enorm veel spieren en ook mentaal was hij op.

In juni, 1 jaar later, hebben we het helemaal weer opgepakt. Nieuwe stal, nieuwe lesgever. We zijn met sprongen vooruit gegaan.

Nu kom ik echter vaak tegen het probleem dat ik zelf de oefening niet ken en ook mijn paard niet. Hierdoor leert hij het moeilijk. Ik vraag dan ook regelmatig aan lesgever dat hij er eerste 30min meerijdt en erna ik 30min les krijg. Zo kan lesgever mijn paard tonen wat er verwacht wordt. Zo begrijpt mijn paard de hulpen en kan ik ze erna ook zelf (aan me zelf) leren.

Ik geef toe dat ik niet de kennis heb om mijn paard te corrigeren of nieuwe zaken bij te leren. Door middel van les gaat dit, maar ik besef dat ik soms/vaak de verkeerde hulpen/uitleg geef waardoor het leerproces langzamer gaat.

Praktisch gezien kan mijn lesgever hem niet bv 1 of 2 x per week zelf berijden (zonder dat ik aanwezig ben). Dit omdat mijn paard wat verder staat, 24/7 buiten. Aub geen discussie hier omtrent, zeer tevreden van mijn lesgever en ik accepteer ook zijn eigen voorwaarden. Tijdelijk op stal zetten is geen optie, paard wordt verveeld/zot. Er is trouwens ook een wachtlijst voor de stallen.

Dus denk ik er aan om mijn paard tijdelijk naar een dressuurstal te brengen of tijdelijk een profesionele ruiter te betalen om hem te rijden. Zodat de basis er professioneel en door regelmatig werken er in kan gezet worden. Iemand hier ervaringen mee?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:04

Is het erg dan, dat het proces langzaam gaat? Ik heb hetzelfde met mijn paard maar ik kan er niet mee zitten. :)

FriesWytske

Re: Paard heropleren bij prof. dressuurstal/ruiter, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:07

Waarom moet alles zo snel tegenwoordig. Gewoon lekker samen nieuwe dingen leren. En daar lekker de tijd voor nemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:08

Ik denk dat je vrijwel nergens een dressuurstal gaat vinden met 24/7 weidegang....

Maar los daarvan lijkt mij het een verstandige keus. Je kan in de tussentijd dan zelf misschien overleggen of je een paar keer op een hoger opgeleid paard kunt rijden onder begeleiding van instructie. Dan leer je zelf de knoppen te vinden en voel je hoe het moet voelen. Dit vergemakkelijkt het rijden verder onwijs bij je eigen paard, is mijn ervaring.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:12

Ik snap je denkwijze wel en op zich niet verkeerd bedacht maar misschien moet je je wel een paar dingen afvragen:
- hoe lang wil je je paard kwijt
- welk niveau moet hij dan gaan halen
- wat gebeurd er als je weer strand als je zijn niveau bij bent.

Zou het ook een optie zijn om een leerpaard te kopen en deze te verkopen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:17

De kans dat het paard op een africhtingsstal de hele dag binnen staat is inderdaad erg groot (of misschien een uurtje buiten, verder op stal). Dat moet je je paard maar aan willen doen.

Persoonlijk denk ik dat je moet gaan genieten van de weg zelf, niet van het doel. Juist het je paard dingen bijleren is leuk, het is dan echt JOU verdienste. Bovendien zal een prof. ruiter zelf net anders rijden als dat jij doet, en je paard zal het dan ook niet "zomaar" voor jou gaan doen.

De weg blijft lang, en zal niet sneller gaan als dat jullie beide nodig hebben om iets onder de knie te krijgen.

Kortom: niet doen, geniet van de weg die jij en je paard afleggen, en haal energie uit dat wat goed gaat.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:25

Ik vind het geen verkeerde gedachte. maar is het geen optie iemand te vinden die goed kan rijden, een bijrijdpaard zoekt en hem 2/3 in de week voor je rijd? En ken je iemand met een hoog opgeleid paard, waar je af en toe misschien op kan rijden zodat je het gevoel kan voelen? het is zo leuk om zelf dingen te bereiken!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:27

Ik geef toe, dat ik zin heb om met hem te evolueren. Ik weet dat hij potentieel heeft. Hij zal nooit top halen maar dat hoeft absoluut ook niet. Maar als ik zie hoeveel we verloren zijn, ja dat knaagt toch wel. Daarom dat ik het nu ook graag bergop wil zien gaan. Genoeg geprutst. Ik wil voorruit.

Het is zo dat hij altijd heeft gesprongen en eigenlijk helemaal geen dressuurbasis heeft. Al heeft hij mooie gangen in vrijheid en de nodige uitstraling. Zit wat temperament in maar zeer cool in het hoofd. Ideaal paard om als ruiter mee te evolueren, indien ik meteen de correcte begeleiding (die ik nu heb) toen had gekregen.

Ik snap zeker wat je bedoelt _Anneruth. Ik heb zelf mijn wedstrijdlicensie (nog) niet dus qua niveau wil ik eigenlijk (momenteel) een gewoon basisproefje kunnen uitvoeren. Verkopen zal ik nooit. Onze relatie zit goed, heb er (nu opnieuw, heeft vorig jaar anders gezeten doordat het een puur gevecht was) veel plezier aan. Het feit dat sommige zaken (nog) niet lukken ligt grotendeels aan mijn onkundigheid om het hem te leren. Ik besef dat ik zelf nog te veel moet leren, om mijn paard hier correct in te begeleiden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:28

ik zou het paard thuis houden en iemand inhuren die op locatie komt.
Bij een dressuurstal word het paard iedere dag getraind maar is dit wel nodig.
Ik denk dat je er op de lange termijn meer aan hebt dat het geleidelijk word gedaan zodat het paard maar vooral jij de tijd krijgt om een hoger niveau te krijgen.
Als je hem naar een trainingsstal brengt en er de knopjes op laat zetten maar hem daarna thuis niet zo kan rijden dan ben je veel geld kwijt en schiet je er niet veel mee op.
En verder oefenen oefenen en heel veel kilometers maken met een goede instructie.
Ga als de mogelijkheid er is eens op een hoger opgeleid paard rijden en leer daarvan het zal niet 123 lukken dit kost tijd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:31

Ik denk dat je voor jezelf al een prima oplossing hebt gevonden door je lesgever af en toe te laten rijden :-)

Je kunt inderdaad nog zoals hier geopperd op zoek gaan naar een bijrijder die qua niveau wat verder is dan dat jij bent, die kan dan het paard 1 of 2 keer in de week bijscholen.

Je kunt het ook andersom doen, zelf kijken of je 1 of 2 keer per maand op een paard kunt rijden dat zelf al een hoger niveau heeft, dan voel je zelf hoe bepaalde oefeningen horen te voelen en dan kun je dat meenemen naar je eigen paard :-)

Ik zou hem zelf niet al te snel wegbrengen. Wat Jeroenschot ook al zegt, het is juist leuk om zelf met je paard te ontwikkelen! Als je dan uiteindelijk op een bepaald niveau bent gekomen dan heb je het tenminste helemaal zelf gedaan en dat geeft ook veel voldoening.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:36

Ik snap je gedachtengang maar je paard wegbrengen gaat geen zin hebben. Want dan is je paard wel verder maar jij niet en zo iets is voor mij zinloos. Want dan nog zal je communicatie stoornissen hebben. Jij moet ook opgeleid worden en er is niks zo leuk (oke en af en toe frusterend) dan het samen te doen. Wie zegt dat jij binnen een jaar je paard op een bepaald niveau moet hebben? Lekker samen groeien, misschien kijken of je vaker kan lessen en al doe je er tien jaar over lekker boeiend, dan heb je iig je paard niet overbelast en je hebt alles samen gedaan. Samen door de basis gelopen (die o zo nodig is voor paard en ruiter).

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:44

Momenteel heb ik een bijrijdster 3d per week. Top meisje maar laag niveau. Meer details: [VP] Paard herbeleren, met bijrijdster of niet?

Inderdaad, we moeten samen groeien.
Door slechte ervaringen (met andere lesgevers) ben ik zeer voorzichtig geworden in het kiezen van begeleiding. Het gaat nu de goede kant op en dat wil ik ook zo houden. Daarom ook mijn vraag naar advies :)

Momenteel neem ik elke zondag les, dan rijdt mijn lesgever (als ik dat vraag) er ook 30min mee. Het is een optie om ook woensdag les te nemen, maar voor mij ligt dit praktisch gezien nogal moeilijk ivm werk. Het is bespreekbaar, dus ik denk er over na om te zien of dit wekelijks haalbaar is voor mij.

Mijn lesgever werkt vanuit de basis. Als ik iets niet begrijp dan laat hij het mij eerst in stap uitvoeren. Ik heb hem ook zeer duidelijk gezegd dat ik liever 1 maand dezelfde oefening doe dan elke week iets nieuw waardoor we over 1 maand volledig geblokkeerd zijn (wat helaas is gebeurd met meerdere van de vorige lesgevers).

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:54

Mag ik vragen hoeveel dagen per week jezelf rijd? Je hebt een bijrijder voor 3 dagen per week en het lukt je niet (door tijdgebrek) om vaker dan 1 x pr week les te nemen. Paardrijden heeft natuurlijk ook te maken met je eigen ontwikkeling. Als je weinig uren aan training besteed is het moeilijker om je ruitergevoel eigen te maken. Dat bedoel ik niet negatief maar dat is wel een keuze waar je dan ook de gevolgen van draagt. Of een leerpaard kopen zoals iemand hier al aangaf.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:55

Gewoon lekker zelf doen. Je hebt toch geen haast? En als ik het zo lees en je harstikke goed bezig! Mijn paard en ik zijn ook van hetzelfde niveau. Als in, wij zijn samen begonnen. Zij wilt voor mij werken en ik ben leergierig. Het duurt wat langer maar wat geweldig als we weer een stap verder zijn. Ze is nu 9 en heeft de kwaliteiten dat als er een prof op had gezeten ze al heel veel verder had kunnen zijn. Jammer dan, ze is nu niet verveelt ofzo. Als ik kijk waar we voorheen tegenaan liepen en wat we nu appeltje-eitje doen, ben ik echt trots. Onze band is alleen maar sterker geworden. Als ik iemand anders de knoppen erop had laten zetten waren we nog tegen het probleem aangelopen dat ik niet zou weten waar die knoppen zaten. Nu hebben we onze eigen knopjes :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:59

Als is je paard nog zo goed geschoold als je er zelf niks van bakt komt er nog niks uit.

Of te wel ontwikkel jezelf. Verdiep je in de theorie, ga vooral veel bij anderen kijken (lessen en concoursen) en ga bijv. op het paard van je instructeur rijden.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 15:15

Oyyo: ik rij zelf 3 of 4x per week. Meestal krijgt hij 1 dag rust. In het topic kan je ook lezen dat ik twijfel tussen ikzelf 4x per week of 6x per week met bijrijdster.

Klopt inderdaad Sijra. Als ik merk, hoe hij zijn best doet en hoe we samen per kleine stapjes evolueren. Ben ik zo fier op hem. Ik weet dat het voor hem moeilijk is en dus zelf bij een mindere dag, ben ik blij met het geheel waar we al zijn geraakt.

Ik lees enorm veel bij op bokt en ook legt lesgever veel uit. Klinkt allemaal logisch wat hij zegt. Al doen we 40x dezelfde oefening, hij neemt er de tijd voor zodat zowel ik als Delco het snappen. Vraagt me ook regelmatig 'heb je het verschil gevoeld?' Soms wel, soms niet maar dat geef ik ook eerlijk toe :D

Ik denk dat ik er uit ben. Dankzij jullie advies :)
Elke zondag les, waarvan lesgever eventueel 30min zelf rijdt. Dan heb ik al een heel ander paard onder me hihi. Waardoor mijn paard dan de volgende 30min mij leert hoe het moet voelen.
En dan moet ik zelf nog eens kijken of ik woensdag ook les kan nemen.
Erna moet ik enkel nog beslissen of mijn bijrijdster kan blijven of niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:28

Fijn dat je het zelf (met hulp) gaat doen :j

Dat is toch echt de leukste weg, en ook het eerlijkste naar je paard toe. Samen groeien, er is echt niets leukers!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:00

Net gebeld met bijrijdster.

Ze wil niet opgeven na nog maar 1 maand en 2 lessen. Ben er zeker van dat ze haar best doet en ook echt graag wil bijleren. Ik ben flexibel en ook alles is bespreekbaar. Ze zal me ook altijd eerlijk zeggen wat er gebeurd ofz. Eigenlijk, super bijrijdster! Dus tussenoplossing gezocht..
Ze gaat momenteel wat verminderen in rijdagen, dus 2 ipv 3dagen per week. Zo heeft ze 1x per week les en kan ze de andere dag de les herhalen. Zo heeft mijn paard ook een vrije dag.
Hierdoor zullen haar dagen meer begeleiding krijgen en wordt mijn rijden meer evoluerend ipv (wat het nu is) corrigerend.

Heb haar ook eerlijk gezegd dat ik ze een super persoon is maar dat ik de evolutie wel in het oog hou. Ik wil het zeker een kans geven maar er moet wel verbetering in komen.

Waar ze het eigenlijk momenteel moeilijk mee heeft is de binnenteugel loslaten. Ze rijdt op 2 teugels.

Mijn paard heeft het zeer moeilijk met de rechterhand. Ik denk dat osteo veel zal helpen maar zolang bijrijdster verkeerd rijdt, is osteo behandeling weggesmeten geld. Denk ik.. ?
Langs andere kant, wat als hij het zo moeilijk heeft door de blocage/pijn? Waardoor hij het ongewillig moeilijk maakt voor bijrijdster en mezelf? Ostéo laten komen of nog maand wachten?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:38

osteo nu laten komen. hoe kan je van je paard verwachten dat hij goed door zijn lijf loopt als hij hoogtswaarschijnlijk geblokkeerd zit. Door hem nu los te maken
wordt het voor je bijrijdster waarschijnlijk makkelijker rijden waardoor het voor jou ook makkelijker wordt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:47

mala26 schreef:
osteo nu laten komen. hoe kan je van je paard verwachten dat hij goed door zijn lijf loopt als hij hoogtswaarschijnlijk geblokkeerd zit. Door hem nu los te maken
wordt het voor je bijrijdster waarschijnlijk makkelijker rijden waardoor het voor jou ook makkelijker wordt.

Mi het enige juiste antwoord. Zeer zeker een osteopaat, chiropractor of fysiotherapeut inschakelen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 10:01

Ok, dan bel ik hem straks voor een afspraak :)