Achterhand bewegen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Achterhand bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 18:58

Met mijn lesgever zijn we mijn paard aan het heropleren. Er zat heel wat fout dus beginnen we opnieuw wij de basis.

Zijn schouders komen losser, kan ik zelf beheersen/bewegen. Nu is het dus tijd om ook die achterhand te beheersen. Echter hoe doe je dit?

Tijdens de les lukt me dit een heel klein beetje maar ik heb de indruk dat mijn paard niet snapt wat ik vraag. Hij kent het gewoon niet. Hoe kan ik dit verbeteren? Tips?

Vorige les hebben we dit geoefend in stap, eerst moet zowel ik als mijn paard dit kunnen uitvoeren in stap. Ik ben zeer tevreden over mijn lesgever maar misschien heeft bokt wel nog tips :)

Eight

Re: Achterhand bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:00

Ik lees even met je mee voor goede tips. Ik heb ook les, maar soms heeft iemand wel eens een tip die wonderen doet! :) het blijft lastig om hem bewust te maken van zijn achterhand en deze te beheersen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:01

Hoe bedoel je bewegen?
Achterhand er onder zetten?

Dan zeg ik, veel overgangen rijden, van halt naar draf, stap galop, schijnovergangen en tempowisselingen.

Hou hem dan ook actief. Niet laten sloffen maar actief houden.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:18

Hoe dit uitleggen, ben leek qua dressuur (en heb dan ook nog eens les in het Frans dus de Nl terminologie is mij minder bekend). Dus.. zoals wanneer je vraagt om te wijken waarbij hij zich parallel moet verplaatsen. Ok de schouders, die volgend wat ik vraagg maar die achterhand die volgt niet parallel. Het verplaatsen/kruisen van de achterhand. Het actief eronder zetten begint te gaan, is een kwestie van correcte km's maken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:56

Het verplaatsen van de achterhand is hier idd lateraal bedoelt, dus zijdelings, en dit toch met een voorwaartse gedachte, het binnen achterbeen kruist dus voor het buiten achterbeen.
In de beginfase gaat het paard gelijktijdig ook gans zijn lichaam een beetje verzetten, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling, het eindresultaat zou dus moeten worden de voorhand blijft gewoon staan en de achterhand wandelt als het ware er rond. (eigenlijk een beetje te vergelijken met een wending om de voorhand)
Dit is een zeer goede oefening, die ook kan gebruikt worden als stop, of om het paard weer ontspannen te krijgen, of om wegvluchten te vermijden, of om een bokkend paard weer onder controle te krijgen of om .........
eigenlijk begint dit al bij het grondwerken, en eens het perfect kan uitgevoerd worden via het grondwerk, dan pas onder de man, eerst in stilstand, dan pas in stap en dan bv in draf, uiteraard niet helemaal gaan ronddraaien dan natuurlijk, maar gewoon de achterhand kunnen verzetten, dus bv travers en renvers.
super belangrijke oefeningen.
Niet zelf mee aan de slag gaan, enkel les en gecontroleerd en onder goede begeleiding.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:13

Ok, dus er zijn geen extra tips?

Ik heb mijn lesgever gevraagd om zondag zelf eerst met mijn paard te rijden. Ik heb al gemerkt dat het voor mijn paard gemakkelijker is wanneer mijn lesgever de oefeningen eerst correct uitlegt/vraagt, zodat ik ze erna gemakkelijker kan uitvoeren.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:16

Als je wil dat de achterhand meekomt tijdens het wijken, moet je de voorhand kunnen begrenzen. Bijna altijd is er sprake van over de schouder vallen als de ah niet meekomt.

De tip hiervoor is meer controle over de buitenhand, zowel teugel als beenhulp. Dus een kleine ophouding maken met de buitenteugel tijdens het wijken. Hierdoor maakt het paard zich rechter in het lijf, begrenst de schouder en komt de ah beter achter de voorhand.
Als ruiter voelt het alsof je geheel tegenstrijdige hulpen geeft: binnenbeen zijwaarts en buitenbeen begrenzend, binnenteugel stelling en buitenteugel ophouding om recht te worden. Je gewicht moet in het midden vh paard blijven maar je moet in de richting vd beweging meekijken.

Als dit allemaal lukt, ga je schakelen in tempo tijdens het wijken. Dat zorgt ervoor dat je nog meer controle over de ah krijgt. Succes !!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:44

Dat is inderdaad wat mijn lesgever ook aangeeft: mijn buitenteugel moet strenger zodat hij hier niet overheen loopt. Waar ik dan tegenloop is ofwel niet streng genoeg en de schouders gaan erover ofwel te hard en hij staat stil. Allemaal niet gemakkelijk he, vooral rechts.

Mijn paard heeft het heel moeilijk met alles wat rechts is. Linkerhand gaan de schouders zelf te veel richting buitenkant. Terwijl op de rechterhand, het heel moeilijk is om zijn schouders ook maar iets in het midden te plaatsen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:04

"Ibonn" wat je hier nu schrijft is zeer zeker niet verkeerd, maar in deze situatie hier vind ik persoonlijk dat het eigenlijk 2 verschillende dingen betreft.
Dit paard is niet klaar voor deze manier van werken, dus kan het volgens mij alleen maar meer verwarrend werken zo.
Het gaan begrenzen op een moment dat het paard niet eens snapt dat het zowiezo al opzij zou moeten gaan, werkt elkaar duidelijk tegen, dus eerst laat het paard gaan, en dit op de kleinst mogelijke hulp, bijna al door het denken alleen al.
En dan niet de beide samen, nee probeer eerst de achterhand, want dat is het allermakkelijkste, als dat goed begint te gaan dan enkel de voorhand, en als dat goed gaat de beide gaan combineren.
Uiteindelijk wel met hetzelfde doel als jij nu beschrijft hoor, alleen is mijn volgorde van werken totaal verschillend.
succes.

Ibonn schreef:
Als je wil dat de achterhand meekomt tijdens het wijken, moet je de voorhand kunnen begrenzen. Bijna altijd is er sprake van over de schouder vallen als de ah niet meekomt.

De tip hiervoor is meer controle over de buitenhand, zowel teugel als beenhulp. Dus een kleine ophouding maken met de buitenteugel tijdens het wijken. Hierdoor maakt het paard zich rechter in het lijf, begrenst de schouder en komt de ah beter achter de voorhand.
Als ruiter voelt het alsof je geheel tegenstrijdige hulpen geeft: binnenbeen zijwaarts en buitenbeen begrenzend, binnenteugel stelling en buitenteugel ophouding om recht te worden. Je gewicht moet in het midden vh paard blijven maar je moet in de richting vd beweging meekijken.

Als dit allemaal lukt, ga je schakelen in tempo tijdens het wijken. Dat zorgt ervoor dat je nog meer controle over de ah krijgt. Succes !!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:18

Aeolus, ik ben het ook met jou eens. Voor een groen en jong paard werkt dit niet, die laat ik eerst lekker over de schouder richting de hoefslag zwalken tot ze de zijwaartse hulp een beetje snappen en ga dan langzaam corrigeren met idd meer aandacht voor achter dan voor. Maar ik begreep uit de post van ts dat het paard wel de zijwaartse hulp kent maar niet gehoorzaamt aan de corrigerende buitenteugel.

Iig heeft ts nu 2 opties :D

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 09:29

Hihi, fijn dat jullie jullie de denkwijze aanpassen :)

Maar inderdaad zoals Ibonn zegt, het zijwaarts heeft hij wel begrepen. We hebben de vorige weken ook enkel gedaan hoe Aelolus het beschrijft. Nu hij de zijwaartse beweging/hulp begrijpt, proberen we nu die achterhand er mee in te nemen.

Dus we zijn goed bezig? :D