paard let soms totaal niet op mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

paard let soms totaal niet op mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 23:27

Vandaag met rijden was ik er goed klaar mee
Na t heel vaak normaal op proberen te lossen bleef ze klieren
We begonnen de training fenomenaal
Maar na een tijdje verzwakte haar aandacht en ging t uit naar alle dingen die altijd al 'eng' zijn
Haar erdoor heen rijden helpt gewoon niet
Ook linksom heeft ze er een handje van om op rechts helemaal vast te gaan houden. Zodra we langs iets engs gaan wordt t alleen maar erger. Veel volte werk, wijken, stelling etc niks helpt
Vandaag was ik er wel een beetje boel klaar mee
Zo stond er ook een hindernis in de bak. De focus ging alleen naar die hindernis. Gelukkig kon ik dr daar wel doorheen rijden, maardie standaard 'enge' dingen kan ik haar gewoon niet meer doorheen rijden... ben er echt een beetje klaar mee.. wil gewoon eens lekker kunnen trainen. Ze is een schatje, maar soms... pfff dikke ruzie... maar wat kan ik er aan doen dat haar aandacht meer naar mij toegaat. Een keer kijken vind ik niet erg. Maar blijven kijken (en dat al een halfjaar lang) ben ik nu wel klaar mee... pluspuntje is dat ze dat op wedstrijd niet doet. Dan ligt de focus wel bij mij en mocht ze toch naar iets loeren dan heb ik haar er direct weer bij.
Trainen gaat zo goed ze kan alles best goed. Maar als ze steeds de aandacht bij wat anders heeft schiet t niet echt op..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:30

Tijd voor een goede instructrice/instructeur? :)

Mizora

Re: paard let soms totaal niet op mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:34

Heel veel schakelen zou ik zeggen. Als het nodig is iedere 5 passen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:56

Hoe ben je van jezelf? Ik kijk zelf namelijk ook overal naar en kan dit heel goed terug voelen bij mijn paard. Zelfs wanneer ik denk dat ik best gefocust ben, merk ik dat zij op andere dingen aan het letten is. Soms werkt het het beste om maar een half uur te rijden. Dat is dan niet wat ik in gedachte had, maar dat half uur heeft ze dan redelijk opgelet en sluit ik het positief af ipv dat ik nog een extra halfuur rijd met een ongeconcentreerd paard.
Sinds ik door heb dat zij mij aan het spiegelen is, gaat het stukken beter :)

Het ligt ook aan het paard,' want bij mijn verzorgpaard heb ik dit helemaal niet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:59

Ik heb vaak horen zeggen dat het paard dan te veel tijd krijgt om naar dingen te kijken.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:05

onvoorspelbaar worden.
Dus niet meer figuren rijden om de figuren maar een training met daarin figuren. En dat hoeven geen bestaande figuren te zijn. Je paard weet waarschijnlijk wel dat je een volte wilt gaan rijden, of van hand veranderen etc. Haal dat voorspelbare uit je rijden. Dus vanuit de binnenhoefslag rijd je ineens een gebroken lijn op 1/3 van die gebroken lijn bedenk je dat je ook wel een volte kunt rijden, halverwege die volte ga je ineens de andere kant op. Of ga een 2 rijden, of een 3, 4, 5 etc. (voor jou herkenbaar figuur, voor je paard niet). Omdat het paard niet meer weet wat er komt word het wat meer oplettend naar jou. Ook voel je op gegeven moment dan vanzelf aan wanneer de aandacht kwijt begint te raken, en je dus weer even terug moet in de training naar onvoorspelbaar worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:35

Als je voelt dat je het niet meer kan oplossen, stop er dan mee en stap af , of los het op om helemaal terug naar de basis te gaan,
Ik geloof niet in klieren , ik geloof in even niet kunnen samen werken op dat moment,
Miss moet je stoppen als het goed gaat en niet proberen verder te gaan als je weet dat het daarna fout gaat,

Dat je haar niet meer door enge dingen heen kan rijden zegt meer over jou dan over het paard, het heeft met vertrouwen te maken en eigenlijk ook met respect , dat is ook weer een dingetje om terug te gaan naar de basis, afstappen en het paard laten zien dat het niet eng is door leiding te nemen en niet leiding af proberen te dwingen vanaf het zadel, dat werkt bij geen enkel paard.
Als je weet wat een paard zijn natuurlijke reacties is of kan zijn kun je daar makkelijker een opening mee krijgen door je vertrouwen te geven dan door het af te dwingen.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:04

Zoals hierboven al word gezegd! Positief afsluiten!! Niet te lang willen doorgaan. Veel afwisselen in de training dan blijft het voor je paard leuk en dan hou je ook de concentratie bij jou.

En ierusje heeft ook wel iets belangrijks! Even bij jezelf nagaan hoe je zelf bent of reageerd op dingen! Kan je soms stiekem heel veel op winnen.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:07

instructrice of instructeur en veel schakelen, wendingen en inderdaad niet lang rijden maar een halfuurtje.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:58

@majabeestje
Ik heb een goede instructrice. We zijn hier ook mee bezig met de lessen, maar veel verbetering zit er niet in

@mizora
ga ik eens proberen

@ierusje
heb t zelfs al geprobeerd om met mn ogen dicht door de bak te rijden en dan ook gewoon totaal niet weten waar ik rij en zelfs dan loert ze nog
Maakt geen verschil als ik gewoon rij of niet
Soms rij ik ook gewoon en heb geen idee waar ik langs rij en opeens kop de lucht in en loeren

@quartel
Zodra ik veel voltes etc ga rijden dus flink aan t werk zet dan zit ze altijd zijlings naar wat aan de zijkant van de bak te loeren..
met gevolg dat ze zich vastzet

@ladypaard
Soms probeer ik dat ook wel, maar als ze wat engs zit zet ze zich dus vast (is alleen linksom zo en dan op de buitenkant) en dan kan ik er niks meer mee
Vandaag wou ik een oefening gaan rijden en met t inzetten zag ze opeens wat, met het gevolg dat ik dus niet verder kon sturen omdat ze zich dus vastzet/terugtrekt dat ze wel kan blijven kijken

@midgie
Ja soms kunnen we ook niet samen werken hoor
Ik wil links en zij rechts ik ho zij door
Vaak gaat t wel goed, maar t is puur dat geloer continue
Maar waar ik bang voor ben als ze zo loert oid en ik stop is t dan niet zo dat ze dan door gaat krijgen dat zodra ze gaat loeren ik stop en af stap en zo t van kwaad tot erger gaat? Goed steeds die strijd is ook geen optie, maar waar ik heel bang voor ben is als ik stop dat ze dan doorheeft dat zodra zij dus zo doet ik maar lekker stop zodat ze weer op stal kan hooi eten
Maar afstappen helpt dus niks zodra ik er naast sta ziet ze het opeens niet meer ofzo, tenzij ik er tegen aan druk ofzo dat het object oid gaat bewegen dan SNURRKKK grote neusgaten en kijken en dan is t ook weer goed
Ook langs lopen geen probleem echt met t rijden
stap valt nog wel mee en draf iets erger en galop t ergst, maar soms als we galopperen kijkt ze helemaal niet (heb t nu specifiek over 1 hoek waar ze al heel lang naar loopt ze kijken)

@TCA
is moeilijk hoor als je iets heel graag wilt
Mijn instructrice zegt altijd ga voor t rijden een plan bedenken wat wil ik vandaag doen
En dan 1 of 2 oefeningen bedenken die je vandaag wilt trainen (niet teveel) en dan wil ik zelf doorgaan tot t goed gaat, ookal is het maar 1 keertje
Ben misschien ook te perfectionistisch voor t rijden ofzo, dat ik t te goed wil uitvoeren ofzo
En daardoor ook langer rij

Vandaag de hele hoek leeg geplukt (de engste hoek)
3 groene buizen (rioleringsbuizen ofzo zijn groene plasticen buizen) weg gehaald, een blauwe ton nog een wit tonnetje en een blauwe jerrycan en alle hindernispalen even netjes neergezet
Ben benieuwd hoe t maandag gaat
T waren vooral de groene dingen waar ze op reageerde volgens mij
We zullen t zien
Heel fout het enge weg halen, maar was er zo klaar mee.. meeste kan ik gewoon wel oplossen, maar met die hoek ook als we erlangs zijn geweest wilt ze er van wegrennen ofzo. Bij de andere enge dingen is t loeren en dan is de ontspanning er weer, maar met die hoek met alle spullen helaas niet
Maandag wel weer les
Woensdag wedstrijd, iets waar ik erg naar uit kan kijken omdat ze dan niet kijkt haha maar de concentratie 100% bij mij heeft (goed op een paar momentjes na dan maar das normaal)
Thuis is t maar 10%

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:08

Ik zou ook zeggen: korte sessies inbouwen, en stoppen voor je paard het beu wordt.

Als ze bijv. erg gefocust is op een hindernis, waarom neem je dan es geen klein sprongetje? Idem met die blauwe ton, groene buizen... Bouw daar es een schrikparcours mee, en mss amuseert ze zich wel rot. Ik was zo es de mijne aan het vrijwerken, en hadden enkele dagen voordien cavalletti gelopen in de les. Ze heeft 2x met haar neus tegen de balken langs de kant geduwd, als om te zeggen: hé, dat vond ik leuk, dat wil ik nog doen. Heb haar dan maar haar zin gegeven natuurlijk. :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 17:19

Nou springen wordt ze helemaal gek
Vandaag nog een volte geprobeerd om voor de hindernis voorlangs te draaien
Gevolg ze brak uit en wou er overheen
Ze kan t wel heel leuk vinden, maar pas als t van mij mag... Heb haar er nog wel voor weg kunnen sturen
Ik wou een volte rijden, niet de hindernis springen..
Een hindernis van 30cm vind ze al wel mooi, maar de dressuur ligt gewoon mn focus nu omdat dat gewoon de basis is
Springen komt wel weer
En als ik haar haar zin elke geeft wordt het straks een verwend prinsesje dat altijd haar zin krijgt. Nee daar heb ik geen zin in (ik ken ze hoor die altijd hun zin krijgen haha nee daar wordt ik niet gelukkig van als ik hun gedrag zie als ze hun zin niet krijgen..)
Het grappige is dus. Zodra die buizen in de bak liggen voor t springen is t even eng, maar dan springt ze ze ook.. Dan ziet ze niet meer, maar zodra ze dus langs de kant liggen is t loermateriaal

T is zo frustrerend op t moment, eindelijk krijgen we de moeilijkere oefeningen onder de knie, maar dan wil ik zo'n oefening ook goed afsluiten ipv direct kop in de lucht of spanning erop zodra ze wat te zien krijgt

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:26

Gebruik je stem.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:39

Hmm, ik zou wat afwisseling inbouwen. Ga maar eens een keertje springen, als je er niet op wilt, laat haar dan maar gewoon een keer vrijspringen, bouw een lijntje op. Kunnen ze heerlijk energie in kwijt als ze het leuk vinden. Andere keer dressuur, andere keer weet ik het, schriktraining. Maak het leuk.

Als jij niet wilt springen en er staat wel een hindernis in de bak, ja inderdaad dan heeft ze naar jou te luisteren. Dat bepaal jij. Maar als ze op een moment dan wel braaf doet wat jij vraagt, bied haar dan eens aan wat ze graag wil, vanuit jezelf. Dat ze leert dat ze er niet zelf om moet gaan zitten zeuren maar dat jij echt wel leuke dingen aanbied en het vanzelf komt als ze maar braaf is.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:43

zorg dat het paard wel op je let, doe onverwachte dingen, rij enorm veel figuren/overgangen etc. succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 18:00

Als er een hindernis staat en ze is braaf sluiten we altijd af met een hupsje :) (of eens tussendoor)
Soms als ik geen zin heb gooi ik dr inderdaad los en dan vrijspringen (of gewoon laten scharrelen) of aan de dubbele lijnen

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 02:34

Bouw af en toe een staprondje in waarbij ze even aan de losse teugel kan kijken.
En de rest van de tijd flink aan het werk zetten. Heeft ze snel genoeg door.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:23

Ik heb er ook zoeen. Wat bij mij ontzettend heeft geholpen is om het kijkerige te negeren. In plaats van de focus erop te leggen dat hij niet keek, legde ik de focus erop om hem na het kijken snel weer onder me te hebben. Dit scheelt ontzettend!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 11:38

Ah das ook wel een goede!

Met t staprondje wil ik dr zoveel mogelijk met t hoofd naar beneden hebben ipv dat.ze als een kameel door de bak sjokt, want ze heeft heel erg moeite met halsstrekken
Moet zeggen dat ze wel steeds meer door begint te krijgen dat ze ook kan loeren als t hoofd naar beneden is

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:50

Citaat:
@quartel
Zodra ik veel voltes etc ga rijden dus flink aan t werk zet dan zit ze altijd zijlings naar wat aan de zijkant van de bak te loeren..
met gevolg dat ze zich vastzet

Citaat:
Met t staprondje wil ik dr zoveel mogelijk met t hoofd naar beneden hebben ipv dat.ze als een kameel door de bak sjokt, want ze heeft heel erg moeite met halsstrekken

Beide quotes, samen met je opmerking dat je paard een kant vastpakt, doen vermoeden dat je je paard dressuurmatig mogelijk nog niet voldoende voor elkaar hebt. Het lijkt er op dat ze in ieder geval niet soepel/los in d'r lijf is, en dat 'loeren' wat ze doet, het over de schouder weglopen of door je hand heenlopen heeft mogelijk niets ete maken met kijkerig zijn, of de aandacht niet bij jou houden, maar actieve pogingen om weg te vluchten/ weg te lopen voor wat je van haar vraagt ( omdat ze dat te moeilijk vind/ pijnlijk voelt?).

Misschien dus eerst een fysiotherapeut naar je paard laten kijken

En verder:
Citaat:
T is zo frustrerend op t moment, eindelijk krijgen we de moeilijkere oefeningen onder de knie, maar dan wil ik zo'n oefening ook goed afsluiten ipv direct kop in de lucht of spanning erop zodra ze wat te zien krijgt

Als de reactie op een moeilijke oefening "de kop in de lucht" is, dan gaat er ook daar iets niet goed, en kun je niet zeggen dat je de moeilijkere oefeningen onder de knie krijgt...

Kortom: Ik ben bang dat je paard wat vastgereden is, onvoldoende echt gegymnasticeerd/ los is, en zich daarom aan het werk onttrekt.

Mijn advies? Terug naar de basis, heel kritisch naar je eigen rijden kijken, even een fysiotherapeut naar je paard laten kijken en mogelijk een keer je instructeur op je paard laten rijden zodat hij/zij kan voelen wat er aan de hand is?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 12:07

Nou ze doet de oefeningen zo. Is verder lekker soepel
Fysio is er bij geweest en komt eind december weer
Ze kan alle kanten opbuigen etc
Linksom blijft ze wel moeilijk vinden, maar als ik t vergelijk met t begin is t eigenlijk niet meer
En rechtsom is ze lekker te buigen
Ook geeft ze goed na loopt lekker door de rug
Dit is ook gekomen sinds we bezig zijn met voltes halve baan. Op de lange zijde wat stelling etc
En nog meer gymnastiserings oefeningen
Instructrice zet ik niet op het paard. Zelf is ze ook geen held (tijdje terug val gehad en ze is niet meer de jongste) maar geeft wel top les en daarnaast wil ik niemand anders op mn paard hebben omdat ze nog wel eens besluit een sprintje te trekken
Dan zijn we lekker aan t rijden en dan vrroem door de bak. Gewoon heel hard, kan dr niet meer terug nemen maar nog wel voltes rijden etc. T stuur blijft er op. En ze gooit ook niet t hoofd in de lucht gewoon even hard. Vooral als ik dr een dag extra vrij heb gegeven

En nog met kop erop met een moeilijke oefening is omdat ze wat ziet
Bv ze vind t hek heel interessant. Dan doen we een oefening (bv lange zijde paar passen inbuigen) richting t hek en dan als we in de buurt van het hek komen gaat ze krjken en op t moment dat we er langs rijden heb ik dr weer (om vervolgens weer gedoe te krijgen over de enge hoek, ja de korte zijde bij de ingang is t grootste probleem)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:22

Wat ik steeds mis is wat jij dan doet. Als je paard zo doet. Het is steeds maar paard doet dit, paard doet dat. Denk dat het toch voornamelijk bij jouw vandaan komt. Jij gaat met je paard mee als hij ergens van schrikt.
Hier ook een paard wat zo kan doen, maar bij mij is op een gegeven moment de maat vol. En zet ik haar goed aan het werk. Wat ze dan niet altijd even leuk vind. Maar dan houd ze daar wel mee op.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 12:47

Ik blijf figuren rijden tempowisselingen etc
En zoals hier ook geopperd was nog meer te doen
Echt schrikken is het niet
Schrikken zie ik onder wegrennen opeens stilstaan etc
Wat zij doet is echt kijken en dan t liefst nog met een grote boog er om heen
Wat ze ook wel eens doet is in tempo terug gaan (ik heb dan direct weer been erbij)
Om zo beter te kijken ofzo?
Maar ga ik stilstaan dan valt t opeens allemaal wel weer mee volgens haar (andere kant op kijken gewoon lekker relaxed)
Maar zodra we er weer op aan rijden dan moet t weer goed bekeken worden

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 23:01

Nou die hoek leeg heeft wel geholpen. Niet alleen bij de hoek zat ze minder tot niet te loeren ook had ik haar veel meer bij me
Een pluspuntje dus :)
Soms keek ze nog wel even (nu vooral naar de koeien. Ja donker en je hoort ze wel maar ziet ze niet haha) maar had haar dan direct weer bij me :)

ammyamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:47

Tempowisselingen hebben mij heel erg geholpen!