Citaat:
@quartel
Zodra ik veel voltes etc ga rijden dus flink aan t werk zet dan zit ze altijd zijlings naar wat aan de zijkant van de bak te loeren..
met gevolg dat ze zich vastzet
Citaat:
Met t staprondje wil ik dr zoveel mogelijk met t hoofd naar beneden hebben ipv dat.ze als een kameel door de bak sjokt, want ze heeft heel erg moeite met halsstrekken
Beide quotes, samen met je opmerking dat je paard een kant vastpakt, doen vermoeden dat je je paard dressuurmatig mogelijk nog niet voldoende voor elkaar hebt. Het lijkt er op dat ze in ieder geval niet soepel/los in d'r lijf is, en dat 'loeren' wat ze doet, het over de schouder weglopen of door je hand heenlopen heeft mogelijk niets ete maken met kijkerig zijn, of de aandacht niet bij jou houden, maar actieve pogingen om weg te vluchten/ weg te lopen voor wat je van haar vraagt ( omdat ze dat te moeilijk vind/ pijnlijk voelt?).
Misschien dus eerst een fysiotherapeut naar je paard laten kijken
En verder:
Citaat:
T is zo frustrerend op t moment, eindelijk krijgen we de moeilijkere oefeningen onder de knie, maar dan wil ik zo'n oefening ook goed afsluiten ipv direct kop in de lucht of spanning erop zodra ze wat te zien krijgt
Als de reactie op een moeilijke oefening "de kop in de lucht" is, dan gaat er ook daar iets niet goed, en kun je niet zeggen dat je de moeilijkere oefeningen onder de knie krijgt...
Kortom: Ik ben bang dat je paard wat vastgereden is, onvoldoende echt gegymnasticeerd/ los is, en zich daarom aan het werk onttrekt.
Mijn advies? Terug naar de basis, heel kritisch naar je eigen rijden kijken, even een fysiotherapeut naar je paard laten kijken en mogelijk een keer je instructeur op je paard laten rijden zodat hij/zij kan voelen wat er aan de hand is?