opnieuw leren paardrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_Harvester

opnieuw leren paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:33

Hoi allemaal,

Het begint bij mij -na 5 jaar gestopt te zijn- weer erg te kriebelen om opnieuw te gaan paardrijden.

Er is echter 1 probleem, ik ben erg bang om er weer op te gaan, en dan met name om eraf te vallen.

Zijn er meer mensen die na langere tijd weer zijn begonnen ondanks angst, of die mij tips kunnen geven om wat angst weg te nemen?

Ik ben nu 25 en heb van mijn 7e t/met mijn 20ste paardgereden, ook 4 eigen paarden gehad waarvan 3 jonge paarden, maar ben voornamelijk in het laatste jaar erg bang geworden omdat mijn laatste paard erg veel ophol sloeg.

Benieuwd naar jullie ervaringen :)

(Sorry als dit topic hier verkeerd staat, maar wist niet waar ik het het beste kon plaatsen )

Equilibria

Re: opnieuw leren paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:37

Voor mij is het ook lang geleden maar toch ben ik het van plan. Kwestie van 'gewoon doen' en rustig aan beginnen op een betrouwbaar en kalm paardje onder begeleiding van een goede instructeur/instructrice.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:45

Begin dan eerst met wat privélessen en vertel daar je angsten. Dan kunnen zij je weer op weg het zadel in helpen en samen met je werken aan je angsten.

M_Harvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 21:01

Bedankt voor de tips, ik ga binnenkort een geschikte manege zoeken om te informeren of ze een geschikt paard hebbende hopelijk niet op hol slaat.

In mijn gedachten slaat elk paard op hol en die angst moet ik een beetje over winnen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:29

Gewoon rustig beginnen. Weer wennen aan het tempo. Hard gaan is niet erg, als JIJ het maar onder controle hebt en het paard weer terug komt als jij dat wilt. Daar moet je vertrouwen in kweken. Rustig, op jouw tempo.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:12

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een geschikte manege waar jij je prettig voelt. Leg je verhaal daar uit, dan komen zij met een geschikt paard. Ik zou als ik jou was dan voor een eerste afspraak een half uur privé les bespreken. Dan kun je kijken hoe het voelt om weer op een paard te zitten, misschien gaat het wel veel beter dan je verwacht had.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:20

Ik ben 32 en vorig jaar weer begonnen na een pauze van bijna 10 jaar.
Ik heb privéles bij een instructrice, ze heeft zelf 3 hele brave paarden en ik krijg steeds meer vertrouwen merk ik.

Gewoon doen:)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:33

Ik heb er minder tijd tussen gehad, maar heb wel in die zin opnieuw leren paardrijden dat ik na een stop van 1,5 jaar oid heb leren rijden zonder angst. En hierdoor kwam ik erachter dat ik heb eigenlijk nooit volledig ontspannen op een paard heb gezeten in die jaren die ik wel reed.
Drukte met werk en het 'manege-gedoe' zat zijn hebben mij doen besluiten te stoppen met het idee pas weer te gaan rijden als ik een eigen paard kon hebben. Dat eigen paard is er nog steeds niet, maar op doktersadvies ben ik weer op zoek gegaan naar een manege. Ik was toen ook net verhuisd en besloot alle maneges in de buurt te proberen. Na mijn eerste proefles ben ik niet meer weggegaan waar ik nu nog rijd, ik heb die andere maneges niet eens meer geprobeerd.

Bedenk je goed wat je wilt, ik wilde op een recreatieve manier rijden. Geen druk van je paard in de krul moeten hebben (op welke manier dan ook), geen gedoe van welk merk rijbroek je aan hebt, gewoon een plek waar de paarden het goed hebben en waar ik me prettig kan voelen.
Nu ik hier dik 4 jaar rijd, weet ik pas hoeveel ellende ik mezelf én de paarden waar ik op zat heb aangedaan met mijn spanning. Ik ga nooit meer met een knoop in mijn buik naar stal, als mijn instructeur zegt dat ik op een bepaald paard kan rijden, dan geloof ik haar en zelfs als in een les niets echt goed gaat, stap ik met een lach af, want paard en ik hebben wel weer ons best gedaan. :)
En dat is begonnen door me gewoon prettig te voelen op de manege, te weten dat ik hulp kon vragen en het dan ook kreeg, ook al op stal bijvoorbeeld met poetsen of opzadelen of met opstappen of het aansingelen als ik erop zat. En daarbij door stapje voor stapje uit te proberen welk paard ik leuk vond en welk paard bij me past. Ik stap nog steeds niet zomaar op alles, ken inmiddels mijn eigen beperkingen (al zijn er mensen die zeggen dat ik meer beperkingen zie dan ik daadwerkelijk heb), maar het paardrijden én alles eromheen is echt mijn wekelijkse ontspanning en plezier.
Ik hoop dat jij ook zo'n plek gaat vinden!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:40

O ja, inderdaad, goed uitleggen wat er aan de hand is bij een geschikte manege waar ze je serieus nemen, zo niet, dan direct door naar de volgende. En dan rustig weer wennen aan paardrijden en dat dat ook gewoon leuk kan zijn.

Ik had zelf iets van 12 jaar niet meer gereden en was toch behoorlijk bang geworden (als in draf was al discutabel maar galop...nee, dat was voor profs, springen? hehe, grappig, niet dus :evaw: ). Terecht gekomen bij een hele fijne kleinschalige manege met een fantastische instructeur. De eerste lessen moest ik in galop aan de longeerlijn omdat ik dat zo eng vond. Als je me toen verteld had dat ik ooit nog eens een springwedstrijd zou rijden, in racetempo over een veld zou scheuren of zonder zadel op een Echte Hengst (mja, hengsten zijn ook maar paarden maar daar dacht ik toen anders over :o ) zou rijden had ik je voor gek verklaard.
Zat trouwens ook in een heel leuk groepje met wel meer mensen die dingen eng vonden. Elke keer als iemand weer een grens verlegd had was 't feest *\o/* . Heel leuk en motiverend. Wel flink geluk gehad dus, met die plek én dat clubje, maar toch, het kan dus, dat je als volwassene over je angsten heen komt en gewoon weer lol in rijden kan hebben.

Ik heb nu alweer een hele tijd een heel fijn verzorgpaardje. Heb heus nog wel eens wat kriebels als ik weer eens een tijdje niet gereden heb maar na het eerste rondje, of buiten na de eerste afslag, is dat allang weer vergeten. Gewoon lekker doen en je vooral niet schamen voor je angst. Kijk maar eens hoeveel 'angsthazen' er hier op Bokt zitten (er zijn wel meer topics geweest over angst en rijden), zo gek is het dus niet.

M_Harvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 21:42

Bedankt allen voor jullie serieuze reacties!

Ik heb inmiddels met een manege gemaild die mij aan spreekt, en ben van plan om morgen even langs te gaan en een afspraak voor een les te maken.

Ben vandaag een cap wezen kopen en de angst maakt nu langzaam plaats voor gezonde spanning.

Fijn om jullie positieve verhalen te lezen, dat geeft mij toch een beetje hoop!