Kleine Venna, kleine stapjes vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Kleine Venna, kleine stapjes vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 14:57

Kort na de zomer 2013 kwam er een klein Friesje op de stal waar ik rij. De man waarvoor ik rij is handelaar dus ik dacht dat dit ook een handels projectje was en ik besteedde er niet veel aandacht aan. Hij zei toen dat ze beleerd moest worden voordat ze verkocht kon worden. Of ik haar wou beleren. Ik heb er toen 2x op gezeten maar ik vond haar nog veel te veel puppy. Zodoende is ze de winter op stal komen te staan. We noemden haar steeds 'kleine' toen ik vroeg hoe ze heette zijn we in het paspoort gaan kijken. Ze bleek Heidi te heten, verschrikkelijk!! Dus hebben we haar Venna genoemd. In het voorjaar heb ik haar eerst wat laten aankomen op het land en toen ben ik langzaam begonnen met grondwerk. Na verloop van tijd er op gegaan, alles onder begeleiding uiteraard. Aantal tegenslagen gehad in onze start, eigenaar had er meisje op laten rijden die graag een verzorgpaard wouden, die was er afgevallen. Toen opnieuw vertrouwen moeten winnen in het rijden. Dat ging een tijdje goed maar dat was niet lang. Ze begon enorm te rennen steeds waardoor ik angst kreeg. Ik besloot het rijden even te laten en me alleen op grondwerk te richten. Daarna rustig aan de longe weer opgebouwd en nu sinds aantal weken durf ik los te rijden en ook als ik niet meer constant begeleiding krijg. Rij nu samen met anderen in de bak of zorg gewoon dat er altijd iemand is om oogje in het zeil te houden.

We zijn beiden nog erg zoekende. Dit is het eerste paard dat ik beleer. Ik kamp met een beperking in mijn knie waar ik hard voor train bij de fysio om mijn been weer aan te kunnen sturen. Daarnaast heb ik begeleiding op een flexchair.

Maar tips zijn altijd welkom!

Filmpje:

Afbeelding

Afbeelding

moorcats

Re: Kleine Venna, kleine stapjes vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 02:18

Gaat goed vooruit, niet meer rennerig, maar probeer haar wel wat actiever te laten lopen, je ziet je vaak (in draf)been geven maar er komt geen reactie. Dus daaraan werken. Halthouden:1e keer, zelf rechtop blijven zitten, hou haar actief in die overgang want nu kukelt ze zo zwaar op de voorhand. Tweede keer: prima!
Blijf nog iets zachter in je hand, niet zo op de voorkant letten. Als ze opkrult, duikt of gewoon achter de loodlijn komt, voorwaarts! en zo neusje er weer uit rijden. Probeer het afwisselend te houden, balans/ stuuroefeningen zoals gebroken lijntjes, vierkante voltes en slangevoltes zijn ook goed. Ik weet niet of je al los hebt gegaloppeerd, als je het doet, korte stukjes. In hoek laten aanspringen, lange zijde en weer terug voor de bocht. Als ze sterker wordt, krijgt ze ook meer balans in de galop om de bochten rustig door te komen.
Zelf mag je nog iets meer rijden, let nog meer op je zit en de inwerking daarvan, been is reactie, zoniet tikje, bij reactie; been stil! Maar verder, super dat het zo goed gaat!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:21

Goed om te zien dat ze het al zo goed doet! Hoe lang loopt ze nu onder het zadel?
Ik kan wel instemmen met de reactie hierboven van moorcats.

Je zou wat beter op je hand en voetenwerk kunnen letten. Bij jonge paarden is het erg belangrijk om zowel je handen als voeten alleen te gebruiken wanneer nodig. Been geven: sneller tempo. Geen reactie is een tikje, anders wordt ze snel 'doof voor het been'. Ook je handen gaan erg mee in je bewegingen, waardoor je onnodige aanwijzingen kan geven.

En nog een vraagje; rijd je haar bewust aan de teugel?
Persoonlijk zou ik me eerst focussen op het tempo: eerst goed aan het been en goed op tempo rijden. Aan de teugel is voor in een later stadium!

Verder ziet het er netjes uit, zeker gezien het je eerste paard is dan je inrijdt! Succes nog verder!

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:44

Ik vind het er al netjes uitzien! Probeer in stap wel je handen stil te houden. In draf juist je handen rechter op houden en probeer dan om er een gelijke afstand tussen te houden.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 18:49

Bedankt voor jullie fijne reacties.

Ik ben er in april weer voor het eerst opgegaan. Ik rij haar over het algemeen 1 of 2 x in de week en 1 of 2x grondwerk. Ik merk dat ze graag voor mij wil werken en dat ze er ook aan toe is. Ze gaat anders ongein uithalen. Ze blijft nog steeds wel wat puppy vind ik. Maar als ik foto's vergelijk van toen en nu is ze toch al wel heel erg veranderd! Langzaam krijgt ze wat meer spieren :) Nu nog beetje de hoogte in hopelijk! Ze is maar 1.55! Ze heeft een deken op van 175 haha

De keer rijden na deze opnames heb ik er ook een klein zweepje bij gepakt. Ze reageerde hier behoorlijk heftig op, maar gelukkig niet echt paniek. Ik ga hem er denk ik voortaan bij houden omdat ik inderdaad merk dat ik te veel aan het aansporen ben.

Ik ben erg bezig met het proberen contact houden en zorgen dat er een constante verbinding op mijn teugels is. Omdat ze zelf nog erg zoekende is in haar hoofdhouding zie ik dus nu terug dat mijn handen erg meebewegen. Aan de ene kant goed, want ik hou nu wel meer contact en dus geen slappe teugel maar het geeft wel een zeer onrustig beeld.

Ik heb vorige week voor het eerst gegaloppeerd! Ik had echt de slappe lach! werkt ook niet echt mee maar zooo veel beter dan de angst die ik voorheen kreeg als ze ging rennen.
Ik wil nu de galop wel vaker gaan mee pakken maar alleen als ik begeleid wordt door mijn instructie. Dit heb ik dan zeker nog wel nodig.

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:11

Inrijden, enzo allemaal leuk en aardig en ik twijfel niet aan het idee dat je het kan, maar ik vind het wel raar dat je meteen zo veel aan de voorkant gaat zitten.
Het lijkt een beetje op zagen en omdat nu al bij een jong paardje te gaan doen...
Hierboven meld je ook al dat je haar meer voorwaarts moet laten lopen etc. En dan helpt dit zeker niet. Dan houd je hem alleen maar tegen in de bewegingen.
En zal ze verkeerd aan de teugel gaan lopen en haar achterkant er niet bij betrekken. :n

Eerst actief houden, veel figuren en overgangen, tempowisselingen, en de galop. Zorg dat alles goed zit, dat de basis goed is.
En ga alsjeblieft dan pas aan de nageeflijkheid werken..

Succes! +:)+

PS. Vind ik wel dat je met het doorzitten wat hard in het zadel gaat zitten (bonkt een beetje?). Benen idd wat stiller, en hakken uitdrukken!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 11:16

@sterrexxx11. Ze is ondertussen al 8 maanden onder het zadel... dan mag je toch op gegeven moment ook meer gaan vragen van je paard? Ik heb nu door het filmpje gezien dat ik haar te veel moet aansporen om haar actief te houden, terwijl als ik eerdere filmpjes terug kijk liep ze over tempo. Ik moet daarin een balans vinden. Daarom vind ik fijn als er gefilmd wordt.

Ik vraag mij af wanneer je mij ziet doorzitten? Enige pasje doorzitten is wanneer ik van been verwissel?

Ik weet van mijn benen, maar deels kan ik daar ook nog niets aan doen omdat ik kamp met een beperking. Ik train wekelijks bij de fysio om mijn been weer te kunnen aansturen en zit elke week op de flexchair om ook bezig te zijn met mijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:22

SoleroLove schreef:
Ik vind het er al netjes uitzien! Probeer in stap wel je handen stil te houden. In draf juist je handen rechter op houden en probeer dan om er een gelijke afstand tussen te houden.

Dat is een gevaarlijke uitspraak. Je dient namelijk je handen stil te houden ten opzichte van de paardenmond. Als het paard zoals deze veel beweegt aan de voorkant, veer dan mee in de beweging van het hoofd. Zo houd je contact en stoor je niet in de mond. Pas als een paard stiller wordt in de aanleuning kun je je handen stiller houden, maar niet andersom. Als ts nu haar hand stil gaat houden blokkeert ze als het ware en loopt het paard constant tegen haar hand aan en krijgt ze een los-vast verbinding, iets wat je niet wil.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:27

Ik ga helemaal mee met Moorcats,dit is wat ik elke week zeg,maudi moet durfen rijden optijd loslaten en reactie vragen op been ipv steeds duwen.
Het is een kwestie van gevoel om optijd en snel te reageren,en zo min mogelijk te moeten doen ze moet zelf lopen en dat kan alleen als jezelf conseqeunt bent en durft los te laten ,dat heeft niks met je knie te maken.
Paard is super betrouwbaar dus heb vertrouwen en durf te rijden,het enige wat haar laat rennen is je eigen spanning,het paard reageerd alleen op jou en wat jij doet.

Komt wel goed tis al stukken beter!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 11:56

brendalevita schreef:
Ik ga helemaal mee met Moorcats,dit is wat ik elke week zeg,maudi moet durfen rijden optijd loslaten en reactie vragen op been ipv steeds duwen.
Het is een kwestie van gevoel om optijd en snel te reageren,en zo min mogelijk te moeten doen ze moet zelf lopen en dat kan alleen als jezelf conseqeunt bent en durft los te laten ,dat heeft niks met je knie te maken.
Paard is super betrouwbaar dus heb vertrouwen en durf te rijden,het enige wat haar laat rennen is je eigen spanning,het paard reageerd alleen op jou en wat jij doet.

Komt wel goed tis al stukken beter!

Jaa klopt hoor! Het gaat gelukkig steeds beter! Morgen weer samen rijden *\o/*