paard kan niet galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bovanuitert

paard kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 09:20

Hey,

de titel is een beetje vaag want ik heb nog nooit een paard gezien wat niet kan galopperen maar ik heb nu een pony (een fjord, dik,stevig gebouwd) die kan niet galopperen onder het zadel.
Ik heb het gevraagd aan een instructrice die erg hardhandig is en die vond dat we hem gewoon vooruit moesten slaan. dit vind ik erg zielig dus wil ik kijken of er misschien een andere manier is om hem het aan te leren.

aan de longeerlijn kan hij het wel echt alleen onder het zadel niet. hij gaat rennen en bokken maar zet geen pas in galop.

heeft iemand tips??

alvast bedankt :D

Qimm

Re: paard kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:21

Al eens op een recht zandpad geprobeerd?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:24

Rechtuit beginnen! Toen ik mijn fjord kocht was hij ook te zwaar en kreeg ik hem met geen mogelijkheid in galop in de bak.

Buiten gaan rijden, daar op het rechte eind gegaloppeerd. Na enige tijd lukte het ook in de bak en kon ik er verder op trainen.

Hij kan het echt wel, maar zijn lijf zit in de weg. Dus met beleid af laten vallen en op het rechte eind aan de slag. :)

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 09:29

hij is buitenrijden nog niet echt gewend, nouja hij is verkeersmak maar weet niet wat hij buiten doet. Maar we gaan het proberen!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:33

Idd buiten op een lang pad en zo verder uitbouwen steeds wat langer Dan lukt het straks in de bak ook Vraag of je met een braaf ervaren paard mee kan Dit is een stuk makkelijker

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:33

Als je er nog niet aan toe bent dan is het niet zo erg, maar laat de galop in de bak dan even voor wat het is.

Als je het blijft proberen dan zal je alleen maar gefrustreerd raken. En je kunt je paard ook prima trainen in stap en draf. Ik vind het jammer om te horen dat je instructeur zo vreselijk aan blijft dringen als het duidelijk is dat het dier momenteel lichamelijk niet in staat is om te doen wat je vraagt. Ik zou er over nadenken of deze instructeur wel bij jullie past.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:28

Geduld
Wanneer je pony het principe goed begrijpt aan de longe kun je het oppakken onder het zadel. Doe dat buiten op een lang pad samen met een ander paard. Laat je pony aangalopperen op je stem. Als dat goed gaat pak je ee later heel voorzichtig de hulpen voor galop bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:30

En wat doet hij als iemand hem longeert en de hulpen geeft, en jij gewoon heel stil zit en niets doet, alleen mee zitten in de beweging?

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:01

Dan doet hij het ook niet zodra er iemand oo zit doe hij het niet. Aan de longeerlijn super maar er op niet

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:09

Niet galopperen, af laten vallen en spieren opbouwen in stap en vooral draf. Dan nog eens aan de galop gaan denken. Waarom zou dat nu al moeten?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:10

Fjorden hebben vaak een veel stevigere borst dan achterkant, waardoor draven ze veel gemakkelijker af gaat dat galopperen, waarbij hij zijn achterbenen moet gaan gebruiken.
Als daar bij komt dat hij ook nog aardig stevig is, en jou mee moet tillen, en dan ook nog eens in een gecontroleerd tempo rondjes maken in de bak, is waarschijnlijk gewoon onwijs moeilijk voor hem.
Aangezien je zegt dat hij het aan de longeerlijn wel kan, is het dus niet zo dat hij het echt niet kan.
Het lijkt me goed dat je niet naar de instructrice in kwestie geluisterd hebt.
Mijn tip is veel overgangen met hem te maken, halthouden, achteruit, stap, halt, achteruit, draf, ga zo maar door, en in de stap en draf ook veel tempowisselingen te maken. Hierbij goed je stem en zit gebruiken en ook veel belonen zodra hij iets goed doet! Af en toe wat kleine sprongetjes en balkjes meenemen. En ook minimaal drie keer in de week rijden. Dit alles om de achterhand sterker te maken. Daarbij het longeren goed blijven oefenen met op je stem aan laten springen. Dan zou je zoals hierboven gezegd inderdaad eens kunnen beginnen met buiten op een recht stuk aanspringen ook hierbij je stem gebruiken. Of op de rechte zijde van de bak. Zodra hij dan aanspringt goed belonen en zelf weer rustig terug nemen. In zo'n geval kun je beter wat vaker het aanspringen oefenen dan hem als het lukt drie rondjes te laten maken. En zolang het nog niet lukt, niks forceren maar gewoon lekker verder blijven stappen en draven totdat de galop wel lukt. Veel succes, het komt vanzelf goed!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:26

bovanuitert schreef:
Dan doet hij het ook niet zodra er iemand oo zit doe hij het niet. Aan de longeerlijn super maar er op niet

Kwestie van balans dus. Hij moet nog leren het gewicht van de ruiter te verdelen en een nieuwe balans te vinden. En de ruiter moet leren zo stil mogelijk te zitten om het paard niet te hinderen.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:21

Je zegt dat je Fjord dik en stevig gebouwd is. Hij vindt het blijkbaar lastig om en zijn eigen gewicht en het gewicht van de ruiter te kunnen dragen in de galop. Als ik jou was zou ik veel km gaan maken in draf en zorgen dat hij wat afvalt en het gewicht van een ruiter beter kan dragen. Gewoon de galop lekker blijven oefenen aan de longeerlijn en dan af en toe is proberen een galopje mee te pakken onder het zadel. Gaat dit nog niet, dan wacht je tot hij er wel klaar voor is.

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 23:40

Dankjulliewel ik denk zelf ook dat het aan zijn balans ligt