Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binkie_Eline

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:49

Mijn verzorgpony trekt mij regelmatig bijna uit het zadel. Hij heeft een probleem met zijn nek en rug, heeft lange tijd stilgestaan en hij is erg links gebogen. Ik probeer de teugels al een stukje langer te maken, maar dan probeert hij naar binnen te vallen, zodat de teugels weer op maat moeten. Maar dan gaat hij weer trekken. Het is geen gemakkelijke pony, maar ik zou graag wat raad willen, zodat ik hem gemakkelijker kan rijden!!

Hij is van de manege, dus ik kan hem niet longeren, en ook niet regelen over hoeveel hij loopt enzo!!
Laatst bijgewerkt door Binkie_Eline op 18-11-14 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:52

Misschien eerst het probleem in zijn nek en rug aanpakken? misschien dat hij daardoor zo trekt.
Verder denk ik ook aan longeren om hem sterker te maken.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:54

ikkebenhier schreef:
Misschien eerst het probleem in zijn nek en rug aanpakken? misschien dat hij daardoor zo trekt.
Verder denk ik ook aan longeren om hem sterker te maken.

Hij wordt ook gelongeerd, hij is wel van de manege.. Door het stilstaan heeft hij te veel energie gekregen waardoor hij uit de stal probeerde te rennen, en toen hebben ze hem weer aan het werk gezet...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:56

RUI > RT-V

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:57

Dreamy schreef:
RUI > RT-V

Sorry...

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:57

Ik weet niet precies hoe je rijdt, maar het lijkt me wel belangrijk om het weer goed op te bouwen.
Zeker als hij al zolang stilstaat, dan moet je rustig opnieuw beginnen.

Ik vind het trouwens wel een must dat het probleem met nek en rug opgelost is, voordat er weer actief op gereden wordt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:58

Binkie_Eline schreef:
Dreamy schreef:
RUI > RT-V

Sorry...

Maakt niet uit, kan gebeuren. Hopelijk krijg je hier genoeg tips :j

Floxjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:59

Ik zou even rustig aan opbouwen, je moet er ook niet al te veel van verwachten.
Begin elke dag met longeren, en in het begin 5/10 minuutjes stappen en daarna stoppen meer niet.
Daarna kan je opbouwen, wat langer stappen en na een paar dagen/weken hangt er van af hoe het vordert, een minuutje of 2 beginnen draven en zo opbouwen.
De pony heeft stilgestaan en is het niet meer gewoon, hij moet er nog inkomen.. ;)

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:01

Yaralisa schreef:
Ik weet niet precies hoe je rijdt, maar het lijkt me wel belangrijk om het weer goed op te bouwen.
Zeker als hij al zolang stilstaat, dan moet je rustig opnieuw beginnen.

Ik vind het trouwens wel een must dat het probleem met nek en rug opgelost is, voordat er weer actief op gereden wordt.

Hij is zoals ik al zei van de manege, dus ik heb er niks over te beslissen... Ik rij rustig, met een zachte hand. Hij kan er zeker niet tegen om met harde hand gereden te worden... Ik probeer aan veel mensen die op hem rijden door te geven wat hij het fijnst vind. Ik ken hem al sinds ik rij, dus al 4,5 jaar, en iedere keer als hij veranderde kreeg ik dat mee...

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:39

Probeer zelf recht op te blijven zitten en alleen je armen mee te geven als hij trekt. En als hij trekt probeer hem dan direct voorwaarts weg te rijden, zodat hij zijn aandacht er bij moet houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:36

Ja ik zou eens een hartig woordje met de manege eigenaren praten, een dier wat last heeft van nek en rug hoort niet in de les.
Het dier geeft door zijn gedrag genoeg signalen lijkt mij,

Donna1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:13

Hoi,

Ik denk zoals al eerder gezegd, het paard inderdaad signalen probeert door te geven. Misschien zou je met de manage kunnen overleggen dat hun een osteopaat, of dierenarts kunnen laten komen om hem/haar te laten controleren.

Ikzelf heb een welsh c van een manage overgekocht. Die hebben ze weggedaan, omdat kinderen er niet meer op durfden te rijden. Zo bokte en steigerde veel. Ben met haar naar de osteopaat geweest, en ze zat helemaal vast. Daarna mocht ze een week alleen wandelen. En nu heeft ze nergens meer last van!

Soms kunnen kleine dingen al een heel verschil maken!