Wat gaat er toch verkeerd op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Wat gaat er toch verkeerd op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:38

(ik weet niet of het hier hoort, anders mag het gerust verplaatst worden)
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
Ik heb een heel leuk paard, een ruin van 12. Ik rij al enkele jaren kleine wedstrijdjes met hem.
Vroeger ging ik heel dikwijls op wedstrijd, dan heb ik een jaar of 2 stil gelegen (wel gereden, maar geen wedstrijd) en sinds iets meer dan een jaar ga ik weer af en toe op wedstrijd.
In de zomer ging ik ook vaak naar trainingsparcoursen.
De laatste keren op wedstrijd leek het wel of mijn paard dicht klapt van het moment dat ik in de ring kom: heel kijkerig, niet vooruit galopperen, ik moet hel echt constant aansporen om een beetje tempo te krijgen, en ik krijg vaan noodsprongen en vaak stopt hij ook (vooral als het iets hoger is dan ik normaal spring, maar dit is dan maar 1 meter).
Op training ging het meestal iets beter, omdat alles er heel rustig aan toe gaat, geen drukte en meer tijd om hem het parcours te laten zien.
Nu was ik vandaag ook gaan trainen op een andere piste, de eerste keer binnen in een heel kijkerige piste met flashy sprongen. Op deze plaats ben ik 6 weken geleden ook gaan trainen, maar dan buiten (enkele sprongen zijn dezelfde). Ik had mijn paard losgereden in de inrijpiste, ging dan naar de springpiste en galoppeerde 1 keer rond. Omdat hij heel relaxed was, begon ik direct te springen. eerst enkele sprongen en dan 1 keer het parcours. En mijn paard had vanzelf een super vlot tempo, was helemaal niet kijkerig en sprong alles.
Ik stond helemaal versteld, want ik had verwacht dat hij heel kijkerig ging zijn en vaak ging stoppen. zelfs hindernissen waar hij vorige keer lelijk voor stopte, daar keek hij nu niet naar.

Nu ben ik een verklaring aan het zoeken waarom alles nu wel perfect lukte, en op wedstrijd niet.
Ik ben met wedstrijden wel een beetje zenuwachtig, maar niet echt heel erg denk ik.
Wie heeft een idee of wie weet wat ik kan doen aan zijn gedrag op wedstrijd?

Mariett
Blogger

Re: Wat gaat er toch verkeerd op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:44

Misschien voel je zelf toch wat te veel spanning en ga je je paard (onbewust) tegenhouden of kijk je naar beneden, waardoor hij onzeker wordt.

Misschien prestatiedruk door wedstrijd?
Als ik jou was zou ik mezelf eens laten opnemen op wedstrijd, kan je zelf zien of je verandering hebt in houding/hand :)

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:44

Ik denk dat je het toch bij jezelf moet zoeken. Waarschijnlijk ga je door de wedstrijd stress net een fractie anders zitten, of hou je je adem in waardoor je verstrakt. Paarden voelen dit direct. De een reageert hierop door te gaan rennen, de ander stopt met lopen. Denk dat je dit pas kan oplossen als je bij jezelf de oorzaak gevonden hebt. Tot die tijd veel meenemen naar vreemd terrein en ook een aantal keer buiten wedstrijd deelnemen aan een concours, zodat alles weer terug normaal wordt.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:47

Ik herken dit wel hoor en het lag altijd echt aan mijzelf. Ik durfde gewoon niet zo te rijden op wedstrijd als thuis. Paardlief maakte daar handig gebruik van.
Ook ik was niet super zenuwachtig, maar toch genoeg om een beetje te behoudend te gaan rijden. Daar zal je op een of andere manier doorheen moeten.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:50

ja, ik denk ook dat het bij mezelf moet liggen.
Hoewel hij vroeger naar niks keek en ik vroeger veel meer stress had voor wedstrijden.
Misschien komt het ook doordat er geen 'routine' meer is: een paar keer wedstrijd en dan week maanden of weken niet.
Wat kan ik doen om zelf rustiger te zijn (onbewust)?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:54

Blijven ademen. Klinkt een beetje gek misschien, maar ik vergat soms bijna te ademen omdat ik gespannen was. Bewust ademen en lekker zitten en rijden ... moeilijker gezegd dan gedaan maar probeer het eens.

pienxmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:57

Ik denk ook dat het met je eigen spanning etc te maken heeft! Ik heb er zelf ook best last van gehad, op wedstrijd wou ik toch alles perfect doen waardoor ik zelf ook verstrakte en anders ging rijden. Toch raad ik je aan gewoon door te gaan en (oefen)wedstrijdjes te rijden en te kijken of het beter wordt! Als jij zelf beter omleert gaan met de stress/prestatiedruk of wat de oorzaak ook is zal het denk ik met het rijden ook beter gaan! :)

Bij mij heeft het ook geholpen niet te veel na te denken en (proberen) gewoon te genieten! Dan ga je vanzelf meer ontspannen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:59

Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat ik weet dat hij kan stoppen. en dat ik daardoor meer druk zet door hem extra vooruit te willen rijden, waardoor hij misschien onzeker wordt.
Thuis stopt hij eigenlijk nooit maar dan maak ik mij ook niet druk dat hij gaat stoppen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:00

Ik denk eigenlijk ook dat het aan jezelf ligt, vooral omdat het paard goed kan presteren op ook andere terreinen en dat is met wedstrijd niet anders. Waarschijnlijk leg je jezelf een hoge druk op, juist doordat je nu al een groot verschil gaat leggen op wedstrijd. In principe is wedstrijd gewoon een training zoals je thuis doet, alleen dan krijg je er punten voor. Je hoeft het paard er niet anders om te hebben lopen. Maar je legt al verschil tussen thuis en ergens anders geweldig, maar op wedtrijd (wat toch ook gewoon ergens anders is) dan wil hij niets meer.
Zelf natuurlijk ook geen spoken vinden, je moet je goed concentreren op waar je heen wil en wat je wilt bereiken. Stel simpele doelen als ik ga relaxed door de baan heen en negeer het kijkgedrag van me paard. Net doen of het een trainingsrondje als thuis is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:02

Vast en zeker je eigen (onbewuste)stress.
Ik heb dat ook al als ik alleen maar les krijg.
Die lessen gaan steevast slechter dan als ik ze later alleen moet narijden. Dat is "je wil wat laten zien"of "je wil het zo goed mogelijk doen"en daardoor verkramp je hoe dan ook.
Je ademhaling is zeker heel belangrijk hierbij.
En vergeet niet: de lol met de knol is belangrijker dan welke linten of bekers dan ook maar.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:38

RUI > RT-V

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:37

Ja het kan inderdaad je eigen stress zijn geweest, ook al was het misschien onbewust. Waar je paard toch hevig op reageerde. Ook kan het zijn dat de eerste keer andere omstandigheden waren op het terrein. Meer publiek, voorwerpen rondom het parcours, andere (drukke) paarden, het weer, zeg het maar.