Koudbloeden sneller overbelast door ''rondjes lopen''?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Koudbloeden sneller overbelast door ''rondjes lopen''?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:53

Rare titel maar hier gaat het om:

Ik heb een Tinkermerrie die ik recreatief, niet intensief, rijd. Toen ik haar net had (ik heb haar nu twee jaar) was ze nog niet ingereden en galoppeerde ze de winter dat ik haar kocht uit eigen wil rondjes door de longeercirkel, ik moest haar overtuigen om weer te stoppen zeg maar. Zonder ruiter dus. Wel op een leuke manier hoor. Nu zijn we dus twee jaar verder en is ze ingereden. Galop onder het zadel gaan we nu aan beginnen. Wat ik lastig vind is dat ze steeds minder goed is gaan galopperen, ik zal niet ontkennen dat ik het ben gaan mijden. Nu probeer ik het dus weer, eerst vanaf de grond, maar galopperen is niet bepaald haar sterkste kant.

Nu is ze vorig jaar wat kreupel geweest, volgens mijn zus die een Haflinger heeft, kwam dat doordat ze teveel en te lang per keer op de cirkel moest lopen (was toen op advies van mijn toenmalige instructrice, die vond dat ik per keer wel 45 minuten met mijn paard in de longeercirkel kon trainen). 'Op de cirkel' betekent in dit geval ook werken in de bak, aangezien een paard daarin ook relatief veel moet draaien. Haar mening is dat koudbloeden niet gebouwd zijn om veel op de cirkel te kunnen lopen en haar visie is dus ook: zo min mogelijk cirkels en zoveel mogelijk naar buiten waar je weinig bochtjes hebt en pas aan die cirkels beginnen als je dat dressuurmatig helemaal goed kunt. Anders heb je kans op overbelasting.

Mijn zus en ik doen allebei aan rechtrichten aan de hand. Met name schouderbinnenwaarts en ik heb ook een begin gemaakt met de travers.

Ik rijd niet veel en als ik rijd, rijd ik een half uur met veel stappen. Ik wil binnenkort ook een osteopaat laten komen bij mijn paard.

Misschien is het een beetje een warrig verhaal maar wat vinden jullie hiervan? In zijn algemeenheid bedoel ik?

Raken koudbloeden sneller overbelast dan dressuurmatig gebouwde paarden door het rijden van veel 'cirkels'? Dus bakwerk en longeerwerk?

LadyKantje

Re: Koudbloeden sneller overbelast door ''rondjes lopen''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:06

Hoewel ze tegenwoordig wel slanker worden, zijn koudbloed paarden natuurlijk niet zo gebouwd als sportpaarden. Ze zijn dan ook vooral gebouwd om rechte stukken te lopen (vanwege hun functie van vroeger). Maar bij ieder paard is het belangrijk dat wat je doet, je met mate doet. Ik ken genoeg koudbloeden (van Haflinger tot Trekpaarden) die in de bak worden gereden.

Als je een koudbloed vergelijkt met een sportpaard zullen ze misschien hetzelfde proefje kunnen lopen. Het is voor een koudbloed waarschijnlijk moeilijker en zal het op sommige punten wat meer tijd kosten om tot hetzelfde eindresultaat te komen. (uitzonderingen daargelaten) Dus in mijn ogen is het zo dat koudbloeden alleen gevoeliger zijn voor overbelasting als je van ze verwacht alles net zo makkelijk en soepel te kunnen als sportpaarden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:08

Volgens mij is voor elk paard 45 minuten op de cirkel te lang en een te eentonige beweging, waardoor de kans op overbelasting groter is. Dan heb ik wel echt over een cirkel. In een bak kun je prima afwisselen met rechte lijnen en de hoeken gebruiken om ze te laten buigen in hun lijf.

Ik zou inderdaad een osteopaat ernaar laten kijken en je dan ook meteen laten adviseren. De grootste vraag zal zijn of je je paard correct rijd of vanaf de grond zodanig aanstuurt dat ze haar lijf goed gebruikt. Zit er eenmaal iets niet lekker, dan is de kans groter op vastzetten en dat gaat dan van kwaad tot erger, eventueel met kreupel lopen.
Weinig rijden of weinig vragen tijdens het rijden is niet bij voorbaat "rijvriendelijk". Je paard moet ook leren spieren goed te gebruiken, sterker te worden enz.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:23

ik longeer maximaal een half uur, inclusief los en uitstappen. 45 minuten is echt te lang.

Zoals al wordt geopperd, is inderdaad een koudbloed niet gebouwd voor de sport.
Een enkeling kan zich wel redden in de sport, maar zeker hoe zwaarder gebouwd, hoe eerder het gaat wringen in de spieren, gewrichten en banden.

Ik zou een osteopaat of fysio ernaar laten kijken en dan de verdere training bespreken, met minder bakwerk en meer buitenrijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:24

Tjaaaaa zo ineens enkel na het lezen van jouw tekstje een echt passend antwoord geven is bijna een onmogelijke opdracht.
Wij kennen jouw paardje niet en zien ook niet hoe het paard gebouwd is, we zien ook niet wat jij er echt mee doet, en hoe je het doet, ......
Ieder paard is anders en een Tinker is idd een koudbloed-type maar binnen het ras Tinkers zijn er ook heel grote verschillen, het echt zwaarder gebouwde werkpaardtype of eerder het sport-type uitvoering binnen deze categorie dan natuurlijk, .....
Het is idd wel waar dat cirkel werk meer belasting betekend dan rechte lijnen, dus daar moet zeker met de nodige voorzichtigheid aan training gedaan worden, maar eigenlijk is dat met eender welke andere vorm van training ook zo, dus de nodige kennis en kunde over het wat en hoe trainen is altijd het één tegen het ander afwegen en steeds aanpassen aan wat het paard aankan op dat moment, en dat kan zelfs per dag een groot verschil betekenen.
45min is zeker al een behoorlijk lange tijd, maar het gaat er niet om hoelang je bezig bent maar wat je vraagt en hoe je dingen opbouwd, is er voldoende rustpauze , recuperatie, voorgaande training om een bepaalde beweging zonder probleem te kunnen uitvoeren, is er ook de aandacht en medewerking v/h paard, en zo zijn er dus nog dingen waar rekening mee gehouden moet worden.
Zelf ben ik soms een 2 tal uren bezig ook in een ronde piste, en dit met mijn jonge paard dat net onder het zadel is, maar nogmaals zien , aanvoelen, inleven, opbouwen, beoordelen, actie en reactie, ...
Eigenlijk is het aanleren van nieuwe dingen altijd een beetje een gevaar voor overbelasting, en dus eigenlijk is begeleiding van een ervaren trainer nooit een verkeerd idéé.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 01:05

Ik denk dat die cirkel niet belastend hoeft te zijn als het maar op een juiste manier gereden word,
En dat geld ook voor een sportpaard.
Hoe groot zijn de voltes en hoe worden ze gereden, zelf rij ik ook koudbloeden en kan daar op een behoorlijk kleine volte mee rijden, maar die zijn wel daarna toe getraind, ook mijn tinker van 169 behoorlijk zwaar type kan ik een behoorlijke kleine pirouette laten maken,
Alles valt of staat met een juiste training , juist het rechtrichten aan de hand is heel fijn om je paard soepel te maken, maar ook daarin geld doe het met goeie begeleiding en kijk en luister naar je paard, nooit iets forceren, want dan gaat het mis in het lijf, het ene paard kan meer hebben dan het ander,
dat geld voor tinker en sportpaard, een tinker zal nooit ene sportpaard worden , maar je kan wel streven naar een soepel bewegend paard en geloof me dan kun je ook met een tinker heel veel,