Klapperende benen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Klapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 12:25

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn benen, als ik op mijn verzorgpaard rijd klapperen ze een beetje tijdens het lichtrijden en lijkt (en is wss ook zo) het alsof ik constant been geef.
Mijn instructeur wordt gewoon bijna moe van het zeggen dat ik mijn been langer moet maken _O-
In stap en galop heb ik hier geen last van. Op mijn verzorgpony ook niet.

Voeten uit de beugels werkt niet. Ik heb een lichte evenwichtsstoornis waardoor ik niet zonder zadel kan rijden want ik glijd alle kanten op. Ik merk aan mezelf dat ik mijn knieen vast zet. Maar hier let ik op en dat gaat al steeds beter. Echter is daar het probleem van mijn onderbeen nog niet mee opgelost.
Ook zodra ik mijn been lang maak blijft mijn been 'been geven'.
Ik stoor me er zelf aan maar ik kan ook niks meer bedenken wat zou kunnen helpen :}
Mijn beugels/benen vastbinden begin ik niet aan, mijn verzorgpaard schiet nog wel eens in paniek van vreemde dingen om zijn buik dus hier wil ik niet aan beginnen.

Andere tips zijn uiteraard welkom! Ik wil er heel graag vanaf want dit kost me gewoon punten in mijn dressuurproef en ziet er storend uit.

Alicia2u

Re: Klapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:06

De oorzaak hiervan is meestal het aanspannen van de verkeerde spieren in de benen. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden.

Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een goede manier om je beenligging te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren.

Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.

Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:
• Druk je hakken goed uit, zover je kan.
• Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken.
• Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel.
• Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden.
• Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.

Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:07

Op mijn merrie leer je dat zo af :P dan ga je heel hard :')

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:10

Super bedankt Alicia! Vanavond heb ik echter springles, zal het met het warmrijden voorleggen aan mijn instructeur om me hiermee te helpen in de dressuurles.
Klinkt allemaal wel heel logisch, maar verbaas me nog steeds over het feit dat ik het op mijn pony niet doe maar op mijn paard wel..

@ tanjaatjuhh Lol, ik heb hiervoor dus een merrie gereden die ook amper aangeraakt kon worden als je erop zat, toen had ik er ook geen last van, maar sinds dit paard begint ik te tapdansen (zoals mijn instructeur het noemt) :Y)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:41

De oorzaak kan heel simpel zijn, zeker als je er op je pony geen last last van hebt.
Is het paard veel ronder van romp dan je pony? Zo ja, dan moet jij je benen verder spreiden en hangen je benen vanaf je knie vrij langs het paard. In die situatie krijg je heel makkelijk een draaipunt bij de knie waar je zelf onbewust steun zoekt en daardoor zwabberen je onderbenen...

Als dit de oorzaak is, kan je instructeur blijven roepen tot-ie schor is maar jij kan die onderbenen nu eenmaal niet om het paard vouwen. Een oplossing is dan vaak een kortere beugel ipv superlange dressuurbeugels. Puur voor je eigen balans waardoor je wel wat meer controle krijgt. Beste oplossing is een springzadel :D

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:20

Misschien je beugels eens wat korter maken? Vaak helpt dit al een stuk ;)

Edit: zie dat dit al vermeld was

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:07

Heb je al geprobeerd om aan een longeerlijn te trainen? Als je instructeur je paard aan de longe heeft en jij zit er op, kan je instructeur er voor zorgen dat je paard voorwaarts blijft. Dan zou je oefeningen kunnen doen om alleen been te geven als je in een andere versnelling wilt. Daarmee train je ook je paard om scherper te worden aan je beenhulp.

Ook wil een ander zadel wel eens helpen, bijvoorbeeld een dressuurzadel met lange zweetbladen en de beugelriem onder het zweetblad. Mijn ervaring is dat dat echt helpt.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 18:19

@ Ibonn: Vreemde is dat de pony juist ronder is als het paard, dus zou ik in principe veel makkelijker langer kunnen zitten. Heb mijn beugels ook niet op volledige dressuurlengte omdat ik met springzadel rijd en ik anders al helemaal geen steun meer heb. Maar met de dressuurles wel 2 gaatjes langer als met de springles.

manou_diablo schreef:
Misschien je beugels eens wat korter maken? Vaak helpt dit al een stuk ;)

Edit: zie dat dit al vermeld was

Ik heb ook springles en dan heb ik ze op springlengte, maar dan is het net zo erg.

@ Mevy: Dat is helaas niet te doen, ten eerste staan er 10 hindernissen in de bak en ten tweede is hij panisch voor de longeerzweep. Zelf longeer ik ook alleen maar op stem. Heb dit onder het rijden ook geprobeerd maar dan wil hij vervolgens de volgende dag bijna helemaal geen stap meer verzetten als ik niks zeg.

We hebben ontdekt dat ik mijn hak optrek en hierdoor onrustige hakken heb. Dit komt echter doordat ik in beide kuiten een zweepslag heb gehad vorig jaar, waardoor ik ze niet volledig kan strekken/hakken uitdrukken. Heb dit weer aan mijn fysio voorgelegd en we gaan dit langzaam aan proberen weer een beetje te rekken.