Zadel glijdt weg naar zijkanten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

renee_esmee

Zadel glijdt weg naar zijkanten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 13:16

Hallo!
Ten eerste ik heb geen idee of dit hier goed staat en anders, sorry! :o
Ik rij nu bijna een jaar een c-pony bij en ik heb heel veel geluk met het vinden van zo'n lieve en brave pony.
Ik heb alleen een probleempje... Ze is vrij 'rond' gebouwd en heeft gewoon geen schoft. Dus als ze nou een keertje de andere kant op hupst glijdt het zadel meteen naar de zijkanten. Het glijdt niet naar voren of achteren. Maar zo ben ik er dus afgevallen een tijdje terug. Ze schrikt en springt naar de zijkant, het zadel glijdt weg en ik lig er dus automatisch naast. :')
Wat kan ik doen om het zadel goed stevig te laten liggen? Ze heeft een wintec dressuurzadeltje.

Anoniem

Re: Zadel glijdt weg naar zijkanten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:51

Een ander zadel erop leggen.

ZoZenn

Re: Zadel glijdt weg naar zijkanten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:55

Boom kan te smal zijn, het zadel kan te ver naar voren of achteren liggen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:07

Even een afspraak maken bij een goede zadelpasser of zadelmaker. Die kan je precies zeggen wat er niet past en waarom niet.
Omdat het een Wintec is, kan het kop ijzer misschien nog worden aangepast naar de juiste maat (tenzij je nu een standaard Wintec heb en je pony echt een type 'Wide' zadel nodig heeft!). Laten opvullen hoort ook tot de mogelijkheden.
Maargoed; het kan natuurlijk ook zijn dat dit zadeltje helemaal niet geschikt blijkt (heb ik ook gehad met een Wintec!) en dat er een nieuw zadel moet komen.
Zoals gezegd; een goede zadelpasser of -maker kan je hier over adviseren. Zoek vantevoren wel even (bijvoorbeeld op Bokt) naar ervaringen met bepaalde zadelpassers/makers; sommigen proberen je wellicht sneller een nieuw zadel aan te praten..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:11

Mijn pony is ook heel erg rondgeribt en daarbij super platte rug en helemaal
geen schoft. Wat voor zadel je er ook op legt, het blijft een tikkeltje schuiven.
Ik heb een anti-slib pad eronder, wat een beetje helpt en ik vraag altijd iemand even een
beetje tegendruk te geven (dus niet onwijs gaan hangen), of opstappen met een krukje is helemaal ideaal.

Het zadel hoeft dus niet perse verkeerd te liggen. Maar voor de zekerheid de zadelmaker
even langs laten komen kan nooit kwaad.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:14

Scheef paard?
Of jou balans ?
Of samen uit balans?

Idd even de zadelmaker laten kijken of het allemaal wel past , ga het niet oplossen door strakker te singelen want dan krijg het paard problemen met zijn spieren, jou hand moet tussen de singel en de onderkant kunnen, zeg maar tussen de voorbenen

Je zou eens zonder zadel moeten gaan rijden en kijken hoe het met jou balans is ;)