Rijden oppakken met Luna

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Rijden oppakken met Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 22:20

Zijn we weer :D

Na een lange tijd niet gereden te hebben ivm een niet passend zadel, zijn we weer terug.
Lun zat ontzettend vast in de rug waardoor het niet zo gek was dat ze eerst zo liep..:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7LMHJAR-D.jpg

We hebben een tijd geen les gehad, dus tips hier zijn welkom :o
Reden van het elastiek: Ik kan op mijn eigen houding letten en niet op dat van Lun.
Aandachtspunten: Armen en teugels in 1 lijn, rechtop zitten.
Commentaar mag, maar opbouwend :)

Instappen:
Afbeelding

Indraven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FriesWytske

Re: Rijden oppakken met Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:25

Sorry, maar met een elastiek zit ze binnen no time weer vast in de rug. Elastiek eraf en van achteren naar voren rijden. Als je aan je houding wilt gaan werken, doe dit dan aan de longe. Maar niet het paard vastzetten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:26

Mijn tip is: handen een stuk verder naar voren, de teugels korter nemen. Je lijkt ze erg vast te zetten boven het zadel.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 22:37

Dank voor de tips! :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:14

Hey Sharon! Ik wist helemaal niet dat je een nieuwe pony had!! Wat leuk zeg! :))

Elastiek hangt heel los dus ik denk dat het niet zo heel veel kwaad kan en juist doordat hij niet strak is maar Luna wel daar loopt gaat ze haar lichaam beter gebruiken. Daarnaast is jouw houding met elastiek beter en kan ze dus ook geen blokkades ontwikkelen door een verkeerde houding van jou. Ik vind dat je wel wat in een stoelzit zit. En ik ga erin mee dat je je teugels wat korter kunt pakken, zal veel schelen in je houding!!

Leuk hoor om wat van je langs te zien komen op bokt! :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:17

FriesWytske schreef:
Sorry, maar met een elastiek zit ze binnen no time weer vast in de rug. Elastiek eraf en van achteren naar voren rijden. Als je aan je houding wilt gaan werken, doe dit dan aan de longe. Maar niet het paard vastzetten.

Idd, elastiek zit nog scheef ook waardoor je aan een kant meer druk krijgt dan de andere.

Dan zie ik nog liever dat eerste plaatje zonder hulpteugel.

D'r af dat ding, en naar voren rijden!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 00:04

Haha Thanks Laura! Kom maar gauw keer langs :-)
Demo_love: Ik zie Luna liever niet zo lopen als op de eerste foto. Klopt dat het elastiek op dat moment scheef zat, ben het eens dat hij er beter af kan. Is nu ook het geval. En wat Laura zegt: het elastiek hangt nl los waardoor ze niet/weinig druk krijgt (als het natuurlijk correct recht zit).
Dank voor de tip.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:16

Heey Shar!
Je hebt mijn feedback al gehoord tijdens deze training, maar wil toch even reageren op een paar reacties.

Het elastiek zit heel los, dus van vastzetten is geen sprake. Ze kan alleen niet meer rondlopen als een giraffe :+ en daardoor loopt ze nu stukken beter. Als je goed kijkt heeft ze op de eerste foto's ook geen elastiek om. Ze loopt met of zonder elastiek in dezelfde houding, dus zoals ik al tegen je zei is het ook niet meer nodig en ben je zelf ook van mening dat het niet meer hoeft.

Je handhouding is er ook op vooruit gegaan sinds je dit zadel hebt. Hier was het volgens mij nog even zoeken naar je balans aangezien je pas net op een dressuurzadel bent over gestapt? De laatste keer zag het er al weer beter uit, maar blijf er op letten, vooral in de galop :)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:19

Over het elastiek is genoeg gezegd ;)

Wat mij opvalt is dat ze wat op de voorhand loopt/naar voren kukelt, ik weet niet of je dat ook merkt tijdens het rijden?
Is ze actief met rijden? Of wat terug houdend?
Ik denk dat ze wat actiever mag lopen (veel overgangen en kort achter elkaar) zelf zou ik eerst aan het actief draven werken, meer de achterhand er onder en dan pas aan het rondrijden :)

Verder zit je erg netjes! Alleen op sommige foto's heb je wel een holle rug.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 00:30

Thanks Lin, precies. Rijd inmiddels zonder elastiek.

Angelaatjuh: Dankjewel! Lun is erg voorwaarts, hebben nu sinds kort mijn tempo gevonden.
Tips om de achterhand er onder te krijgen zonder dat ze weer opnieuw onder mij vandaan rent? (Te zien in mijn vorige topic)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:52

Ze heeft in dat filmpje flink de vaart erin :D (ze zwiept ook veel met haar staart zag ik).

Wat ik geleerd heb is om zo veel mogelijk met mijn zit te rijden. Hierbij kun je ook je stem gebruiken als ze hier goed op reageert. Probeer haar door middel van je zit meer voorwaarts te laten gaan (lichter gaan zitten, wat meer mee gaan in de beweging, been aanleggen en lichte kuitdruk) en weer terug te laten komen (zwaarder zitten, evt met stem of rij wat bochtjes dan moeten ze vaak ook afremmen, en wat lichte teugeldruk).

In het begin zal dit heel erg lastig zijn en wat langer duren voordat ze reageert of dat je haar terug gereden hebt. Maar het is echt fijn als je uiteindelijk met lange teugel haar op je zit kunt terugrijden zonder dat ze onder je vandaan blijft lopen. Wanneer je het tempo goed onder controle hebt zul je ook merken dat ze fijner zal gaan lopen.
Zet haar lekker aan het werk, je kunt ook tijdens het rijden er een spelletje van maken. Tussen de E en B moet ze middendraf en tussen B en C een verzamelde draf, bij H in stap en ga zo maar door.

De ontspanning komt daarna vanzelf wel als ze in een fijn tempo loopt en haar achterhand gaat gebruiken. ;)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 08:13

Dank voor de uitleg :-)
Klopt van haar staart, toen zat ze zo vast in haar rug.
Ze reageert inmiddels op stem dus dat is ideaal.
Overgangen rijden gaan we proberen!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:57

sharontucker schreef:
Dank voor de uitleg :-)
Klopt van haar staart, toen zat ze zo vast in haar rug.
Ze reageert inmiddels op stem dus dat is ideaal.
Overgangen rijden gaan we proberen!

Graag gedaan, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen :)!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:16

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.