Welk boek over rechtrichten en de basis?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw basis bevestigd?

Ja, zeker!
13 (56%)
Bijna, ik ben er mee bezig.
8 (34%)
Nee, geen interesse in.
Geen stemmen
Nee, heb ik nooit nodig gehad.
Geen stemmen
Nee, wil wel maar lukt niet.
2 (8%)
Geen mening.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

MerelMadness

Welk boek over rechtrichten en de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 14:54

hi all,

Ik krijg een nieuw paardje om te rijden,
daar wil ik ook in de toekomst wedstrijd mee gaan rijden.

Nu wil ik niet dezelfde fouten maken als in het verleden en pas verder gaan als de basis is bevestigd.
Nu kan ik weinig vinden kwa boeken over de basis en het rechtrichten onder het zadel.

Ik weet dat rechtrichten veel word beschreven in de klassieke dressuur maar ik ben zelf meer van het "standaard" dressuur,
vind klassieke dressuur te moeilijk en sluit niet aan op de wijze van wie ik straks les ga krijgen.

Wie kent een goed boek?

bedankt!
Groetjes Merel

Mi_Amore

Re: Welk boek over rechtrichten en de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:56

Gymnasium des Pferdes, heb ik zelf nog niet gelezen, maar voor velen is het de bijbel :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:59

Het is wel taaie kost hoor. :D
Niet echt heel praktisch of met tips. :+

Ik zou dan eerder gaan voor 'Verlichte rijkunst' van Heather Moffet oid.
Je moet niet alleen kijken naar wat het meest ingewikkelde boek is, maar ook naar wat aansluit op haar niveau.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:59

Mi_Amore schreef:
Gymnasium des Pferdes, heb ik zelf nog niet gelezen, maar voor velen is het de bijbel :)

Was exact mijn gedachte.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:04

Veel boeken zijn sterk theoretisch en weinig praktisch.

Citaat:
ik ben zelf meer van het "standaard" dressuur, vind klassieke dressuur te moeilijk en sluit niet aan op de wijze van wie ik straks les ga krijgen.

Maar waar zoek je dán naar?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:06

Ik heb een keer een aantal hele praktische boeken gehad met zitoefeningen.
Die liggen boven op zolder. Als ik de volgende keer weer op zolder kom zal ik een poging doen om ze te zoeken.

TM: dat was precies wat ik bedoelde.
De manier waarop er over dressuur gesproken werd in de OP gaf mij dus al te kennen dat je het niet in de ubertheoretische kant moest zoeken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:13

Misschien kan je je instructrice vragen naar een boek wat zij goed vindt. Dan sluit het meteen voldoende aan bij je les.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:17

Iris82 schreef:
Het is wel taaie kost hoor. :D
Niet echt heel praktisch of met tips
. :+

Ik zou dan eerder gaan voor 'Verlichte rijkunst' van Heather Moffet oid.
Je moet niet alleen kijken naar wat het meest ingewikkelde boek is, maar ook naar wat aansluit op haar niveau.

Zeg dat wel ik kom er echt niet doorheen :') :Y) (en het is nog wel vertaald)

MerelMadness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 15:28

TurdusMerula schreef:
Veel boeken zijn sterk theoretisch en weinig praktisch.

Citaat:
ik ben zelf meer van het "standaard" dressuur, vind klassieke dressuur te moeilijk en sluit niet aan op de wijze van wie ik straks les ga krijgen.

Maar waar zoek je dán naar?

Een boek wat aansluit op de knhs dressuur als straks wedstrijd ga rijden waar ik de tips en oefeningen ook direct in praktijk kan brengen.

Ik heb het boek gymnasium d.p. heb ik een keer te leen gehad maar was voor mij wat te droog. (zegt niets over de inhoud, maar voor mij geen prettig boek om afentoe lekker stukje te lezen op stal tussendoor haha)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:46

Het boek Van ruiter naar trainer van Leandra Theunissen vind ik echt een aanrader! Veel basis, wat anatomica, veel plaatjes. Zoek maar eens op :)

MerelMadness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 17:15

Nirvana_ schreef:
Het boek Van ruiter naar trainer van Leandra Theunissen vind ik echt een aanrader! Veel basis, wat anatomica, veel plaatjes. Zoek maar eens op :)

Klinkt goed! en komt hier een groot deel de basis en rechtrichten ook in aan bod?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:46

De eenvoud van de dressuur, Coby van Baalen. Ontzettend heldere uitleg, geen taaie kost maar simpele, toepasbare informatie gebouwd op het principe van het Scala.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:54

Wat is standaard dressuur??
Ook een standaard dressuur ruiter moet zijn paard rechtrichten en volgens mij verschilt dat niet heel veel van de klassieke manier, tenminste als je het goed wil doen, zelf ben ik bezig volgens de academische manier , maar ook dat lijkt heel sterk op de klassieke manier.

Ik zou zeggen neem je tijd om je paard op de juiste manier te trainen.
Ook in de zogenaamde standaard dr moet je aan rechtrichten doen , leer eerst eens wat rechtrichten inhoud , wat de basis is,
Wat wil je ??
Ga je voor de kunst of ga je voor de kitsch?
Belangrijk is ook dat je weet hoe een paard beweegt en jou instructrice zou jou dat helemaal moeten kunnen vertellen, waarom welke oefening ,

Het boek gymnasium is erg interessant, maar lees wat voor jou op dit moment belangrijk is, het is geen leesboek het is een leerboek ,
Ook zou je de boeken van Bent Branderup eens kunnen bekijken, hij heeft ook online video,s erg interessant en je krijgt het hele pakket, het hoe en waarom .
Ga ook eens clinic,s bij wonen van verschillende mensen , daar kun je veel van leren.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 18:57

MerelMadness schreef:
Nirvana_ schreef:

Klinkt goed! en komt hier een groot deel de basis en rechtrichten ook in aan bod?

Volgens mij wel! En een groot deel biomechanica. Dus hoe beweegt het paard, waar moet je dus op letten, etc. :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:01

midgie schreef:
Wat is standaard dressuur??
Ook een standaard dressuur ruiter moet zijn paard rechtrichten en volgens mij verschilt dat niet heel veel van de klassieke manier, tenminste als je het goed wil doen, zelf ben ik bezig volgens de academische manier , maar ook dat lijkt heel sterk op de klassieke manier.

Ik zou zeggen neem je tijd om je paard op de juiste manier te trainen.
Ook in de zogenaamde standaard dr moet je aan rechtrichten doen , leer eerst eens wat rechtrichten inhoud , wat de basis is,
Wat wil je ??
Ga je voor de kunst of ga je voor de kitsch?
Belangrijk is ook dat je weet hoe een paard beweegt en jou instructrice zou jou dat helemaal moeten kunnen vertellen, waarom welke oefening ,

Het boek gymnasium is erg interessant, maar lees wat voor jou op dit moment belangrijk is, het is geen leesboek het is een leerboek ,
Ook zou je de boeken van Bent Branderup eens kunnen bekijken, hij heeft ook online video,s erg interessant en je krijgt het hele pakket, het hoe en waarom .
Ga ook eens clinic,s bij wonen van verschillende mensen , daar kun je veel van leren.

Hier ben ik het mee eens, je paard rechtrichten is de basis met een recht gericht paard kan pas verder en ook volgens de khns moet je paard recht gericht zijn staat ook op je protocol

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:47

Sommige mensen hebben het doel voor ogen ik ga: dressuur rijden en wil wedstrijdjes mee gaan doen, anderen hebben als doel western, nog anderen willen gaan springen (jumpings), of Endurance, of eventing, of ......
Eigenlijk maakt het niet uit wat je graag wil gaan doen, een goede basis is de basis, het fundament en daar kan je dus echt alle kanten mee uit.
Paardrijden is een technische sport, dus idd technieken hoe dit en dat, welke houding, waar juist je hulpen geven en dergelijke.
Maar paardrijden doe je niet op een machiene, het paard is idd een levend wezen, het reageerd dus zelf ook, en soms heel voorspelbaar, en soms ook echt heel onverwacht en onvoorspelbaar , soms schrikkerig soms ook opstandig, .......
Je moet dus ook inzicht krijgen hoe paarden leven, hoe ze denken, wat hun mogelijkheden zijn, wat de verschillen zijn, hoe ze leren, .......
Het boek "das gymnasium" uiteraard een heel goed boek, een echt leerboek het leest dus helemaal niet vlot, maar is eigenlijk enkel het echt technische, hoe dit en dat, houding , .....
Verlichte rijkunst, leest idd veel vlotter, zeer zeker ook een heel goed boek, is een beetje ook een overzicht van heel het geheel, ook he denken en hoe paarden leren en leven staat daar in beschreven.
Een goeie basis gaat voor mij veel verder dan wat de meeste mensen hier op bokt denken, ik noem even op wat voor mij allemaal basis is.
Elkaar leren kennen, respecteren, begrijpen, en een goede leiderspositie verwezenlijken, ......
Eerst dit alles via grondwerk, daarna via het rijden onder de man; leiden en begeleiden, een goeie vooruit, achteruit, een goeie stop, achterhand verzetten, voorhand verzetten, gans het lichaam zijwaarts verzetten, weg van jou en zelfs ook naar je toe en dit is echt heel bijzonder en niet zo makkelijk, ......
Longewerk, dubbele lijnen werk, richting bepalen, respect voor eigen ruimte, tempo wisselingen, uiteraard dit alles in de drie gangen (stap, draf, galop)
Alles moet zo opgebouwd worden met als doel een vrijwillige medewerking van het paard, het paard moet dit dus alles met plezier voor je willen doen, dus als het paard aan de lijn trekt en bv buitenstelling zou aannemen tijdens het longeren en jou probeert mee te trekken is er geen sprake van medewerking, zelfs longeren met contrastelling zou moeten lukken met het touw tussen jouw twee vingers, dus zonder getrek, en dus met de volle medewerking van het paard.
Dit is voor mij, een welliswaar uitgebreide maar noodzakelijke basis, want lees goed hier heb je een paard die met plezier voor je werkt, en alles wat je vraagt zal uitvoeren, hir kan je dus ook elke discipline mee gaan beoefenen (dressuur - springen - western -.....) maakt niet uit.
Dit is dus basis.
Jezelf inlezen, leren uit films en boeken, Clinics gaan bijwonen, allemaal heel leuk en zeker ook goed, maar een jong paard beleren, zeker als je wil klaarkrijgen al die dingen die ik jou hier opnoemde tjaaaa dan heb je toch behoorlijk wat kennis en kunde nodig, ook jaren en jaren ervaring.
Dus ik zeg altijd neem ook een privé begeleiding, een ervaren iemand die dit gewend is.
succes zou ik zeggen.

Een zeer vlot leesbaar boek vol tips en echt uit het leven gegrepen probleempjes

"Een paard is een paard" van Mark Rachid naar mijn gevoel echt een aanrader echt waar, deze man is cowboy en dus western gericht, maar zijn toepassingen zijn ook binnen het dressuur zeker een goed hulpmiddel.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:14

Het boek van ruiter naar trainer is een echte aanrader. leandra heeft het zo compleet geschreven qua informatie, echt gewoon een eye-opener.. En ja, alles heeft met rechtrichten te maken.. Ik krijg zelf ook van leandra les en ze behandeld mijn paard regelmatig waardoor echt in dat boek nog meer zo'n kwartje valt waarvan ik dan denk, oke nu is het helemaal duidelijk waarom in de lessen dit of waarom tijdens die behandelingen dat.. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm veel bewondering voor haar heb als je leest en ziet wat voor enorme kennis zij in huis heeft!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:18

Ruiters en rechters, Ernst van Loon.

Niet meer nieuwste boek, maar wel 1 die voor mij heel goed aansloot bij de praktijk.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:53

ammyamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:46

Moet je voor dat ebook betalen?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:58

ammyamber schreef:
Moet je voor dat ebook betalen?

Nee volgens mij is het gratis. Ik heb er een paar jaar geleden niets voor betaald.