Ik zit met een probleem. Sinds ruim een half jaar rijd ik een 5 jarig paard bij, gaat allemaal heel erg goed, maar een paar maanden geleden bleek dat hij door het luchtzuigen (zonder zich vast te zetten) een verdikking in zijn mond heeft bij de eerste kies op de bovenkaak. Ik merkte met het rijden al dat hij met zijn hoofd erg naar een kant ging trekken en niet meer fijn wou loslaten. De tandarts heeft aangeraden om bitloos te gaan rijden in de bak, hier zijn wij ook meteen mee begonnen. Eigenaresse heeft tips gehad van een persoon die ervaring heeft met bitloos.
Op het moment heb ik geen les met hem, we rijden vooral nog buiten maar binnenkort wil ik wel weer gaan lessen met hem.
Hier dus mijn probleem: hij is níet te sturen in draf en galop, in stap gaat dit redelijk. Maar als ik met losse teugel rijd is hij wel erg goed te sturen (een beetje op de Western manier om het zo te zeggen). Maar ik wil natuurlijk ook graag dat ik hem met contact kan gaan rijden, aangezien we niet meer met bit kunnen rijden (alleen buiten wel, dan kan ik ingrijpen mits nodig).
Hebben jullie tips om te gaan oefenen zodat hij wat beter te sturen wordt?
Als er nog iets mist in mijn verhaal, hoor ik het graag

Liefs