te hard lichtrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

te hard lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 17:40

Dag allemaal

Ik rij nu al 15 jaar (grootste deel van deze jaren gewoon op een manege), maar heb afgelopen jaar een jaartje stilgelegen. Nu sinds ik terug begonnen ben met rijden is er een probleem opgekomen? Bij het lichtrijden kom ik te hard neer in mijn zadel, dat hebben al verschillende mensen me gezegd. Ik wil het erg graag verbeteren maar weet niet wat ik verkeerd doe, of wat ik moet doen om dit te verhelpen.

groetjes

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:41

Zit les nemen en werken aan je balans, die mist je zo te lezen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:41

Je zou evt eens kunnen lichtrijden zonder zadel? Is ook gelijk goed voor je evenwicht. :)
Of lichtrijden zonder beugels.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:42

Misschien zijn je beugels te kort waardoor je te hoog uit je zadel komt en dus ook weer ver(hard) terug moet.
En inderdaad misschien wat balans opbouwen.

deborah_D

Re: te hard lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 17:47

wat kan ik doen van oefeningen om mijn balans op te bouwen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:49

Zitles nemen aan de longeerlijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:52

Meer door je hakken veren tijdens het lichtrijden. Heeft niets met te korte beugels te maken.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:56

Thuis oefening die je kunt doen:

Met iets gespreide benen en tenen naar voren wijzend, door je knieën zakken tot je billen iets boven je knieën zijn en weer gaan staan.

Veel gemaakte fout:
Tijdens t lichtrijden onvoldoende druk op je beugel houden in het gaan zitten.
Je moet bij zowel het staan als het gaan zitten gelijke druk willen houden.

En verder goed oefenen en vraag je instructie of ze je ermee wil helpen.
Er kunnen namelijk diverse oorzaken zijn waardoor het misgaat. En dat kunnen wij zonder beeld moeilijk beoordelen.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:36

Niet vanuit je knieën, maar vanuit je hakken veren. Probeer mee te bewegen met je paard, dus zelf niet echt gaan staan maar meer uit het zadel laten wippen door de beweging van je paard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:39

Bizzybijtje schreef:
Meer door je hakken veren tijdens het lichtrijden. Heeft niets met te korte beugels te maken.

Daar ben ik het niet mee eens, als je teveel in stoelzit zit en te korte beugels hebt kan het best zijn dat je tijdens de neerwaartse beweging je voeten teveel naar voren hebt (ivm stoelzit)
Hierdoor kun je je niet optimaal tegenhouden en kom je dus steeds wat te hard neer.
Als je je beugels langer zou maken en waarschijnlijk automatisch minder in stoelzit komt te zitten, zijn je hakken en voeten rechter onder je lichaam en heb je er meer steun aan tijdens de neerwaartse beweging in het lichtrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:48

sadekeshia schreef:
Bizzybijtje schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, als je teveel in stoelzit zit en te korte beugels hebt kan het best zijn dat je tijdens de neerwaartse beweging je voeten teveel naar voren hebt (ivm stoelzit)
Hierdoor kun je je niet optimaal tegenhouden en kom je dus steeds wat te hard neer.
Als je je beugels langer zou maken en waarschijnlijk automatisch minder in stoelzit komt te zitten, zijn je hakken en voeten rechter onder je lichaam en heb je er meer steun aan tijdens de neerwaartse beweging in het lichtrijden

Dat is ook niet waar... ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:51

Hoezo niet? klinkt om mij logisch :)

Edit: Sorry ik zag niet dat er wat dikgedrukt was, ik schreef het ook met enige twijfel, daarom heb ik er nog 'waarschijnlijk' voor gezet.. Ik weet niet voor mij klinkt dit logisch..
Vind jij dat dit sowieso niet zo is of dat dit bij iedereen niet zo is?
Bij mij heeft het wel geholpen namelijk

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:54

Lekker standaard, maar zitles nemen! Doe het jezelf ook eens een half uurtje aan om zonder beugels licht te rijden. Dan kan je namelijk alleen maar op de correcte hoogte uit het zadel komen en niet neer ploffen, ook leer je vanuit je bovenbenen licht te rijden en niet vanuit je beugels. Mensen die te hard neer ploffen rijden vaak vanuit de beugels, dwz dat ze zich af stoten, te hoog uit het zadel komen en weer terug ploffen omdat ze niet vanuit de bovenbenen rijden en hun beweging dus ook niet meer kunnen opvangen met hun spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:59

sadekeshia schreef:

Edit: Sorry ik zag niet dat er wat dikgedrukt was, ik schreef het ook met enige twijfel, daarom heb ik er nog 'waarschijnlijk' voor gezet.. Ik weet niet voor mij klinkt dit logisch..

Bij iedereen niet zo. Een stoelzit komt uit een opgetrokken heup, vaak is het zo dat wanneer je je beugels langer doet bij een stoelzit, dat je je beugels kwijt raakt. Ik kan mijn beugels zo kort doen als ik wil, een stoelzit krijg ik niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:09

Bizzybijtje schreef:
sadekeshia schreef:

Bij iedereen niet zo. Een stoelzit komt uit een opgetrokken heup, vaak is het zo dat wanneer je je beugels langer doet bij een stoelzit, dat je je beugels kwijt raakt. Ik kan mijn beugels zo kort doen als ik wil, een stoelzit krijg ik niet.

Klopt, ik raak in de galop nog wel eens mijn beugels kwijt omdat het de enige gang is waarin ik mijn benen nog wel eens op trek, en dat terwijl er in de andere gangen niets aan de hand is en mijn beugels relatief lang zijn.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 04:09

Beugels niet te kort idd (dat heb ik ook vaak gezien bij dit probleem) en evenwicht idd... Het is sowieso wel even weer oppakken. Let ook op bij lichtrijden dat je de niet "omhoog heist" moet soepel gaan vanuit de benen en niet vanuit je rug. Haha dat deed ik namelijk fout na rustperiode na blessure. Daarna kreeg ik onwijs rugklachten en me maar afvragen waar het aan lag:p een goede instructeur/ instructrice moet je zeker met dit probleem kunnen helpen. Want te hard in het zadel neerkomen kan ook heel slecht zijn voor jouw rug! Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:49

Ook met te korte beugels kun je fatsoenlijk lichtrijden. Heeft allemaal met balans te maken. Als je jezelf terug in het zadel laat vallen zit er ergens iets niet goed.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 17:13

Ik ga het er vandaag eens over hebben met mijn instructrice, en er echt op proberen te letten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:17

Niet zo ver gaan staan, je hoeft maar een duimbreedte uit het zadel te komen

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:50

Een duimbreedte is bij mij Max 2cm dat is wel erg weinig hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:23

Veel meer is anders niet nodig hoor..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:10

precies

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:13

Lara_Silver schreef:
Lekker standaard, maar zitles nemen! Doe het jezelf ook eens een half uurtje aan om zonder beugels licht te rijden. Dan kan je namelijk alleen maar op de correcte hoogte uit het zadel komen en niet neer ploffen, ook leer je vanuit je bovenbenen licht te rijden en niet vanuit je beugels. Mensen die te hard neer ploffen rijden vaak vanuit de beugels, dwz dat ze zich af stoten, te hoog uit het zadel komen en weer terug ploffen omdat ze niet vanuit de bovenbenen rijden en hun beweging dus ook niet meer kunnen opvangen met hun spieren.

Hier zit het hem in. :j
En als je dit correct doet, kom je idd maar een paar cm uit het zadel.
Ik heb een merrie met vlakke gangen, en heb al eens de vraag gehad of ik nu aan het lichtrijden of doorzitten was. :D

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:00

Met ca 5 cm kan ik het eens zijn maar met 2 echt niet. :n

Bijvoorbeeld in dit filmpje als zij maar 2cm uit het zadel zou komen dan gaat ze totaal niet mee met de beweging van dit paard.

http://youtu.be/NP4KioRZnEo

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:45

Joh dat duimbreedte is maar een indicatie waarmee ik wilde zeggen dat je nauwelijks echt uit het zadel moet komen. Heb er nog nooit een meetlatje langs gehouden