springen, wel of niet leuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

springen, wel of niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 09:29

Ik wil heel graag even jullie mening horen.
Ik ben net begonnen met een paar sprongetjes met mijn 5 jaar oude merrie, gewoon omdat ik dat leuk vind om te doen.

ze vond het natuurlijk spannend dus we zijn rustig begonnen.
Balkje op de grond sprong ze eerst ook ruim overheen, maar toen dat gewoon draven werd heb ik hem tot "hindernis" omgebouwd.

Het leek voor mij alsof ze het erg leuk vond.
Ze had de oortjes naar voren en werd een beetje druk. Sommige keren croste ze er zelfs uit haarzelf op af :p

Na een aantal keren wilde ze niet meer en rende ze er steeds langs en probeerde ze hem te ontwijken (de hindernis was toen niet hoger gezet oid, het was nog steeds een schuin balkje van stoel naar grond). Uiteindelijk hebben we wat gedressuurd en zijn we er als afsluiting toch nog een keer over heen geweest. (Dit zonder dwang verder)

Nu vraag ik me af waarom? Was ze gewoon moe of aan het klieren? Of vind ze het toch niet leuk?

Horseloverl

Re: springen, wel of niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:32

Haha jou uitproberen, kan ook liggen aan dat ze haar balans niet zo goed kan houden en dat ze er dan langs rent.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:35

Francieen schreef:
Haha jou uitproberen, kan ook liggen aan dat ze haar balans niet zo goed kan houden en dat ze er dan langs rent.

Ohja natuurlijk, dat zou ook nog kunnen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:32

nog iemand een idee :)?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:34

ik denk of uitproberen. of lastig vinden. of dat het gewoon eventjes te veel werd voor haar. een beetje nieuwe dingen. en dan snappen ze het soms niet meer.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:36

Op welke manier gaat ze erlangs? Gaat ze eerst goed op de hindernis af en daarna ineens keihard er langsrennen? Zoja, dan kan het uitproberen zijn. Heb altijd controle over het springen. Nooit ernaar toe laten crossen, hoe leuk jij en/of je paard het ook vind. Als ze gaan crossen en jij haar niet kan houden betekend dat jij geen controle hebt. Rustig erop af dus, in jou tempo. Echt dan op de rem zetten en dat hoef je echt niet lief te vragen hoor! Niet erbij langs sturen.

En heb je les? Dan moet je het even met je instructeur/trice bespreken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:40

heidy_wilco schreef:
Op welke manier gaat ze erlangs? Gaat ze eerst goed op de hindernis af en daarna ineens keihard er langsrennen? Zoja, dan kan het uitproberen zijn. Heb altijd controle over het springen. Nooit ernaar toe laten crossen, hoe leuk jij en/of je paard het ook vind. Als ze gaan crossen en jij haar niet kan houden betekend dat jij geen controle hebt. Rustig erop af dus, in jou tempo. Echt dan op de rem zetten en dat hoef je echt niet lief te vragen hoor! Niet erbij langs sturen.

Ja precies wat je zegt.. ze gaat er eerst vrij normaal op af en dan crost ze erlangs..
Ja ik heb weleens les maar niet in springen :+ misschien moet ik dat eens gaan nemen, dat zal vast helpen..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:45

sadekeshia schreef:
heidy_wilco schreef:

Ja precies wat je zegt.. ze gaat er eerst vrij normaal op af en dan crost ze erlangs..
Ja ik heb weleens les maar niet in springen :+ misschien moet ik dat eens gaan nemen, dat zal vast helpen..

Geloof me, ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Haf :') En ik kon er dan ook helemaal niet meer mee. Als hij ging versnellen moest ik hem gelijk op de rem zetten tot stilstand. En dat ging echt niet op een lieve manier hoor. Hij nam dat het bit tussen zijn kiezen en denderde gewoon door mijn hulpen heen terwijl hij normaal gesproken wel goed op de hulpen was. Na een paar keer was het klaar. Hij probeert het af en toe nog wel eens, maar dan heb ik hem wel heel gauw weer gecorrigeerd.

Je moet trouwens bij het erop af rijden niet de tijd de rem erop hebben hoor. Alleen als hij versnelt een duidelijke hulp terug geven.

En super dat je daarin les wilt gaan nemen om het op te lossen +:)+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:52

Oke! Na een paar keer was het gewoon afgelopen en deed hij het niet meer?
Ja ik vind springen toch altijd wel leuk dus les daarin kan ook wel :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:56

sadekeshia schreef:
Oke! Na een paar keer was het gewoon afgelopen en deed hij het niet meer?
Ja ik vind springen toch altijd wel leuk dus les daarin kan ook wel :)

Af en toe zal je paard het heus nog wel proberen als je het opgelost hebt. Maar het is dan wel een stuk makkelijker omdat je paard eigenlijk al wel weet dat het niet mag en wat de consequenties zijn en omdat jij weet hoe je het op moet lossen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:36

Ik denk dat het gewoon even teveel was, springen is een compleet ander lichaamsgebruik dan dressuur. Ik ben zelf ook net begonnen en mijn paard loopt M en ik dacht dat hij een goede conditie had, maar hij heeft echt moeten opbouwen en slaapt nu ook weer helemaal platliggend in de middag ineens. Het vraagt stiekem best heel wat.