Van pony naar Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xriekk

Van pony naar Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:25

Hallo allemaal :)

Ik rij nu ongeveer een jaar op een paard en voorheen altijd op een e pony.

En nog steeds niet, is mijn houding aan het paard gewend. Ik ben erg bewegelijk en heb moeite met stil zitten. Voorheen, op mijn pony was dit absoluut niet het geval, toen zat ik als een huis.

Ik heb wel meer gehoord dat het vaak voorkomt dat de houding van de ruiter veranderd bij de overgang van pony naar paard. Daarnaast ben ik ook overgestapt van een Nrpsje naar een Fries paard, wat sowieso een wereld verschil is.

Aan het zadel kan het niet liggen, ik ben van een 18 inch waar ik in zwom naar een 17 inch fryso gegaan wat verder een prima zadel is met goede kniewrongen en een diepe zit.

Heeft iemand nog tips en foefjes om mijn zit te verbeteren?

Liefs,

denisesilver

Re: Van pony naar Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:28

Heeeel veel oefenen :)
Ik had altijd het probleem dat ik zelf al ging staan met het lichtrijden laat je dam gewoon opwippen, misschien kan je iets specifieker zijn wat je nu moeilijk vind :)

xriekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:39

denisesilver schreef:
Heeeel veel oefenen :)
Ik had altijd het probleem dat ik zelf al ging staan met het lichtrijden laat je dam gewoon opwippen, misschien kan je iets specifieker zijn wat je nu moeilijk vind :)

haha alles beweegt gewoon :'). Onderbenen is vooral verschrikkelijk, het lijkt net of ik constant been geef wat dus absoluut niet waar is want mijn paard is hartstikke voorwaarts. Ik wil ook absoluut niet creëren dat ze straks niet meer op mijn been reageert wanneer het nodig is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:41

Hm, hakken uitdrukken helpt bij mij daar tegen of je been op de goede plaats laten liggen en dat volhouden (geloof me dat doet pijn). Zijn je beugels goed op maat?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:45

heel veel zonder beugels gaan rijden Spierpijn :D neem eens een aantal zit lessen achter elkaar aan de longeer lijn zonder teugels en beugels je moet namelijk leren onafhankelijk te zitten

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:46

Ik heb het juist andersom! Ik rammelde op de pony's echt aan alle kanten (ik reed Z2 met ze maar het voelde soms echt heel knullig aan) en nu rij ik op een paard van 1,76 zonder lessen en ik zit heerlijk. Bij een paard liggen mijn benen tegen het paard waardoor ik ze stil laat liggen, bij de pony bungelde ze eronder.
In het begin was het uiteraard ook even wennen. Ik heb vooral veel tempo controle oefeningen gedaan omdat als hij een rustiger tempo heeft kan ik makkelijker meezitten. Nu dat goed gaat lukte het ook steeds beter bij een wat hoger tempo. Alleen middendraf stuiter ik er nog zowat naast met doorzitten ;)

Maar dus tempocontrole krijgen en proberen ontspannen te blijven want als je gespannen zit ga je zeker rammelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:49

Als je van een paard op een pony stapt is echt een hel ja pfoe

Zitlessen nemen is altijd mooi meegenomen ja :j

xriekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:50

denisesilver schreef:
Hm, hakken uitdrukken helpt bij mij daar tegen of je been op de goede plaats laten liggen en dat volhouden (geloof me dat doet pijn). Zijn je beugels goed op maat?

haha nou.. mijn instructrice heeft mn benen weleens 'goed neergezet' en toen moest ik ze ook te plek houden, en ja klopt, het deed pijn.

Wie mooi wil zijn moet pijn leiden. :+

Maarja, ik kan niet om het kwartier mijn been goed laten leggen elke keer met rijden, mijn beugels zijn volgensmij wel goed op maat, 1 korter vind ik onprettig rijden. Ik heb sinds begin deze week mn beugels ook boven het zadelblad gedaan ipv onder. Misschien wil dit ook nog helpen!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:51

denisesilver schreef:

Ze bedoeld het andersom, dus van pony naar paard. Maar van paard naar pony vind ik pas echt lastig idd, die pony's zijn zo rap.

xriekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:51

dresjoepie schreef:
heel veel zonder beugels gaan rijden Spierpijn :D neem eens een aantal zit lessen achter elkaar aan de longeer lijn zonder teugels en beugels je moet namelijk leren onafhankelijk te zitten

Ja dat heb ik ook door mij heen laten gaan, zo leer je wel goed 1 te zijn met je zit. Ik zal het ondervinden binnenkort, ik geloof wel dat dat goed helpt, en heeeeeel veel spierpijn bezorgt. Maar dat heb ik er voor over, want dit vind ik echt verschrikkelijk, ik wil mijn paard ook niet in de weg zitten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:53

welshfan97 schreef:
denisesilver schreef:

Ze bedoeld het andersom, dus van pony naar paard. Maar van paard naar pony vind ik pas echt lastig idd, die pony's zijn zo rap.

Ja ik weet dat het van pony naar paard is, maar als je nu weer op een pony gaat zitten :+

Ik heb sinds een half jaar ook een paard en voelde me de eerste maand echt een beginner en nog steeds raak ik weleens uit balans :j

xriekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:57

welshfan97 schreef:
Ik heb het juist andersom! Ik rammelde op de pony's echt aan alle kanten (ik reed Z2 met ze maar het voelde soms echt heel knullig aan) en nu rij ik op een paard van 1,76 zonder lessen en ik zit heerlijk. Bij een paard liggen mijn benen tegen het paard waardoor ik ze stil laat liggen, bij de pony bungelde ze eronder.
In het begin was het uiteraard ook even wennen. Ik heb vooral veel tempo controle oefeningen gedaan omdat als hij een rustiger tempo heeft kan ik makkelijker meezitten. Nu dat goed gaat lukte het ook steeds beter bij een wat hoger tempo. Alleen middendraf stuiter ik er nog zowat naast met doorzitten ;)

Maar dus tempocontrole krijgen en proberen ontspannen te blijven want als je gespannen zit ga je zeker rammelen.

Ja klopt, gespannen zitten is voor het paard ook niet goed want dan word je 1 grote spanningsbom. Mijn paard is alleen super rustig, maar in de les een wervelwind. Turbo paard. Overgangen rijden vind ik daarom erg belangrijk, thuis om haar alert te houden, op les om haar bij me te houden.

xannxannx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:53

Ik heb hier ook last van gehad, rijd nu al weer een tijdje op een fries ipv een pony, en aan het begin zag het er echt niet uit, maar na veel lessen is het toch al een stuk beter geworden, maar niet perfect.

Succes :)