Stillere beenligging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JanineMN

Stillere beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:59

Hi Bokkers,

Sinds september ben ik weer fanatiek bezig met het trainen en wedstrijden rijden.
Ik weet dat niet alles in 1 x lukt, maar dat ik mijn been niet stil krijg is nog al frustrerend!

Ik hoop dat er iemand is die mij tips kan geven!

Het vastbinden van de beugels ben ik geen voorstander van en heb al het één en ander op het net gelezen en uitgeprobeerd maar helaas nog niks gevonden wat daadwerkelijk lukt :(

HELP!!

PenS

Re: Stillere beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:28

Hallo JanineMN

Heb je zelf een idee hoe het komt dat je je been niet stil kan houden?
Wat je eigenlijk wilt bereiken is een onafhankelijk zit. Dus een zit waarbij je in balans bent zonder dat je steun op je beugels en teugels zoekt. Een juiste gewichtshulp is het meest belangrijk in het trainen, je been en teugel uiteraard als aanvulling om duidelijke hulpen te kunnen geven.

Voor een onafhankelijke zit heb je een goed balans nodig. Weet jij hoe je balans is? Ook zonder paard? Balansoefeningen staat er volop op internet. Zowel voor op de grond als voor op je paard. Rijden zonder beugels kan je misschien erg helpen te 'zitten'. Meebewegen vanuit je bekken, 1 zijn met de beweging van je paard! Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 02:00

Wat voor zadel heb je erop liggen?
Is de beugel ophanging juist voor jou?

Wat PenS zegt ga ik in mee
Hoe is jou balans met of zonder paard?
Ben je bewust van je eigen lichaam? ga deel voor deel na en ga voelen wat het doet op een bepaald moment in dit geval je benen.
Probeer eens met je instructeur zit oefeningen te doen
teugels in n knoop en rijden aan de longe
heb je dit onder de knie beugels uit en rijden maar en ook dan proberen lichtrijden te oefenen

hopelijk heb je hier wat aan

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:12

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 10:51

Bedankt voor de reacties!

Ik rij met een Rossner dressuur zadel.
Ik heb wel het idee dat mijn beugels iets te langs zijn, maar doe ik ze korter heb ik het idee met mn knieën in mn nek te zitten.
Misschien een gaatje er tussen prikken..?!

Ik zal eens gaan kijken naar de balans oefeningen en mij minder proberen te focussen op het stil houden van mijn been. Dit wekt namelijk inderdaad spanning op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:16

Die oefening van simpelman is een hele goede. Als aanvullende tip heb ik om dit te doen onder begeleiding van een goede instructeur in de vorm van een zitles, dan krijg je duidelijke feedback. Ik heb ondertussen een vrij nette balans en zit onafhankelijk maar herhaal dit nog zeker 1keer per jaar om ingeslopen foutjes eruit te kunnen halen. In balans zitten op een onafhankelijke manier is de basis van al het rijden en de enige manier om echt te communiceren met je paard.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:21

Zit je wel fijn in je zadel?
Ik had een Knight Rider en kon met geen mogelijkheid mijn been stil houden. laat staan aanleggen.
In mijn geval teveel kniewrong.
Sinds april heb ik een ander zadel met bijna geen wrong en nu lukt het wel.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:38

Heeft iemand een aanrader waar ik zitles kan volgen?

Het zadel zit goed!
Ik heb wel het één en ander gehoord over de sprenger beugels, bow balance. Iemand hier ervaring mee en zou het kunnen helpen voor een betere houding?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:47

Weet niet waar je woont, maar ik vind Carmen Schalk een aanrader. Zie http://www.zitenhouding.nl. Ze geeft clinics bij jou op stal (bij voldoende deelname!) of je kunt individueel naar haar toe voor een les.

Ze zet je bij voorkeur eerst op de simulator (een 'nep-paard') en doet dan oefeningen die lijken op wat Simpelman beschrijft. Je hebt dan de tijd en rust om echt te voelen, al is het natuurlijk niet hetzelfde als op een echt paard. Daarna, aansluitend, krijg je dan een houding en zit les op je eigen paard.

Carmen komt ongeveer maandelijks/tweemaandelijks op de stal waar ik sta en we volgen dan met een stuk of zes stalgenoten van haar een les.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:56

EsterW schreef:
Weet niet waar je woont, maar ik vind Carmen Schalk een aanrader. Zie http://www.zitenhouding.nl. Ze geeft clinics bij jou op stal (bij voldoende deelname!) of je kunt individueel naar haar toe voor een les.

Ze zet je bij voorkeur eerst op de simulator (een 'nep-paard') en doet dan oefeningen die lijken op wat Simpelman beschrijft. Je hebt dan de tijd en rust om echt te voelen, al is het natuurlijk niet hetzelfde als op een echt paard. Daarna, aansluitend, krijg je dan een houding en zit les op je eigen paard.

Carmen komt ongeveer maandelijks/tweemaandelijks op de stal waar ik sta en we volgen dan met een stuk of zes stalgenoten van haar een les.

Ik kom uit Noord-Holland
Waar sta jij?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:59

Komt geloof ik toevallig heel goed uit, de 'thuisbasis' van Carmen is in Noord-Holland. (Check ff de site waar precies.) Maar ze reist dus ook voor lessen en clinics. In mijn geval naar omg. Rotterdam.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:01

Ik zie het!! Bedankt EsterW ik ga gelijk een berichtje sturen!!
Laatst bijgewerkt door JanineMN op 13-11-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:02

Ik lees even mee. Mijn zit is namelijk verder goed (voldoende balans en evenwicht), alleen mijn onderbenen leiden een eigen leven. Ik lees hier over wel of niet druk op de beugels, verschillende meningen? Wat is nu juist?

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:03

Princesj schreef:
Ik lees even mee. Mijn zit is namelijk verder goed (voldoende balans en evenwicht), alleen mijn onderbenen leiden een eigen leven. Ik lees hier over wel of niet druk op de beugels, verschillende meningen? Wat is nu juist?

Daar ben ik benieuwd naar!
Ik probeer nu dus namelijk de druk op mijn beugels uit te oefenen..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:07

Ik kan dat door een blessure erg slecht, daarom rijd ik nu met kortere beugels om de druk te forceren. Maar als dat niet de juiste manier is ben ik voor jan l*l bezig ;-)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:16

Zadel kan wel verschil maken, maar niet als het aan je zit ligt.
Veel in verlichte zit rijden en afwisselen met typische zit oefeningen.
Lichtrijden, doorzitten, arabische draf, canadese draf , aan de longe zonder handen.
Been moet afhangen zonder druk op de beugels, maar wel met je hiel als laagste punt.
Probeer zitlessen te vinden in jouw buurt en probeer eens zonder beugels te rijden. Er bestaan heel veel oefeningen die je zit verbeteren. Geen speciale sprenger beugels ofzo voor nodig

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:17

Betadine, Ik heb heel veel zonder zadel getrained, dus in mijn geval (volgens mij ook van TS) is mijn zit gewoon in orde. Echter krijg ik mijn benen niet aan het luisteren.. Puur en alleen mijn onderbenen dus, verder nergens problemen.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:20

Vanaf vandaag ga ik het zonder beugels proberen!
Hoe vaak doen jullie dit?

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:22

Princesj schreef:
Betadine, Ik heb heel veel zonder zadel getrained, dus in mijn geval (volgens mij ook van TS) is mijn zit gewoon in orde. Echter krijg ik mijn benen niet aan het luisteren.. Puur en alleen mijn onderbenen dus, verder nergens problemen.

5 tips voor een betere beenligging.

http://ruitergevoel.com/2012/10/04/5-ti ... enligging/

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:31

JanineMN schreef:
Princesj schreef:

5 tips voor een betere beenligging.

http://ruitergevoel.com/2012/10/04/5-ti ... enligging/

Thanks!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:32

Ik ben sinds mijn laatste houding & zit les veel zonder beugels gaan rijden. Dat maakt een enorm verschil in hoe mijn paard onder me beweegt: veel losser door z'n lijf. Ik was me er niet bewust van hoe belemmerend mijn (slechte) zit is voor mijn paard. Echt een eye opener.

Als het gaat om druk op je beugels: ja, die hoort er te zijn, maar dan wel vanuit een juiste houding (en dat is meer dan je benen alleen!). Als je druk op je beugels wilt terwijl je met het achterste deel van je kuit klemt en drijft - waardoor je knieën van je zadel afkomen en je bovenbenen niet meer aansluiten - dan gaat dat niet lukken. Dus start met juiste houding van je bovenlichaam en beenligging (en dat is zonder beugels vaak makkelijker, heb ik ervaren) en zoek vanuit die correcte houding weer het rijden met druk op je beugels op.

Ik heb mijn beugels nu twee gaatjes langer gemaakt dan voor ik met de houding & zitlessen bezig ging en zelfs dat voelt nog kort als ik ze aandoe nadat ik een half uur zonder beugels gereden heb.

Wat ik veel hoor in mijn houding & zit lessen, even kort door de bocht:
- 'omhels' met je bovenbenen je paard (dat is dus geen klemmen!)
- knie is aangesloten, maar klemt niet, het is alleen een scharnierpunt
- drijven doe met het binnen-voor-gedeelte van je kuit en dus niet met de binnen-achterkant (want dan komt je knie los)
- als je beugels in hebt: je moet druk voelen op je grote teen
- ipv tenen naar binnen kun je ook denken 'hakken naar buiten' - dat helpt om je bovenbeen en kuit op de juiste manier aan te leggen
- zitten op je beide zitbeenknobbels - je bovenlijf wordt dan automatisch recht (icm gekanteld bekken scharnier je dan dus niet meer vanuit je bekken en heupen naar voren, zo'n 'tuimelpoppetje-effect')
- bekken kantelen en buikspieren 'aan' (niet GEspannen, maar AANgespannen)
- relax (!) in je rug, laat je onderrug los, buikspieren aan dus niet vertalen in spanning in je onderrug
- schouderbladen wat naar achter en naar elkaar toe brengen (anders ga je voorover)
- handen stil en recht voor je, alsof je in iedere hand een 'half kopje thee' meedraagt (geen heel kopje, want je handen moeten wel elastisch blijven, doodstil houden zou betekenen dat je je schouders gaat vastzetten!)
- richting bepalen vanuit je navel: die kijkt altijd in de rijrichting

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:37

EsterW schreef:
Ik ben sinds mijn laatste houding & zit les veel zonder beugels gaan rijden. Dat maakt een enorm verschil in hoe mijn paard onder me beweegt: veel losser door z'n lijf. Ik was me er niet bewust van hoe belemmerend mijn (slechte) zit is voor mijn paard. Echt een eye opener.

Als het gaat om druk op je beugels: ja, die hoort er te zijn, maar dan wel vanuit een juiste houding (en dat is meer dan je benen alleen!). Als je druk op je beugels wilt terwijl je met het achterste deel van je kuit klemt en drijft - waardoor je knieën van je zadel afkomen en je bovenbenen niet meer aansluiten - dan gaat dat niet lukken. Dus start met juiste houding van je bovenlichaam en beenligging (en dat is zonder beugels vaak makkelijker, heb ik ervaren) en zoek vanuit die correcte houding weer het rijden met druk op je beugels op.

Ik heb mijn beugels nu twee gaatjes langer gemaakt dan voor ik met de houding & zitlessen bezig ging en zelfs dat voelt nog kort als ik ze aandoe nadat ik een half uur zonder beugels gereden heb.

Wat ik veel hoor in mijn houding & zit lessen, even kort door de bocht:
- 'omhels' met je bovenbenen je paard (dat is dus geen klemmen!)
- knie is aangesloten, maar klemt niet, het is alleen een scharnierpunt
- drijven doe met het binnen-voor-gedeelte van je kuit en dus niet met de binnen-achterkant (want dan komt je knie los)
- als je beugels in hebt: je moet druk voelen op je grote teen
- ipv tenen naar binnen kun je ook denken 'hakken naar buiten' - dat helpt om je bovenbeen en kuit op de juiste manier aan te leggen
- zitten op je beide zitbeenknobbels - je bovenlijf wordt dan automatisch recht (icm gekanteld bekken scharnier je dan dus niet meer vanuit je bekken en heupen naar voren, zo'n 'tuimelpoppetje-effect')
- bekken kantelen en buikspieren 'aan' (niet GEspannen, maar AANgespannen)
- relax (!) in je rug, laat je onderrug los, buikspieren aan dus niet vertalen in spanning in je onderrug
- schouderbladen wat naar achter en naar elkaar toe brengen (anders ga je voorover)
- handen stil en recht voor je, alsof je in iedere hand een 'half kopje thee' meedraagt (geen heel kopje, want je handen moeten wel elastisch blijven, doodstil houden zou betekenen dat je je schouders gaat vastzetten!)
- richting bepalen vanuit je navel: die kijkt altijd in de rijrichting

Mooie tips! Ga ik zeker meenemen in de training en hoop snel deel te kunnen nemen aan een zitles!

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:38

Vandaag zonder beugels gereden, maar wat ik merk is dat mijn benen alle kanten op bungelen.
Hoe doen jullie dit?
Benen "klemmen"?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:44

Zit je wel diep genoeg in het zadel? Als je diep in het zadel zit en je benen echt laat hangen zouden ze al stiller moeten liggen.

Ik heb ook een rossner dressuur en heb hier meer steun aan dan een daalenman.

Of gooit je paard hoog op? Dan is het weer ietsjes anders.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:49

Naast boven vermelde tips heb ik nog een tip. Misschien dat stijgbeugels van gpg helpen. Ik had ook moeite met druk houden op mijn beugels maar nu ik gpg beugels heb is dat probleem opgelost en is mijn been ligging veel stiller. Tevens ben ik ook bezig met flexchair trainingen, dit helpt ook enorm.