later puberen door later inrijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

later puberen door later inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 20:15

mijn paardje doet de laatste tijd erg moeilijk bij het rijden.
en voor er commentaar komt; ja haar zadel is in orde, haar tanden oke en medisch is ze ook volledig gezond(zowel dierenarts als osteopaat is geweest).
wat ik weet over haar verleden is dat ze als 4 jarige zadelmak gemaakt is en er enkele maanden mee gereden is tot de vrouw niet meer kon door zwangerschap en ze verkocht heeft aan de mensen waar ik haar van gekocht heb. deze mensen hebben er helemaal niet mee gereden buiten 1x. ze heeft er gewoon op de weide gestaan als maatje voor de anderen. op 7 jarige leeftijd kocht ik haar en heb ik haar ingereden dit ging niet makkelijk maar het is toch gelukt. ze liep heerlijk basis dressuur en springen met zowel mij als een 7 jarig meisje :j
ze is nu 9 en sinds kort is ze heel moeilijk bij het rijden. ze protesteert, bokt(eens ik er haar door rij is dit gedaan) en doet over het algemeen heel moeilijk.

iemand wist mij vandaag te vertellen dat ze misschien gewoon haar apentijdje heeft aangezien ze zo laat is doorgereden. kan dit nu echt of niet want ik zit met de handen in de haren :?

xPabloBokt
Fotograaf

Re: later puberen door later inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:17

Misschien dat het zadel toch niet goed ligt door de bespiering die ze heeft ontwikkeld? Of is dit recent nog gecontroleerd?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:22

Ik zelf geloof er niet in, een paard dat braaf is wordt niet ineens vervelend zonder reden. Ergens moet er dan iets veranderd zijn, wat is lastig gezien jij zegt alles nagekeken te hebben.

meest voorkomende oorzaken ;
- minder buiten
- meer (teveel) voer
- rijtechnisch gaat iets verkeerd
- zadel ligt niet goed (wanneer gecontroleerd? )
- tanden (wanneer gecontroleerd)
- pijn/ ongemak door lichamelijke klachten. ( welke onderzoeken zijn gedaan?)

pas als dat allemaal uitgesloten is door een goede professional zou ik het paard aanpakken om te kijken of dat helpt..

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 20:38

alles is gecontroleerd een week of 2 nadat ze moeilijk begon te doen dus dat is zeker uitgesloten. ze staat 24/7 buiten ze krijgt wel een pak meer eten dan op de vorige stalling maar aangezien ze altijd buiten staat lijkt mij raar dat ze hier zo op reageert ? ze krijgt gewoon voer voor reacreatie paarden maar krijgt vooral veel ruwvoer. 2 heeel grote weides met in totaal 3 paarden en non-stop hooi.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:43

Mijn merrie heeft een tijdje lopen klieren doordat ik een (passend) veelzijdigheidszadel had.. dressuurzadel gekocht en het was meteen over :+

Verder denk ik niet dat ze later pubert... Puberen is iets dat met de leeftijd te maken heeft..
Alleen ik kan me wel indenken dat een paard na een bepaalde tijd bereden te zijn er even tegen wil protesteren.. ik heb hier verder geen ervaring in maar ik kan het me wel goed indenken..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:45

Hoe loopt ze aan de longe?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 20:51

Starbreeze schreef:

hetzelfde eigenlijk zowel met zadel erop als met enkel hulpteugels... wat me vooral opvalt is dat ze moeilijk vooruit te krijgen is in de draf en als je dan galop vraagt ontploft de bom zowel aan de longe als onder het zadel

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:07

En als je zonder hulpteugel, gewoon aan het halster longeert?
Ik ben van mening dat je paard niet zomaar dit gedrag vertoont, er zit haar iets dwars. Ze doet dit niet om jou te vervelen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:10

dit is niet of nauwelijks te beoordelen via bokt. je zou al haast een filmpje van haar gedrag moeten hebben. heb je les? en zo ja hoe vaak? er is maar een iemand die kan beoordelen of het paard dit doet omdat ze even wat tijd voor zichzelf nodig heeft om alles te verwerken. dan zou ik zeggen een seizoen op de wei en straks in het voorjaar weer oppakken. het kan ook zo zijn dat je hier even met een goeie instructeur door heen moet. want wij kunnen allemaal niet zien hoe jij rijd en misschien heeft het paard wel een keer zijn zin gekregen bij iets wat hij deed waardoor hij het nu constant bij je probeert. ik denk dus niet dat er iemand hier reëel over kan oordelen. van allerlei hulpteugeltjes en dat soort ongein heb je niet nodig. iemand die kan bepalen of er wel of niet rij technisch iets mis gaat, dat heb je nodig.

succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:35

Heb je les is mijn eerste vraag ? Wat zegt de instructie ervan ?

Wanneer is het begonnen ? Doe je nu moeilijkere oefeningen die ze misschien niet begrijpt of is het juist te saai voor het paard waardoor deze 'leukere' dingen gaat bedenken Wat doet ze als er een ervaren andere ruiter op zit ?

geloof namelijk niet in laat puberen tussen de 7 en 9 jaar dit zou dan al veel eerder gebeurd zijn

Er is pas ook een topic geweest talentvol maar lastig paard Typ maar eens in de zoekfunctie Misschien dat je er iets mee kan

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:48

dresjoepie schreef:
Heb je les is mijn eerste vraag ? Wat zegt de instructie ervan ?

Wanneer is het begonnen ? Doe je nu moeilijkere oefeningen die ze misschien niet begrijpt of is het juist te saai voor het paard waardoor deze 'leukere' dingen gaat bedenken Wat doet ze als er een ervaren andere ruiter op zit ?

geloof namelijk niet in laat puberen tussen de 7 en 9 jaar dit zou dan al veel eerder gebeurd zijn

Er is pas ook een topic geweest talentvol maar lastig paard Typ maar eens in de zoekfunctie Misschien dat je er iets mee kan

dat topic heb ik ook gelezen maar is geen vergelijkbare situatie omdat het daar het in en door rijden betreft. dit paard is al enige tijd onder zadel en vertoond ineens naar 2 jaar vreemd gedrag. ook de leeftijd van beide paarden (topics) verschillen enorm.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:46

TsarinaZ schreef:
Starbreeze schreef:

hetzelfde eigenlijk zowel met zadel erop als met enkel hulpteugels... wat me vooral opvalt is dat ze moeilijk vooruit te krijgen is in de draf en als je dan galop vraagt ontploft de bom zowel aan de longe als onder het zadel

Mond, rug, benen... vanaf hier niet te zien natuurlijk, maar als een paard altijd braaf is en voorwaarts en dan ineens niet meer, is er wat.
Ook het ontploffen in galop wijst erop dat er dan iets wringt, zeker als dit geen gewoon lollig gedrag voor je paard was....

Pubertijd op 9-jarige leeftijd mag je vergeten, dat slaat echt nergens op als het paard al 2 jaar braaf was.

En eerlijk gezegd geloof ik er sowieso niet zo in, meestal ontstaan de problemen bij jonge paarden op het moment dat de ruiter langer gaat rijden en intensiever gaat trainen, het paard ondervindt dan spierpijntjes en vermoeidheid, dat is het moment voor protest....

brittvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:49

Lijkt mij ook dat er toch iets is veranderd waardoor hij opeens dit verdrag vertoont