c-d welsh snel in galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kesha1

c-d welsh snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:45

hoi,

ik heb 2 verzorgpony's ze zijn beide scheef.
de ene heeft(vind ik) een bezem in Zijn nek.
de andere is een schat alleen in galop is ze zo verschrikkelijk snel! ik probeer voltes te rijden maar alleen grote en kleinere voltes is ook niks.
hebben jullie ideeën??

Bambolina

Re: c-d welsh snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:50

Heb je begeleiding?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:57

jah en nee. een vriendin van me geeft me les (oudere vriendin) en ik ga binnenkort bij de rijvereniging in de buurt rijden. ik lees me wel goed in voordat ik aan kets begin. rij zonder Zweep of sporen (sporen doe ik pas aan op hoger niveau)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:13

Als de pony's namelijk echt zo scheef zijn moet je wel echt prof. begeleiding hebben, een pony rechtrichten doe je nl. niet zo éen twee drie. Je kan je uitgebreid inlezen maar in de praktijk is toch weer ene heel ander verhaal. Je kan zo ondanks de goede bedoelingen de pony's verder kapot rijden.
Goed dat je bij een rijvereniging gaat, ik zou voor die tijd niet te veel van de pony's vragen!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 07:33

ik ben nu gewoon bezig met tempo controle en stelling naar binnen en buiten

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:12

Door recht richting gaat je paard beter in balans lopen en in de galop is balans erg belangrijk.
Mijn pony was ( is ) zo scheef als wat en de balans was soms ver te zoeken vooral rechtsom.
Nu is dit rechtsom al heel veel verbeterd zodat je ook dingen kan vragen rechtsom.

Ik ben korte rechte stukken gaan pakken in galop.
Ene keer pak ik 5 galop passen en soms 10 (nooit de zelfde stukken aanspringen of de zelfde afstanden maar veel afwisselen) en het lukt soms ook al om een hele ronde of meerdere te kunnen pakken in de galop zonder dat ze uit balans valt of gaat rennen.
Dit doe ik zowel links als rechts om.
Doet ze het goed beloon ik haar ook heel vrolijk.

Op het begin moest ik haar echt bij mij houden en haar recht proberen te houden want zodra ik dacht dat ik zo wou aanspringen, wou zij al aanspringen en nu spring ik gewoon spontaan aan als ze goed voelt ( recht en meewerkend met stellingen en been en ontspannen), Dan springt ze goed aan en gaan we rechtuit en breng ik soms mijn handen naar voren zodat ze niet op de teugels gaat lopen en dat mijn balans op dat moment ook goed is.
Momenteel ben ik bezig om haar een grote volte te laten lopen in de galop, Halve grote volte lukt momenteel linksom heel erg goed zonder dat ze naar uit balans valt en gaat rennen.
Rechtsom lukt het soms om een hele de bak rond te kunnen pakken in galop zonder dat ze uit balans komt of gaat rennen. (rechtsom in de galop komt hoofd ook nog naar boven soms maar wordt al beter dat ze in de aanleuning blijft).

Ik ben sinds een half jaar ongeveer anders gaan rijden en van te voren dacht ik altijd komt wel want ze rent toch alleen maar door de bak en rechtsom pakte ik zelden tot nooit de galop mee want dit was een ramp.
Ik ben een half jaar geleden bij iemand anders gaan lessen die weet waar ze mee bezig is en daarvoor kreeg ik les van iemand waarbij je eigenlijk ook niet vooruit bij kon komen.
Mijn 1e les hadden we samen al meer bereikt dat het jaar ervoor met mijn andere instructeur.
Dit heeft mijn ogen geopend en ben ik zelf ook wat serieuzer gaan oefenen.
Ik les gemiddeld om de week en dit doe ik zodat ik 2 weken de tijd heb om te oefenen en dat ik dan ook nog dingen kan afwisselen.
Ik rijd veel tempowisselingen en op ontspanning.
Gooi oefeningen met rijden en probeer nieuwe dingen te leren.
Momenteel is rustig te blijven, ontspanning van beide erg belangrijk.
Verder wil ik dat ze rustig in de aanleuning blijft en in stelling loopt met oefeningen.
Als er iets niet lukt kijk ik niet alleen naar mijn pony maar ook naar mij eigen want een verandering in mijn houding kan mijn pony al een race pony van worden.

Heb sinds kort ook de bossen dichterbij en ga gemiddeld 2 tot 3 x per week ook in de bossen rijden.
Voorheen gingen we in de bossen ook niet recht in de galop en nu gaan we voor gewoon op 1 rechte lijn in de galop over een pad.
Kleinere bospadjes neem ik soms ook in galop mee waarbij ze rustig in galop moet blijven en bochtjes moet lopen.
( Ja we gaan soms ook voluit in de bossen maar dit doet ze alleen als ik het vraag en dan mag ze even haar benen strekken).

Ik denk zo:
Ga je 10 passen vooruit en 9 achteruit ben je toch weer 1 stap dichter bij het doel.
Lukt het niet die dag, ga dan iets anders doen waarvan je weet dat hij/zij het kan waardoor je dan iets anders positief kan afsluiten.

Sorry voor het hele verhaal dit is mijn ervaring met het rustiger te laten lopen in de galop, Misschien kan je er iets uithalen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:36

Als ze zo scheef zijn zou ik ook eerst gaan gymnastiseren en zeker nog niet gaan galopperen,
IK zou dan eerder voor een goeie prive instructrice kiezen, sorry dat ik het zeg, op de meeste rijverrenigingen weten ze echt niet wat rechtrichten/gymnastiseren is,
In elk geval fijn dat je inziet dat sporen niet de oplossing zijn , een zweepje kan soms helpen, om je paard wat meer van de schouders te halen door b.v alleen maar de zweep tegen de schouder aan te leggen,
Maar zoek echt goeie hulp en neem de tijd,

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 21:27

ik ben gestopt.
er was al een andere verzorgster en ik wist: als ik moet gaan vechten om te bewijzen dat ik beter die beestjes kon rikden. maar mentaal maakt me dat kapot. ik ga nu een paard zoeken waar ik meeag: lessen,concours,buitenrit,1speciale vriendin mee de rest hoeft niet, rustig mee kan opbouwen en niemand me laat haastten dus alles in rust.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:32

Je zegt hier zelf, dat je bezig bent met tempo controle ????????
Je zegt dat je paard heel vlug in de galop is, dus daar heb je geen controle over tempo, het paard gaat hier als het ware in een soort van beperkte vluchtmodus, om dit onder controle te krijgen heb je echt les en zeer goede begeleiding nodig.
een vriendin die zelf denkt dat ze beter kan rijden is om zulks een probleem te gaan oplossen echt veel te weinig, je zal het probleem er enkel erger mee maken.
Neem dus echt les, van een lesgever die ook echt aandacht heeft voor het probleem op zich.

kesha1 schreef:
ik ben nu gewoon bezig met tempo controle en stelling naar binnen en buiten