Hoofd naar beneden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Hoofd naar beneden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 15:51

Sinds 4 maanden geleden,ben ik weer begonnen.mijn 23 jarige Welsh pony op te pakken. :) :)
deze heb ik al 19 jaar.alhoewel er de laatste 6 jaar weinig op gereden is ivm omstandigheden.is hij enorm lief.maar hij trekt nu steeds zijn hoofd naar beneden.de eerste paar rondjes stappen gaat goed,maar zodra ik wat langer stap.of een beetje been geef en begin te ontspannen of wil aandraven dan trekt hij zijn neus naar de grond.ik hou de licht contact met de teugels.en probeer er zoveel mogelijk af te blijven.met stelling is hij lekker soepel.als ik heb ook zonder bit geprobeerd,om te kijken of hij het dan ook doet.en dan doet hij het ook.zonder bit is hij erg sterk in de hals.zelfs longeren aan het halster doet hij het. :( het valt zo niet mee.want ik moet nu al erg op mijn houding letten,en dat verbetert niet dat hij me naar voren trekt.ik rij al wat met een langere teugel zodat hij me niet meteen naar voren trekt.

mereltje0

Re: Hoofd naar beneden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:12

Is het dat hij echt met zijn neus aan de grond gaat lopen of dat hij eerder zijn half buigt? Als het de eerste is is machine een martingaal een goed idee? Dat werkt bij de meeste paarden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:41

Martingaal heeft geen nut als het paard het hoofd omlaag doet, enkel als hij het hoofd omhoog doet.

Doet je pony dit constant? Doet hij het bij bepaalde oeefeningen?
Ik zou kijken of je pony het lijf nog wel in orde heeft. Het kan heel goed een lichamelijk ongemak zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:45

hij buigt half,en als de teugel lang genoeg is,dan naar de grond.hij doet het niet bij een bepaalde oefening.en niet contstant.maar ik wel het idee,dat hij het doet.als ik een beetje contact of ontspan vraag.ik gebruik liever geen hulpteugel.Joolien,heb je ook een idee?waar ik het lichamelijk zou moeten zoeken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:41

Waarschijnlijk loopt de pony heel erg op de voorhand, dus miss kun je je eens gaan verdiepen in het gymnastiseren vanaf de grond?
Je kan het dier dan leren zijn achterbeen soepel en buigzaam te maken , ook erg belangrijk voor de wat oudere paarden, zodat ze soepel hun oude dag in kunnen en niet stram worden,
Longeren kun ej doen van heel dicht bij , vaak van te ver raakt het dier uit balans en komen de hulpen niet door, als je dichter bij gaat lopen , samen op de volte dan gaat het meestal al beter, maar ik weet niet of jij goed technisch kan longeren en of je weet waar je op moet letten??
Je kan ook les nemen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 18:04

nee,weet zo niet waar ik op moet letten met longeren,maar kan het proberen.en waar kan ik dat aan zien dat hij op de voorhand loopt? :j

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:05

Waar ik een beetje aan denk ik is on- of niet voldoende getrainde rug en halsspieren waardoor het voor je paard moeilijk is langere tijd in een opgerichte houding te lopen. De combinatie van spieren en nekband (ligamenten) zorgen voor de bovenlijn van het paard.
Dit staat heel mooi uitgelegd in het boek "Dressuur onder vuur" van Gerd Heuschmann.

Op zich is de hoofd/hals houding minder belangrijk dan het juiste gebruik van de rugspieren.
Training hiervan kost tijd ...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:52

Ja als je al niet weet , ziet en voelt als een pony op de voorhand loopt, dan zou ik toch echt eens een goeie instructrice zoeken die jou kan vertellen wat gymmen/rechtrichten is en waarom dat zo belangrijk is

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:59

Ben ik de enige die denkt; pony is al 23, 6 jaar nauwelijks op gereden en dan moet het nu ineens weer gebeuren?

Laat dat beestje lekker van zijn pensioen genieten :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:08

Ik ben erg verbaasd... dit lijkt me nogal oneerlijk tegenover je paard, TS. Het dier is niet piep meer, en je rijdt er na 6 jaar zowat NIKS pas weer 4 maanden op?
Vind je het gek dat het paard tracht halslengte te verwerven? Er zullen heel veel spieren pijn doen, en de balans en kracht zullen ook te wensen overlaten.
Hoe heb je het eigenlijk opgebouwd in die 4 maanden, longeer je wel eens, en hoe lang rijd je, hoeveel keer per week en hoe lang per keer?
Volgens mij gaat het het paard allemaal veel te snel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:02

ik rij hem met een langere teugel.dus hij heeft veel vrijheid in de hals.ik longeer hem wel eens.
ik zal even opnoemen hoe ik hem beweging geef.
maandag,vrij.
dinsdag,vrij.
woensdag,longeren.ongeveer een half uur waarbij 20 minuten stappen.
donderdag,vrij.
vrijdag,vrij.
zaterdag,half uurtje rijden.waarbij veel figuren doen in stap,om hem soepel te houden en een paar ronjes draf.
zondag,vrij.
maandag,weer een half uurtje rijden.waarbij weer oefeningen in stap.en een paar rondjes draf.
dinsdag vrij.
woensdag,weer een half uurtje rijden.met veel oefeningen in stap of longeren.
donderdag,vrij.
vrijdag,weer een half uurtje rijden.met veel stappen.
zaterdag,vrij of weer een half uurtje rijden.
zo wisselllen de weken.is dat dan zoveel?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:47

Laat dat beessie lekker van zijn pensioen genieten..Hij is 23 jaar, 6 jaar niets mee gedaan en nu moet hij weer aan de bak..Alle spieren is hij kwijt en op deze leeftijd ook niet meer zo makkelijk om ze weer er op te krijgen..Dus lekker laten genieten van zijn oude dag en niet meer longeren of rijden..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:56

Jouw kennis en kunde is duidelijk heel laag, het paard heeft blijkbaar zelf ook niet echt een grote en goede opleiding gekregen, het paard is nu 23j wat best een behoorlijke leeftijd te noemen is.
Het zou niet eerlijk zijn om nu te zeggen we gaan dit paard eens in een bepaalde vorm leren lopen, nee geniet ervan, zolang hij dit nog kan, forceer niks, en vergeet een beetje de kleine ongemakken.
Eigenlijk zijn die ongemakken niet het paard zijn fout, maar ben jij diegene die heeft nagelaten het paard in zijn jongere jaren behoorlijk te rijden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:08

ik vind het knap,dat jullie achter een beeldscherm kunnen zien.hoe fit hij is.hij hoeft geen zware dressuuroefeningen te doen of aan de teugel te lopen.vroeger werd hij inderdaad zowat elke dag bereden.we kregen les om mijn houding.niet om hem op een bepaald dressuur nivo te krijgen,
we maakten veel buitenritten.toch wel grappig :j in topics van anderen word geadviseerd.om oudere paarden in beweging te houden.zodat ze soepel blijven.en hier word gedaan of ik verwacht dat hij nog ZZ kan lopen of zo.kennen jullie het gezegde,rust roest? :) aeolusnr1,mijn kennis is wel zo goed.dat ik wel kan inschatten,of het paard nog wel aan kan om bereden te worden.als dat niet meer kan jammer dan.dan gaat hij met pensioen.en niet naar de slager.of zo.hij gaat hier dood. :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:11

Rust roest idd die van mij is 27 jaar en loopt hele dagen buiten in het weiland met vriendjes..En s'avonds in een lekkere stal hij staat lekker te genieten..Waarom moet je nu perse dat beessie na 6 jaar weer op pakken, ik zie daar het nut niet van in..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 19:05

tja,wat is zowiezo het nut van paardrijden 8)7 .en kun je wel zeggen perse dat beesie.
ik heb hier geen 20 paarden op stal,waar ik hem toevallig uit kies.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:12

Je hebt blijkbaar 6 jaar geen zin gehad om iets met hem te doen, waarom na 6 jaar dan weer wel.!! Zoek een verzorgpaard of iets dergelijks dit is niet eerlijk tegenover het paard..

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:10

He hou het allemaal even een beetje gezellig. TS vraagt om advies niet om kritiek. Daarbij ken ik genoeg paarden die ook weer opgepakt waren nadat ze de 20 gepasseerd waren en als je het rustig doet, en recreatief houdt is er echt niets op tegen.

TS, heb je misschien een foto wat hij precies doet?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 14:31

nee, sorry geen foto.6 jaar geen zin gehad?het kon niet ivm ernsige ziekte in de famile. :(
dus hou je oordeel graag voor je

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:46

Juist leuk dat je je pony weer voorzichtig oppakt, er vanuit gaande dat jouw pony ook aangeeft het werk leuk te vinden.
Het kan heel goed zijn dat hij gewoon snel vermoeid is door zijn mindere conditie icm zijn leeftijd.
Ik zou zeggen luister goed naar de signalen van jouw pony en overvraag hem niet. Dus maak korte ritjes en neem hem vooral ook mee op kleine buitenritjes met veel stapwerk. Dit houdt hem fris in zijn hoofd en maakt hem langzaam weer wat sterker.

Het kan nooit kwaad om af en toe een masseur te laten komen om zijn spiertjes soepel te houden. En laat even checken of je zadel goed op hem ligt. Want dit kan zeker door verminderde spieropbouw anders zijn gaan liggen.
En neem eens een les van iemand die je op weg kan helpen. Want die kan beter beoordelen wat een passende training is voor jouw pony.

Succes en veel plezier!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 14:56

bedankt voor je reactie.ik neem aan dat hij het wel leuk vind om te werken.ik heb hem al 19 jaar.
als hij het niet leuk vond dan had ik dat gemerkt,en dan was ik ook niet door gegaan.ik doe zeker rustig aan.vooral veel stappen. :)