Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marshmellow

Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:09

Hi!

Mijn paard is -vooral nu de koudere maanden eraan komen- niet meer normaal te rijden..
Het is altijd wel een enorme drukte maker en ook zeker niet de liefste met rijden, maar zoals hij nu doet is echt gewoon niet meer leuk.
Onze bak ligt tussen 2 weilanden met paarden in.
Wanneer deze paarden staan te grazen is er niks aan de hand, hij houd ze wel heel erg in de gaten maar daar blijft het bij.
Nu staat er ook een 2 jarige die -wat logisch is- nogal is een sprintje trekt en speelt met de andere paarden, waardoor mijn paard hélemaal uit zn plaat gaat..
Ook als hij een paard over de straat hoort lopen word hij helemaal knetter gek.
En wanneer de paarden weer rustig zijn blijft die van mij om elk geluidje of beweging aan de kletter gaan.
In het begin kon ik er wel om lachen, maar hij gaat steeds gekker doen en er komt een keer dat ik die onnozele sprongen niet kan uitzitten.
Het is zelfs zo ver gekomen dat ik alleen maar 's avonds rijd wanneer de paarden binnen staan, en heb er nu al 2 keer af moeten stappen omdat ik van alle spanning hyperventilatie kreeg..
Aan de hand of als hij los in de bak staat is er niks aan de hand, hij doet het dus echt alleen als ik erop zit.
Paarden van de wei binnen zetten is ook geen optie, t zijn mijn paarden niet, en ik vind ook dat hij er gewoon aan moet wennen.. Maar hoe?
Ik ben normaal totaal niet bang met rijden, rijd ook geregeld lastige paarden voor andere, maar dit is gewoon niet leuk meer.

Iemand enig idee wat ik hiermee aan moet?
Boos worden maakt het alleen maar erger, en negeren helpt niet..
Ik rij hem nu al z'n hele leven in die bak met paarden ernaast maar hij lijkt er gewoon niet aan te kunnen wennen.

Ik heb ook een filmpje van vorig jaar hoe hij toen deed toen de paarden in de wei aan t rennen waren, helaas is dat nog niks vergeleken met hoe hij nu door de bak stormt..

Ik hoef geen commentaar of m'n paard medisch wel goed is, want hij doet dit niet wanneer de paarden niet naast de bak staan.
Ook komt de tandarts elk jaar, osteopaat en masseur komen er vaak genoeg bij, en zadel ligt gewoon goed.
En ik snap dat hij even blij kan worden van andere paarden die aan het rennen zijn, maar hij reageert wel heel overdreven..

:evaw:

Ginootje

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:14

Ik weet niet hoe of wat je hieraan kan doen, maar wat ik wel weet is dat ik wil zeggen dat je onwijs goed blijft zitten zeg! Wauw!

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:16

(heb stiekem toch wel genoten van je filmpje hihi)
Maar eerlijk te zijn, je ziet aan alles dat je paard totaal gefixeerd is op alles om hem heen i.p.v. het werk wat er van hem wordt gevraagd. Misschien iets harder aan het werk zetten? Na een bok op een kleine volte tot de orde roepen, of vanuit de hoek waar geen paarden staan het werk uitbouwen.
Ik zal inderdaad niet zeggen dat boos worden een oplossing is, maar ik denk wel dat je hier wat strenger mag zijn in de zin van, kom op aandacht erbij en aan het werk.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:17

Jeetje; ik vind het al knap dat je op het filmpje blijft zitten! En je schrijft dattie het nu nog veel erger doet! -O-

Helaas geen idee hoe je dit zou moeten oplossen; sorry... Je kunt moeilijk alle paarden binnen zetten wanneer je gaat rijden.
Doet hij dat ook als er een tweede paard bij is in de bak (die wel rustig blijft?) en de rest op de wei gaat rennen? Misschen kun je op die manier wat gaan oefenen.

Cookies

Wat een draak en wat knap dat je blijft zitten. Is het een optie om hem van te voren al een beetje te longeren zodat de frissigheid eraf is?

Es_ther

Jeetje zeg, wat een sprongen! Knap dat je blijft zitten!

Op dat filmpje rent hij steeds naar het hek, het lijkt wel of ie zich bang voelt alleen en terug wilt naar de kudde..

Op 50 sec. rijd je hem (in zoverre mogelijk) goed naar voren, maar 2 seconden daarna begint ie weer.
Lastig is dit, en hoe is ie als er meerdere mensen in de bak rijden?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:21

M'n complimenten, dat jij blijft zitten.
Erg lastig dit.
Ik zou het ook niet weten hoe je dit op kan lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:26

Het eerste wat bij me opkomt is eens kijken naar stalling en voer. Hoe lang en hoe staat hij buiten? Hoeveel krachtvoer en wat voor soort krijgt hij?
Hoe is hij als je met hem naar buiten gaat aan de hand?

Anders zijn er nog wel wat ideeën wat training betreft die erg kunnen helpen.

En je blijft inderdaad erg goed zitten!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-14 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:28

Het enige wat ik kan bedenken is houd hem bezig, zorg dat zijn aandacht bij jou blijft.
Ben bang dat je dat al geprobeerd hebt

En ja je blijft wel goed zitten! Daar kan ik jaloers op worden haha

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:30

Hoe veel per dag staat hij buiten?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:31

Wat een schijtbok zeg, snap dat je dit niet meer leuk vind. Geen rijden meer aan zo..
Vervelend zeg, maar ik denk dat je hem toch een keer onwijs flink op zijn donder moet geven, dit is gewoon verschrikkelijk irritant en voornamelijk baldadigheid. Best lastig, want je blijft nu al onwijs goed zitten, maar ik zou hem echt een keer een onwijs knal geven. Desnoods iemand vanaf de grond met longeerzweep..

Probeer hem al vanaf het begin met rijden aan het werk te zetten, stelling links/ stelling rechts. Als je merkt dat de andere paarden en hij dus ook gaat eerst een enorme brul geven en als die dan gaat hem verschrikkelijk op zijn donder geven. Helemaal wanneer die zo omhoog gaat springen. Een voorwaartse beweging is wat dat betreft minder erg, dan die stomme rot sprongen. Gaat die weer, weer mep. En tussendoor doen alsof je neus bloedt en hem gewoon weer aan het werk zetten.

Ik hoef nu niet heel bokt over mij heen, want ik ben altijd onwijs eerlijk met rijden en heb dit zelf niet nodig. Maar als ik het zo bij jou zie..

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:33

Jeetje wat lastig! Maar respect hoe goed jij blijft zitten :oo

Omtrekken lukt niet? Ik heb een 'soortgelijk' paard gereden, deze nam een sprint op een random moment, maar als je deze direct omtrok en aan het werk zette was hij weer braaf. Dit werkt ook niet?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:33

Goeie grutten! En nu nog erger? Respect dat je blijft zitten en uberhaubt nog rijd! Dit lijkt me echt NIET grappig.

Bij mij was ie na een maandje van dit gedrag al in de verkoop gegaan haha! Wordt er nu al zenuwachtig van als ik er naar kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:35

Op 0:09 had je hem naar voren moeten rijden. En met behoorlijk veel overtuiging. In het begin zie je dat je hem vooral op de rem wil hebben, maar probeer hem hier juist uit te rijden. Voorwaarts voorkomt hele gekke manoeuvres die het risico met zich meebrengen dat jullie alletwee op de grond eindigen.

Verder vraag ik me af hoe vaak dit paard buiten komt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-14 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:37

Nou je valt er iig niet zomaar af blijkt wel uit het filmpje haha! Sorry moest er wel even om lachen maar eigenlijk is dit soort gedrag om te huilen...
Wat doe je om hem te laten weten dat dit absoluut niet de bedoeling is? Bv stem verheffen, zweepje aanleggen (lees fikse mep) oid?
Wat in jouw geval miss wel wil helpen is doorgalloperen ipv hem in te houden. Op de volte en vooruit. Net zolang tot je paard het zin er totaal van af heeft. Hij wil onder je vandaan rennen, nou dan laat hem ook maar in dat tempo doorgaan.
Wat wellicht ook een optie is, is longeren in die betreffende bak (als dat toegestaan is althans). Dubbele lijn is in dat geval wel fijn mits je er enige ervaring mee hebt.
Wat doet ie eigenlijk als je aan de hand door de bak stapt en de rest uit zn plaat gaat?

Hij zal toch moeten leren zn aandacht bij jou te houden tijdens het werk. Miss is het ook nog een optie om wat hulp in te schakelen in de vorm van mensen die langs de bak lopen met een paard. Aangezien je zegt dat ie van hoefgetrappel op straat ook zo doet. Bv eerst 1 iemand met paard rustig langs laten komen en dat uitbreiden naar 2 mensen met paarden die langsdraven ofzo.
Succes iig!
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 10-11-14 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleenzz2

Heel erg knap dat je blijft zitten en dat je doorzet, ik kan me voorstellen dat dit echt verschrikkelijk is! Heb je op dit moment les? Ik denk namelijk dat je hem vooral heel erg aan het werk moet gaan zetten, heel veel achten rijden en dan ook echt even doorvragen zodat hij loslaat en dan vervolgens weer de andere kant op sturen, ook kun je op de rechte stukken stelling vragen naar binnen en naar buiten en eigenlijk gewoon proberen om hem constant aan het werk te zetten en niet te veel stukken rechtuit te rijden zonder dat hij iets moet doen, pas rechtuit als hij fijn loopt en je het gevoel hebt dat je controle hebt. (Maar ik kan me voorstellen dat dit lastig te voelen is omdat het zo te zien erg onverwachts gebeurd) Ik weet niet of dit helpt en of je het misschien al geprobeerd hebt maar allicht helpt het.. Als je wel les hebt kun je vragen of je instructrice/instructeur je kan helpen met dit probleem en anders als je geen instructie hebt misschien zoeken naar iemand de je hiermee kan helpen en die door jou en je paard aan het werk te zetten ervoor kan zorgen dat dit probleem minder wordt/weggaat.

vencedor

Zelfde als hierboven, veel bochtjes draaien, onzin figuren rijden. Keer goed op zn (@#%) geven..Je blijft goed zitten zeg!

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:38

Wauw ik lag er na een paar seconden al af denk ik :j
Ik ben ook van mening (gebaseerd op dit filmpje) dat je hem wat meer aan het werk moet zetten als er nu eenmaal paarden in de wei zijn.. Ervoor zorgen dat hij echt naar jou gaat luisteren en zich niet laat afleiden door de paarden in de wei.

Dit is geen commentaar, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, als je weet dat hij zulke gekke sprongen gaat maken waarom draag je dan geen cap? Je zou er toch eens afdonderen..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:38

Oh bah dat is echt niet leuk :n Knap dat je blijft doorgaan hoor, ik zou m'n broek vol schijten!

Enige wat ik kan bedenken is inderdaad ten alle tijden voorwaarts. En bij het kleinste signaal dat zijn aandacht verschuift naar de wei 'afstraffen' . Dat betekent bij mij bijvoorbeeld even aantikken met been/zweep, even kneepje in een teugel, even stelling vragen. En dat echt al als hij zijn oortjes nog maar die kant op heeft. Is dus niet persé op zijn donder geven, maar wel duidelijk maken dat hij 100% concentratie dient te geven ten alle tijden. Erg lastig probleem hoor!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:39

Maar wat ik begrijp doet hij dit al heel lang?
Denk niet dat je het er helemaal uit gaat krijgen.
Als je zo niet meer leuk vind wat logisch is dan zeg ik misschien maar verkopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:39

Goed kijken KirstenHorse: ze draagt wel een cap. Een lichtbruine. Ik zag het ook pas na 2x kijken.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:40

knap gereden.. Wat een klier! Ik zou niet weten wat je moet doen, hij is gewoon compleet met andere dingen bezig. Op z'n kop geven.. tjsa. zal het helpen vraag ik me af? kan het natuurlijk op z'n minst proberen want hij is wel erg stout..

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:41

Nou je leert er wel van zitten :+

Ik zou idd eens serieus naar zijn rantsoen en weidegang kijken. Gaat ie op dit moment mee op concours? Zo niet haal zijn brok maar weg voor een tijdje. Ruwvoer met evt wat vitaminen korrels is nu Genoeg. Zo veel mogelijk naar buiten gooien. Liefst met andere paardrn.

Krijg niet de indruk dat paardmonster bang is oid. Dit is een handigheidje van hem geworden om onder het werk uit te komen.

Wbt rijden, als je zelf niet meer zo goed durft (wat begrijpelijk zou zijn) laat een paar keer een prof komen die hem flink aan het werk zet. Jij bent net ff te lief voor hem.
Succes!

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:42

Bernoe schreef:
Nou je valt er iig niet zomaar af blijkt wel uit het filmpje haha! Sorry moest er wel even om lachen maar eigenlijk is dit soort gedrag om te huilen...
Wat doe je om hem te laten weten dat dit absoluut niet de bedoeling is? Bv stem verheffen, zweepje aanleggen (lees fikse mep) oid?
Wat in jouw geval miss wel wil helpen is doorgalloperen ipv hem in te houden. Op de volte en vooruit. Net zolang tot je paard het zin er totaal van af heeft. Hij wil onder je vandaan rennen, nou dan laat hem ook maar in dat tempo doorgaan.
Wat wellicht ook een optie is, is longeren in die betreffende bak (als dat toegestaan is althans). Dubbele lijn is in dat geval wel fijn mits je er enige ervaring mee hebt.
Wat doet ie eigenlijk als je aan de hand door de bak stapt en de rest uit zn plaat gaat?

Hij zal toch moeten leren zn aandacht bij jou te houden tijdens het werk. Miss is het ook nog een optie om wat hulp in te schakelen in de vorm van mensen die langs de bak lopen met een paard. Aangezien je zegt dat ie van hoefgetrappel op straat ook zo doet. Bv eerst 1 iemand met paard rustig langs laten komen en dat uitbreiden naar 2 mensen met paarden die langsdraven ofzo.
Succes iig!

Inderdaad wat Bernoe ook zegt en wat ik nog vergeten was, op het moment dat hij naar voren schiet moet jij eigenlijk zelf nog een keer been extra geven en laat hem dan maar een keer 10 minuten (net zolang totdat hij bek af is) galopperen en dan zelf terugnemen naar draf en afmaken/verdergaan waar je mee bezig was. Begint hij weer dan weer galopperen en hetzelfde doen maar als je hem echt heel erg moe hebt gemaakt is dat denk ik niet meer nodig.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:42

KirstenHorse schreef:
Wauw ik lag er na een paar seconden al af denk ik :j
Ik ben ook van mening (gebaseerd op dit filmpje) dat je hem wat meer aan het werk moet zetten als er nu eenmaal paarden in de wei zijn.. Ervoor zorgen dat hij echt naar jou gaat luisteren en zich niet laat afleiden door de paarden in de wei.

Dit is geen commentaar, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, als je weet dat hij zulke gekke sprongen gaat maken waarom draag je dan geen cap? Je zou er toch eens afdonderen..

Brilletje nodig? TS heeft gewoon een cap op ;)

Wat een t*ringbok zeg. Ik zeg ook aanpakken,desnoods een slof erom om hem eens makkelijker terug te kunnen nemen. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan...

Dingen als longeren voor het rijden werkt bij zo'n paard niet. Alleen aandacht erbij houden, alleen is dat juist de truc.

Ik zou hem sowieso niet te groot rijden. Korte voltes en die uitbreiden.

Moe maken werkt bij dit paard vermoedelijk ook niet.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 10-11-14 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt