Slecht voor haar rug?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Slecht voor haar rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 16:20

Hoi Bokkers,
Ik heb nu 1,5 jaar een verzorgshetlander, ze is rond de 15 jaar maar gedraagt zich als een 5-jarige! :P ze is best wel druk, houdt van racen en springen. Ze is rond de 1 meter. Ik longeer haar veel, maar ik rijdt ook op haar, zonder zadel en gewoon met halster & halstertouw een bitloos hoofdstel. Niet heel lang, doe wel alle gangen en neem soms een sprongetje. Ik ben 1,57 en 43 kilo, is dit slecht voor haar rug als ik dit regelmatig doe?

janahxginger

Re: Slecht voor haar rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:21

Heb je misschien en foto van jou erop? Achter een scherm kunnen wij dit moeilijk zeggen. ;)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:25

janahxginger schreef:
Heb je misschien en foto van jou erop? Achter een scherm kunnen wij dit moeilijk zeggen. ;)

Ja ik zal even uitvogelen hoe ik dat moet doen op mijn iPad

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:31

Ponies van <1 meter lijken mij niet geschikt voor zulke lange personen.het gewicht kan wel een keertje maar als je echt regelmatig wil rijden is een grotere wel aan te raden

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:47

piezze schreef:
Ponies van <1 meter lijken mij niet geschikt voor zulke lange personen.het gewicht kan wel een keertje maar als je echt regelmatig wil rijden is een grotere wel aan te raden

Bedankt, als ik op haar "zit" dan is het ook maar een kwartiertje, 1keer in de week. Ik longeer meer met haar!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:52

ik deed het ook gewoon met mijn shet , als het 1 keer in de week is kan het gewoon , ik merkte dat hij het veel leuker vond om lekker te racen en te springen dan alleen maar een beetje te wandelen

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:06

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:23

TrIjNiE__ schreef:
Zonder zadel rijden is erg slecht voor de pony haar rug, hier is een topic over geweest : [RT-D] Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"? Ook al doe je het maar een kwartiertje en 1 x per week, zelfs dat is al te veel!

Wanneer gingen paarden van beesten naar porseleinen popjes? Een keer in de week voor een kwartier, mits de persoon past en niet te zwaar is, kan echt geen kwaad. Anders zouden er al heel wat pony's met zware rugklachten ingestort zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:29

Kijk en luister naar je pony. Als die vrolijk en vriendelijk is en blijft, en achteraf geen gevoeligheden heeft op de rug, dan kan het wel. Er zijn verhalen bekend (wel in de middeleeuwen of zo wel te verstaan) waar volwassenen lange afstanden aflegden met shetlanders. In verhouding tot hun grootte zouden ze sterker zijn dan een groot paard.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:33

Ik vind het zeker wel kunnen als je leuke ritjes gaat doen :j
Dat geeft ze lekker beweging en jij hebt ook lol.

Je bent helemaal niet groot en ook niet te zwaar.
De pony is ook aan de grotere kant dus dat is ook een meevaller. :j

Ik ben heel benieuwd naar een foto, kleine duo's zijn leuk! :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:10

hwn schreef:
Kijk en luister naar je pony. Als die vrolijk en vriendelijk is en blijft, en achteraf geen gevoeligheden heeft op de rug, dan kan het wel. Er zijn verhalen bekend (wel in de middeleeuwen of zo wel te verstaan) waar volwassenen lange afstanden aflegden met shetlanders. In verhouding tot hun grootte zouden ze sterker zijn dan een groot paard.

De shetlanders van toen zijn niet te vergelijken met die van nu hoor. Toch niet op die manier.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:36

TrIjNiE__ schreef:
hwn schreef:

De shetlanders van toen zijn niet te vergelijken met die van nu hoor. Toch niet op die manier.

En waarom niet? Ik vraag me af hoeveel shetlanders veranderd zijn.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 09:52

faunty schreef:
ik deed het ook gewoon met mijn shet , als het 1 keer in de week is kan het gewoon , ik merkte dat hij het veel leuker vond om lekker te racen en te springen dan alleen maar een beetje te wandelen

Jaa inderdaad!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 09:54

hwn schreef:

Ze blijft gewoon vrolijk en ze heeft verder geen gevoeligheden op de rug.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 09:55

tessyke schreef:
Ik vind het zeker wel kunnen als je leuke ritjes gaat doen :j
Dat geeft ze lekker beweging en jij hebt ook lol.

Je bent helemaal niet groot en ook niet te zwaar.
De pony is ook aan de grotere kant dus dat is ook een meevaller. :j

Ik ben heel benieuwd naar een foto, kleine duo's zijn leuk! :D

Ja inderdaad :)
Ik zal vanmiddag proberen een foto te plaatsen! :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:00

Even gepikt uit een ander topic.

De reden waarom je niet zonder zadel moet rijden:

Iedere keer kijk ik weer hoofdschuddend naar deze discussie's. Ze worden keer op keer geopent, terwijl er steevast twee groepen op HPS zijn die heel duidelijk bij hun standpunt blijven. Welles, nietes. Voor ik deze reactie dan ook helemaal uitwerk, wil ik even zeggen dat ik open sta voor beiden uitkomsten, en dus niet partijdig ben.

De stelling: Is zonder zadel rijden slecht?

Eén groep zegt van wel omdat onze elegante zitbeetjes in de rug duwen, groep twee zegt dat dat wel meevalt en dat ze al heel hun paardencarriëre zonder zadel rijden zonder klachten van het paard af. Maar hoe kan dat dan? Hebben zij iets wat andere niet zien? Voor eens en voor altijd wil ik deze discussie uitbannen door een volledige uitwerking te laten zien van het paarden en mensenlichaam. Ik weet het, dat heeft de wetenschap al eerder gedaan. Maar zij deden het voor een andere doelgroep. Mijn doelgroep zijn jullie, heel HPS, mijn doel is om duidelijkheid te krijgen voor iedereen.

De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
[ Afbeelding ]

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
[ Afbeelding ]
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
[ Afbeelding ]

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
[ Afbeelding ]
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!

Ik zie de zonderzadelrijders al beteuterd kijken. Maar ik stop mijn zoektocht niet. Want hoewel er op de achterkant van onze bips geen spieren zitten, betekent het niet dat er op een andere plaats ook geen spiermassa zit. Hierbij gooi ik dus een nieuwe methode zitten in mijn post. Want het is mogelijk, zie ik nu, om zonder zadel te rijden. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:
[ Afbeelding ]

Het vergt veel oefening, maar ik denk dat het mogelijk is om zonder schade toe te brengen toch te rijden.

Hopelijk heb ik hiermee veel dingen verklaard en uitgelegd, maar mochten er dingen niet kloppen: Be kind, ik heb hier meer dan twee uur aan gewerkt. :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:47

Inderdaad, precies wat hier boven gezegd wordt! NIET meer rijden, enkel als je een zadel hebt!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:48

uhh dat staat er niet Trijnie.
Je kan best zonder zadel rijden maar dan moet je niet alleen op je kont zitten maar ook op je bovenbenen :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:50

minikatje schreef:
uhh dat staat er niet Trijnie.
Je kan best zonder zadel rijden maar dan moet je niet alleen op je kont zitten maar ook op je bovenbenen :)

Ow sorry. De laatste foto werkt niet, daarom zag ik het niet :)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:54

Ik zal het proberen, bedankt minikatje!