Nistral onderlinge 9-11-2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Nistral onderlinge 9-11-2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 21:04

Vandaag had ik een onderlinge wedstrijd
Sinds zaterdag hebben we een nieuw zadel en zondag en maandag ging t rijden.
Woensdag en vrijdag ging het helaas minder, maar vandaag was ze gelukkig wel weer wat fijner te rijden
Er mocht wat meer ontspanning en impuls bij, maar ik ben tevreden

Eigen punten van kritiek
Nistral mag ontspannender en meer door de kaak
Middendraf gaat met pieken en dalen, soms gebeurd er niks, soms versnellen we alleen maar, soms versnellen en verruimen we en heel soms gaat het heel erg netjes volgens het boekje hier oefenen we uiteraard ook gewoon op

Zelf mag ik mn benen veel stiller houden, het drijven/zwabberen gebeurd geheel onbewust schrok er toch wel van met het zien van het filmpje
Morgen heb ik weer les dus gaan we er zeker aan werken (mn instructrice gaat ook mee op wedstrijd dus die weet ook wel wat er fout ging)
Zelf ontspannen zitten vind ik ook nog wel moeilijk, maar daar goed opgelet met het rijden (helaas vergat ik daardoor wel weer de afwerking |o )
En moet iets meer rijden alsof het niks is waardoor het er meer uitziet alsof het vanzelf gaat.

Al met al ben ik zeer tevreden
We hebben de punten voor de L1, maar ik ga nog lang niet over omdat de aanleuning en ontspanning nog niet perfect is en zelf is mn houding soms nog om te janken en die zwabber/drijf benen moeten ook veeeeel minder (daarnaast is het wijken ook nog lang niet bevestigd etc)
26 november mogen we weer officieel :)

Hier het filmpje van de proef (proef 5)
commentaar mag zeker, maar wel vriendelijk en onderbouwd :)
We hebben les dus komt zeker goed, maar tips van bokkers zijn uiteraard ook zeer welkom

https://www.youtube.com/watch?v=LSIUfur ... e=youtu.be

Ohja we waren 2e (van de 6) met 185 punten :)

Oedi

Re: Nistral onderlinge 9-11-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:24

Ik vind dat je netjes je proefje rijd :) Het valt me op dat je je opspant in je schouders en hierdoor soms je armen en handen vast zet, dit is goed te zien wanneer je aanspringt in de linkergalop. Ook het halsstrekken mag mijns insziens meer, nu blijft hij zijn hoofd hooghouden, probeer er op te oefenen dat hij de aanleuning opzoekt.
Is Nistral je eigen paardje of een manegepaard?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 21:37

Halsstrekken zijn we inderdaad mee bezig :)
Ja aanspringen moet ik zelf leren te blijven zitten, soms denk ik er niet aan. Thuis vaak wel ik denk op wedstrijd soms teveel of te weinig haha
Maar ik kom er wel
Nis is mn 'eigen' ze is van een ander maar mag er echt alles mee doen en laten :) voelt echt als een eigen iig haha heb alleen de kosten er niet van :) (ja harnachement en wedstrijden etc wel)

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:29

Netjes voor een B proef!
Probeer haar de gehele proef wat actiever te houden en goed vanuit de achterhand naar voren te rijden. Dus laat haar jou handen opzoeken ipv dat jij verbinding met haar zoekt. Zorg dat ze goed voor je been is en op het moment dat het paard de verbinding gaat zoeken en aannemen gaat het halsstrekken bijna vanzelf!
Probeer verder af en toe wat minder streng te zijn met je binnen hand, (binnenbeen-buitenteugel !).
Let vooral met het doorzitten op dat ze niet terugvalt in tempo, actief houden! Altijd naar voren denken!
Succes!

Ess98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:33

Ik vind het er netjes uitzien!! :)
Wel vind ik dat je je handen een beetje laag houd (dicht bij je zadel) en
wat me ook opvalt is dat je zowat elke pas aanspoort, als je je pony sneller aan het been wilt hebber kun je beter een keer duidelijk zijn. Als je continue aanspoort wordt je pony traag aan het been en zal hij er dus minder actief op reageren.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:10

Ja dat aansporen gaat dus geheel onbewust ;(
Ga er zeker opletten!
Met de les zijn we iig bezig met been geen reactie? Tik met de zweep
Sporen heb ik erom omdat ze dan niet om mn been naar binnenvalt met voltes etc
Absoluut niet voor t voorwaarts rijden dat heeft bij haar geen zin haha ze regaeerd (als ze reageerd) alleen op kuithulp niet op spoor (ja voor t opzij gaan oid)
Handen ga ik ook op letten :)
En t aannemen gaat ook af en aan
Soms is ze heel lekker los in de hand en is er een constante verbinding en soms alleen maar hangen of niet door de rechterkaak etc
De stijgende lijn zit er iig in
Bedenk wel we zijn nu 3kwart jaar een duo en we zijn beiden geen toppers dus ik ben tevreden met hoe t gaat :)
Bedankt allemaal :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:13

Ziet er netjes uit!

Dat aansporen komt omdat hij niet actief is, en jou het werk wil laten doen. Door veel (schijn)overgangen en tempowisselingen te rijden krijg je hem actiever en meer op het achterbeen!
En dan komt hij netter van voren naar beneden en maakt het het plaatje net even iets meer af.

Succes :).

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:41

Dankje ga ik mee aan de slag!
In de galop gaat t wel goed dus dat is 1 nu draf en stap nog :)

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:05

Hee, super leuk paardje!

valt me idd op dat je heeel onrustig bent met je voeten en sporen en je handen moet je echt proberen te dragen en voor je te houden. Nu zet ze je vast voor/op je been. Dan zal je paardje niet echt ontspannen gaan lopen.

Succes

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:25

Ziet er zo voor een onderlinge B proef niet verkeerd uit...

wel zie ik op het filmpje een erg gespannen ruiter, probeer zelf vanuit je schouders meer los te laten... je handen minder vast op je bovenbenen maar juist recht op boven de schoft en juist wat meer te dragen...

als laatste wil ik je de tip geven te letten op de afwerking van de figuren... een figuur eindigt als jij met je knie bij de letter bent... dan moet je paard dus op dat moment met 4 benen op de hoefslag zijn...

Succes en op naar de volgende keer

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 22:55

Zoals ik al aangaf vergat ik inderdaad de afwerking

Gespannen komt omdat ik niet kan ontspannen
Nu ik ook op de bank zit zit ik gespannen en let ik erop kan ik zeer weinig ontspannen
T komt niet van de zenuwen oid
Vandaag hebben we met les ook zonder beugels gereden dat ik beter ga zitten
Ik hoop dat t beter gaat worden, vast wel :)

Dankjewel!

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:48

Persoonlijk zou ik je teugels wat korter nemen voor de verbinding. En inderdaad ontspan en geniet :D!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 16:51

Ben eerst lekker bezig met de ontspanning voordat ik de teugels nog wat korter pak
Mijn ervaring is namelijk als ik ze korter pak dat ze wat wilt gaan hangen en niet lekker los wil laten (natuurlijk ligt dat ook aan mij dat ik gewoon veel moet ontspannen :)
Genieten doe ik zeker!
Ben nog eens nagegaan waarom ik zo zit
Ik heb vorig jaar maart een hele nare val gemaakt (niet van Nis hoor, maar van een andere) en die angst dat er opeens een ontploffing gaat komen zit er nog altijd wel wat in
Al ik weet dat als Nis ontploft ze alleen gaat rennen en meer niet. Ze heeft 1x geprobeerd te bokken/stijgeren en dat was 1x en nooit meer haha
En ik heb t ook altijd koud (op t paard niet) maar daardoor zit ik standaard iets met mn schouders opgetrokken, met gevolg dat ik mn spieren zeeeeer moeilijk kan ontspannen...
Maar ben nu ook flink bezig met mn houding en zit en voel zelf ook al dat het steeds beter gaat :) en t sporen is eigenlijk alleen maar op wedstrijden zo erg, thuis amper
26 november zorg ik dat er weer gefilmd wordt :)
Dan zet ik ze er weer op (ongeacht mn houding etc haha)

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:57

Wat je zelf al zegt gewoon lekker werken aan de ontspanning. Probeer anders om thuis verder te trainen en toe te werken naar een hoger niveau zodat je op wedstrijd weet dat jullie het niveau aankunnen. Dan ga je wat zekerder de proef in waardoor het makkelijker wordt om te ontspannen.

Wat ik je nog wel wil meegeven is dat je in de proef wel wat minder met je handen bezig mag zijn om hem nageeflijk te rijden. Verder vind ik jullie een leuke combinatie!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 18:28

Gisteren hebben we een paar oefeningen ook weer wat moeilijker gemaakt en ook flink bezig met nieuwe oefeningen etc
Grappige is dat ze eerst moeilijk wou buigen maar nu zelfs veel te soepel is haha
Dankzij de voltes halve baan en vanuit daar ook op de hoefslag wat stelling houden
Merk ook aan mn paard dat die een stuk enthousiaster is met de nieuwe/andere/moeilijkere oefeningen (en ik word een stuk enthousiaster eens wat nieuws :) rijden was absoluut geen straf maar merk nu toch wel dat ik net weer wat meer zin heb nu ik weer wat nieuws geleerd heb)
Zijn ook flink bezig met been=voorwaarts. Dat blijft ze erg moeilijk vinden. En constant nagevelijk vind ze ook moeilijk maar er zit verbetering in!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:01

Ziet er erg leuk uit! Mooi paardje ook!
Wat je zelf al zei heb je wel een paar verbeterpuntjes.
Wat je paard wellicht helpt om je hand te zoeken, is je hand iets meer aanreiken. Handen van het zadel af, de teugels iets korter pakken en je handen meer naar voren brengen. Zo heeft je paard dezelfde ruimte, maar ga jij meer met hem mee. En been stilhouden is echt erg belangrijk, want op deze manier wordt ze snel doof voor je been. Maar daar ben je zo te horen al mee aan de slag, dus dat moet goed komen!

Tot slot een tip voor ontspannen; ik herken wat je verteld. Wat mij helpt als ik voel dat ik gespannen ben: ik ga met mijn ogen dicht op mijn paard zitten (in stap/draf) en probeer elke beweging te volgen. Probeer je bewust te worden van welke spieren je onnodig aanspant, en probeer die is bewust te ontspannen.

Succes en geniet lekker van je paard!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 16:06

Bedankt!

En t zijn vooral de spieren in mn schouders
Die spieren die zeg maar boven op je schouders lopen (nouja van de zijkant van je nek zo over je schouders naar achteren, volgens mij is dat de monnikskapspier?) die is ook aan beiden kanten keihard bij mij
Idd met ogen dicht rijden doe ik ook wel veel
Beste zou zijn zonder beugels en met ogen dicht maar dat durf ik nog niet