'Ezel'XArabier aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

'Ezel'XArabier aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:13

Hoi allemaal!
Gister heb ik gereden met mijn bijrijdpaard, en door haar elegante blikken en grote oren is ze toch wel een beetje een ezel..
Ik rijd haar nu ruim 2 jaar bij en het gaat steeds beter, maar voor tips sta ik altijd open!
Paspoortje:
Beauty
Ongeveer 17 jaar
ArabierX...
Niveau boscrossen

Ik rijd haar 2x per week en heeeeeel af en toe hebben we les, ik zou wel meer les willen maar dat gaat helaas niet. Soms gaan we naar buiten, maar ik denk dat we gemiddeld 3 op de 4 keer in de bak rijden.
Tot 2 jaar terug is ze dus alleen maar in het bos gereden en niet dressuurmatig is mij verteld. Ik was/ben ook geen dressuurster (dwz nog nooit KNHS gereden en nog niet eens op B niveau).

Foto's staan niet op volgorde.
Zelf vind ik dat ze nog wat actiever mag lopen en wat meer van achter naar voor. Mijn handen vind ik ook veel en veel te streng vaak, tijdens het rijden heb ik dat niet zo in de gaten maar als ik zo de foto's zie valt dat me heel erg op helaas. Ben ik mee aan het werk, het was eerst nog erger maar mag zeker nog veel minder!
Mijn beugels zijn ook een beetje kort, als ik ze langer doe vliegen mijn benen echt overal heen..
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Vergelijkingsfoto, ongeveer 1,5 jaar geleden zag het er zo uit |(
Afbeelding

En een filmpje van een stukje galop:
https://www.youtube.com/watch?v=X_gBZQRKEsg

Tips zijn welkom maar wees lief aub! :)

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:53

Vind het er netjes uitzien! Alleen de eerste foto zit je heel erg naar voren ;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 16:56

madelaine schreef:

Dat zie ik niet :')
Bedoel je niet de 2e of ben ik gewoon blind? Moet ik meer achterover met m'n bovenlichaam? Onderbeen? Armen?

Bedankt voor alle reacties!

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:57

ZeSteigert schreef:
madelaine schreef:

Bedoel je niet de 2e of ben ik gewoon blind? Moet ik meer achterover met m'n bovenlichaam? Onderbeen? Armen?

Bedankt voor alle reacties!

Een beetje alsof je net van de lepel bent gegleden :+
Maar kan ook aan mij liggen natuurlijk :D

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:58

Ik vind je zit en houding netjes, alleen op foto 4 zit je volgens mij op het verkeerde been.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:59

Ik vind dat het paard erg achter de loodlijn loopt.
En Zoals je zelf al zegt ben je echt streng in je handen en hang je flink aan de teugel.
Probeer minder "hoog" licht te rijden je vliegt echt hoog uit het zadel (dat kan ook met korte beugels).
In de galop mag je verzorgpaard ook wat meer echte galop sprongen maken.
Mijn grootste tip is om echt vaker les te nemen! Je leert er zelf ook het meest van.
Voor de rest ben je al goed opweg.
Laatst bijgewerkt door tessaroos op 10-11-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:02

ZeSteigert schreef:

Misschien als je je hakken wat verder uitdrukt dat je je bekken vanzelf ook een beetje kantelt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:05

Equilibria schreef:
Ik vind je zit en houding netjes, alleen op foto 4 zit je volgens mij op het verkeerde been.

Nee we rijden linksom op de foto dus rechtsvoor is het buitenbeen en daarop sta ik :)

Tessaroos: Dankjewel ik ben het helemaal met je eens! Ik neem zo vaak als het gaat les maar dat is helaas dus niet zo vaak. Meestal rijd ik ook alleen dus zie ik geen foto's.. Geen excuus om het dan maar fout te doen dus ik ga er zeker aan werken!
Bedankt iedereen verder ook voor jullie reacties! Genieten doen we zeker :)

Equilibria: Bekken kantelen is een probleem voor me, ik heb een ontzettend holle rug dus of ik zit met mijn rug te hol of mijn bekken is niet goed. Ik probeer nu de middenweg te vinden.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:10

ZeSteigert schreef:
Nee we rijden linksom op de foto dus rechtsvoor is het buitenbeen en daarop sta ik :)

Equilibria: Bekken kantelen is een probleem voor me, ik heb een ontzettend holle rug dus of ik zit met mijn rug te hol of mijn bekken is niet goed. Ik probeer nu de middenweg te vinden.

Volgens mij heb je gelijk en zie ik het niet goed.
Ik zat me overigens net te bedenken dat je houding ook aan jouw bouw kon liggen. Ik had voor mijn puberteit ook een hele holle rug en reed waarschijnlijk hetzelfde toen. Bij mij is mijn holle rug uiteindelijk verdwenen omdat ik op mijn houding ging letten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:15

Equilibria schreef:
ZeSteigert schreef:

Ik zat me overigens net te bedenken dat je houding ook aan jouw bouw kon liggen. Ik had voor mijn puberteit ook een hele holle rug en reed waarschijnlijk hetzelfde toen. Bij mij is mijn holle rug uiteindelijk verdwenen omdat ik op mijn houding ging letten.

Hoe kan ik dat precies oefenen? Als ik mijn bekken iets naar achter kantel gaat mijn 'bovenrug' mee en zit ik als een zak aardappelen. Of het is dus te hol. Recht kan ik hem niet houden, voor een zangoefening moest ik eens tegen een muur aan staan maar zelfs met een kussentje in mijn rug was het niet recht.

jasz

Re: 'Ezel'XArabier aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:26

Ik zie dat je paard vaak op de voorhand valt. Op die foto waarvan je zegt dat het vreselijk is, van een tijd geleden, vind ik dat je paard wel zichzelf meer draagt.
Ook zie ik dat je vaak niet echt in het zadel zit, maar wat voorover hangt, maar dat kan natuurlijk komen doordat je paard voorover valt en jou wat uit het zadel trekt? Ik zou veel overgangen rijden om de achterhand sterker te krijgen. Zelf ook meer op je kont gaan zitten en je benen lang maken.

Verder een erg leuk paardje hoor!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:32

jasz schreef:
Ik zie dat je paard vaak op de voorhand valt. Op die foto waarvan je zegt dat het vreselijk is, van een tijd geleden, vind ik dat je paard wel zichzelf meer draagt.
Ook zie ik dat je vaak niet echt in het zadel zit, maar wat voorover hangt, maar dat kan natuurlijk komen doordat je paard voorover valt en jou wat uit het zadel trekt? Ik zou veel overgangen rijden om de achterhand sterker te krijgen. Zelf ook meer op je kont gaan zitten en je benen lang maken.

Verder een erg leuk paardje hoor!

Ja dat klopt, ze wil voor ook veel teugel nemen, als ik dat niet geef gaat ze gewoon langzamer of wordt het een gevecht en als ik het wel geef valt ze helemaal naar voren. Op die foto vind ik het vooral niet fijn dat ik veel te gespannen en strak haar probeer te dwingen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:55

Ja dat is idd zo, je moet idd gaan werken aan een sterkere achterhand voor je paard. Je kan hier les voor nemen, als je dat niet al hebt natuurlijk. En dan richten op meer balans en recht richten en minder op de voorhand.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:37

Ik denk zowiezo je haar vast doen. Dit zorg er voor dat je haar niet in je gezicht zit, en dat je dus meer zicht hebt tijdens het rijden. Dan kun je ook twee handen aan het stuur houden. En ik vind het er persoonlijk netter uit zien:)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:03

Wat er netter uit ziet zal me worst wezen, ik rijd hoe het fijn zit en in de winter is haar een soort sjaal dus laat ik het meestal los :')
Hier heb ik het vast overigens..

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:45

Wat ik het belangrijkste vind is dat dit paard totaal niet over de rug gereden wordt, het paard drukt zijn rug ontzettend weg en dat is niet goed voor hem..
probeer eerst zijn tempo onder controle te krijgen, dat mag best wat tijd kosten (geen punt waar zijn hoofd dan is, als jij zijn tempo maar beheerst, dus veel overgangen stap, draf, galop. als dat goed zit kun je wat meer tempowisselingen gaan doen in stap of in draf en later ook de galop meepakken).
als je zijn tempo onder controle hebt, kun je proberen zijn activiteit op jou been wat meer op te vangen in je hand, dus niet te veel druk, maar gewoon een beetje afwachten wat hij doet met het beetje druk wat jij hem geeft. Dus eigen achterhand activeren en voor opvangen. Als hij hier goed op reageert, vraag je ook gelijk weer de ontspanning richting het halsstrekken, zo gaat hij beter zijn rug gebruiken.

succes met m!

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:49

Je houd in galop je handen heel stil, maar probeer mee te gaan met je paard.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 19:02

Ze blijft nog altijd een merrie Iljaa1 :p

Paardjuuh01: Dat klopt Dankje!
Ik heb veel aan jullie tips heel erg bedankt ik probeer er goed op te letten tijdens het rijden! Nog meer mensen met tips?

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:34

Hee Nardi, grappig jou hier tegen te komen ;).
Ik vind het er al heel goed uitzien, vooral t.o.v. 1,5 jaar geleden. Vooral op foto 4 loopt ze i.m.o. mooi, en neemt ze haar achterhand al wat mee :).
Wat al is gezegd, maar wel erg handig is, is het rijden van overgangen, wat minder letten op de voorkant, wat meer op de achterkant. Ik vind je houding verder goed, alleen zou ik je beugels een gaatje langer maken, wat waarschijnlijk het kantelen van de bekken wat makkelijker maakt (ik had zelf ook een hele holle rug, dit hielp bij mij heel erg). Of wat je ook kan doen is je beugels uit en gewoon zonder beugels rijden ;).
Je bent goed bezig :). Succes nog!
xx Marieke

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:39

Hee Marieke! Wist niet dat jij hier ook zat, leuk! Ja zonder beugels doe ik ook vaak, gewoon zo:
Afbeelding
Beugels langer doe ik ook vaak maar rijdt niet fijn haha. Dankje voor je tips! :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:33

Heehee, gaat wel redelijk zo denk ik.. Je zit een beetje krom maar zolang je altijd lucht contact hebt met de mond van je paardje gaat het vast goed hoor ik heb veel slechtere beelden gezien van mensen die al 4 jaar les hebben....

(Neem nou deksel )

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:59

Leuke foto´s! Je ziet een grote verbetering in houding hoe je er op zit. Probeer haar wel wat meer op de achterhand te rijden.

daphnejoshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:00

Een holle rug kan je ook een beetje verhelpen door je buik iets in te houden, dat werkt bij mij erg goed. Nog beter is als je buikspier oefeningen gaat doen, doordat je je buikspieren traint worden ze iets korter waardoor ze je rug rechter trekken. Oefeningen zou je wel op moeten zoeken want die ken ik niet ;)
Heel veel succes het komt vast allemaal goed

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:23

[/quote]

Ik zat me overigens net te bedenken dat je houding ook aan jouw bouw kon liggen. Ik had voor mijn puberteit ook een hele holle rug en reed waarschijnlijk hetzelfde toen. Bij mij is mijn holle rug uiteindelijk verdwenen omdat ik op mijn houding ging letten.[/quote]

Hoe kan ik dat precies oefenen? Als ik mijn bekken iets naar achter kantel gaat mijn 'bovenrug' mee en zit ik als een zak aardappelen. Of het is dus te hol. Recht kan ik hem niet houden, voor een zangoefening moest ik eens tegen een muur aan staan maar zelfs met een kussentje in mijn rug was het niet recht.[/quote]

een holle rug kun je bijna niet weg trainen, dat is genetisch bepaald.
wel kunnen de oefeningen het iets verbeteren, vraag het de fysio.