Paard heel sterk op links

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard heel sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:45

Hoihoi! :)

Ik rijd sinds kort op een paard wat ontzettend sterk is op links. Ze is ook nauwelijks naar links te buigen, en naar links sturen is ook heel moeilijk. Mijn instructeur helpt me er gelukkig wel heel goed mee.

Ik probeer nu extra goed mijn rechterteugel erbij te houden, waarna ze dus heel snel naar rechts wil vallen. Ik maak haar dan weer recht met mijn linkerbeen, maar dan nog is het moeilijk om haar op de hoefslag te houden.

Heeft iemand tips? :)

Anoniem

Re: Paard heel sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:23

Niemand?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:27

heel veel wenden van links naar rechts en weer terug binnenbeen buitenteugel eraan!

bowilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:29

Naar rechts wijken en loslaten op links. Dit werkt goed bij mijn paardje als ze sterk is op 1 kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:11

Nog geen stelling willen vragen, wees blij als je paard enkel recht wil zijn. Het vasthouden aan de voorkant is vaak te herleiden naar de achterhand van het paard, probeer het dus vooral op te lossen met been.
Als je dan wil sturen, zet dan je hand breed opzij en niet terug werken, gebruik ook je gewicht iets en kijk goed waar je heen gaat, zo kun je je binnenbeen als begrenzing gebruiken dat ie er niet doorheen valt. En verder, veel geduld, en kleine stapjes.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:05

Het is belangrijk te weten hoe het komt dat ze niet naar links wil buigen. Bijv: Zit jij recht op je paard, is je zadel passend en gelijk opgevuld, heeft zij last van haar gebit waardoor je links niet aan de teugel mag komen, heeft zij last van haar lijf?

Net als wij hebben paarden ook een voorkeurskant en zijn ze soms aan de ene kant wat leniger dan aan de andere kant. Door in het longeren en rijden aandacht te hebben voor die buiging kan je je paard steeds wat soepeler maken. Geschikte oefeningen zijn voltes rijden, buig je paard om je linkerbeen, linkerhand vraagt buiging door van de hals te houden, rechterhand zorgt voor contact en voorkomt naar binnen vallen samen met jouw binnenbeen. Denk eraan dat je beide handen traint zodat je paard gelijk ontwikkelt. Rijdt figuren en schouderbinnenwaarts.
Als je denkt dat het een rijtechnisch probleem zou ik dat goed blijven bespreken met je rij-instructeur.

Het kan ook zijn dat het gedrag van je paard een onderliggende oorzaak heeft. Het kan zijn dat je paard blokkades of problemen heeft in zijn lijf of last heeft van bepaalde spieren waardoor het lang maken van de spieren aan de buitenhand (om naar binnen te kunnen buigen) moeilijk is. Als het probleem zich blijft voordoen doe je er misschien goed aan een expert naar je paard te laten kijken. Die kan samen met jou naar de oorzaak zoeken, behandelen en jou advies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:37

Het is niet mijn paard, maar dat van de manege. :) ze is nog maar net manegepaard, daarvoor was ze eigen paard. Ik ga dus verder helaas niet over of er iets met haar lijf is ofzo. Het zadel past wel, die worden bij ons sowieso heel vaak nagekeken.

Ik probeerde inderdaad al met hele brede hand te sturen, dat zei mijn instructeur al tegen me.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:57

Ah, een manegepaard. Tja, dan kan je niet alles zelf beslissen natuurlijk! Blijf dan maar goed overleggen met je instructeur en misschien staat de manege-eigenaar er wel open voor om ook naar haar lijf te kijken als de klacht blijft! Tenslotte kan ze als manegepaard ook langer goed haar werk doen als ze goed in haar lijf zit. Succes met haar en je lessen!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:03

Het is idd heel belangrijk te achterhalen waarom ze niet wil buigen.
Veel voltes rijden en rechte lijnen om recht te stellen bijv A K C M en dan weer naar A en andersom.
Je kan gerust wat stelling vragen dat is juist goed zeker naar de kant waar het moeilijk gaat ,maar blijf niet vast houden vraag minimaal en dan voor een paar meter zo rek je het wat op alleen recht stellen doet niet veel.