Bokken en trekken bij longeren, wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Bokken en trekken bij longeren, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 18:54

Hallo iedereen,

Als 1e; ik had wel een soort vraag hierover gezien maar daar waren geen duidelijke antwoorden en bij mij is het tocj iets anders.
Ik verzorg al 1,5 een shetlander merrie van ong. 15 jaar. Aangezien ik een beetje te groot word voor haar, ben ik begonnen met longeren. Gelukkig snapte ze het snel, en in de stap en draf gaat het goed. Maar ik wou ook een galopje meepakken, maar ze begon helemaal te trekken en bokken! Dan galopeert ze heel snel, dus dan neem ik haar snel terug. Andere kant geprobeert, hetzelfde! Wat kan ik doen om dat trekken te stoppen? Het is een klein beestje maar toch supersterk, ze sleurt me altijd helemaal mee! Ik geef haar sowieso genoeg ruimte met de longeerlijn daar zal het niet aan liggen!

Iris82

Re: Bokken en trekken bij longeren, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:55

Waar longeer je haar? Is dat in een bak of buiten in de wei?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:19

Een rondje afzetten met iets waar ze niet onderdoor kan?
Beste kun je dan van dat wit rode plastic kopen. Mocht er dan iets gebeuren dat ze er met bokken toch een been overheen krijgt oid, knapt het gewoon en is het niet gevaarlijk. Is ook goed zichtbaar!

Hoe maak je de longeerlijn vast?
Longeer je met halster of hoofdstel om?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 19:50

Pepper32 schreef:
Een rondje afzetten met iets waar ze niet onderdoor kan?
Beste kun je dan van dat wit rode plastic kopen. Mocht er dan iets gebeuren dat ze er met bokken toch een been overheen krijgt oid, knapt het gewoon en is het niet gevaarlijk. Is ook goed zichtbaar!

Hoe maak je de longeerlijn vast?
Longeer je met halster of hoofdstel om?

Ik longeer met halster want haar hoofdstel is kapot. Ik doe de musketonhaak bij het halster er doorheen en achter haar oren langs en dan weer bij die ring aan de andere kant vast

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 19:50

Iris82 schreef:
Waar longeer je haar? Is dat in een bak of buiten in de wei?

Buiten in de wei, dat gebruiken we ook als bak

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 19:53

En als ik erop rijdt of zonder zadel erop zit en galopeer, doet ze gewoon niks!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:54

Niet meer longeren.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:05

Amiigo schreef:
Niet meer longeren.

Das ook wel weer heel kort door de bocht :o
Er zijn vast nog wel wat dingen die TS eerst kan uitproberen:
- Een cirkel uitzetten in het weiland met lint en prikpaaltjes (zoals hierboven geopperd) is een goed idee
- Toch maar even een nieuw hoofdstelletje aanschaffen en kijken hoe dat gaat.
- Een keertje hulp vragen aan iemand waarvan je weet dat hij/zij handig is in het longeren, of zelfs een keer een longeerlesje nemen van een gediplomeerd instructeur?

Klinkt alsof ze moeite heeft met de balans (het is tenslotte op een kleine cirkel en ik weet niet hoe de grond is?), wanneer ze moet galopperen aan de longe. Meer paarden meegemaakt die trekken en hard lopen bij onbalans. Dat is helaas alleen op te lossen door veel te oefenen.

Kun je trouwens niet gaan lange lijnen met je verzorgshet? Is een leuke afwisseling op het longeren. Ik weet niet of je nu alleen nog maar longeert, maar dat wordt op den duur natuurlijk ook saai en het is een behoorlijke belasting op de pezen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 10:25

mairead schreef:
Amiigo schreef:
Niet meer longeren.

Das ook wel weer heel kort door de bocht :o
Er zijn vast nog wel wat dingen die TS eerst kan uitproberen:
- Een cirkel uitzetten in het weiland met lint en prikpaaltjes (zoals hierboven geopperd) is een goed idee
- Toch maar even een nieuw hoofdstelletje aanschaffen en kijken hoe dat gaat.
- Een keertje hulp vragen aan iemand waarvan je weet dat hij/zij handig is in het longeren, of zelfs een keer een longeerlesje nemen van een gediplomeerd instructeur?

Klinkt alsof ze moeite heeft met de balans (het is tenslotte op een kleine cirkel en ik weet niet hoe de grond is?), wanneer ze moet galopperen aan de longe. Meer paarden meegemaakt die trekken en hard lopen bij onbalans. Dat is helaas alleen op te lossen door veel te oefenen.

Kun je trouwens niet gaan lange lijnen met je verzorgshet? Is een leuke afwisseling op het longeren. Ik weet niet of je nu alleen nog maar longeert, maar dat wordt op den duur natuurlijk ook saai en het is een behoorlijke belasting op de pezen.

Bedankt voor de opties! De grond is daar wel een beetje zacht ja. En haar hoofdstel valt te repareren met wat tape maar ik vergeet de hele tijd:$ en afzetten met paaltjes kan niet, aangezien de bak ook de weide is waar ze overdag altijd staan (ook in de winter) Maar ik doe nog een beetje vrijheidsdressuur (ze kent nu 3 trucjes ofzo) en vrijheidsspringen, maar mag van mijn moeder niet zo'n tuig kopen om te langelijnen. Maar ik maak met mijn vriendin en haar verzorgshet (die bij elkaar staan) ook leuke wandelingen, longeer meestal ook maar een halfuurtje.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:34

Longeren is wat anders dan je pony aan een touwtje in de rondte laten lopen. Ga eens lezen hoe het moet (sta je goed, heb je de achterhand goed opgesloten met de longeerzweep en hou je aan de voorkant aanleuning met je hand via de lijn). Blijf gewoon rustig proberen in draf, stap en halthouden en als dat echt helemaal goed gaat, ga dan pas galopperen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:42

Bedankt iedereen voor de tips, nogmaals. Ik ben er vandaag weer geweest, in het begin linksom galop was ze weer wat trekkerig, maar daarna ging het super! Ze galoppeerde nog wel snel, maar het gaat de goede kant op. Ik ga gewoon rustig aan doen, en goed oefenen met de stap en de draf