paard volledig uit concentratie met andere paarden in bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

paard volledig uit concentratie met andere paarden in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:05

Ik weet even niet zo goed wat ik hier nu nog mee moet.
Mijn pony is super te rijden, werkt alle oefeningen goed af, is volledig geconcentreerd op het gevraagde werk en is heel prettig meewerkend.

Tot er andere paarden in de baan zijn....
Dan wordt het ipv een 9 jarige goed gereden paard ineens een 3 jarige pup die zich niet meer concentreerd, in het tempo van andere gaat lopen bv ingehaald worden door snellere draf van een ander paard dan gaat die van mij dat tempo proberen te overtreffen.
Volte rijden maar er rijd er toevallig aan de overkant iemand? dan is dat voor hem toch wel reden om die volte in een hoog tempo zonder stelling te rijden want hij moet bij dat andere paard komen.

Ik rij in zo'n geval als er andere paarden in de baan zijn veel overgangen, doe wachtoefeningen en zet hem flink aan het werk met allerlei oefeningen(voltes verkleinen, openen, voltes 5/10/15 meter, slangenvoltes etc) maar hij is er dan gewoon niet met zijn koppie bij.

Ondertussen kunnen we met 1 ander paard in de baan rijden, dat gaat aardig, nog steeds wel op de ander letten maar hij concentreerd zich ook aardig op mij.
Maar met meer paarden is het een ramp, ik kan weinig met hem beginnen.

Ik zoek het ook zo veel mogelijk op om hem te wennen aan dit soort situaties maar aan de andere kant lekker trainen met de lesstof is er dan niet bij...

Ik wordt een beetje moedeloos van meneer zijn gedrag, hij doet dit namelijk ook in de inrijbaan op een wedstrijd, beetje jammer dat je vervolgens dus met een gestresst en niet op jou gefocused paard de wedstrijdring in gaat.

Iemand tips om hier mee verder te gaan?

Nini1992

Re: paard volledig uit concentratie met andere paarden in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:11

Heb je normaal geen les met andere mensen?

Ik heb dit ook gehad met mijn vroegere pony. Ze liep gewoon net zo hard totdat ze weer moest wachten omdat ze tegen een andere pony aan liep. Ik ben eigenlijk gewoon door blijven rijden en stukje bij beetje ging dit steeds beter en raakte ze gewend aan de andere paarden en pony's om haar heen.

Lastige problemen. Ik heb eigenlijk geen betere tips als telkens wat extra's proberen.

Succes

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:17

Hoe lang doet hij dit al?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:21

Rumpleteaser schreef:
Hoe lang doet hij dit al?

Zover ik weet al sinds dat ie onder het zadel is... Dus zeg bijna 6 jaar.
Ik heb hem in Mei gekocht en de eigenaren hiervoor hadden dit probleem ook. Echter was het voor hun geen probleem en gingen ze het gewoon uit de weg door op bv een ander rustiger tijdstip te rijden waardoor de de rijbaan alleen hadden.
Ik wil met mijn wedstrijden alleen dit juist niet uit de weg gaan en een oplossing gaan vinden voor het probleem

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:27

Met met merrie heb ik dat ook vaker... ze loopt wel maar merk dan dat ze er niet helemaal bij is met haar concentratie...
Maar merk dan ook dat ik dat ook niet ben....onbewust ben ik dan meer bezig met het feit dat ze haar concentratie bij de anderen heeft dan bij mij.... nu doe ik het zo veel als mogenlijk negeren en probeer gewoon door te gaan met het werk waarmee we bezig waren...Haar steeds weer erbij vragen.... en het natuurlijk niet uit de weg gaan...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:27

Ik denk dat dit een kwestie is van heel veel oefenen.
Met 1 paard erbij gaat het nu goed zeg je, is er een mogelijkheid dat je dit in overleg met stalgenoten gaat oefenen. Dus nu een tweede paard erbij? Als dat goed gaat een 3e/4e erbij?

Voor je wedstrijden is het wel handig als je paard gewoon met zn koppie bij jou en het werk blijft :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:51

Het idee van opbouwen van Anoli vind ik een goed idee.

Je zou ook kunnen denken aan grondwerken/loswerken. Om je paard te leren zich meer te focussen op jou. Zodat in een 'stress-situatie' (in dit geval dus afleiding van andere paarden, maar je kunt ook denken aan schrikreacties) hij zich op jou focust in plaats van op zijn omgeving.

Met grondwerken bedoel ik trouwens je paard rondsturen vanaf de grond door middel van je lichaamshouding.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:08

Staat hij alleen op de weide? Wellicht dat hij gezelschap mist en het erg gezellig vindt met andere paarden erbij

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 01:26

Zandro schreef:
Staat hij alleen op de weide? Wellicht dat hij gezelschap mist en het erg gezellig vindt met andere paarden erbij

Nee hij staat nooit alleen, altijd samen met een kudde op de wei of met andere in de paddock.
Ik ga het gewoon rustig verder uitbouwen, met 1 ander gaat het aardig maar nog niet van harte hoor. Maar dat is ook ook voor hem en voor mij makkelijker omheen werken. Met 1 kan ik het nog sturen, kan ik veel gerichter mee oefenen, kan zorgen dat ik er op vooruit blijf lopen. Maar als er dan vervolgens aan alle 2 de kanten van de rijbaan een paard loopt wordt het te druk in zn koppie en dit vertaald zich naar geen concentratie meer voor mij en druk en heet gedrag met het rijden.

Met grondwerk/longeer oefeningen kan hij het juist wel weer. Dan kan er gerust iemand ik de bak rijden zonder problemen.

Overigens heeft meneer er ook een bloedhekel aan op buitenrit om ingehaald te worden(wordt dan ook echt boos op diegene die inhaald), ik denk dat dit zeker met elkaar verbonden staat.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:31

Je kan dat opbouwen gaan proberen, als het zo voor jouw makkelijker is om de aandacht van je pony bij jouw te houden. Hem flink aan het werk zetten klinkt ook erg goed.

Heb je trouwens al geprobeerd een halve ophouding te maken als hij zijn aandacht verliest en sneller wilt gaan? Even je pony duidelijk maken dat hij jouw tempo moet lopen en zijn aandacht bij jouw te houden.

Succes!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 21:20

Rene_vt schreef:
Je kan dat opbouwen gaan proberen, als het zo voor jouw makkelijker is om de aandacht van je pony bij jouw te houden. Hem flink aan het werk zetten klinkt ook erg goed.

Heb je trouwens al geprobeerd een halve ophouding te maken als hij zijn aandacht verliest en sneller wilt gaan? Even je pony duidelijk maken dat hij jouw tempo moet lopen en zijn aandacht bij jouw te houden.

Succes!

Ja een halve ophouding is er telkens, eerste wat ik doe, gaat hij door rij ik een volte van een paar meter zodat hij niet anders kan dan opletten omdat hij anders over zijn eigen voeten struikelt.
Dus feitelijk zet ik hem dan zeer bewust nog harder aan het werk.

Kreeg ook een PB dat het een ruiter fout is aangezien hij dus niet op mij gefocust is en hij feitelijk dus gewoon schijt aan mij als ruiter heeft, zou zomaar kunnen maar hij doet het echt alleen onder het zadel. Longeren of grondwerken dan gaat hij juist weer wel geheel in mij op

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:29

Heb je al eens met oornetje en proppen gereden? Of wordt het dan nog erger omdat hij dan niets hoort en dan juist alles wil zien?

Edit: typo

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:33

En gewoon manegelessen gaan volgen komende weken? Dan zit je met misschien wel 10 paarden, en zijn die 2 tijdens je training peanuts.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:24

Ik mis in dit verhaal hoe jijzelf bent als je met meerdere paarden rijd. Want 9 van de 10 keer is degene die op het paard/pony zelf afgeleid. En daar reageert het paard/pony dan weer op.