aanloop voor de sprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

aanloop voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 17:50

Hallo, als ik met mijn pony ga springen en ik kom aanrijden, dan gaat ze heel langzaam, ze luistert dan ook niet meer naar mn been of zweepje. In normaal dressuur lukt het wel.
Heeft iemand tips om dit te verbeteren?

ramboe

Re: aanloop voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:55

Hoe langzaam gaat je pony? Het is normaal dat een paard een paar meter van te voren zijn passen gaat verzamelen zodat hij zich van de grond kan drukken.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 08:11

Nee al gewoon een stuk voor de sprong omdat ze dan niet wil springen ofzo

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:19

Het is helemaal niet normaal om te verzamelen voor de sprong. Je pony moet gewoon hetzelfde tempo houden. Juist in de wending is het belangrijk om tempo te houden! Zorg dat je pony beter aan je been word in het rijden, dus niet alleen met springen. Veel schakelen en consequent zijn als hij niet reageert.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 09:06

Maar inhet dresuur is ze wel aan mn been

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:08

blijkbaar niet genoeg want anders zou hij het bij het springen ook blijven. Check voor jezelf of het echt zo is.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 10:51

jewel, ze wil dan gewoon niet springen en daardoor gaat ze langzamer.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:58

Oefenen met balkjes in je dressuurtraining. Misschien vindt ze het springen eng en komt ze daarom terug op de hindernis? Dus leg wat balken neer en ga daar tussen schakelen tot ze er zonder aarzeling en spanning overheen gaat. Dan rustig een klein kruisje van maken en verder opbouwen.
Wat is volgens jou en je instructie de reden dat ze niet wil springen? Heeft ze geen pijn? Vindt ze het wel leuk?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:01

indegoofy schreef:
jewel, ze wil dan gewoon niet springen en daardoor gaat ze langzamer.

dus is ze niet aan je been anders zou ze naar voren gaan als je been geeft. Neem maar les dat heeft meer zin dan op bokt vragen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:17

Bliver, dat is iets te kort door de bocht denk ik. Ts geeft geen informatie over de waarschijnlijke reden dat de pony niet wil springen.
Ik heb een paardje dat perfect aan mijn been is maar zodra hij iets eng vindt dan blokkeert hij en negeert hij al mijn hulpen. Dit deed hij eerder met springen ook. Dus om meteen te concluderen dat de pony niet aan het been is, is misschien wat voorbarig. De TS kent de pony en moet voor zichzelf goed nagaan of deze aan het been is of niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:23

De conclusie is nog steeds heel simpel. Niet aan het been. het heeft wel een oorzaak dat hij van het beenn afvalt maar het is nog steeds niet aan het been. Ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Als je je paard perfect aan de hulpen hebt dan luistert hij ook naar je hulp als hij iets eng vind. Dus les nemen om dat te verbeteren.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:30

Op dat moment is hij inderdaad niet aan het been nee, dat klopt. Maar aan die conclusie heeft de TS niks want dat is juist het probleem.
Met je ena laatste zin ben ik het niet eens. Nog nooit een paard gehad dat blokkeerde bij spanning denk ik.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:33

bliver schreef:
De conclusie is nog steeds heel simpel. Niet aan het been. het heeft wel een oorzaak dat hij van het beenn afvalt maar het is nog steeds niet aan het been. Ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Als je je paard perfect aan de hulpen hebt dan luistert hij ook naar je hulp als hij iets eng vind. Dus les nemen om dat te verbeteren.

Sjonge jonge. Heb je haar zin rijden ofzo? MisscHier vind het paard het wel eng wat degene hiervoor zegt en blokkeert die daarom?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:35

bliver schreef:

Probleem = Paard wilt niet springen
Gevolg = Paard is niet aan het been
(Volgens de TS, dit is de informatie die we hebben. Dus het is best opmerkelijk dat je eigenlijk meteen het probleem ontkent, zonder dat je haar hebt zien rijden)

Het gevolg aan pakken (Het paard beter aan de hulpen krijgen/les nemen) heeft geen invloed op het onderliggende probleem.

Ik zou zelf gewoon een stapje terug doen met springen, zo ver als nodig is. Desnoods met bijvoorbeeld grondwerk ipv onder de man. Zodat het paard meer vertrouwen krijgt en meer tijd krijgt om alles te verwerken. Gewoon starten van waar het paard niet weigert en langzaam weer opbouwen tot onder de man.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:37

bliver heeft wel gelijk. Ook al vindt het paard het eng, niet voor been voorwaarts gaan = niet aan het been. Dat moet zo'n automatische reactie zijn geworden, dat ze bij de eerste been druk onmiddellijk naar voren reageren, zonder dat ze denken 'dat vind ik eng, dus ik ga maar niet'. Been = vooruit, altijd. Mss dat ze meteen daarna stoppen/langzamer gaan, maar heb je iig 'gereedschappen' in handen om daar iets aan te doen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:48

Lielle, klopt. Dat gaf ik ook aan. Maar daarmee is de TS niet geholpen want jullie onderkennen alleen maar het probleem.

Als een paard blokkeert door spanning (waar ik hier maar even vanuit ga tot de TS andere informatie geeft) dan geeft hij nog steeds een reactie op geen, maar niet de goede. Hij schiet dan zo in de vluchtmodus dat er niks meer aan te rijden valt. Enfin, mijn ervaring is dit. Ik heb dit enkel tot op bepaalde hoogte kunnen trainen door steeds spanning op te bouwen en dat weer af te vloeien en dan steeds meer spanning tot het punt waarop hij zou blokkeren. Dus dat blokkeren zien te voorkomen door net voor die tijd de spanning weg te halen. Maar helemaal heb ik het er niet uitgekregen tot nu toe. Het is zo'n automatische reactie geworden voor het paard.

Ik ben ook wel benieuwd wat je instructie ervan zegt?

Ik denk dat je met balkjes moet gaan oefenen tot dat perfect gaat en dan langzaam de hoogte opbouwen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:09

lisannee93 schreef:
Lielle, klopt. Dat gaf ik ook aan. Maar daarmee is de TS niet geholpen want jullie onderkennen alleen maar het probleem.

Er zijn er diversen die wel aangeven dat Bliver onzin praat, en daar ging ik op in. Ik ken zeker blokkerende paarden, en ook die hebben geleerd altijd voorwaarts te reageren. En dat kan soms echt minimaal zijn (alleen aanspannen van achterbeen en onmiddellijk weer blokkeren), maar dat is wel je uitgangspunt. En zolang er wordt ontkend dat het paard _op dat moment_ niet aan het been is, ga je (in mijn ogen) het probleem niet oplossen. Net zo goed als dat je het niet kunt oplossen door hem met een zweep naar voren te rossen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:19

Nee ik onderken helemaal niet het probleem. Als Je paard perfect aan de hulp is zal hij ook over een hindernis gaan ook al vind hij het eng omdat hij ondanks dat hij iets eng vind er toch overheen zal gaan. Als je paard niet aan de hulp is zal hij ook niet over die balk heen gaan al zal het makkelijker zijn om hem over een balk te krijgen.

Mooi voorbeeld is bijv Parcival van Adelinde. Dat paard vond veel eng. Ze heeft hem zelf een keer de ring Op Jumping Amsterdam niet doorgekregen. Wat is dan de conclusie? Paard is niet aan de hulpen. Nu gaat dat beter en loopt hij wel gewoon de ring door, maar hij vind het nog steeds eng.

Maar om lang verhaal. kort te maken TS moet les nemen, hier op bokt word je nooit wijzer.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:36

bliver schreef:
Nee ik onderken helemaal niet het probleem. Als Je paard perfect aan de hulp is zal hij ook over een hindernis gaan ook al vind hij het eng omdat hij ondanks dat hij iets eng vind er toch overheen zal gaan. Als je paard niet aan de hulp is zal hij ook niet over die balk heen gaan al zal het makkelijker zijn om hem over een balk te krijgen.

Mooi voorbeeld is bijv Parcival van Adelinde. Dat paard vond veel eng. Ze heeft hem zelf een keer de ring Op Jumping Amsterdam niet doorgekregen. Wat is dan de conclusie? Paard is niet aan de hulpen. Nu gaat dat beter en loopt hij wel gewoon de ring door, maar hij vind het nog steeds eng.

Maar om lang verhaal. kort te maken TS moet les nemen, hier op bokt word je nooit wijzer.

Hier ben ik het niet mee eens. Stel je hebt je hond aangeleerd om NOOIT aan de lijn te trekken: je hond is bang omdat hij bijvoorbeeld reageert op een langsrijdende auto. De hond springt dus in de lijn en trekt hieraan.

Heb je het dan niet duidelijk genoeg gemaakt dat hij niet in de lijn mag hangen, of is hij gewoon bang voor de auto?

Je hebt het paard geleerd om altijd aan het been te zijn: hij is bang om over de balkjes te springen en weigert dus.

Heb je het dan niet duidelijk genoeg gemaakt dat hij aan het been moet zijn, of is hij gewoon bang om te springen?

Iedereen maakt fouten, dieren kunnen uit angst altijd anders reageren, vooral vluchtdieren zoals paarden. Door het springen over balkjes langzaam op te bouwen kan je paard weer zijn vertrouwen terugkrijgen in springen. Zo haal je de oorzaak weg en bevestig je het niet reageren op het been ook niet meer. Als hij dan altijd nog weigert kan je altijd nog werken aan aan het been zijn.

Wat veel mensen niet beseffen is dat door het gevolg te bestrijden, ze de oorzaak niet wegnemen. Wat enorm jammer is, omdat er dan vaker andere problemen ontstaan.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:53

Ik denk dat je allebei de kanten op moet denken. Er word namelijk vaak naar een andere oorzaak gezocht omdat ze het echte probleem niet zien/of niet willen zien.

Mijn paard is namelijk nergens bang voor als hij goed aan mijn hulpen is. Is hij niet bij de les dan vind hij ineens alles eng.

Conclusie blijft nog steeds dat ze les moet nemen

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:48

Julllie zijn nu wel een discussie aan het voeren maar k weet niet wat ik nu moet doen. Hoe kan ik mn pony beter aan het been krijgen? Mijn pony vind het niet eng.
ze wil het op een een of andere manier niet

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:04

Hoe weet je zeker dat je pony het niet eng vind?

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:11

Als ze iets eng vind gaat ze racen en kijkt ze heel bang