Paard blijft stil staan op buitenrit, hoe los je het op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Paard blijft stil staan op buitenrit, hoe los je het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:00

Hoe los je het op als je paard rond de puberteit zit en op buiten rit stil gaat staan?
Dit kan voor iets ''engs'' zijn zoals plastic oid of wanneer er eigenlijk niks engs is en de omgeving niet is veranderd.
Iedere keer word er een andere route gereden.
Meneer doet het af en toe de laatste tijd. (Alleen rijden gaat beter als samen! Dus ik rij liever alleen.)
Het is een koudbloed, eigenwijs? Puberteit?
Het gaat eigenlijk 9/10 keer goed maar ik zou graag de 10de keer willen oplossen :')

Hebben jullie tips voor mij?

Sjira

Re: Paard blijft stil staan op buitenrit, hoe los je het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:04

Herkenbaar!! Ik blijf drijven en drijven en drijven en geef een tik met de teugels op de schouder (neem nooit een zweep mee) totdat ze een stap zet. Dan beloon ik haar alsof ze net wereldkampioen is geworden. Daarna gaat ze natuurlijk weer stilstaan en herhaal ik het riedeltje weer. Na een paar keer loopt ze vrolijk door zonder stops :) bij mij werkt het in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:07

Herkenbaar, gewoon blijven zitten en af en toe drijven... ze krijgen er vanzelf genoeg van als ze door hebben dat je ze echt niet laat omdraaien. :j
Kan wel even duren trouwens. :D Maar nu nergens last meer van. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:08

Misschien kan je eerst eens een tijdje gaan wandelen en vind je paard iets eng laat het dan het voorwerp aantikken met de neus.

Probleem had ik eerder ook.
Leerde hem eerst onderweg bijvoorbeeld een boom en een paal aantikken en kreeg dan een snoepje en beloonde hem helemaal.
Dan gaat enge dingen aantikken ook steeds makkelijker.

Tuurlijk gaat hij nog niet overal zo langs heen maar vaak even overtuigen dan lukt het wel.
Ik had ook vaak het probleem dan hij dan in zijn achteruit ging.
maar oke zei ik dan best achteruit maar wel zoveel stappen die ik wil.Niet dat hij bepaald wanneer hij stil ging staan.
Dan weer stapje vooruit en belonen en dan steeds stapje verder.

Heel veel geduld hebben dus.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-11-14 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:09

KoudbloedKim schreef:
Herkenbaar, gewoon blijven zitten en af en toe drijven... ze krijgen er vanzelf genoeg van als ze door hebben dat je ze echt niet laat omdraaien. :j
Kan wel even duren trouwens. :D Maar nu nergens last meer van. :)

Haha zo heb ik het ook gedaan! Sta je soms wel een half uur of langer, maar t werkt wel.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:10

als een paard iets engs vind ga ik niet drijven maar laat ik hem kijken tot die rustig is

als paard stil staat omdat het kan ja dan drijf ik :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:10

Oke, bedankt voor jullie reacties!

Wanneer er iets duidelijk ''eng'' is geef ik hem de tijd om even te kijken, hij wilt altijd met beide ogen kijken.. Wanneer er eigenlijk niks aan de hand is probeer ik het eerst met me stem, daarna been, daarna nog een keer been, daarna tik, daarna hardere tik. Soms kom ik alleen bij stem, soms tot been maar zoals vandaag kreeg hij een goede tik van me (plastic zakken langs de weg waar we de ene keer zo langs komen, andere keer niet.
Vandaag was de boodschap goed doorgekomen en was er na die tik niks meer aan de hand met de 20 zakken die we nog tegenkwamen :D
Ik beloon hem direct wanneer hij voorwaarts gaat, meestal met stem of een klopje of als hij heel stoer is geweest met een snoepje :D
Ik voel me alleen zo schuldig als ik hem sla met de zweep. Mensen om me heen zeggen aanpakken je paard! Hij test je uit! Het is de leeftijd!
Maar toch voelt het niet goed, ondanks dat hij het soms echt ''verdiend''

Ik zoek denk ik een beetje bevestiging of het goed is zoals ik het aanpak.
Hij is bij me sinds 7 maanden oud en echt mijn toppertje! zoals ik al eerder zij 9/10 gaat het goed maar ik wil die 10e keer graag oplossen!
Laatst bijgewerkt door Kermis op 04-11-14 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:12

Ik draaide haar om en ging in de achter uit verder, draaide dan weer om en keek of ze vooruit wilde zo niet dan draaide ik om en reed opnieuw een stuk achteruit Ze liet het gauw achterwege

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:15

Wanneer mijn paard echt niet meer verder wil, stap ik af en leidt haar verder om vervolgens weer op te stijgen. Heb haar vroeger ook wel eens aangepakt, maar dan ben je verre van trots op jezelf. Met geduld kom je veel verder.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:16

Niet je paard zielig vinden! Het zou zieliger zijn als ie niet gedisciplineerd zou worden....maar ik herken het wel, ik voel me ook altijd schuldig als ik mn paard aanpak. Maar dan bedenk ik me weer dat mijn paard de andere paarden in de kudde ook hard aanpakt. Die krijgen ook een tik van haar als haar iets niet bevalt :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:16

Vind het er nogal van afhangen WAAROM je paard opeens stilhoudt.

Bij iets engs laat ik ook altijd even kijken (niet te lang, dat kan juist averechts werken) en moedig even met een woord en been aan. Niet met zweep (heb ik eigenlijk ook nooit buiten bij me, omdat dat juist een schrikreactie kan veroorzaken).

Stokstijf blijven staan kun je heel vaak wel lossen door het paard een stap zijwaarts te laten gaan, dan aandrijven en gaan ze meestal weer naar voren.

Als het paard daadwerkelijk gaat omdraaien (bij een snelle ben je vaak zelf niet snel genoeg om dat te voorkomen) draai ik gewoon door, om te voorkomen dat er een spurt de andere kant op genomen wordt. En dat dan wel een flink aantal keren, totdat de spanning uit de hals zakt, zeg maar.

Als het uitproberen is blijft de manenkam wel soepel, maar bij echte angst verstrakt deze en voelt hard aan.

De weg terugrijden of afstappen vind ik het paard voor dit gedrag "belonen" dus dat is iets wat ik zlf nooit zal doen... je loopt het risico dat je het gedrag er juist mee in de hand werkt.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:19

opala schreef:
Wanneer mijn paard echt niet meer verder wil, stap ik af en leidt haar verder om vervolgens weer op te stijgen. Heb haar vroeger ook wel eens aangepakt, maar dan ben je verre van trots op jezelf. Met geduld kom je veel verder.

Ja, dat zou mijn paard ook graag willen, dat ik af zou stappen. En dan lekker gaan klooien bij het weer opstappen. Ik heb jarenlang geduldig afgewacht tot ze netjes bleef lopen maar dat geduld bracht mij de straat nog niet uit. Pas toen ik duidelijk de leiding nam, aangaf dat omdraaien of afstappen geen optie was en gewoon door bleef gaan totdat ze wel doorliep (vergt ook veel geduld), snapt ze dat ze gewoon door moet lopen en naar mij moet luisteren.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:21

terpentijn schreef:
Vind het er nogal van afhangen WAAROM je paard opeens stilhoudt.

Bij iets engs laat ik ook altijd even kijken (niet te lang, dat kan juist averechts werken) en moedig even met een woord en been aan. Niet met zweep (heb ik eigenlijk ook nooit buiten bij me, omdat dat juist een schrikreactie kan veroorzaken).

Stokstijf blijven staan kun je heel vaak wel lossen door het paard een stap zijwaarts te laten gaan, dan aandrijven en gaan ze meestal weer naar voren.

Als het paard daadwerkelijk gaat omdraaien (bij een snelle ben je vaak zelf niet snel genoeg om dat te voorkomen) draai ik gewoon door, om te voorkomen dat er een spurt de andere kant op genomen wordt. En dat dan wel een flink aantal keren, totdat de spanning uit de hals zakt, zeg maar.

Als het uitproberen is blijft de manenkam wel soepel, maar bij echte angst verstrakt deze en voelt hard aan.

De weg terugrijden of afstappen vind ik het paard voor dit gedrag "belonen" dus dat is iets wat ik zlf nooit zal doen... je loopt het risico dat je het gedrag er juist mee in de hand werkt.

Je verwoord precies hoe ik het aanpak en bedoel! Probeer hem idd vaak even om te draaien en dan loopt ie wel weer!
Afstappen is voor mijn gevoel belonen. Heb ik wel eens gedaan maar dan stond ie net zo goed weer stil als ik er op zat :')
Mijn pony is een kruising Tinker x Fjord (eigenwijs x eigenwijs) en nu echt in de leeftijd van de puberteit. Hij is al bij me vanaf dat hij 7 maanden oud is. En ik ken hem door en door, en daarom reageer ik bij iedere situatie anders. Ik weet wanneer hij echt bang is maar ook wanneer hij me in de zeik neemt. In hoeverre moet ik mij schuldig voelen als ik hem bij het klieren een tik geef? Ik voel me er zo rot onder terwijl ik dondersgoed weet dat ik de baas moet zijn.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:22

En wat doen jullie als je paard achteruit loopt?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:23

jackyline schreef:
Ik draaide haar om en ging in de achter uit verder, draaide dan weer om en keek of ze vooruit wilde zo niet dan draaide ik om en reed opnieuw een stuk achteruit Ze liet het gauw achterwege

Zo deed ik dat ook, maar dan was het niet vanwege iets engs. Hij wilde dan gewoon niet verder en ging achteruit... Tja prima maar dan ga je achteruit in de richting die ik wil.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:23

Sjira schreef:
Niet je paard zielig vinden! Het zou zieliger zijn als ie niet gedisciplineerd zou worden....maar ik herken het wel, ik voel me ook altijd schuldig als ik mn paard aanpak. Maar dan bedenk ik me weer dat mijn paard de andere paarden in de kudde ook hard aanpakt. Die krijgen ook een tik van haar als haar iets niet bevalt :D

Dit dus, precies mijn gedachte! Probeer mezelf altijd gerust te stellen door de denken ach in de kudde gaat het er ook hard aan toe.
Ik ben namelijk ontzettend lief voor mijn pony, maar ook streng! Nee is nee en daar zit niks tussen.
Wanneer ik hem dan eens een keer straf, wat niet vaak nodig is, voel ik me zo schuldig en rot!!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:25

linnie050 schreef:
Misschien kan je eerst eens een tijdje gaan wandelen en vind je paard iets eng laat het dan het voorwerp aantikken met de neus.

Probleem had ik eerder ook.
Leerde hem eerst onderweg bijvoorbeeld een boom en een paal aantikken en kreeg dan een snoepje en beloonde hem helemaal.
Dan gaat enge dingen aantikken ook steeds makkelijker.

Tuurlijk gaat hij nog niet overal zo langs heen maar vaak even overtuigen dan lukt het wel.
Ik had ook vaak het probleem dan hij dan in zijn achteruit ging.
maar oke zei ik dan best achteruit maar wel zoveel stappen die ik wil.Niet dat hij bepaald wanneer hij stil ging staan.
Dan weer stapje vooruit en belonen en dan steeds stapje verder.

Heel veel geduld hebben dus.

Wandelen zijn geen problemen mee! Dan kan je een bom laten ontploffen meneer doet niks, koudbloed hé :+

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:36

Sjira schreef:
opala schreef:

Ja, dat zou mijn paard ook graag willen, dat ik af zou stappen. En dan lekker gaan klooien bij het weer opstappen. Ik heb jarenlang geduldig afgewacht tot ze netjes bleef lopen maar dat geduld bracht mij de straat nog niet uit. Pas toen ik duidelijk de leiding nam, aangaf dat omdraaien of afstappen geen optie was en gewoon door bleef gaan totdat ze wel doorliep (vergt ook veel geduld), snapt ze dat ze gewoon door moet lopen en naar mij moet luisteren.

Het komt niet dagelijks voor, maar eens in de zoveel tijd.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:41

Ik heb een IJslander die dat deed. Ik liet hem stilstaan. Deed niks, maar liet hem niet omdraaien of eten oid. Uren hebben we in het bos gestaan soms. Hij heeft het 2 maanden gedaan, daarna nooit meer. Uiteindelijk vinden ze stilstaan zelf ook niet leuk meer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:53

FLOVE schreef:
Druk van de teugels afhalen en desnoods tegen een boom aanzetten.
Ik zou er alleen afspringen als hij dreigt een sloot in te lopen of anderen in gevaar te brengen. :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:00

jackyline schreef:

Dit dus

FLOVE schreef:

Blijven sturen. Als ze dan niet stil gaan staan of voorwaarts gaan dan achteruit verder nadat we 180 graden gedraaid zijn.

Op moment dat mijn ervaren paard dit truucje van achteruit trouwens uit ging halen en ik zeker was dat er geen angst was maar puur aangeleerd gedrag door onzekerheid uit het verleden op die plek heeft ze toch een paar fikse tikken op dr kont gehad (ze ging zo achteruit de N-weg op namelijk) :o

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:05

Als het paard stil staat ben je al te laat. Dus als hij stil staat, laten staan, maar alleen met het hoofd in de richting die je op wilt, geen gedraai, geen gekloot, gewoon staan. Zakt het hoofd naar een ontspannen houding, dan drijf je. Gaat hij lopen, braaf paard! Gaat hij naar links, recht of achteruit? Terugzetten en weer laten staan. Je paard moet zelf willen lopen zonder dwang en vertrouwen hebben in het feit dat jij een stabiele leider bent.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:14

Super bedankt voor de reacties! Kan ik zeker wat mee!