Hoe krijg ik mn paard meer op de achterhand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

armanilove91

Hoe krijg ik mn paard meer op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 01:39

hoe kan ik mijn paard meer op de achterhand laten rijden in plaats van op de voorhand, ik krijg er nu les in maar heb er wat moeite mee.
ik hou het niet de hele tijd vol om de hele tijd ophouding en weer loslaten te doen tijdens het rijden dat kost me veel energie en kracht. zijn er nog andere tips om te voorkomen, dat ze minder op de voorhand gaat lopen maar meer op de achterhand loopt,
dan kan ik dat misschien aanpassen ook tijden mijn dressuurlessen. /3

help. :o
:)

groetjes gaby.
Laatst bijgewerkt door Apple op 05-11-14 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

laliz

Re: hoi. wie kan mij helpen, verschillende meningen zijn welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 02:21

Zoek een andere juf, een die volgens de principes van het scala lesgeeft.

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 02:24

dit is een goede, we zijn hier net mee begonnen ik les nog niet zolang bij haar bij de gene die ik nu les geef.
maar zijn er geen andere tips dan ophouding loslaten of is is dat het enige om het te voorkomen?
want doet soms zeer aan mijn handen (vanwege reuma)
dit is een goede juf, ze heb bijna altijd gelijk.

vandaar zijn er nog andere tips? :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 03:23

Ik heb zelf ook enorm last van mijn handen kan er geen gewicht in hebben of kracht mee zetten ik krijg met les altijd commentaar dat ik met te open handen rij ik kan amper een vuist maken want dat kost me al te veel moeite dat doet echt zeer, veel overgangen rijden en zorgen dat hij/zij goed op je zit reageert met terug rijden zodat je je handen minimaal hoef te gebruiken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 07:14

ED > RT-V

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:17

Tempowisselingen, vooral de schijnovergangen niet vergeten. \Wegdraven vanuit halt, aangaloperen vanuit halt of stap en vooral zorgen dat de voorkant los is, cavaletti werk, klein sprongetje en zo weet ik nog wel meer dingen om de achterhand te trainen.
\maar als jou lesgeefster zo goed is zou die dat ook moeten weten, toch?

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:45

Ik moet dat ook doen met mijn paardje. En ik heb les in rechtrichten en moet vooral ook tempowisselingen rijden op mijn zit. Ik leer de hulpen zo klein mogelijk te geven. Door alleen al uit te ademen en mijzelf wat zwaarder te maken gaat hij langzamer draven en zelfs stilstaan. Ik vind dit wel leuke oefeningen om te doen, ook gewoon tijdens een buitenrit.

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 10:30

maar als jou lesgeefster zo goed is zou die dat ook moeten weten, toch?
ja dat weet ze ook maar ik ben gewoon nieuwschierig of er meer dingen zijn, vind het ook leuk om er over te praten en hoe andere het doen (eigenlijk het rechtrichtend rijden) daar leer je ook van om te lezen en dan kijken of je in het echt uit kan proberen... eigenlijk een stukje theorie van anderen en da toevoegen aan praktijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:39

Precies wat aerdenhout1 zegt. Dat zijn de oefeningen, om je paard steeds wat meer op achter te krijgen.
Een paard hoord niet sterk en zwaar aan te voelen (ook niet bij een ophouding), dan zet je jezelf teveel vast denk ik. Je vult aan (been) en vangt op (van voren) maar behoud daarin wel de lossigheid en de lichtheid. Hij mag wel tegen je hand aanduwen
maar als hij zwaar en sterk wordt, gaat er iets niet goed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:19

Een paard komt meer op de achterhand wanneer het de hals strekt én voorwaarts gereden wordt.
Voorwaarts wil zeggen op aandrijvende hulpen met meer energie afdrukken dan dat het paard van zichzelf doet, niet sneller gaan, dat is weglopen om de inspanning te ontwijken.
Van hier uit (deze laagte) bouw je in 6 jaren de verzameling, dus het dragen, op.

Met het "rond" in de krul zetten komt geen paard meer op de achterhand, het gaat in twee delen lopen en leert nooit meer om te dragen.
Het geeft alleen maar de ruiter een goed gevoel van beheersing over het paard.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:27

TS, uit welke regio kom jij? mag per pb.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:32

Ja ik zou bij het begin beginnen en dan denk ik toch dat je een andere instructrice moet nemen die jou kan uitleggen hoe het wel moet, want als je les krijgt van een goeie en je moet het hier nog vragen, ja dat is dan zonde van je geld voor je lessen .

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:26

Waarom moet je paard op de achterhand rijden ?
voor buiten rijden/ lange afstanden is het helemaal niet wenselijk.

Maar als je kleine bewegingen wil rijden dan moet wel op de achterhand rijden. Maar ik lees hier alleen dat je last van je handen hebt, dat is de voorkant, waarom trek je daar ? Je hebt zoveel meer onderdelen aan je lichaam, je benen en heupen zijn veel belangrijker in het rijden.

Als een ruiter spierpijn in zijn armen heeft doet tie iets fout, zegt een instructeur dat je dan nog harder moet trekken. Ren er dan hard vandaan,Ik heb enorm veel spijt ooit jaren les gehad te hebben van een trekinstructeur, momenteel doe ik het op een andere manier, waarbij je veel meer kijkt naar je paard, en naar wat mogelijk is.

Een krul is op de voorhand, je wilde juist van achter iets meer actie hebben, dan moet je toch achter iets doen.
De tips van Aerdenhout1, nhmeisje, share en simpleman moet je gewoon uitproberen, die werken meestal wel. O heuvel op en af rijden. Helaas hebben we weinig heuvels en bergen in NL.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:18

Ook op buitenrit moet je paard je dragen ,

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:17

Klopt, maar dat doet een paart van nature,op de voorhand het meeste, waarom dat veranderen ?
op een buitenrit hoeft een paard je niet op de achterhand te dragen, als een paard dat echt doet dat gaat die in galop net zo snel als een ander paard stapvoets.
Op een buitenrit moet een paard wel zijn lijf gebruiken, en zijn rug goed gebruiken, maar dat is wat anders dan op de achterbenen lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:28

Hoe draagt hij dan de ruiter??

armanilove91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 00:58

hoi allemaal, ik zit niet zo vaak op bokt.

ik vraag het omdat ik eventueel kan toe passen in de praktijk en vind het leuk om te lezen.
hoe andere het doen.
De tips van aerdenhout1 kan ik inderdaad gaan proberen.

en Rossfechten het is geen spierpijn het is mijn reuma en ik rijd mijn paard niet aan de teugel soms doet ze dat uitzich zelf al vraag ik er bijna niet naar als ik dan zachtjes kneed met mijn handen dan gaat ze in stap alleen doet ze dat aan de teugel lopen.

mijn paard loopt gewoon recreatief.
maar omdat ik graag wedsttrijden wil rijden ooit in de toekomst.
wil ik graag mijn paard recht en soepel hebben. ik heb haar ongeveer bijna 2 jaar of iets langer.
maar eerst was het meer een band opbouwen enso en rijden voor de lol.
maar nu word toch allemaal wat serieuser in de zin van naar de dressuur wedstrijden toe werken.
maar dat gebeurt niet zomaar, dat is gewoon veel trainen. Alleen mijn bouw zelf is al met een kleine holle rug ik weet niet hoe ik dat kan trainen, ik ben me zelf met paardrijden aan het aan leren om mijn kont en mijn rug naar achteren te duwen en mijn benen stil te houden. dat lukt aardig.

ik heb veel rij ervaring maar altijd recreatief gereden nu wil ik hoger rijden en serieuser.
ik kom uit broek in waterland. (noord - holland)

midgie.....

jou vraag snap ik niet helemaal.
ja sorry ken ik niet alle woorden en therme van paardrijden daarom heb ik les om van te leren .
en internet kan ook handig zijn om van te leren, want dan kan je toepassen aan praktijk.

in de galop kan mijn paard wel hangen maar dat word steeds minder gelukkig!!
ze doet al meer kwa oefeningen en ik begin anders te rijden als voorheen bedoel ik mee eerst recreatief en nu dressuurmatig.

Het is geen trekken..
het is ook geen spierpijn in mijn handen, maar het is mijn reuma die dan op die momenten zeer niet altijd doet het zeer. maar ik zal kijken of ik het anders kan doen dan ik nu doe, ik zit nu denk al op een half jaar les weer sinds manege jaren(kinderjaren) ik rijd ongeveer al 12/14 jaar kan wel kloppen nu ik 23 ben?

ik weet helaas niet hoe ze liep voor ik er had heb er niet helemaal meegemaakt die armani van mijn. :)

/3 :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 07:58

armanilove91 schreef:
hoe kan ik mijn paard meer op de achterhand laten rijden in plaats van op de voorhand, ik krijg er nu les in maar heb er wat moeite mee.
ik hou het niet de hele tijd vol om de hele tijd ophouding en weer loslaten te doen tijdens het rijden dat kost me veel energie en kracht. zijn er nog andere tips om te voorkomen, dat ze minder op de voorhand gaat lopen maar meer op de achterhand loopt,
dan kan ik dat misschien aanpassen ook tijden mijn dressuurlessen. /3

help. :o
:)

groetjes gaby.

Voor jou paard kost het net zoveel kracht als voor jou Rij daarom niet te lange stukken achter elkaar Veel stappen tussendoor even energie weer terug en dan pas weer oppakken Zo kan je steeds een stukje langer

Verder tips zoals boven overgangen tempowisselingen

Denk berg op Dus zoals kou paard een berg op draaft Dan moet deze op de achterhand anders komt die niet omhoog Kijk voor je uit en rij stukken die berg op voor je gevoel Laat het paard voor je gevoel bijna met zijn hoofd omhoog lopen Film dit ook eens zul je zien dat die nog best rond is Je gevoel is vaak anders dan het beeld

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:04

Beste Gaby,
wat je nu doet is stap wil je paard ook voor je doen in draf en galop, alleen kost dat je paard moeite en daar kan je het beste de tijd voor nemen zodat die de spieren kan ontwikkelen en zijn achterhand er langzaam meer onder te krijgen. Hoe meer druk jij van voren nu geeft hoe meer die er aan gewend raakt, met als resultaat dat het jou meer pijn doet.
Om een paard zo goed te veranderen kost wel een jaar, maar dan heb je ook een paard die het leuk vind om verzameld te lopen, en die wil luisteren.
Gewoon doorgaan met langzaam uitbreiden wat je paard al in stap doet.

@Midgie, Ken je een oud paard met extreem doorgezakte rug ? Dat paard draagt de ruiter niet, zodra de rug recht is betekend het dat de spieren de ruiter dragen. en dat het meeste gewicht direct recht via de voorbenen naar de grond gaat. Daar is een paard ook op gebouwd en niets mis mee, alleen soms wil je iets anders, en dan vraag je het paard om het gewicht op zijn spieren en achterhand te dragen en dat kost veel kracht voor het paard en kost tijd om dat aan te leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:14

Een oud paard met extreem doorgezakte rug zou ik niet meer op gaan zitten en als je er dan wel perse op wil zorg dan dat de achterbenen naar het zwaarte punt toe stappen , het is naar mijn idee altijd beter je paard zo te trainen om je te dragen en juist het meeste gewicht van de voorhand af te halen , en idd zit je op de spieren maar als een paard te veel stuwt dan drukt hij zijn rug juist weg en dan zit je op spieren die niet fijn aanvoelen en echt niet goed is voor het paard, dus is het niet zo dat je wil dat je het paard van achter naar voor stap en niet andersom , ook op buitenrit lijkt mij dat heel belangrijk,

En dat die training lang duurt dat klopt, daarom vind ik het ook altijd heel naar om te lezen dat de meeste mensen er maar vanuit gaan dat een paard je zomaar kan dragen. omdat hij een rug heeft waar je op kan zitten , maar zo simpel is dat niet

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:19

Een paard met een doorgezakte rug moet je niet op zitten omdat de rug niets draagt, dus ook niets naar de voor of achterbenen doorgeeft.
Maar het idee om tegenin de natuur van een paard te gaan en alle gewicht zomaar op de achterhand te willen hebben vind ik vreemd. Wil je dressuur oefeningen doen, prima, daarvoor zijn bewegingen vanuit de achterhand nodig, wil je buitenrijden en lange ritten maken, dan hoeft het gewicht niet verplaatst te worden, wel moet een paard dan zijn rug correct gebruiken, maar dat kan ook zonder gewicht naar achter verplaatsen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:34

Dat heet balans toch, maar voor het paard die balans heeft zal hij enige training moeten hebben en is dressuur niet voor het paard??

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:25

Denk zelf dat balans een onderdeel is, en dressuur is er om specifieke dingen van je paard te vragen, als een paard ergens een probleem heeft is het handig om het daarmee op te lossen.
Maar voor lange ritten en afstanden is dressuur niet nodig. en is op de achterhand rijden zelfs slecht, dat kost veel te veel moeite om continu op de achterbenen alles te dragen, de voorbenen zijn veel meer gebouwd om te dragen.
Balans en recht lopen enz en met zijn rug dragen zijn dan wel noodzakelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:47

Rossfechten schreef:
Denk zelf dat balans een onderdeel is, en dressuur is er om specifieke dingen van je paard te vragen, als een paard ergens een probleem heeft is het handig om het daarmee op te lossen.
Maar voor lange ritten en afstanden is dressuur niet nodig. en is op de achterhand rijden zelfs slecht, dat kost veel te veel moeite om continu op de achterbenen alles te dragen, de voorbenen zijn veel meer gebouwd om te dragen.
Balans en recht lopen enz en met zijn rug dragen zijn dan wel noodzakelijk.

Geen enkel paard kan met alleen zijn rug dragen, daar heb je wel degelijk een achterbeen bij nodig,
Een dragend voorbeen , sorry maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

Het paard moet idd in balans zijn zodat hij over de rug loopt en zo kan dragen in het achterbeen ,
Wat gebeurd er met het achterbeen als het voorbeen draagt ???

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:53

70% massa is op het voorbeen 30% normaal op het achterbeen.
Voorbenen dragen het paard, achterbeen stuwt het paard naar voren.

Ga je verzamelen / op de achterhand rijden dan haal je gewicht weg van de voorhand dus 50 % verdeeld en gebruik je de voorwaartse stuwing om naar boven te komen en gewicht te dragen. Dus wordt je paard langzamer, wendbaarder, en fraaier om te zien.

Maar is dat nodig als lange afstanden rijd ?

Moet een paard dwangmatig met extra teugels enz verzamelen als er beginners op rijden ? Een beginner kan helemaal niet omgaan met die extra energie die vanuit de achterhand komt.
Het gewicht van een beginner als die niet te zwaar is kan makkelijk er bij op de voorbenen.

Bij mij hoeven de paarden niet te verzamelen, ik vind het belangrijker dat ze gevoelig in de mond zijn en goed luisteren naar alle hulpen. Als ze beter kunnen rijden en fatsoenlijk zitten, dan kunnen ze wat met verzamelen / de achterhand doen.

Laat een paard gewoon natuurlijk lopen, met ruggebruik en vraag pas verzameling / gewichtsverplaatsing als dat ergens nodig voor is. En als de ruiter dat aankan, Dat scheelt een hoop gedoe in de mond van het paard, met het idee dat daardoor een paard correct gaat verzamelen / Zijn gewicht verplaatst.