Wat te doen met mijn (oude) pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiindsaYxX

Wat te doen met mijn (oude) pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:01

Hallo,
Ik hoop dat het hier goed staat :o
Het is een lang verhaal geworden.. Mijn excuus alvast
Heb (weer) even wat advies nodig.... Weet even niet waar ik goed aan doe, ga het ook nog even posten in het centraal topic cushing

Omschrijving van de pony;
-c-pony
-24 jaar
-cushing (4weken medicijnen, prascend nu)
-word 4 x per week bereden
-ziet er beter uit dan ooit tevoren (qua gewicht)

Pony is in mijn bezit gekomen toen ik +/- 10 jaar was, toen ik 14 was is hij verkocht omdat hij te klein werd, maar nog te jong was om niks te doen aan hele lieve mensen die met heel hun hart voor hem hebben gezorgd. Ongeveer 4/5 jaar geleden is hij terug in mijn bezit gekomen, mensen moesten hem weg doen en ik was (gelukkig!!!) de eerste die ze een bericht stuurden.
Er rijd een meisje van 10 op hem, lief, verantwoordelijk en overbezorgd meisje.

Het is eigenlijk altijd goed gegaan, enige is dat hij sinds 2 jaar steeds af viel en weer aan kwam. Afgelopen winter kreeg hij een mega dikke vacht en augustus dit jaar zei mijn stal baas (tevens dierenarts) hem te willen testen op cushing. De tests wezen cushing uit en hij is nu sinds een week of 4 op medicatie gezet..

Nu merk ik al een week of 2/2,5 op dat het niet meer mijn pony is... Hij eet slecht, vind zijn maatje op de wei niet meer leuk, komt niet meer voor zichzelf op en lijkt het rijden minder leuk te vinden, waar hij altijd kon genieten van een buitenrit en een galopje in een open veld heeft hij er nu (lijkt) geen fut meer voor.

De ene keer gaat het super zoals afgelopen maandag.. Was hij weer even de oude maar ik zie hem langzaam achteruit gaan. Hij "zwikt" ook vaak z'n ene voorbeen.

Ik heb iets bedacht, maar wil kijken wat bokt hiervan vind.
Ik wil hem de aankomende maand, 2 a 3 keer per week longeren (zodat hij z'n bespiering en conditie niet verliest) en verder lekker op de wei gooien en z'n ding laten doen. Dan na een maand kijken hoe het gaat en evt weer onder het zadel, of niet..

Waar denken jullie dat ik slim aan doe?
Hij is pas nagekeken door de osteopaat (zus van de dierenarts) zij is ook dagelijks op stal, dus ziet alle veranderingen en grijpt in waar nodig...
De dierenarts is 24/7 aanwezig en komt letterlijk voor elke scheet kijken omdat ik haar roep
Tandarts is geweest
Dus ik denk dat behalve dat hij gewoon op is.. En ik wil dat zwikken even laten nakijken dat er verder niet meer iets medisch kan zijn..

Iemabd tips? Een beter schema voor hem? Moet ik hem misschien gewoon een maand helemaal op rust zetten?

Help.. Waar doe ik goed aan? Ik wil het beste voor mijn maatje...

Alvast bedankt!

Groetjes Lindsay

alice0cullen

Re: Wat te doen met mijn (oude) pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:05

Ik vind zelf dat longeren vaak best zwaar is voor een paard als je echt gaat longeren. Of bedoel je gewoon aan het halster wat laten stappen en draven wat galop.
Ik zou hem even rust geven veel trutten met hem wat wandelen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:10

Hij staat pas sinds 4 weken op de medicatie prascend, je wil te veel in een te korte tijd. Ik weet niet op welke dosering je bent begonnen, maar zowel als je direct op 1 mg bent begonnen of bent gaan opbouwen vanaf 1/4, dan komen nu de bijwerkingen. Vooral bij 1 mg kan het zijn dat deze heftiger zijn dan wanneer je opbouwt. Dit is zeker weten de medicijnen die dit veroorzaakt. Je moet geduld hebben met deze ontzettend zware medicijnen. Normaal zijn deze medicijnen voor mensen met parkinson, dit heeft geeft in het begin een aanslag op het lichaam voordat het verbeterd.

Mijn paard was met opbouwen lusteloos, wilde niet lopen en niets eten. Stond echt met mijn handen in het haar. Na ongeveer 5 weken op de prascend werd hij langzamerhand zichzelf en na 8 weken helemaal. En nu na 1 jaar op de prascend is hij weer mijn oude gekke paard

Mijn advies, ga voorlopig met hem wandelen en doe het rustig aan. En hoeveel prascend geef je? En hoe zwaar weegt je paard? Misschien is de dosering te hoog. En meld je in het cushing topic, daar zitten meer ervaren mensen die je goed kunnen adviseren.

fitzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:14

Zelf heb ik ook een oudje van bijna 27 jaar. Sinds kort weet ik ook dat ze Cushing heeft; sinds 6 weken staat ze nu op Prascend. Denk er om dat dit middel vooral in het begin forse bijwerkingen kan hebben, onder andere verminderde eetlust, lusteloosheid en wat depressief gedrag. Dit was bij mijn pony ook het geval en na een week of 4 begon ik positieve veranderingen te merken. Een vrolijke goed etende pony, weer zoals toen ze nog jong was.
Bij jouw pony zou het dus ook best door de Prascend kunnen komen, er vinden best heftige veranderingen plaats daardoor. Ik zou willen adviseren om nog even af te wachten en wellicht merk je ook met een week of wat verbetering.
Succes met je pony, zo'n oudje geeft toch wel extra zorgen he!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:15

Ik zou hem gewoon even rust geven. Hij geeft niet voor niks aan dat hij niet lekker in zijn vel zit. Verder zou ik het even afkijken, je hoort wel vaker dat het in het begin even aftasten is welke dosis medicijnen je paard moet hebben en waar hij goed op reageert.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:18

Dank voor de snelle antwoorden..
Ik bedoel inderdaad gewoon beetje op t gemakje aan t halstertje.

Jouw advies geeft me goede hoop douraque.
Hij is begonnen op een halve tablet, op advies van mijn baas. Dit was het aantal wat hij nodig had voor zijn gewicht volgens haar :).

Of ik teveel wil weet ik niet, hij doet nog t zelfde als altijd.. Maar ik schrok wr gewoon van hoe futloos en sloom hij is.. Hij gaat niet graag de wei op den sleurt het touw niet uit je handen. Ik ga me daar inderdaad ook even melden, en dat even goed volgen..
Bedankt!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:22

1/2 gelijk mee beginnen is zwaar, zeker voor een C pony. In het Cushing topic raden wij altijd aan om op te bouwen vanaf 1/4. Maar ga door zoals je nu doet, hij gaat echt verbeteren. Het is exact mijn paard echter had die van mij ook dikke benen erbij. En na 8 weken hertesten om te zien of je op de juiste dosis zit.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:41

Fitzy, thanks! Nou he... Hij heeft, gelukkig nooit wat gemankeerd maar ben toch altijd overbezorgd... Wil gewoon graag het beste voor hem! Heb tot voor kort gedacht dat hij ongelukkig werd van niks doen maar nu hij zo lusteloos is zet ik hem liefst lekker alleen nog maar op de wei..
Ik ga hem in ieder geval vertroetelen voorlopig.

Capopjekop, ook jij bedankt..! Zou jij complete rust geven of nog een aantal dagen beweging geven?

Die rust was ik al aan uit! Maar wil m niet compleet stil zetten eigenlijk..

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:43

Thanks douraque ☺️ Krijg ech goede hoop weer nu!
1/4 had ik inderdaad gelezen, maar mijn da zei dat dit niet nodig was enz.
Maar nu door gaan met 1/2 of toch even op 1/4 zetten?
Poeh sorry voor de vele vragen hoor! Maar allemaal bedankt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:07

Ik zou gewoon lekker wandelen. Dat is toch minder intensief dan longeren