Fries Galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Fries Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:55

Ik heb mijn merrie nu ongeveer een half jaar onder het zadel en we lopen tegen twee problemen aan. Ik dacht misschien heeft iemand nog tips.

Als ik wil galopperen op de rechter hand gaat dit vaak goed niks aan de hand. Maar de linkerhand vind ze enorm moeilijk, dit is ook mijn slechte kant. Ze gaat alleen maar snel of valt er meteen weer uit. Er zit bijna geen stuur meer op en ze valt bijna niet uit te zitten. We gaan starten met trainen aan de longe met een bijzetter er aan. Nog iemand tips hoe dit valt op te lossen.

En dan het tweede probleem na de galop zit het er bijna niet meer in om gewoon rustig ontspannen te draven, ze gaat steeds sneller je kunt je been er niet aanleggen of ze moet harder, gooit haar hoofd omhoog en wil het liefst meteen weer naar galop.
Net alsof ze denkt ik ben in galop geweest dus nu moet ik in draf altijd aanspringen in iedere hoek. Het kost me soms zo lang om haar weg normaal te laten draven en dan zijn we beide aan het eind van ons latijn.

Ik vermoed dat een deel gewoon het gebrek aan kracht en conditie is maar heeft iemand nog tips.

ichelles

Re: Fries Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:59

voor de galop is het misschien een idee om iemand (die goed is in longeren) je Fries aan de longeerlijn te laten galopperen, terwijl jij er op zit. zo kan jij je goed concentreren op je zit, en kan je paard leren z'n evenwicht te houden in galop.

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:46

Voor beide geldt: oefenen en tijd. Het is een kwestie van kracht, balans en souplesse die ze nog verder moet ontwikkelen. Probeer het rustig op te bouwen, beter een lange zijde goed dan 2 rondjes moeizaam. Voor na het galopperen: weet niet wat je nu doet, maar ga afwisselende oefeningen doen zoals figuren rijden, keer overgang stap en weer draven. Zorg dat je met andere dingen bezig bent waardoor haar koppie uit de galop-modus gaat. Longeren met bijzet kan zeker helpen, ook dubbele lijnen kan een idee zijn. Het gaat om de buiging in het lijf. Als ze van nature makkelijk rechts buigt en dus links wat stijver is maakt het de linkergalop net wat moeizamer en minder gecontroleerd. Werk daar ook in je andere oefeningen mee. Eventueel kan iets verlichte zit ook helpen in de linkergalop, maakt het voor beide wat makkelijker. Hopelijk heb je hier wat aan. Benieuwd hoe het gaat als je een aantal weken of maanden verder bent!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:40

Ja miss niet galopperen in de bak , maar eerst de stap en draf zo krijgen dat het dier in balans kan lopen, galop is gewoon nog te veel en te moeilijk , ga werken aan de zijgangen, vaak als je richting de travers gaat werken en het buiten achterbeen naar jou zit kan plaatsen gaat de galop ook veel beter, het feit dat ze na de galop drukker word is omdat ze waarschijnlijk meer op de voorhand komt en dus moet gaan rennen om weer terug in balans te komen, de een gaat stil staan en de ander gaat rennen, neem een goeie instructrice die jou kan helpen met gymnastiseren zodat het dier jaar leert te dragen en heb geduld het kan soms echt lang duren voor ze zo sterk genoeg zijn om zomaar aan te galopperen, ook heeft een fries vaak een duwende beweging , dus aan jou de taak dat dragend te maken,

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:50

Herkenbaar, mijn fries vind de galop ook moeilijk.Vooral het aanspringen. Eenmaal in galop gaat het wel.
We zijn de laatste tijd vooral bezig geweest om in de stap en draf meer balans te krijgen, en de galop een beetje gelaten voor wat het was. Afgelopen week weer eens de galop meegepakt, en het gaat aanzienlijk beter.
En die spanning, dat had die van mij ook. Vooral veel figuren rijden. Zorg dat ze daar haar koppie bij moet houden en niet bij de galop.
Weet niet of je nu les krijgt, anders misschien iemand zoeken die je erbij kan helpen. Is altijd fijn als er iemand vanaf de grond mee kijkt en je eventueel wat kan helpen.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:57

riskatc schreef:
Voor beide geldt: oefenen en tijd. Het is een kwestie van kracht, balans en souplesse die ze nog verder moet ontwikkelen. Probeer het rustig op te bouwen, beter een lange zijde goed dan 2 rondjes moeizaam. Voor na het galopperen: weet niet wat je nu doet, maar ga afwisselende oefeningen doen zoals figuren rijden, keer overgang stap en weer draven. Zorg dat je met andere dingen bezig bent waardoor haar koppie uit de galop-modus gaat. Longeren met bijzet kan zeker helpen, ook dubbele lijnen kan een idee zijn. Het gaat om de buiging in het lijf. Als ze van nature makkelijk rechts buigt en dus links wat stijver is maakt het de linkergalop net wat moeizamer en minder gecontroleerd. Werk daar ook in je andere oefeningen mee. Eventueel kan iets verlichte zit ook helpen in de linkergalop, maakt het voor beide wat makkelijker. Hopelijk heb je hier wat aan. Benieuwd hoe het gaat als je een aantal weken of maanden verder bent!

Hier ben ik het mee eens!
Ze heeft dan gewoon de kracht nog niet in de achterhand. Niet te veel focussen op de galop

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:01

Ik heb een goede instructrice maar was benieuwd naar jullie opinie.

Mijn vorige instructeur was heel erg van als je nu de galop niet doet leert hij het nooit meer.
We gaan nu bezig met balans en kracht opbouwen in stap en draf en dan een keer in de week longeren met een bijzetter. Eerste instantie zonder galop.
Dan zien we het wel weer verder.

Mijn vraag is wel, ik moet nu wel galopperen op de volte zou het makkelijker voor het paard zijn als we in eerste instantie rechte stukken doen of maakt dat niet uit.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:05

Op de volte is het voor jou makkelijker om het tempo te bepalen, maar ik heb te weinig verstand er van of rechte stukken voor je paardje makkelijker zouden zijn.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:07

Voor je paard is rechte stukken makkelijker. Op een volte hebben ze toch balans nodig en kracht

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:10

alice0cullen schreef:
Ik heb een goede instructrice maar was benieuwd naar jullie opinie.

Mijn vorige instructeur was heel erg van als je nu de galop niet doet leert hij het nooit meer.
We gaan nu bezig met balans en kracht opbouwen in stap en draf en dan een keer in de week longeren met een bijzetter. Eerste instantie zonder galop.
Dan zien we het wel weer verder.

Mijn vraag is wel, ik moet nu wel galopperen op de volte zou het makkelijker voor het paard zijn als we in eerste instantie rechte stukken doen of maakt dat niet uit.

Als je een goede en fijne instructeur hebt, gaat het vast helemaal goed komen! Neem en geef het de tijd.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:31

Heel herkenbaar ik lees even mee. Bij mij gaat het precies hetzelfde alleen springt ze linksom makkelijk aan en draaft ze rechtsom keihard

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:37

Misschien na de galop als het lukt even terug brengen naar stap en vanuit daar rustig aan draven en figuren rijden?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:25

Ik dacht laat ik eens een update plaatsen.

We hebben veel kracht training gedaan de laatste paar weken, en ik moet nu zeggen ze galoppeerd zeer fijn nu. Beide kanten is ze constant en kan het makkelijk volhouden voor wat langere tijden. Het stuur zit er nu ook echt op, en de voltes gaan steeds beter.
Zelf ben ik niet nerveus meer om te galoppeeren. :D

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:29

Leuk dat je een update plaatst :)
Zie je wel dat met geduld en de juiste training het goed komt! Succes verder met je friesje!