halthouden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaaaa

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 20:29

Hallo,

Ik heb een probleempje met het halt houden . Ze heeft steeds de neiging als ik ze laat halt houden dat ze met haar bit begint te spelen en dat ze met haar hoofd alle kanten opgaat. Ik heb al geprobeerd om te wachten tot ze haar hoofd stil houd en dan te belonen maar dat helpt niet, ook heb ik al geprobeerd om haar hoofd naar de andere kant te sturen en dan staat ze met een gebogen nekje te spelen met haar bit. iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen? aub geen zaken zoals neem les of dergelijke.

yentlnienke

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:03

Misschien heb je iets aan grondwerken. Of druk op je teugels en zodra ze haar hoofd stil houdt de druk loslaten.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 00:00

Druk op de teugels helpt niet ze gooit haar hoofd dan naar alle kanten. Maar het grondwerk interesseert me wel hoe zou ik dit dan concreet kunnen aanpakken? Want als ik naast haar sta kan ze stil staan zonder met haar bit te spelen.

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:53

Ik ben zelf ook nog maar een beginner op het gebied van grondwerken. Misschien kun je iets vinden op internet via parelli of van Voest?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:11

Je kan ophoudingen maken aan beide kanten (wel opletten dat je niet gaat zagen).
En zorgen dat je je handen stilhoudt en dat je je teugels niet uit je handen laat trekken.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:03

Misschien laten nakijken door een tandarts? Weet niet wanneer de laatse keer is geweest en past je bit wel goed?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:14

Een paard moet "actief" halthouden.
Dat wil zeggen dat de verbinding over de rug en naar de ruiterhand (aanleuning) niet verloren mag gaan, op het moment dat het paard met het bit gaat rommelen is deze verbinding niet meer (genoeg) aanwezig.
Het paard moet op dat moment weer voorwaarts gereden worden, dit zal je heel vaak moeten herhalen en schijnovergangen rijden om het paard actief te houden in de overgang en ook het halthouden.
Het paard moet als het ware elk moment paraat staan om weer vlot aan te draven.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:34

Helemaal met SparklingApp eens. Een paard moet voorwaarts stil staan, aan het been. Langer stilstaan en het met je handen oplossen heeft geen zin.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 17:35

SparklingApp schreef:
Een paard moet "actief" halthouden.
Dat wil zeggen dat de verbinding over de rug en naar de ruiterhand (aanleuning) niet verloren mag gaan, op het moment dat het paard met het bit gaat rommelen is deze verbinding niet meer (genoeg) aanwezig.
Het paard moet op dat moment weer voorwaarts gereden worden, dit zal je heel vaak moeten herhalen en schijnovergangen rijden om het paard actief te houden in de overgang en ook het halthouden.
Het paard moet als het ware elk moment paraat staan om weer vlot aan te draven.

Bedankt voor de tip! Hier kan ik zeker mee aan de slag

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:45

Heb je misschien een foto? Als je bit b.v. iets te laag in de mond hangt is dat erg ongemakkelijk en dat kan een reden zijn dat je paard met het bit gaat staan rommelen.